XMod
 خطای دید با شمع
خطای دید با شمعمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: تصویر، تصویر مجازی، عبور، انعکاس، خطای دید
مشاهده علمی ۱۸۸

 

 

مقدمه:

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا وجود آینه در یک اتاق باعث می‌شود اتاق بزرگتر به نظر برسد؟ آینه وسیله‌ای بسیار معمول در خانه‌ی همه‌ی ماست و به ندرت در مورد آن فکر می‌کنیم. آینه‌ها به نحوی بسیار عالی جهان سه بعدی ما را درون خود مجدداً تولید می‌کنند، به طوری که گاهی به این باور می‌رسیم که جهانی سه بعدی در پشت آینه وجود دارد. البته می‌دانیم که این تنها یک تصور است، اما مغز ما چگونه فریب این بازتاب‌ها را می‌خورد؟ انجام یک فعالیت علمی ساده با استفاده از شمع نحوه‌ی فریب خوردن مغز در این مورد را به ما نشان خواهد داد.

 

 

 

پیش‌زمینه:

اجسام نورانی به دو گروه کلی تقسیم می‌شوند: اشیای نورانی (مانند صفحه نمایش کامپیوتر شما) که از خود نور دارند و اشیای روشن شده (برای مثال صفحه کلید کامپیوترتان) که نور تابیده شده به خود توسط منابع دیگر را منعکس می‌کنند. چشمان شما اشیا را با تشخیص نور ذاتی جسم یا نور منعکس شده از آن می‌بیند و در اغلب موارد این نور باید مسیری مستقیم تا چشمان شما طی کند. به بیان دیگر برای دیدن اشیا باید خطی بدون مانع دید میان چشمان شما و اجسام وجود داشته باشد.

 

 

 

 

آینه‌ها و سایر سطوح با بازتابندگی بسیار زیاد یک استثنای معمول در این قاعده هستند. بیشتر آینه‌ها از طریق لایه‌بندی یک فلز بازتابنده در پشت یک ورق از شیشه‌ی شفاف ساخته می‌شوند. از آنجا که این زمینه بسیار بازتابنده است، ایجاد تصویر می‌کند (شبیه سازی ظاهری اجسام قابل مشاهده). این نوع تصویر می‌تواند فریبنده باشد زیرا موقعیت ظاهری آن با موقعیت دقیق و فیزیکی جسم ایجاد کننده‌ی آن تصویر مطابقت ندارد. برای مثال می‌توانید تصویر یک صندلی داخل آینه را با خود صندلی در دنیای واقعی مقایسه کنید (اگر صندلی در خط دید شما قرار دارد.)

 

 

 

تصاویری که این آینه‌های به اصطلاح تخت ایجاد می‌کنند تصاویر مجازی نام دارند. این تصاویر مجازی هنگامی شکل می‌گیرند که اشعه‌های نور ساتع یا منعکس شده توسط یک جسم به نظر در جایی پشت آینه همگرا می‌شوند. برخی از سطوح بدون پوشش نقره‌ای پشت‌شان نیز می‌توانند به عنوان آینه عمل کنند. گیج کننده است، نه؟ نگران نباشید، قصد داریم در این فعالیت علمی تمام این مفاهیم را مورد بررسی عملی قرار دهیم. در اینجا ما با استفاده از یک سطح شفاف نحوه‌ی رد شدن و انعکاس نور از آن را بررسی می‌کنیم. بدین ترتیب با این کار با فضای واقعی و قابل مشاهده‌ی پشت سطح که در آن تصاویر مجازی تشکیل می‌شوند بیشتر در مورد نور خواهیم آموخت.

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

دو شمع کوچک (وارمر)

 کبریت یا فندک برای روشن کردن شمع‌ها (برای این کار کمک یک بزرگتر لازم است.)

 ظرف سی دی به شکل زیر که سطحی شفاف و براق داشته باشد.

 یک سطح تیره (می‌توانید این سطح را با پهن کردن یک تی شرت سیاه روی میز کارتان ایجاد کنید.)

 چند وسیله‌ی خانگی یکسان به صورت جفت (مثلاً دو گیره‌ی کاغذ و ...) (اختیاری)

 

 

 

آماده‌سازی:

اتاقی برای کار در نظر بگیرید که با خاموش کردن چراغ‌ها کاملاً تاریک شود.

 

 هنگامی که چراغ روشن است، سطح تیره‌ی خود را آماده کنید.

