XMod
 برف بازی شیمیایی!
برف بازی شیمیایی!مشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: شیمی، واکنش شیمیایی، سورفاکتانت (عامل فعال سطحی)
مشاهده علمی ۱۸۵

مقدمه:

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که برف می‌بارد، می‌دانید که بازی با برف چقدر لذت بخش است و البته بعد از مدتی هوا بسیار سرد می‌شود! در این فعالیت علمی سرگرم کننده، شما می‌توانید با چیزی شبیه به برف در هر زمان از سال در منزل خود آزمایش انجام دهید. با مخلوط کردن برخی از مواد موجود در آشپزخانه شکلی با این برف خواهید ساخت و سپس هر زمان که خواستید می‌توانید آن را ذوب کنید تا به یک سطح سفید تبدیل شود. اگر در مورد شیمی این موضوع کنجکاو هستید فعالیت زیر را انجام دهید تا در این مورد بیشتر بیاموزید.

 

 

 

 

پیش‌زمینه:

تنها با استفاده از چند ماده‌ی مورد استفاده در آشپزخانه مانند جوش شیرین، سرکه و مایع ظرفشویی می‌توانید فعالیت علمی جالبی به منظور بررسی دو حوزه در شیمی انجام دهید.

 

سرکه (استیک اسید رقیق شده) در ترکیب با جوش شیرین (سدیم بی کربنات) نتیجه در دو سری واکنش شیمیایی دارد. محصول نهایی این واکنش‌ها کربن دی اکسید (گاز) و آب است که دو محصول شیمیایی دیگر (یون‌های سدیم و یون‌های استات) در آن حل شده‌اند. با مشاهده‌ی این واکنش گاز کربن دی اکسید را به صورت حباب‌هایی خواهید دید که به سطح مایع بالا می آیند و صدای وزوزی نیز تولید می‌شود.

 

 

 

مواد صابونی جنبه‌ی متفاوتی از علم شیمی را پوشش می‌دهند. این مواد دارای سورفاکتانت (عامل فعال سطحی) هستند. این عوامل سبب کاهش کشش سطحی مایع می‌شوند. بدین ترتیب این مواد به تشکیل فوم (کف) کمک می‌کنند. کف در واقع بسته-هایی از هوا یا گاز است که در لایه‌ای بسیار نازک از مایع حبس شده‌اند. در آب خالص کف تشکیل نمی‌شود زیرا مولکول‌های آب علاقه دارند در کنار هم باقی بمانند. حباب‌های هوایی که به سطح آب می‌رسند از این طریق فرار می‌کنند. اضافه کردن سورفاکتانت به آب به مایع صابونی اجازه می‌دهد پخش شود و حباب‌های هوا را حبس کند. در نتیجه یک لایه از فوم (کف) تشکیل می‌شود.

 

 

 

 

معمولاً اگریک مایع صابونی را به سرعت تکان دهیم هوا در آن حبس می‌شود. آیا گاز آزاد شده در اثر واکنش سرکه و جوش شیرین نیز حبس می‌شود و کف تشکیل می‌دهد؟ فعالیت علمی زیر را انجام دهید تا پاسخ این سوال را بیابید.

مواد و وسایل مورد نیاز:

دو ظرف پلاستیکی بزرگ

 پیمانه‌ی اندازه‌گیری

 جوش شیرین

 قاشق برای اندازه‌گیری: یک قاشق غذاخوری و یک قاشق چای‌خوری

 کاغذ نوت چسب دار (استیکی نوت)

 مداد یا خودکار

 مایع ظرفشویی

 سرکه

 چند وسیله‌ی ضد آب کوچک برای تزیین چیزی که می‌سازید (اختیاری)

 

آماده‌سازی:

یک محیط کار انتخاب کنید که خیس و کثیف شدن آن مشکلی نداشته باشد.

 روی یک کاغذ کلمه‌ی صابون را بنویسید و آن را روی یکی از ظرف‌های پلاستیکی بچسبانید.

 

روش کار:

یک پیمانه جوش شیرین در هر دو ظرف پلاستیکی بریزید.

 

 سه قاشق غذاخوری آب به ظرف بدون برچسب اضافه کنید و مواد داخل آن را هم بزنید تا یک خمیر تشکیل شود. خمیر تشکیل شده باید شبیه خمیر بازی باشد. برای دقت بیشتر می‌توانید مقادیر بسیار کم آب را در هر بار به ظرف اضافه کنید و محتویات ظرف را هم بزنید. اگر خمیر بیش از حد خشک است مجدداً آب اضافه کنید و همین روند را ادامه دهید تا به حالت مد نظر دست پیدا کنید.

