XMod
 بررسی کارآیی فیلترهای کربنی در تصفیه ی آب
بررسی کارآیی فیلترهای کربنی در تصفیه ی آب مشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: جذب، کربن فعال، فیزیک، شیمی، تصفیه ی آب
مشاهده علمی ۱۸۶

 

 

مقدمه:

آیا شما آب را قبل از نوشیدن تصفیه می‌کنید؟ ممکن است در خانه فیلتر آب روی شیر آشپزخانه یا یخچال داشته باشید و یا از پارچ‌هایی خاص که داخلشان فیلتر دارند استفاده کنید. احتمالاً تبلیغاتی در این زمینه دیده‌اید که این فیلترها باعث می‌شوند آب آشامیدنی تمیزتر و سالم‌تر شود. اما آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید این فیلترها چگونه کار می‌کنند و آیا واقعاً آب با استفاده از آنها تمیزتر می‌شود؟ در مورد قدرت پاکسازی این فیلترها در فعالیت علمی زیر بیشتر خواهید آموخت. در این فعالیت یک نوشیدنی رنگی را تصفیه خواهید کرد!

 

 

 

پیش‌زمینه:

برای درک بهتر چگونگی کار فیلترهای آب بهتر است یک فیلتر را از نزدیک بررسی کنیم. اغلب فیلترهای مورد استفاده برای مصارف خانگی فیلترهای کربنی هستند. بدین معنا که ماده‌ی داخل این فیلترها کربن یا در واقع نوع خاصی از آن یعنی کربن فعال است. چیزی که باعث خاص بودن کربن فعال می‌شود این است که این نوع کربن یک فرم بسیار متخلخل (تقریباً مانند یک اسفنج) دارد و دارای منافذ میکروسکوپی بسیار زیادی است که آب را جذب می‌کنند. این منافذ میکروسکوپی سطح تماس داخلی بسیار زیادی را فراهم می‌کنند. حدود پنج قاشق چای خوری (ده گرم) از گرانول کربن فعال سطح تماسی در حدود مساحت یک زمین فوتبال دارد!

 

 

هنگامی که آب از ساختار متخلخل فیلتر عبور می‌کند، ناخالصی‌ها (مانند مقادیر کم مواد شیمیایی و فلزات) می‌توانند توسط فرآیندی به نام جذب از آب حذف شوند. جذب هنگامی رخ می‌دهد که ترکیبات به صورت فیزیکی یا شیمیایی به یک سطح کربنی می‌چسبند و فیلمی (لایه‌ی نازک) از ماده‌ی جذب شده یا ناخالصی‌های شیمیایی روی سطح ماده‌ی جاذب (کربن) تشکیل می‌شود. به این دلیل سطح تماس ماده‌ی جاذب بسیار مهم است. هر چه سطح تماس بیشتر باشد، شانس چسبیدن مواد ناخالص به سطح بالاتر می‌رود. اگر تمام سطح تماس مصرف شود، از آن به بعد ناخالصی‌ها در آب باقی می‌مانند و زمان تعویض فیلتر آب فرا رسیده است. علاوه بر سطح تماس، مدت زمانی که آب در تماس با فیلتر کربن قرار می‌گیرد نیز اهمیت دارد و در بازدهی فرآیند تصفیه تأثیرگذار است. هر چه آب مدت زمان طولانی‌تری در تماس با فیلتر باشد (سرعت جریان کمتر) جذب بیشتری رخ می‌دهد. می‌توانید این موضوع را با انجام فعالیت زیر متوجه شوید. اکنون زمان شروع آزمایش فرا رسیده است!

 

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

نوشابه‌ی رنگی

 پنج فنجان پلاستیکی (فنجان‌هایی با ظرفیت دو اونس بسیار مناسب هستند.)

 قاشق غذاخوری

 کربن فعال

 زمان سنج

 فیلتر قهوه (حداقل چهار عدد)

 ماژیک دائمی

 دستمال آشپزخانه

 کاغذ سفید

 یک محیط کار که ریختن مایعات در آن مشکلی نداشته باشد.

آماده‌سازی:

پنج فنجان پلاستیکی را به این ترتیب نام‌گذاری کنید: 0، 1الف، 1ب، 2الف، 2ب.

 نیم قاشق غذاخوری کربن فعال (حدود یک گرم) در فنجان 1الف بریزید. برای فنجان 2الف نیز همین کار را انجام دهید.

