XMod
 چگونه در مصرف دستمال کاغذی صرفه جویی کنیم؟
چگونه در مصرف دستمال کاغذی صرفه جویی کنیم؟مشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: جذب، کاغذ، آب، مولکول
مشاهده علمی ۱۸۷

 

مقدمه:

همه می‌دانیم که شستن دست‌ها به تعداد دفعات فراوان در طول روز از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می‌کند. بنابراین چندین بار در روز دستان خود را می‌شوییم و سپس با دستمال کاغذی آن‌ها را خشک می‌کنیم. برای خشک شدن کامل دست‌ها گاهی لازم است چند دستمال کاغذی مصرف کنیم.

 

 

 

اما به نظرتان آیا روشی برای صرفه جویی در مصرف دستمال کاغذی در هنگام خشک کردن دست‌ها وجود دارد؟ فعالیت زیر را انجام دهید تا پاسخ این سوال را بیابید.

 

پیش‌زمینه:

برای درک نحوه‌ی جذب آب توسط دستمال کاغذی لازم است کمی در مورد چگونگی ساخت آنها بدانیم.

 

دستمال کاغذی از مواد گیاهی ساخته می‌شود. اگر با یک میکروسکوپ به تکه‌ای پاره شده از دستمال کاغذی نگاه کنید (یا عکس‌هایی از آن را در اینترنت ببینید) شبکه‌ای از الیاف گیاهی بسیار کوچک خواهید دید. با بزرگنمایی بیشتر متوجه خواهید شد که این الیاف از جنس زنجیرهای طولانی مولکول‌های قند متصل به هم به نام سلولز هستند. آب جذب سلولز می‌شود و توسط دستمال سلولزی کشیده می‌شود.

 

 

 

آیا در میکروسکوپ فضای خالی میان الیاف را هم دیدید؟ این فضاهای خالی بر جذب آب توسط دستمال تأثیر می‌گذارند: ذرات آب دوست دارند به هم بچسبند و به دنبال آبی که جذب سلولز شده است این فضاها را پر کنند. هر چه این فضاهای خالی بیشتر باشد، ظرفیت جذب آب بالاتر خواهد بود. اما اگر فاصله‌ای کوچک میان ورق‌های دستمال کاغذی ایجاد کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا این فضای خالی میان دو صفحه به جذب آب بیشتر کمک می‌کند؟

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

 حداقل پنج مارک مختلف دستمال کاغذی (نگران هدر رفتن چند تکه دستمال کاغذی در این فعالیت نباشید، زیرا با نتایجی که از این فعالیت می‌گیرید احتمالاً می‌توانید از این به بعد در مصرف دستمال کاغذی صرفه‌جویی کنید.)

 آب

 محلی برای آویزان کردن دستمال‌ها به منظور خشک شدن

 ترازوی آشپزخانه با دقت یک گرم یا بیشتر

 

 

 کاغذ و مداد یا خودکار (برای ثبت وزن‌ها)

 فضای کاری که ریختن آب در آن مشکلی نداشته باشد.

 قیچی برای بریدن دستمال‌ها (اختیاری)

 

 

آماده‌سازی:

تمام وسایل مورد نیاز خود را در میز کار جمع کنید.

روش کار:

 اگر دستمال کاغذی از قبل تا شده است آن را باز کنید. دستمال را خیس کنید و سپس در جایی آویزان کنید تا آب آن خارج شود.

 

 در هنگامی که آبی از دستمال نمی‌چکد، آن را روی ترازوی آشپزخانه بگذارید. بهتر است به جای تا کردن دستمال آن را به صورت نامنظم روی ترازو قرار دهید. وزن آن را روی یک کاغذ یادداشت کنید.