 

 کاغذهای داخل ظرف سی دی را دربیاورید. (در صورتی که کاغذی داخل آن هست) بدین ترتیب اکنون در ظرف سی دی یک سطح شفاف وجود دارد.

 

 هنگام روشن کردن شمع‌ها و کار با آنها بسیار مراقب باشید. (برای این کار کمک و نظارت یک بزرگتر لازم است.)

 

 

روش کار:

در حالی که چراغ اتاق روشن است ظرف سی دی را روی قسمت پایینی آن روی سطح تیره قرار دهید تا ظرف سی دی بایستد. درِ ظرف باید نود درجه با خود ظرف فاصله داشته باشد.

 

 یک شمع خاموش را در سمتی از صفحه‌ی شفاف ظرف سی دی بگذارید که به شما نزدیک‌تر است. دقت کنید که حتماً باید بتوانید انعکاس آن را ببینید. تصویر منعکس شده‌ی شمع خاموش در کجا دیده می‌شود؟ به نظر شما دلیل آن چیست؟

 

 شمع خاموش دوم را در طرف مقابل شمع اول (یعنی سمت دیگر صفحه‌ی شفاف ظرف سی دی) بگذارید. حال موقعیت آن را طوری تنظیم کنید که در محل تصویر منعکس شده‌ی شمع اول قرار بگیرد.

 

 در حالی که از درون صفحه‌ی شفاف ظرف سی دی به شمع دوم نگاه می‌کنید موقعیت سر خود را کمی جا به جا کنید. آیا می-توانید انعکاس شمع اول را ببینید؟ آیا بازتاب شمع اول همواره روی شمع دوم واقع در سمت دیگر صفحه‌ی شفاف سی دی قرار دارد یا موقعیت آن تغییر می‌کند؟

 

 حال از بالا نگاهی به جهت‌گیری ظرف سی دی و شمع‌ها بیندازید. به موقعیت دو شمع خوب دقت کنید. چه نکته‌ی خاصی در مورد موقعیت این دو شمع نسبت به صفحه‌ی شفاف ظرف سی دی وجود دارد؟

 

 شمع اول را مقدار بسیار کمی از ظرف سی دی دور کنید. چه اتفاقی برای انعکاس آن می‌افتد؟

 

 حال شمع دوم را طوری جابه‌جا کنید تا مطابق با تصویر شمع اول شود.

 

 چراغ‌ها را خاموش کنید و شمعی که به شما نزدیک‌تر است را روشن کنید. به تصویر بازتابی نگاه کنید. چه می‌بینید؟

 

 

 

آزمایش‌های تکمیلی:

می‌توانید خطای دیدی از همین طریق برای یکی از دوستانتان ایجاد کنید. فقط دقت کنید که وی مراحل کار را نبیند تا دلیل ایجاد این خطای دید را نداند. دوست شما باید در سمتی از میز بایستد که شمع روشن به او نزدیک باشد. در این حالت فتیله‌ی شمع خاموش را با دستانتان لمس کنید و عکس‌العمل دوست خود را ببینید!

 

 بدون آنکه به طور مستقیم به انعکاس‌ها نگاه کنید، می‌توانید از اشیایی به صورت جفت استفاده کنید و آنها را در دو طرف صفحه‌ی شفاف ظرف سی دی طوری قرار دهید که انعکاس‌ها بر هم منطبق شوند. کار با شمع خاموش در این حالت آسان‌تر است. راهنمایی: دو شمع نشان دادند که دو جسم باید در چه فاصله‌ای قرار بگیرند تا انعکاس‌شان بر هم منطبق شوند.

مشاهده و نتیجه‌گیری:

هنگامی که یکی از شمع‌ها را روشن می‌کنید و از صفحه‌ی شفاف سی دی آن سمت را می‌بینید، چشمان شما هم نور مستقیم از شمع خاموش را دریافت می‌کند و هم نور منعکس شده از شعله‌ی شمع روشن. این نور منعکس شده سبب ایجاد تصویری مجازی از شعله در پشت صفحه‌ی شفاف می‌شود. ما تصاویر مجازی را در پشت سطح منعکس کننده‌ای که آن را ایجاد کرده است می-بینیم، زیرا مغز ما به طور طبیعی نور رسیده از اشیای مرئی را در خطی مستقیم فرض می‌کند. نور شمع روشن توسط سطح آینه-ای منعکس می‌شود، اما مغز ما ترجیح می‌دهد این نور را به صورت مستقیم تفسیر کند و تصویری مجازی از جسم (شمع روشن) در پشت صفحه‌ی شفاف پلاستیکی (و ظاهراً دقیقاً روی موقعیت شمع خاموش پشت صفحه) تشکیل دهد. نور شمع روشن از پشت صفحه‌ی شفاف پلاستیکی به چشمان شما نمی‌رسد، (زیرا می‌دانیم نور مربوط به شمع روشن در این سمت صفحه است) اما چیزی که ما می‌بینیم این چنین به نظر نمی‌رسد.