 دو فیلتر دو لایه‌ی قهوه آماده کنید. برای دو لایه کردن فیلترها باید یک فیلتر را در فیلتر دیگر فرو کنید.

 زمان سنج و نوشیدنی رنگی خود را آماده کنید.

روش کار:

تعداد یک قاشق غذاخوری (حدوداً ده میلی لیتر) نوشیدنی رنگی در فنجان 0 بریزید. نوشیدنی داخل فنجان چگونه به نظر می‌رسد؟ آیا رنگ آن شدید است؟ نوشیدنی داخل لیوان را ببویید، آیا بوی خاصی دارد؟

 

 زمان سنج را روی پنج دقیقه تنظیم کنید اما آن را روشن نکنید.

 

 نصف قاشق غذاخوری نوشیدنی رنگی به هر کدام از لیوان‌های حاوی کربن فعال یعنی 1الف و 2الف اضافه کنید. (یعنی پنج میلی لیتر به هر لیوان) با دقت این لیوان‌ها را تکان دهید تا از مخلوط شدن مواد داخل‌شان مطمئن شوید. با اضافه کردن نوشیدنی به کربن فعال چه اتفاقی می‌افتد؟ ظاهر مخلوط چگونه است؟

 

 زمان سنج را بلافاصله پس از اضافه کردن این مواد روشن کنید.

 

 فیلتر قهوه‌ی دو لایه را روی فنجان 1ب نگه دارید. پس از اتمام زمان پنج دقیقه و به صدا درآمدن زمان سنج، محتویات لیوان 1الف (مایع و کربن فعال) را در فیلترهای دولایه‌ی قهوه بریزید. مایع خروجی از فیلتر را در لیوان 1ب بریزید. ظاهر نوشیدنی عوض شده است؟ مجدداً آن را ببویید. به نظرتان بوی آن نسبت به قبل تفاوتی پیدا کرده است؟

 

 زمان سنج را روی ۲۵ دقیقه تنظیم کنید و پس از اتمام تصفیه‌ی محتویات لیوان 1الف آن را روشن کنید.

 

 در حالی که منتظر هستید، هر از گاهی نیز لیوان 2الف را تکان دهید.

 

 حال فیلتر قهوه‌ی دو لایه‌ی دوم را آماده کنید و پس از اتمام زمان ۲۵ دقیقه آن را بالای لیوان 2ب نگه دارید. مایع و کربن فعال داخل لیوان 2الف را در فیلتر بریزید و آنچه که از آن بیرون می‌آید در لیوان 2ب جمع‌آوری کنید. ظاهر نوشیدنی چه تغییری کرده است؟ آیا تغییری در بوی آن احساس می‌کنید؟

 

 در انتها لیوان 0 حاوی نوشیدنی اصلی را در کنار لیوان‌های 1ب و 2ب بگذارید. آنها را روی یک کاغذ سفید بگذارید تا بتوانید رنگ محلول‌ها را بهتر ببینید. به هر سه لیوان نگاه کنید. با گذشت زمان و قرار داشتن در تماس با کربن فعال نوشیدنی‌ها چه تغییری کرده‌اند؟

 

 

 

 

آزمایش‌های تکمیلی:

اگر از کربن فعال خوراکی استفاده کرده‌اید، می‌توانید طعم هر کدام از محلول‌ها را بچشید. مزه‌ی آنها در مقایسه با نوشیدنی اصلی چگونه است؟ مزه‌ها چطور تغییر کرده‌اند؟

 

 نوشیدنی‌هایی با رنگ‌های مختلف را امتحان کنید. آیا نتایج آزمایش در مورد تمام آنها یکسان است یا برخی از رنگ‌ها بهتر نتیجه می‌دهند؟

 

 اگر نسبت کربن فعال به نوشیدنی را تغییر دهید چه اتفاقی می‌افتد؟ این فعالیت را با مقادیر متفاوتی از کربن فعال در حجم ثابتی از نوشیدنی امتحان کنید. همچنین می‌توانید مقدار کربن فعال را ثابت نگه دارید و حجم نوشیدنی را تغییر دهید. آیا نسبت‌های مختلف از کربن فعال به نوشیدنی نتایج متفاوتی را حاصل می‌کند؟ به عنوان مثال با افزایش مقدار نوشیدنی و ثابت نگه داشتن مقدار کربن فعال پس از پنج دقیقه چه اتفاقی می‌افتد؟