 

 یک دستمال کاغذی تازه با همان شکل را طوری تا کنید که سه لایه دستمال روی هم قرار بگیرند. (اگر دستمال از قبل تا نشده است) حال این دستمال را یک مرتبه‌ی دیگر تا کنید تا شش لایه دستمال روی هم باشند. آن را خیس کنید و به صورت تا شده آویزان کنید تا آب اضافه از آن خارج شود. به نظرتان میزان آبی که این دستمال نگه می‌دارد در مقایسه با دستمال قبلی کمتر است یا بیشتر؟

 

 

 پس از آن که دیگر آبی از دستمال خارج نشد، آن را روی ترازوی آشپزخانه بگذارید. تای آن را باز نکنید؛ عدد روی ترازو را بخوانید و آن را یادداشت کنید. وزن آن در مقایسه با دستمال اول چگونه است؟ اگر تفاوتی بین وزن این دو دستمال وجود دارد به نظرتان دلیل آن چیست؟

 

 حال که میزان آب جذب شده توسط دو دستمال تا شده و بدون تا را می‌دانید، به نظرتان دستمال در کدام حالت بهتر می‌تواند دست را خشک کند؟ 

 

 یک دستمال کاغذی تازه‌ی بدون تا و دستمالی مانند آن اما تا شده (سه لایه روی هم) را در محلی خشک روی میز کارتان قرار دهید.

 

 دستان خود را خیس کنید، آنها را سه مرتبه تکان دهید تا آب اضافی آنها بریزد. سپس دستانتان را با دستمال کاغذی بدون تا خشک کنید. به نظرتان دستان شما کامل خشک شده‌اند یا هنوز مرطوب هستند؟

 

 بار دیگر دستان خود را خیس کنید و آنها را سه مرتبه تکان دهید تا آب اضافی آنها بریزد. سعی کنید این کار را مشابه با دفعه ی قبل انجام دهید. حال دستانتان را با دستمال کاغذی تا شده خشک کنید. به نظرتان این بار دستان شما کامل خشک شده‌اند یا هنوز مرطوب هستند؟ تفاوت رطوبت دستانتان در مقایسه با حالتی که از دستمال بدون تا استفاده کرده بودید چیست؟

 

 اگر دستانتان در هر دو مرتبه کاملاً خشک می‌شوند، دو دستمال کاغذی جدید را نصف کنید و یک بار با نیمی از دستمال بدون تا و بار دیگر با نیمی از دستمال تا شده دستانتان را خشک کنید. اکنون می‌توانید تفاوت بین دو دستمال تا شده و بدون تا را متوجه شوید؟

 

 با توجه به نتایج چگونه می‌توانید دستمال کمتری برای خشک کردن استفاده کنید؟

 

آزمایش‌های تکمیلی:

 اگر دستمال کاغذی‌های مشابه بیشتری دارید، می‌توانید آزمایش‌های خود را ادامه دهید. سعی کنید در تمام دفعات یکسان عمل کنید و به تفاوت نتایج دقت کنید. آیا تفاوت در وزن در دفعات مختلف ثابت است؟ آیا همواره یکی از دستمال‌ها (تا شده یا بدون تا) وزن بیشتری دارد؟ آیا در تمام دفعات آزمایش دستانتان در یک حالت خشک‌تر است؟

 

دانشمندان به منظور اطمینان از صحت نتایج، آزمایش‌ها را چند مرتبه تکرار می‌کنند. آنها همچنین علاقه دارند آزمایش‌های خود را با ابزار مختلف و توسط اپراتورهای دیگر نیز انجام دهند. اگر نتایج به دست آمده از این آزمایش‌های مختلف یکسان باشد، آزمایش تکرار شدنی نام خواهد گرفت. این گونه آزمایش‌ها که توسط افراد دیگر نیز قابل انجام است ارزش علمی بیشتری دارد. آیا می‌توانید از کسی کمک بگیرید تا آزمایش‌های خود را تکرار پذیر کنید؟

 

 اگر انواع مختلفی از دستمال کاغذی در اختیار دارید، آزمایش‌های خود را با آنها تکرار کنید. نتایج به دست آمده از این آزمایش ها با نتایج قبلی چگونه مقایسه می‌شود؟

 

 محصولات دیگری از جمله دستمال توالت و دستمال آشپزخانه را مورد بررسی کنید. کدام نوع از این‌ها جذب رطوبت بیشتری دارد؟ آیا می‌توانید دلیل آن را توضیح دهید؟

 

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:

آیا وزن دستمال تا شده‌ی خیس بیشتر است و دستانتان پس از استفاده از آنها خشکی بیشتری را حس می‌کند؟ این نتیجه منطقی است، زیرا فضای خالی میان لایه‌های دستمال کاغذی ظرفیت جذب آب را بالا می‌برند.