 

 

 

 

 حال با خمیر به دست آمده یک آدم برفی، خرس یا هر شکل دیگری که دوست دارید بسازید. می‌توانید آن را با اجسام ضد آب تزیین کنید. شکلی که می‌سازید را در همان ظرف قرار دهید.

 

 اکنون زمان کار با ظرف پلاستیکی برچسب دار رسیده است. یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی به جوش شیرین اضافه کنید. سپس سه قاشق غذاخوری آب داخل ظرف بریزید.

 

 محتویات ظرف را با هم مخلوط کنید تا خمیر تشکیل شود. می‌توانید مانند قبل آب را کم کم اضافه کنید تا خمیر به حالت ایده‌آل برسد.

 

 آیا این خمیر مانند خمیر اولی است که درست کردید؟

 

 حال با این خمیر نیز یک شکل درست کنید. می‌توانید آن را شبیه به اولی یا کاملاً متفاوت از آن بسازید اما سعی کنید ابعاد و ارتفاع دو جسم یکسان باشد. این جسم را نیز می‌توانید با وسایل ضد آب تزیین کنید. پس از اتمام ساخت، آن را در همان ظرف قرار دهید.

 

 در مرحله‌ی بعد چیزهایی که ساختید را با روشی سرگرم کننده ذوب خواهید کرد: روی آنها سرکه می‌ریزید (الان این کار را انجام ندهید!). آیا می‌توانید پیش‌بینی کنید چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ به خاطر داشته باشید که ماده‌ی اصلی تشکیل دهنده‌ی خمیر جوش شیرین است. آیا تا به حال جوش شیرین را با سرکه مخلوط کرده‌اید؟ چه اتفاقی در این حالت می‌افتد؟ به نظرتان اکنون نیز همین اتفاق رخ می‌دهد؟

 

 یک پیمانه سرکه را یک باره روی شکل اولی که ساختید بریزید. چه اتفاقی می‌افتد؟ چه چیزهایی مشاهده می‌کنید و چه صداهایی می‌شنوید؟ آیا این اتفاق را پیش‌بینی می‌کردید؟

 

 حال یک پیمانه سرکه را روی شکل دوم بریزید. این بار چه اتفاقی می‌افتد؟ چه صداهایی می‌شنوید و چه چیزی می‌بینید؟

 

 چه چیزی بین دو ظرف متفاوت و چه چیزی مشترک است؟ به خاطر می‌آورید که چه تفاوتی در مواد اولیه‌ی خمیر وجود داشت؟ آیا این تفاوت می‌تواند دلیل مشاهدات شما را توضیح دهد؟

 

 به احتمال زیاد نیمی از شکلی که ساختید خراب می‌شود و نیم دیگر آن باقی می‌ماند. حال چیز دیگری را امتحان کنید: اگر به جای سرکه روی شکل‌ها آب بریزید چه اتفاقی می‌افتد؟

 

 پیمانه را بشویید و داخل آن آب پر کنید. تمام آن را یک باره روی چیزی که از شکل خمیری اول باقی مانده است بریزید. چه اتفاقی می‌‌افتد؟ آیا به اندازه‌ی حالتی که سرکه ریخته بودید هیجان انگیز است؟

 

 مجدداً پیمانه را با آب پر کنید. تمام آن را یک باره روی باقی مانده‌ی شکل خمیری دوم بریزید. چه مشاهده می‌کنید؟

 

 اگر همچنان مقداری از شکل‌های خمیری‌تان باقی مانده است، می‌توانید ریختن این دو مایع با سرعت‌های کمتر را امتحان کنید. تعدادی از خمیر را در دستانتان نگه دارید و در حالی که دستتان بالای ظرف است روی خمیر سرکه یا آب بریزید. چه چیزی احساس می‌کنید؟

 

آزمایش تکمیلی:

می‌توانید این فعالیت را با ریختن مایعات دیگر امتحان کنید، مانند آب لیمو، نوشابه یا شیر. به نظرتان چه اتفاقی رخ خواهد داد، چرا؟

 

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:

آیا با ریختن سرکه هر دو شکل خمیری به سرعت صدای وزوز تولید می‌کنند؟ وقتی سرکه با جوش شیرین تماس پیدا می‌کند، دو سری واکنش شیمیایی رخ می‌دهد. حاصل این واکنش‌ها گاز کربن دی اکسید به صورت حباب است که در محلول آب بالا می آید. این حباب‌ها باعث ایجاد صدای وزوزی می‌شود که می‌شنوید.