 

 

 

 

دلیل این تداخل می‌تواند خاصیتی از نور به نام انطباق باشد؛ به این معنا که نور مرئی می‌تواند ترکیبی از چند منبع به طور همزمان باشد. اشعه‌های نور رسیده از شمع خاموش و پرتوهای بازتاب شده از شمع روشن بر روی هم منطبق می‌شوند. در شرایطی که یکی از منابع نور بسیار قوی‌تر از دیگری باشد تنها منبع قوی‌تر به وضوح قابل مشاهده است. با این توضیحات می‌توان متوجه شد چرا اجسامی که در تاریکی مرئی هستند (مانند ستارگان) در خورشید وضوح کمتری دارند یا اصلاً دیده نمی‌شوند.

 

هر سطح مقداری از نور را عبور می‌دهد و مقداری دیگر را منعکس می‌کند. در مورد مواد بسیار شفاف مانند شیشه تنها پنج درصد از نوری که به سطح برخورد می‌کند بازتاب می‌شود و ۹۵ درصد باقی مانده‌ی آن از ماده عبور می‌کند. هنگامی که در اتاق تاریک یکی از شمع‌ها را روشن می‌کنید، مقداری از نور ساتع شده از آن از صفحه‌ی شفاف ظرف سی دی عبور می‌کند و مقداری از آن نیز منعکس می‌شود. با وجود اینکه سطح شفاف ظرف شیشه تنها چیزی در حدود پنج درصد از نور شمع را منعکس می‌کند، این نور برای ایجاد تصویری از دو شعله در مقایسه با یک شعله و یک شمع خاموش کافی است.

 


منبع:

 

Scientific American

خطای دید - ویکی پدیا

منابع مفید: 

بی نهایت بازتاب

آینه ها و تصویرها

نقص های تصویری

توهم بسازید!

تصاویز مجازی

Virtual Image

Plane Mirror

1394/10/29 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 خطای دید با شمع
خطای دید با شمعمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: تصویر، تصویر مجازی، عبور، انعکاس، خطای دید
مشاهده علمی ۱۸۸

 

 

مقدمه:

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا وجود آینه در یک اتاق باعث می‌شود اتاق بزرگتر به نظر برسد؟ آینه وسیله‌ای بسیار معمول در خانه‌ی همه‌ی ماست و به ندرت در مورد آن فکر می‌کنیم. آینه‌ها به نحوی بسیار عالی جهان سه بعدی ما را درون خود مجدداً تولید می‌کنند، به طوری که گاهی به این باور می‌رسیم که جهانی سه بعدی در پشت آینه وجود دارد. البته می‌دانیم که این تنها یک تصور است، اما مغز ما چگونه فریب این بازتاب‌ها را می‌خورد؟ انجام یک فعالیت علمی ساده با استفاده از شمع نحوه‌ی فریب خوردن مغز در این مورد را به ما نشان خواهد داد.

 

 

 

پیش‌زمینه:

اجسام نورانی به دو گروه کلی تقسیم می‌شوند: اشیای نورانی (مانند صفحه نمایش کامپیوتر شما) که از خود نور دارند و اشیای روشن شده (برای مثال صفحه کلید کامپیوترتان) که نور تابیده شده به خود توسط منابع دیگر را منعکس می‌کنند. چشمان شما اشیا را با تشخیص نور ذاتی جسم یا نور منعکس شده از آن می‌بیند و در اغلب موارد این نور باید مسیری مستقیم تا چشمان شما طی کند. به بیان دیگر برای دیدن اشیا باید خطی بدون مانع دید میان چشمان شما و اجسام وجود داشته باشد.

 

 

 

 

آینه‌ها و سایر سطوح با بازتابندگی بسیار زیاد یک استثنای معمول در این قاعده هستند. بیشتر آینه‌ها از طریق لایه‌بندی یک فلز بازتابنده در پشت یک ورق از شیشه‌ی شفاف ساخته می‌شوند. از آنجا که این زمینه بسیار بازتابنده است، ایجاد تصویر می‌کند (شبیه سازی ظاهری اجسام قابل مشاهده). این نوع تصویر می‌تواند فریبنده باشد زیرا موقعیت ظاهری آن با موقعیت دقیق و فیزیکی جسم ایجاد کننده‌ی آن تصویر مطابقت ندارد. برای مثال می‌توانید تصویر یک صندلی داخل آینه را با خود صندلی در دنیای واقعی مقایسه کنید (اگر صندلی در خط دید شما قرار دارد.)