 

دستمال کاغذی از جنس سلولز است که مولکول‌های آب علاقه دارند به آن بچسبند. در نتیجه، دستمال کاغذی به سرعت آب را جذب می‌کند. قدرت جذب دستمال کاغذی‌ها به دلیل فضای خالی میان الیاف سلولز (حباب‌های هوای کوچک) بالاتر نیز می‌رود. مولکول‌های آب که تمایل دارند به هم متصل بمانند در حین جذب شدن توسط سلولز همدیگر را دنبال می‌کنند و این فضاهای خالی را پر می‌کنند. تا کردن دستمال کاغذی باعث می‌شود فضای بیشتری برای آب فراهم شود و به همین دلیل استفاده از دستمال تا شده به منظور خشک کردن دستانتان نتیجه‌ی بهتری داده است.

 

بار بعدی که می‌خواهید از دستمال کاغذی استفاده کنید به خاطر داشته باشید که تا کردن آن بهتر است و با این کار می‌توانید در مصرف دستمال کاغذی صرفه جویی کنید.

تمیز کردن:

دستمال‌های خیس را خشک کنید تا در صورت امکان از آنها مجدداً استفاده کنید.

 


منبع:

Scientific American

منابع مفید: 

کروماتوگرافی

کشش سطحی

کاغذ را خودتان بسازید

کروماتوگرافی کاغذی

مواد دسیکانت

جذب رطوبت توسط لوبیای سبز

سلولز - ویکی پدیا

Moment of Science

paper Towel - WIKI

1394/10/22 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 چگونه در مصرف دستمال کاغذی صرفه جویی کنیم؟
چگونه در مصرف دستمال کاغذی صرفه جویی کنیم؟مشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: جذب، کاغذ، آب، مولکول
مشاهده علمی ۱۸۷

 

مقدمه:

همه می‌دانیم که شستن دست‌ها به تعداد دفعات فراوان در طول روز از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می‌کند. بنابراین چندین بار در روز دستان خود را می‌شوییم و سپس با دستمال کاغذی آن‌ها را خشک می‌کنیم. برای خشک شدن کامل دست‌ها گاهی لازم است چند دستمال کاغذی مصرف کنیم.

 

 

 

اما به نظرتان آیا روشی برای صرفه جویی در مصرف دستمال کاغذی در هنگام خشک کردن دست‌ها وجود دارد؟ فعالیت زیر را انجام دهید تا پاسخ این سوال را بیابید.

 

پیش‌زمینه:

برای درک نحوه‌ی جذب آب توسط دستمال کاغذی لازم است کمی در مورد چگونگی ساخت آنها بدانیم.

 

دستمال کاغذی از مواد گیاهی ساخته می‌شود. اگر با یک میکروسکوپ به تکه‌ای پاره شده از دستمال کاغذی نگاه کنید (یا عکس‌هایی از آن را در اینترنت ببینید) شبکه‌ای از الیاف گیاهی بسیار کوچک خواهید دید. با بزرگنمایی بیشتر متوجه خواهید شد که این الیاف از جنس زنجیرهای طولانی مولکول‌های قند متصل به هم به نام سلولز هستند. آب جذب سلولز می‌شود و توسط دستمال سلولزی کشیده می‌شود.