 

هر چه که از شکل خمیری باقی بماند (خمیر بدون مایع ظرفشویی) احتمالاً در محیطی پر از محلول آب حباب‌دار قرار می‌گیرد که حباب‌ها با رسیدن به سطح می‌ترکند. احتمالاً چیزی که در مورد ظرف دیگر مشاهده کرده‌اید متفاوت است. باقی مانده‌ی شکل خمیری دوم که حاوی مایع ظرفشویی بود توسط لایه‌ای سفید از کف احاطه می‌شود. مواد شوینده‌ دارای عوامل فعال سطحی هستند. این عوامل به محلول‌های صابونی امکان پخش شدن را می‌دهند. حباب‌های تشکیل شده در این واکنش‌های شیمیایی همچنان به سطح می‌رسند اما در این حالت محلول صابونی پخش می‌شود و گازها را حبس می‌کند و سبب تشکیل کف می‌شود.

 

از آنجا که آب با جوش شیرین واکنش نمی‌دهد، با ریختن آب روی شکل‌های خمیری تنها کمی از خمیر شسته می‌شود و هیچ صدای خاصی تولید نمی‌شود. اسیدهای دیگر، مانند اسیدهای موجود در آب‌لیمو نیز باعث ایجاد صدای وزوز در خمیر می‌شوند. محلول‌های خنثی (مانند آب) یا محلول‌های قلیایی (مانند شیر) باعث ایجاد واکنش شیمیایی نمی‌شوند در نتیجه با ریختن این نوع مایعات روی شکل‌های خمیری هیچ صدای وزوزی تولید نمی‌شود.

 

تمیز کردن:

محلول‌های مایع را در سینک ظرفشویی بریزید. خمیرهایی که ساختید را نیز در سطل زباله بیندازید. 


منبع:
 
Scientific American
منابع مفید:
چرا رنگ برف سفید است؟
کشش سطحی
1394/10/8 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 برف بازی شیمیایی!
برف بازی شیمیایی!مشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: شیمی، واکنش شیمیایی، سورفاکتانت (عامل فعال سطحی)
مشاهده علمی ۱۸۵

مقدمه:

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که برف می‌بارد، می‌دانید که بازی با برف چقدر لذت بخش است و البته بعد از مدتی هوا بسیار سرد می‌شود! در این فعالیت علمی سرگرم کننده، شما می‌توانید با چیزی شبیه به برف در هر زمان از سال در منزل خود آزمایش انجام دهید. با مخلوط کردن برخی از مواد موجود در آشپزخانه شکلی با این برف خواهید ساخت و سپس هر زمان که خواستید می‌توانید آن را ذوب کنید تا به یک سطح سفید تبدیل شود. اگر در مورد شیمی این موضوع کنجکاو هستید فعالیت زیر را انجام دهید تا در این مورد بیشتر بیاموزید.

 

 

 

 

پیش‌زمینه:

تنها با استفاده از چند ماده‌ی مورد استفاده در آشپزخانه مانند جوش شیرین، سرکه و مایع ظرفشویی می‌توانید فعالیت علمی جالبی به منظور بررسی دو حوزه در شیمی انجام دهید.

 

سرکه (استیک اسید رقیق شده) در ترکیب با جوش شیرین (سدیم بی کربنات) نتیجه در دو سری واکنش شیمیایی دارد. محصول نهایی این واکنش‌ها کربن دی اکسید (گاز) و آب است که دو محصول شیمیایی دیگر (یون‌های سدیم و یون‌های استات) در آن حل شده‌اند. با مشاهده‌ی این واکنش گاز کربن دی اکسید را به صورت حباب‌هایی خواهید دید که به سطح مایع بالا می آیند و صدای وزوزی نیز تولید می‌شود.