 

 

 

تصاویری که این آینه‌های به اصطلاح تخت ایجاد می‌کنند تصاویر مجازی نام دارند. این تصاویر مجازی هنگامی شکل می‌گیرند که اشعه‌های نور ساتع یا منعکس شده توسط یک جسم به نظر در جایی پشت آینه همگرا می‌شوند. برخی از سطوح بدون پوشش نقره‌ای پشت‌شان نیز می‌توانند به عنوان آینه عمل کنند. گیج کننده است، نه؟ نگران نباشید، قصد داریم در این فعالیت علمی تمام این مفاهیم را مورد بررسی عملی قرار دهیم. در اینجا ما با استفاده از یک سطح شفاف نحوه‌ی رد شدن و انعکاس نور از آن را بررسی می‌کنیم. بدین ترتیب با این کار با فضای واقعی و قابل مشاهده‌ی پشت سطح که در آن تصاویر مجازی تشکیل می‌شوند بیشتر در مورد نور خواهیم آموخت.

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

دو شمع کوچک (وارمر)

 کبریت یا فندک برای روشن کردن شمع‌ها (برای این کار کمک یک بزرگتر لازم است.)

 ظرف سی دی به شکل زیر که سطحی شفاف و براق داشته باشد.

 یک سطح تیره (می‌توانید این سطح را با پهن کردن یک تی شرت سیاه روی میز کارتان ایجاد کنید.)

 چند وسیله‌ی خانگی یکسان به صورت جفت (مثلاً دو گیره‌ی کاغذ و ...) (اختیاری)

 

 

 

آماده‌سازی:

اتاقی برای کار در نظر بگیرید که با خاموش کردن چراغ‌ها کاملاً تاریک شود.

 

 هنگامی که چراغ روشن است، سطح تیره‌ی خود را آماده کنید.

 

 کاغذهای داخل ظرف سی دی را دربیاورید. (در صورتی که کاغذی داخل آن هست) بدین ترتیب اکنون در ظرف سی دی یک سطح شفاف وجود دارد.

 

 هنگام روشن کردن شمع‌ها و کار با آنها بسیار مراقب باشید. (برای این کار کمک و نظارت یک بزرگتر لازم است.)

 

 

روش کار:

در حالی که چراغ اتاق روشن است ظرف سی دی را روی قسمت پایینی آن روی سطح تیره قرار دهید تا ظرف سی دی بایستد. درِ ظرف باید نود درجه با خود ظرف فاصله داشته باشد.

 

 یک شمع خاموش را در سمتی از صفحه‌ی شفاف ظرف سی دی بگذارید که به شما نزدیک‌تر است. دقت کنید که حتماً باید بتوانید انعکاس آن را ببینید. تصویر منعکس شده‌ی شمع خاموش در کجا دیده می‌شود؟ به نظر شما دلیل آن چیست؟

 

 شمع خاموش دوم را در طرف مقابل شمع اول (یعنی سمت دیگر صفحه‌ی شفاف ظرف سی دی) بگذارید. حال موقعیت آن را طوری تنظیم کنید که در محل تصویر منعکس شده‌ی شمع اول قرار بگیرد.

 

 در حالی که از درون صفحه‌ی شفاف ظرف سی دی به شمع دوم نگاه می‌کنید موقعیت سر خود را کمی جا به جا کنید. آیا می-توانید انعکاس شمع اول را ببینید؟ آیا بازتاب شمع اول همواره روی شمع دوم واقع در سمت دیگر صفحه‌ی شفاف سی دی قرار دارد یا موقعیت آن تغییر می‌کند؟

 

 حال از بالا نگاهی به جهت‌گیری ظرف سی دی و شمع‌ها بیندازید. به موقعیت دو شمع خوب دقت کنید. چه نکته‌ی خاصی در مورد موقعیت این دو شمع نسبت به صفحه‌ی شفاف ظرف سی دی وجود دارد؟

 

 شمع اول را مقدار بسیار کمی از ظرف سی دی دور کنید. چه اتفاقی برای انعکاس آن می‌افتد؟

 

 حال شمع دوم را طوری جابه‌جا کنید تا مطابق با تصویر شمع اول شود.