 

 سعی کنید مواد دیگری به جای کربن فعال برای تصفیه‌ی محلول‌های خود پیدا کنید. به نظرتان چه مواد جاذب دیگری مانند کربن فعال عمل می‌کنند؟ این مواد چه خواصی باید داشته باشند؟

مشاهده و نتیجه‌گیری:

نوشیدنی‌های رنگی تنوع زیادی دارند. با نگاه کردن به نوشیدنی‌تان در لیوان احتمالاً متوجه شده‌اید که رنگ آن شدید است. بسته به رنگ یا طعم نوشیدنی ممکن است بوی میوه‌ای یا شیرین احساس کنید. هنگامی که نوشیدنی را داخل لیوان‌های حاوی کربن فعال می‌ریزید، تولید حباب و صدا را متوجه می‌شوید. دلیل آن است که با خیس شدن کربن فعال، تمام هوای داخل خلل و فرج فراوان آن توسط مایع جایگزین و در نتیجه آزاد می‌شود. بدین ترتیب تولید حباب و صدا قابل توجیه است.

 

 

ساختار متخلخل کربن فعال

 

مخلوط اکنون به صورت یک دوغاب سیاه به نظر می‌رسد و اگر پس از گذشت پنج دقیقه آن را در لیوان 1ب تصفیه کنید متوجه می‌شوید که رنگ نوشیدنی بسیار کم‌تر می‌شود. همچنین بوی میوه‌ای آن بسیار کم و یا حتی غیر قابل تشخیص می‌شود. اگر لیست مواد اولیه‌ی مورد استفاده در نوشیدنی را نگاه کنید، متوجه خواهید شد که مواد اولیه‌ای در آن به منظور ایجاد طعم و رنگ به کار رفته‌اند، مانند «آبی شماره یک»، «رنگ کارامل» و یا «طعم دهنده‌ی مصنوعی».

 

این‌ها اغلب مواد شیمیایی و ترکیبات آلی هستند که به سطح کربن فعال جذب شده و در خلل و فرج آن حبس می‌شوند. به همین دلیل از نوشیدنی شما جدا می‌شوند. اگر نوشیدنی مدت زمان بیشتری در معرض کربن فعال قرار بگیرد می‌توان تمام رنگ آن را جدا کرد و در نهایت محلولی شفاف به دست آورد. آیا پس از گذشت ۲۵ دقیقه محلول تصفیه شده در لیوان 2ب شفاف می‌شود؟ هر چه نوشیدنی مدت زمان بیشتری در تماس با کربن فعال باشد رنگ و مواد شیمیایی بیشتری از آن به سطح کربن فعال جذب می‌شود. اگر مدت زمان کافی صبر کنید تمام رنگ و طعم آن از بین می‌رود.

 

 

 

 

اگر نسبت نوشیدنی به کربن فعال را تغییر دهید، به این نتیجه خواهید رسید که استفاده از حجم زیاد نوشیدنی همراه با مقدار کمی کربن فعال نتیجه‌ی خوبی حاصل نمی‌کند. دلیل آن است که کربن فعال ظرفیت محدودی برای جذب مواد شیمیایی دارد. بدین معنا که پس از پر شدن سطح آن با مواد و ترکیبات شیمیایی، هیچ فضایی برای جذب بیشتر باقی نمی‌ماند. به همین دلیل لازم است فیلترهای مورد استفاده در منزل مرتب تعویض شوند.

 

اگر از کربن فعال قابل خوردن استفاده کرده باشید، با چشیدن طعم نوشیدنی بی رنگ متوجه تفاوت طعم آن در مقایسه با نوشیدنی اصلی شده‌اید. حال به فیلتر آبی که در خانه استفاده می‌کنید فکر کنید. شیوه‌ی کار دقیقاً به همین شکل است، بسیاری از ترکیبات داخل آب (که ممکن است برخی از آنها را نتوانید ببینید) در فیلتر کربن فعال گیر می‌کنند و آب سالم برای نوشیدن در اختیار شما قرار می‌گیرد.

تمیز کردن:

می‌توانید تمام محلول‌ها را در سینک ظرفشویی بریزید. تمام کربن فعال استفاده شده را در یک ظرف بریزید و آن را در سطل زباله بیندازید. میز کار خود را نیز با دستمال مرطوب تمیز کنید.