 

 

 

مواد صابونی جنبه‌ی متفاوتی از علم شیمی را پوشش می‌دهند. این مواد دارای سورفاکتانت (عامل فعال سطحی) هستند. این عوامل سبب کاهش کشش سطحی مایع می‌شوند. بدین ترتیب این مواد به تشکیل فوم (کف) کمک می‌کنند. کف در واقع بسته-هایی از هوا یا گاز است که در لایه‌ای بسیار نازک از مایع حبس شده‌اند. در آب خالص کف تشکیل نمی‌شود زیرا مولکول‌های آب علاقه دارند در کنار هم باقی بمانند. حباب‌های هوایی که به سطح آب می‌رسند از این طریق فرار می‌کنند. اضافه کردن سورفاکتانت به آب به مایع صابونی اجازه می‌دهد پخش شود و حباب‌های هوا را حبس کند. در نتیجه یک لایه از فوم (کف) تشکیل می‌شود.

 

 

 

 

معمولاً اگریک مایع صابونی را به سرعت تکان دهیم هوا در آن حبس می‌شود. آیا گاز آزاد شده در اثر واکنش سرکه و جوش شیرین نیز حبس می‌شود و کف تشکیل می‌دهد؟ فعالیت علمی زیر را انجام دهید تا پاسخ این سوال را بیابید.

مواد و وسایل مورد نیاز:

دو ظرف پلاستیکی بزرگ

 پیمانه‌ی اندازه‌گیری

 جوش شیرین

 قاشق برای اندازه‌گیری: یک قاشق غذاخوری و یک قاشق چای‌خوری

 کاغذ نوت چسب دار (استیکی نوت)

 مداد یا خودکار

 مایع ظرفشویی

 سرکه

 چند وسیله‌ی ضد آب کوچک برای تزیین چیزی که می‌سازید (اختیاری)

 

آماده‌سازی:

یک محیط کار انتخاب کنید که خیس و کثیف شدن آن مشکلی نداشته باشد.

 روی یک کاغذ کلمه‌ی صابون را بنویسید و آن را روی یکی از ظرف‌های پلاستیکی بچسبانید.

 

روش کار:

یک پیمانه جوش شیرین در هر دو ظرف پلاستیکی بریزید.

 

 سه قاشق غذاخوری آب به ظرف بدون برچسب اضافه کنید و مواد داخل آن را هم بزنید تا یک خمیر تشکیل شود. خمیر تشکیل شده باید شبیه خمیر بازی باشد. برای دقت بیشتر می‌توانید مقادیر بسیار کم آب را در هر بار به ظرف اضافه کنید و محتویات ظرف را هم بزنید. اگر خمیر بیش از حد خشک است مجدداً آب اضافه کنید و همین روند را ادامه دهید تا به حالت مد نظر دست پیدا کنید.

 

 

 

 

 حال با خمیر به دست آمده یک آدم برفی، خرس یا هر شکل دیگری که دوست دارید بسازید. می‌توانید آن را با اجسام ضد آب تزیین کنید. شکلی که می‌سازید را در همان ظرف قرار دهید.

 

 اکنون زمان کار با ظرف پلاستیکی برچسب دار رسیده است. یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی به جوش شیرین اضافه کنید. سپس سه قاشق غذاخوری آب داخل ظرف بریزید.

 

 محتویات ظرف را با هم مخلوط کنید تا خمیر تشکیل شود. می‌توانید مانند قبل آب را کم کم اضافه کنید تا خمیر به حالت ایده‌آل برسد.

 

 آیا این خمیر مانند خمیر اولی است که درست کردید؟

 

 حال با این خمیر نیز یک شکل درست کنید. می‌توانید آن را شبیه به اولی یا کاملاً متفاوت از آن بسازید اما سعی کنید ابعاد و ارتفاع دو جسم یکسان باشد. این جسم را نیز می‌توانید با وسایل ضد آب تزیین کنید. پس از اتمام ساخت، آن را در همان ظرف قرار دهید.

 

 در مرحله‌ی بعد چیزهایی که ساختید را با روشی سرگرم کننده ذوب خواهید کرد: روی آنها سرکه می‌ریزید (الان این کار را انجام ندهید!). آیا می‌توانید پیش‌بینی کنید چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ به خاطر داشته باشید که ماده‌ی اصلی تشکیل دهنده‌ی خمیر جوش شیرین است. آیا تا به حال جوش شیرین را با سرکه مخلوط کرده‌اید؟ چه اتفاقی در این حالت می‌افتد؟ به نظرتان اکنون نیز همین اتفاق رخ می‌دهد؟

 

 یک پیمانه سرکه را یک باره روی شکل اولی که ساختید بریزید. چه اتفاقی می‌افتد؟ چه چیزهایی مشاهده می‌کنید و چه صداهایی می‌شنوید؟ آیا این اتفاق را پیش‌بینی می‌کردید؟