 

 

 

آیا در میکروسکوپ فضای خالی میان الیاف را هم دیدید؟ این فضاهای خالی بر جذب آب توسط دستمال تأثیر می‌گذارند: ذرات آب دوست دارند به هم بچسبند و به دنبال آبی که جذب سلولز شده است این فضاها را پر کنند. هر چه این فضاهای خالی بیشتر باشد، ظرفیت جذب آب بالاتر خواهد بود. اما اگر فاصله‌ای کوچک میان ورق‌های دستمال کاغذی ایجاد کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا این فضای خالی میان دو صفحه به جذب آب بیشتر کمک می‌کند؟

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

 حداقل پنج مارک مختلف دستمال کاغذی (نگران هدر رفتن چند تکه دستمال کاغذی در این فعالیت نباشید، زیرا با نتایجی که از این فعالیت می‌گیرید احتمالاً می‌توانید از این به بعد در مصرف دستمال کاغذی صرفه‌جویی کنید.)

 آب

 محلی برای آویزان کردن دستمال‌ها به منظور خشک شدن

 ترازوی آشپزخانه با دقت یک گرم یا بیشتر

 

 

 کاغذ و مداد یا خودکار (برای ثبت وزن‌ها)

 فضای کاری که ریختن آب در آن مشکلی نداشته باشد.

 قیچی برای بریدن دستمال‌ها (اختیاری)

 

 

آماده‌سازی:

تمام وسایل مورد نیاز خود را در میز کار جمع کنید.

روش کار:

 اگر دستمال کاغذی از قبل تا شده است آن را باز کنید. دستمال را خیس کنید و سپس در جایی آویزان کنید تا آب آن خارج شود.

 

 در هنگامی که آبی از دستمال نمی‌چکد، آن را روی ترازوی آشپزخانه بگذارید. بهتر است به جای تا کردن دستمال آن را به صورت نامنظم روی ترازو قرار دهید. وزن آن را روی یک کاغذ یادداشت کنید.

 

 یک دستمال کاغذی تازه با همان شکل را طوری تا کنید که سه لایه دستمال روی هم قرار بگیرند. (اگر دستمال از قبل تا نشده است) حال این دستمال را یک مرتبه‌ی دیگر تا کنید تا شش لایه دستمال روی هم باشند. آن را خیس کنید و به صورت تا شده آویزان کنید تا آب اضافه از آن خارج شود. به نظرتان میزان آبی که این دستمال نگه می‌دارد در مقایسه با دستمال قبلی کمتر است یا بیشتر؟

 

 

 پس از آن که دیگر آبی از دستمال خارج نشد، آن را روی ترازوی آشپزخانه بگذارید. تای آن را باز نکنید؛ عدد روی ترازو را بخوانید و آن را یادداشت کنید. وزن آن در مقایسه با دستمال اول چگونه است؟ اگر تفاوتی بین وزن این دو دستمال وجود دارد به نظرتان دلیل آن چیست؟

 

 حال که میزان آب جذب شده توسط دو دستمال تا شده و بدون تا را می‌دانید، به نظرتان دستمال در کدام حالت بهتر می‌تواند دست را خشک کند؟ 

 

 یک دستمال کاغذی تازه‌ی بدون تا و دستمالی مانند آن اما تا شده (سه لایه روی هم) را در محلی خشک روی میز کارتان قرار دهید.

 

 دستان خود را خیس کنید، آنها را سه مرتبه تکان دهید تا آب اضافی آنها بریزد. سپس دستانتان را با دستمال کاغذی بدون تا خشک کنید. به نظرتان دستان شما کامل خشک شده‌اند یا هنوز مرطوب هستند؟

 

 بار دیگر دستان خود را خیس کنید و آنها را سه مرتبه تکان دهید تا آب اضافی آنها بریزد. سعی کنید این کار را مشابه با دفعه ی قبل انجام دهید. حال دستانتان را با دستمال کاغذی تا شده خشک کنید. به نظرتان این بار دستان شما کامل خشک شده‌اند یا هنوز مرطوب هستند؟ تفاوت رطوبت دستانتان در مقایسه با حالتی که از دستمال بدون تا استفاده کرده بودید چیست؟

 