 


 منبع:
منابع مفید:
تصفیه آب - ویکی پدیا
1394/10/15 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 بررسی کارآیی فیلترهای کربنی در تصفیه ی آب
بررسی کارآیی فیلترهای کربنی در تصفیه ی آب مشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: جذب، کربن فعال، فیزیک، شیمی، تصفیه ی آب
مشاهده علمی ۱۸۶

 

 

مقدمه:

آیا شما آب را قبل از نوشیدن تصفیه می‌کنید؟ ممکن است در خانه فیلتر آب روی شیر آشپزخانه یا یخچال داشته باشید و یا از پارچ‌هایی خاص که داخلشان فیلتر دارند استفاده کنید. احتمالاً تبلیغاتی در این زمینه دیده‌اید که این فیلترها باعث می‌شوند آب آشامیدنی تمیزتر و سالم‌تر شود. اما آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید این فیلترها چگونه کار می‌کنند و آیا واقعاً آب با استفاده از آنها تمیزتر می‌شود؟ در مورد قدرت پاکسازی این فیلترها در فعالیت علمی زیر بیشتر خواهید آموخت. در این فعالیت یک نوشیدنی رنگی را تصفیه خواهید کرد!

 

 

 

پیش‌زمینه:

برای درک بهتر چگونگی کار فیلترهای آب بهتر است یک فیلتر را از نزدیک بررسی کنیم. اغلب فیلترهای مورد استفاده برای مصارف خانگی فیلترهای کربنی هستند. بدین معنا که ماده‌ی داخل این فیلترها کربن یا در واقع نوع خاصی از آن یعنی کربن فعال است. چیزی که باعث خاص بودن کربن فعال می‌شود این است که این نوع کربن یک فرم بسیار متخلخل (تقریباً مانند یک اسفنج) دارد و دارای منافذ میکروسکوپی بسیار زیادی است که آب را جذب می‌کنند. این منافذ میکروسکوپی سطح تماس داخلی بسیار زیادی را فراهم می‌کنند. حدود پنج قاشق چای خوری (ده گرم) از گرانول کربن فعال سطح تماسی در حدود مساحت یک زمین فوتبال دارد!

 

 

هنگامی که آب از ساختار متخلخل فیلتر عبور می‌کند، ناخالصی‌ها (مانند مقادیر کم مواد شیمیایی و فلزات) می‌توانند توسط فرآیندی به نام جذب از آب حذف شوند. جذب هنگامی رخ می‌دهد که ترکیبات به صورت فیزیکی یا شیمیایی به یک سطح کربنی می‌چسبند و فیلمی (لایه‌ی نازک) از ماده‌ی جذب شده یا ناخالصی‌های شیمیایی روی سطح ماده‌ی جاذب (کربن) تشکیل می‌شود. به این دلیل سطح تماس ماده‌ی جاذب بسیار مهم است. هر چه سطح تماس بیشتر باشد، شانس چسبیدن مواد ناخالص به سطح بالاتر می‌رود. اگر تمام سطح تماس مصرف شود، از آن به بعد ناخالصی‌ها در آب باقی می‌مانند و زمان تعویض فیلتر آب فرا رسیده است. علاوه بر سطح تماس، مدت زمانی که آب در تماس با فیلتر کربن قرار می‌گیرد نیز اهمیت دارد و در بازدهی فرآیند تصفیه تأثیرگذار است. هر چه آب مدت زمان طولانی‌تری در تماس با فیلتر باشد (سرعت جریان کمتر) جذب بیشتری رخ می‌دهد. می‌توانید این موضوع را با انجام فعالیت زیر متوجه شوید. اکنون زمان شروع آزمایش فرا رسیده است!

 

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

نوشابه‌ی رنگی

 پنج فنجان پلاستیکی (فنجان‌هایی با ظرفیت دو اونس بسیار مناسب هستند.)

 قاشق غذاخوری

 کربن فعال

 زمان سنج

 فیلتر قهوه (حداقل چهار عدد)

 ماژیک دائمی

 دستمال آشپزخانه

 کاغذ سفید

 یک محیط کار که ریختن مایعات در آن مشکلی نداشته باشد.

آماده‌سازی:

پنج فنجان پلاستیکی را به این ترتیب نام‌گذاری کنید: 0، 1الف، 1ب، 2الف، 2ب.

 نیم قاشق غذاخوری کربن فعال (حدود یک گرم) در فنجان 1الف بریزید. برای فنجان 2الف نیز همین کار را انجام دهید.