 

 چراغ‌ها را خاموش کنید و شمعی که به شما نزدیک‌تر است را روشن کنید. به تصویر بازتابی نگاه کنید. چه می‌بینید؟

 

 

 

آزمایش‌های تکمیلی:

می‌توانید خطای دیدی از همین طریق برای یکی از دوستانتان ایجاد کنید. فقط دقت کنید که وی مراحل کار را نبیند تا دلیل ایجاد این خطای دید را نداند. دوست شما باید در سمتی از میز بایستد که شمع روشن به او نزدیک باشد. در این حالت فتیله‌ی شمع خاموش را با دستانتان لمس کنید و عکس‌العمل دوست خود را ببینید!

 

 بدون آنکه به طور مستقیم به انعکاس‌ها نگاه کنید، می‌توانید از اشیایی به صورت جفت استفاده کنید و آنها را در دو طرف صفحه‌ی شفاف ظرف سی دی طوری قرار دهید که انعکاس‌ها بر هم منطبق شوند. کار با شمع خاموش در این حالت آسان‌تر است. راهنمایی: دو شمع نشان دادند که دو جسم باید در چه فاصله‌ای قرار بگیرند تا انعکاس‌شان بر هم منطبق شوند.

مشاهده و نتیجه‌گیری:

هنگامی که یکی از شمع‌ها را روشن می‌کنید و از صفحه‌ی شفاف سی دی آن سمت را می‌بینید، چشمان شما هم نور مستقیم از شمع خاموش را دریافت می‌کند و هم نور منعکس شده از شعله‌ی شمع روشن. این نور منعکس شده سبب ایجاد تصویری مجازی از شعله در پشت صفحه‌ی شفاف می‌شود. ما تصاویر مجازی را در پشت سطح منعکس کننده‌ای که آن را ایجاد کرده است می-بینیم، زیرا مغز ما به طور طبیعی نور رسیده از اشیای مرئی را در خطی مستقیم فرض می‌کند. نور شمع روشن توسط سطح آینه-ای منعکس می‌شود، اما مغز ما ترجیح می‌دهد این نور را به صورت مستقیم تفسیر کند و تصویری مجازی از جسم (شمع روشن) در پشت صفحه‌ی شفاف پلاستیکی (و ظاهراً دقیقاً روی موقعیت شمع خاموش پشت صفحه) تشکیل دهد. نور شمع روشن از پشت صفحه‌ی شفاف پلاستیکی به چشمان شما نمی‌رسد، (زیرا می‌دانیم نور مربوط به شمع روشن در این سمت صفحه است) اما چیزی که ما می‌بینیم این چنین به نظر نمی‌رسد.

 

 

 

 

دلیل این تداخل می‌تواند خاصیتی از نور به نام انطباق باشد؛ به این معنا که نور مرئی می‌تواند ترکیبی از چند منبع به طور همزمان باشد. اشعه‌های نور رسیده از شمع خاموش و پرتوهای بازتاب شده از شمع روشن بر روی هم منطبق می‌شوند. در شرایطی که یکی از منابع نور بسیار قوی‌تر از دیگری باشد تنها منبع قوی‌تر به وضوح قابل مشاهده است. با این توضیحات می‌توان متوجه شد چرا اجسامی که در تاریکی مرئی هستند (مانند ستارگان) در خورشید وضوح کمتری دارند یا اصلاً دیده نمی‌شوند.

 

هر سطح مقداری از نور را عبور می‌دهد و مقداری دیگر را منعکس می‌کند. در مورد مواد بسیار شفاف مانند شیشه تنها پنج درصد از نوری که به سطح برخورد می‌کند بازتاب می‌شود و ۹۵ درصد باقی مانده‌ی آن از ماده عبور می‌کند. هنگامی که در اتاق تاریک یکی از شمع‌ها را روشن می‌کنید، مقداری از نور ساتع شده از آن از صفحه‌ی شفاف ظرف سی دی عبور می‌کند و مقداری از آن نیز منعکس می‌شود. با وجود اینکه سطح شفاف ظرف شیشه تنها چیزی در حدود پنج درصد از نور شمع را منعکس می‌کند، این نور برای ایجاد تصویری از دو شعله در مقایسه با یک شعله و یک شمع خاموش کافی است.

 


منبع:

 

Scientific American

خطای دید - ویکی پدیا

منابع مفید: 

بی نهایت بازتاب

آینه ها و تصویرها

نقص های تصویری

توهم بسازید!

تصاویز مجازی

Virtual Image

Plane Mirror

1394/10/29 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content