 اگر دستانتان در هر دو مرتبه کاملاً خشک می‌شوند، دو دستمال کاغذی جدید را نصف کنید و یک بار با نیمی از دستمال بدون تا و بار دیگر با نیمی از دستمال تا شده دستانتان را خشک کنید. اکنون می‌توانید تفاوت بین دو دستمال تا شده و بدون تا را متوجه شوید؟

 

 با توجه به نتایج چگونه می‌توانید دستمال کمتری برای خشک کردن استفاده کنید؟

 

آزمایش‌های تکمیلی:

 اگر دستمال کاغذی‌های مشابه بیشتری دارید، می‌توانید آزمایش‌های خود را ادامه دهید. سعی کنید در تمام دفعات یکسان عمل کنید و به تفاوت نتایج دقت کنید. آیا تفاوت در وزن در دفعات مختلف ثابت است؟ آیا همواره یکی از دستمال‌ها (تا شده یا بدون تا) وزن بیشتری دارد؟ آیا در تمام دفعات آزمایش دستانتان در یک حالت خشک‌تر است؟

 

دانشمندان به منظور اطمینان از صحت نتایج، آزمایش‌ها را چند مرتبه تکرار می‌کنند. آنها همچنین علاقه دارند آزمایش‌های خود را با ابزار مختلف و توسط اپراتورهای دیگر نیز انجام دهند. اگر نتایج به دست آمده از این آزمایش‌های مختلف یکسان باشد، آزمایش تکرار شدنی نام خواهد گرفت. این گونه آزمایش‌ها که توسط افراد دیگر نیز قابل انجام است ارزش علمی بیشتری دارد. آیا می‌توانید از کسی کمک بگیرید تا آزمایش‌های خود را تکرار پذیر کنید؟

 

 اگر انواع مختلفی از دستمال کاغذی در اختیار دارید، آزمایش‌های خود را با آنها تکرار کنید. نتایج به دست آمده از این آزمایش ها با نتایج قبلی چگونه مقایسه می‌شود؟

 

 محصولات دیگری از جمله دستمال توالت و دستمال آشپزخانه را مورد بررسی کنید. کدام نوع از این‌ها جذب رطوبت بیشتری دارد؟ آیا می‌توانید دلیل آن را توضیح دهید؟

 

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:

آیا وزن دستمال تا شده‌ی خیس بیشتر است و دستانتان پس از استفاده از آنها خشکی بیشتری را حس می‌کند؟ این نتیجه منطقی است، زیرا فضای خالی میان لایه‌های دستمال کاغذی ظرفیت جذب آب را بالا می‌برند.

 

دستمال کاغذی از جنس سلولز است که مولکول‌های آب علاقه دارند به آن بچسبند. در نتیجه، دستمال کاغذی به سرعت آب را جذب می‌کند. قدرت جذب دستمال کاغذی‌ها به دلیل فضای خالی میان الیاف سلولز (حباب‌های هوای کوچک) بالاتر نیز می‌رود. مولکول‌های آب که تمایل دارند به هم متصل بمانند در حین جذب شدن توسط سلولز همدیگر را دنبال می‌کنند و این فضاهای خالی را پر می‌کنند. تا کردن دستمال کاغذی باعث می‌شود فضای بیشتری برای آب فراهم شود و به همین دلیل استفاده از دستمال تا شده به منظور خشک کردن دستانتان نتیجه‌ی بهتری داده است.

 

بار بعدی که می‌خواهید از دستمال کاغذی استفاده کنید به خاطر داشته باشید که تا کردن آن بهتر است و با این کار می‌توانید در مصرف دستمال کاغذی صرفه جویی کنید.

تمیز کردن:

دستمال‌های خیس را خشک کنید تا در صورت امکان از آنها مجدداً استفاده کنید.

 


منبع:

Scientific American

منابع مفید: 

کروماتوگرافی

کشش سطحی

کاغذ را خودتان بسازید

کروماتوگرافی کاغذی

مواد دسیکانت

جذب رطوبت توسط لوبیای سبز

سلولز - ویکی پدیا

Moment of Science

paper Towel - WIKI

1394/10/22 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content