 دو فیلتر دو لایه‌ی قهوه آماده کنید. برای دو لایه کردن فیلترها باید یک فیلتر را در فیلتر دیگر فرو کنید.

 زمان سنج و نوشیدنی رنگی خود را آماده کنید.

روش کار:

تعداد یک قاشق غذاخوری (حدوداً ده میلی لیتر) نوشیدنی رنگی در فنجان 0 بریزید. نوشیدنی داخل فنجان چگونه به نظر می‌رسد؟ آیا رنگ آن شدید است؟ نوشیدنی داخل لیوان را ببویید، آیا بوی خاصی دارد؟

 

 زمان سنج را روی پنج دقیقه تنظیم کنید اما آن را روشن نکنید.

 

 نصف قاشق غذاخوری نوشیدنی رنگی به هر کدام از لیوان‌های حاوی کربن فعال یعنی 1الف و 2الف اضافه کنید. (یعنی پنج میلی لیتر به هر لیوان) با دقت این لیوان‌ها را تکان دهید تا از مخلوط شدن مواد داخل‌شان مطمئن شوید. با اضافه کردن نوشیدنی به کربن فعال چه اتفاقی می‌افتد؟ ظاهر مخلوط چگونه است؟

 

 زمان سنج را بلافاصله پس از اضافه کردن این مواد روشن کنید.

 

 فیلتر قهوه‌ی دو لایه را روی فنجان 1ب نگه دارید. پس از اتمام زمان پنج دقیقه و به صدا درآمدن زمان سنج، محتویات لیوان 1الف (مایع و کربن فعال) را در فیلترهای دولایه‌ی قهوه بریزید. مایع خروجی از فیلتر را در لیوان 1ب بریزید. ظاهر نوشیدنی عوض شده است؟ مجدداً آن را ببویید. به نظرتان بوی آن نسبت به قبل تفاوتی پیدا کرده است؟

 

 زمان سنج را روی ۲۵ دقیقه تنظیم کنید و پس از اتمام تصفیه‌ی محتویات لیوان 1الف آن را روشن کنید.

 

 در حالی که منتظر هستید، هر از گاهی نیز لیوان 2الف را تکان دهید.

 

 حال فیلتر قهوه‌ی دو لایه‌ی دوم را آماده کنید و پس از اتمام زمان ۲۵ دقیقه آن را بالای لیوان 2ب نگه دارید. مایع و کربن فعال داخل لیوان 2الف را در فیلتر بریزید و آنچه که از آن بیرون می‌آید در لیوان 2ب جمع‌آوری کنید. ظاهر نوشیدنی چه تغییری کرده است؟ آیا تغییری در بوی آن احساس می‌کنید؟

 

 در انتها لیوان 0 حاوی نوشیدنی اصلی را در کنار لیوان‌های 1ب و 2ب بگذارید. آنها را روی یک کاغذ سفید بگذارید تا بتوانید رنگ محلول‌ها را بهتر ببینید. به هر سه لیوان نگاه کنید. با گذشت زمان و قرار داشتن در تماس با کربن فعال نوشیدنی‌ها چه تغییری کرده‌اند؟

 

 

 

 

آزمایش‌های تکمیلی:

اگر از کربن فعال خوراکی استفاده کرده‌اید، می‌توانید طعم هر کدام از محلول‌ها را بچشید. مزه‌ی آنها در مقایسه با نوشیدنی اصلی چگونه است؟ مزه‌ها چطور تغییر کرده‌اند؟

 

 نوشیدنی‌هایی با رنگ‌های مختلف را امتحان کنید. آیا نتایج آزمایش در مورد تمام آنها یکسان است یا برخی از رنگ‌ها بهتر نتیجه می‌دهند؟

 

 اگر نسبت کربن فعال به نوشیدنی را تغییر دهید چه اتفاقی می‌افتد؟ این فعالیت را با مقادیر متفاوتی از کربن فعال در حجم ثابتی از نوشیدنی امتحان کنید. همچنین می‌توانید مقدار کربن فعال را ثابت نگه دارید و حجم نوشیدنی را تغییر دهید. آیا نسبت‌های مختلف از کربن فعال به نوشیدنی نتایج متفاوتی را حاصل می‌کند؟ به عنوان مثال با افزایش مقدار نوشیدنی و ثابت نگه داشتن مقدار کربن فعال پس از پنج دقیقه چه اتفاقی می‌افتد؟

 