 

 حال یک پیمانه سرکه را روی شکل دوم بریزید. این بار چه اتفاقی می‌افتد؟ چه صداهایی می‌شنوید و چه چیزی می‌بینید؟

 

 چه چیزی بین دو ظرف متفاوت و چه چیزی مشترک است؟ به خاطر می‌آورید که چه تفاوتی در مواد اولیه‌ی خمیر وجود داشت؟ آیا این تفاوت می‌تواند دلیل مشاهدات شما را توضیح دهد؟

 

 به احتمال زیاد نیمی از شکلی که ساختید خراب می‌شود و نیم دیگر آن باقی می‌ماند. حال چیز دیگری را امتحان کنید: اگر به جای سرکه روی شکل‌ها آب بریزید چه اتفاقی می‌افتد؟

 

 پیمانه را بشویید و داخل آن آب پر کنید. تمام آن را یک باره روی چیزی که از شکل خمیری اول باقی مانده است بریزید. چه اتفاقی می‌‌افتد؟ آیا به اندازه‌ی حالتی که سرکه ریخته بودید هیجان انگیز است؟

 

 مجدداً پیمانه را با آب پر کنید. تمام آن را یک باره روی باقی مانده‌ی شکل خمیری دوم بریزید. چه مشاهده می‌کنید؟

 

 اگر همچنان مقداری از شکل‌های خمیری‌تان باقی مانده است، می‌توانید ریختن این دو مایع با سرعت‌های کمتر را امتحان کنید. تعدادی از خمیر را در دستانتان نگه دارید و در حالی که دستتان بالای ظرف است روی خمیر سرکه یا آب بریزید. چه چیزی احساس می‌کنید؟

 

آزمایش تکمیلی:

می‌توانید این فعالیت را با ریختن مایعات دیگر امتحان کنید، مانند آب لیمو، نوشابه یا شیر. به نظرتان چه اتفاقی رخ خواهد داد، چرا؟

 

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:

آیا با ریختن سرکه هر دو شکل خمیری به سرعت صدای وزوز تولید می‌کنند؟ وقتی سرکه با جوش شیرین تماس پیدا می‌کند، دو سری واکنش شیمیایی رخ می‌دهد. حاصل این واکنش‌ها گاز کربن دی اکسید به صورت حباب است که در محلول آب بالا می آید. این حباب‌ها باعث ایجاد صدای وزوزی می‌شود که می‌شنوید.

 

هر چه که از شکل خمیری باقی بماند (خمیر بدون مایع ظرفشویی) احتمالاً در محیطی پر از محلول آب حباب‌دار قرار می‌گیرد که حباب‌ها با رسیدن به سطح می‌ترکند. احتمالاً چیزی که در مورد ظرف دیگر مشاهده کرده‌اید متفاوت است. باقی مانده‌ی شکل خمیری دوم که حاوی مایع ظرفشویی بود توسط لایه‌ای سفید از کف احاطه می‌شود. مواد شوینده‌ دارای عوامل فعال سطحی هستند. این عوامل به محلول‌های صابونی امکان پخش شدن را می‌دهند. حباب‌های تشکیل شده در این واکنش‌های شیمیایی همچنان به سطح می‌رسند اما در این حالت محلول صابونی پخش می‌شود و گازها را حبس می‌کند و سبب تشکیل کف می‌شود.

 

از آنجا که آب با جوش شیرین واکنش نمی‌دهد، با ریختن آب روی شکل‌های خمیری تنها کمی از خمیر شسته می‌شود و هیچ صدای خاصی تولید نمی‌شود. اسیدهای دیگر، مانند اسیدهای موجود در آب‌لیمو نیز باعث ایجاد صدای وزوز در خمیر می‌شوند. محلول‌های خنثی (مانند آب) یا محلول‌های قلیایی (مانند شیر) باعث ایجاد واکنش شیمیایی نمی‌شوند در نتیجه با ریختن این نوع مایعات روی شکل‌های خمیری هیچ صدای وزوزی تولید نمی‌شود.

 

تمیز کردن:

محلول‌های مایع را در سینک ظرفشویی بریزید. خمیرهایی که ساختید را نیز در سطل زباله بیندازید. 


منبع:
 
Scientific American
منابع مفید:
چرا رنگ برف سفید است؟
کشش سطحی
1394/10/8 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content