 سعی کنید مواد دیگری به جای کربن فعال برای تصفیه‌ی محلول‌های خود پیدا کنید. به نظرتان چه مواد جاذب دیگری مانند کربن فعال عمل می‌کنند؟ این مواد چه خواصی باید داشته باشند؟

مشاهده و نتیجه‌گیری:

نوشیدنی‌های رنگی تنوع زیادی دارند. با نگاه کردن به نوشیدنی‌تان در لیوان احتمالاً متوجه شده‌اید که رنگ آن شدید است. بسته به رنگ یا طعم نوشیدنی ممکن است بوی میوه‌ای یا شیرین احساس کنید. هنگامی که نوشیدنی را داخل لیوان‌های حاوی کربن فعال می‌ریزید، تولید حباب و صدا را متوجه می‌شوید. دلیل آن است که با خیس شدن کربن فعال، تمام هوای داخل خلل و فرج فراوان آن توسط مایع جایگزین و در نتیجه آزاد می‌شود. بدین ترتیب تولید حباب و صدا قابل توجیه است.

 

 

ساختار متخلخل کربن فعال

 

مخلوط اکنون به صورت یک دوغاب سیاه به نظر می‌رسد و اگر پس از گذشت پنج دقیقه آن را در لیوان 1ب تصفیه کنید متوجه می‌شوید که رنگ نوشیدنی بسیار کم‌تر می‌شود. همچنین بوی میوه‌ای آن بسیار کم و یا حتی غیر قابل تشخیص می‌شود. اگر لیست مواد اولیه‌ی مورد استفاده در نوشیدنی را نگاه کنید، متوجه خواهید شد که مواد اولیه‌ای در آن به منظور ایجاد طعم و رنگ به کار رفته‌اند، مانند «آبی شماره یک»، «رنگ کارامل» و یا «طعم دهنده‌ی مصنوعی».

 

این‌ها اغلب مواد شیمیایی و ترکیبات آلی هستند که به سطح کربن فعال جذب شده و در خلل و فرج آن حبس می‌شوند. به همین دلیل از نوشیدنی شما جدا می‌شوند. اگر نوشیدنی مدت زمان بیشتری در معرض کربن فعال قرار بگیرد می‌توان تمام رنگ آن را جدا کرد و در نهایت محلولی شفاف به دست آورد. آیا پس از گذشت ۲۵ دقیقه محلول تصفیه شده در لیوان 2ب شفاف می‌شود؟ هر چه نوشیدنی مدت زمان بیشتری در تماس با کربن فعال باشد رنگ و مواد شیمیایی بیشتری از آن به سطح کربن فعال جذب می‌شود. اگر مدت زمان کافی صبر کنید تمام رنگ و طعم آن از بین می‌رود.

 

 

 

 

اگر نسبت نوشیدنی به کربن فعال را تغییر دهید، به این نتیجه خواهید رسید که استفاده از حجم زیاد نوشیدنی همراه با مقدار کمی کربن فعال نتیجه‌ی خوبی حاصل نمی‌کند. دلیل آن است که کربن فعال ظرفیت محدودی برای جذب مواد شیمیایی دارد. بدین معنا که پس از پر شدن سطح آن با مواد و ترکیبات شیمیایی، هیچ فضایی برای جذب بیشتر باقی نمی‌ماند. به همین دلیل لازم است فیلترهای مورد استفاده در منزل مرتب تعویض شوند.

 

اگر از کربن فعال قابل خوردن استفاده کرده باشید، با چشیدن طعم نوشیدنی بی رنگ متوجه تفاوت طعم آن در مقایسه با نوشیدنی اصلی شده‌اید. حال به فیلتر آبی که در خانه استفاده می‌کنید فکر کنید. شیوه‌ی کار دقیقاً به همین شکل است، بسیاری از ترکیبات داخل آب (که ممکن است برخی از آنها را نتوانید ببینید) در فیلتر کربن فعال گیر می‌کنند و آب سالم برای نوشیدن در اختیار شما قرار می‌گیرد.

تمیز کردن:

می‌توانید تمام محلول‌ها را در سینک ظرفشویی بریزید. تمام کربن فعال استفاده شده را در یک ظرف بریزید و آن را در سطل زباله بیندازید. میز کار خود را نیز با دستمال مرطوب تمیز کنید.

 


 منبع:
منابع مفید:
تصفیه آب - ویکی پدیا
1394/10/15 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content