XMod
 سُر نخورید!
سُر نخورید!مشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: فیزیک، اصطکاک، جرم، گرانش
مشاهده علمی ۱۹۰

 

 

مقدمه:

آیا تا به حال در مسافرت به جاده‌ای یخ بندان رسیده‌اید؟ در این شرایط احتمالاً تابلوی «احتیاط، جاده لغزنده» را می‌بینید. به نظرتان چرا یخ باعث خطرناک شدن رانندگی می‌شود؟ دلیل آن مربوط به اصطکاک یا به بیان دقیق‌تر نبود اصطکاک است.

 

 

 

به طور خاص در مورد اتومبیلی که در جاده حرکت می‌کند، اصطکاک موجود میان لاستیک‌های اتومبیل و سطح جاده به ماشین امکان حرکت را می‌دهد. این اصطکاک معمولاً سبب می‌شود چرخ‌های اتومبیل به کف جاده گیر کنند و در تماس با سطح نسبتاً خشن جاده باشند. بدین ترتیب راننده کنترل اتومبیل را در اختیار دارد. با این وجود هنگامی که جاده یخ زده است، اصطکاک میان این دو سطح کاهش می‌یابد و اتومبیل روی سطح جاده سر می‌خورد. شما می‌توانید این شرایط را در منزل با استفاده از چند وسیله‌ی ساده شبیه‌سازی کنید تا موضوع را دقیق‌تر بررسی کنید.

 

 

پیش‌زمینه:

اصطکاک مقاومت در برابر حرکت هنگام تماس دو جسم با هم است. یک مثال از اصطکاک پایین سر خوردن از یک تپه‌ی یخی با سورتمه است. در این شرایط سر خوردن بسیار آسان است زیرا سورتمه و یخ روی تپه سطوح صیقلی دارند و با مقاومت بسیار کمی از روی هم عبور می‌کنند. در مقابل، سر خوردن روی یک مسیر بتنی زبر تقریباً غیر ممکن است زیرا سطح خشن مسیر مقاومت بسیار زیادی در برابر حرکت سورتمه ایجاد می‌کند. این یک نمونه از اصطکاک بالاست.

 

 

 

همانطور که قابل تصور است، اصطکاک زمانی اتفاق می‌افتد که بخش‌های زبر دو جسم در تماس با هم قرار می‌گیرند. مقاومت ایجاد شده به مقداری به نام ضریب اصطکاک وابسته است. ضریب اصطکاک معیاری از تعامل دو جسم در تماس با هم است و به جنس دو ماده بستگی دارد. اصطکاک همچنین به جرم جسم متحرک در اثر جاذبه بستگی دارد. تمام این عوامل در تعیین میزان اصطکاک میان دو جسم در تماس با هم تأثیرگذار است.

 

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

دو تخته چوب یکسان دو در چهار با طول نیم متر

 ظرف پلاستیکی کوچک دردار

 شن و ماسه یا هر ماده‌ی چگال دیگر برای پر کردن ظرف پلاستیکی

 آب

 فریزر

 چند کتاب

 خط‌کش

 نقاله

 سطحی دارای فرش یا موکت که خیس شدن آن اشکالی نداشته باشد (می‌توانید روی آنها را با لایه‌ای محافظ مانند کیسه زباله‌ی بزرگ بپوشانید.)

 

 

آماده‌سازی:

دقت داشته باشید که سطوح تکه چوب‌های مورد استفاده باید ابعادی یکسان داشته باشند و زبری سطح هر دو مشابه باشد.

 

 یک تکه چوب را در آب خیس کنید. برای این کار می‌توانید چوب را به مدت سی دقیقه در یک وان حمام پر شده با آب تا ارتفاع چند اینچ قرار دهید.

 

 چوب خیس را به مدت یک شب تا صبح در فریزر قرار دهید.

 

 ظرف پلاستیکی را با شن و ماسه یا هر ماده‌ی چگال دیگر پر کنید و در آن را ببندید.

 

 هنگام کار با تکه‌های چوب به خصوص اگر سطح زبری دارند بسیار مراقب باشید. (می‌توانید حین کار دستکش بپوشید.)

 

 

روش کار:

روی سطح کارتان (سطح دارای فرش یا موکت) با کمک کتاب‌ها و تکه چوب خشک یک سطح شیب‌دار بسازید. دقت داشته باشید که همواره یک سمت از تکه چوب با کتاب‌ها در تماس باشد.

 

 ظرف حاوی شن و ماسه را در بالای سطح شیب‌دار نگه دارید و سپس آن را رها کنید. چنانچه ظرف روی چوب سر می‌خورد، شیب را با برداشتن یک کتاب کاهش دهید. اگر ظرف روی چوب سر نمی‌خورد، شیب را با اضافه کردن یک کتاب بیشتر کنید. ارتفاع ستون کتاب‌ها در حالتی که ظرف به پایین سر می‌خورد چقدر است؟ کوتاه‌ترین ارتفاع ستون کتاب برای اینکه ظرف روی چوب به پایین سر بخورد چقدر است؟

 

 حال با نقاله زاویه‌ی میان سطح شیب‌دار و زمین را در حالتی که ظرف با کوتاه‌ترین ارتفاع ستون کتاب سر می‌خورد اندازه بگیرید. این عدد چند است؟

 

 پس از اتمام آزمایش‌های مربوط به تکه چوب خشک، چوب یخ زده را از فریزر بیرون بیاورید. (به دلیل اینکه یخ در دمای اتاق ذوب می‌شود، قبل از بیرون آوردن تکه چوب از فریزر تمام وسایل را آماده کنید تا آزمایش‌ها را قبل از ذوب شدن یخ انجام دهید.) چوب یخ زده چه تفاوتی با تکه چوب خشک دارد؟

 

 اکنون تمام مراحل مربوط به تکه چوب خشک را با چوب یخ زده تکرار کنید. کمترین ارتفاع لازم ستون کتاب‌ها برای سر خوردن ظرف روی چوب یخ زده چقدر است؟ با نقاله زاویه‌ی میان سطح شیب‌دار و زمین را اندازه بگیرید.

 

 می‌توانید هر دو چوب را با ارتفاع‌های مختلف ستون کتاب چند بار امتحان کنید. آیا نتایج یکسانی در دفعات مختلف به دست می‌آورید یا خیر؟

 

 به طور کلی، کدام سطح شیب‌دار (سطح شیب‌دار با تکه چوب خشک یا سطح شیب‌دار با چوب یخ زده) امکان سر خوردن ظرف در ارتفاع کمتری از ستون کتاب‌ها (زاویه‌ی کمتر) را ایجاد می‌کنند؟

 

 نکته: اگر در طول انجام آزمایش یخ چوب ذوب شد، آن را به صورت افقی در فریزر قرار دهید و مقداری آب روی تمام سطح آن بریزید. چوب باید حداقل به مدت یک ساعت در فریزر بماند. پس از گذشت این زمان می‌توانید با سطح یخ زده‌ی چوب ادامه‌ی آزمایش‌های خود را انجام دهید.

 

 

 

آزمایش‌های تکمیلی:

ظرف پلاستیکی روی سطوح شیب‌دار با جنس‌های دیگر چگونه عمل خواهد کرد؟ می‌توانید سطوح شیب‌داری از جنس‌های مختلف از جمله کاغذ آلومینیومی، سطح روغنی و غیره بسازید. همچنین می‌توانید به جای این کار کف ظرف پلاستیکی را با این مواد پوشش دهید. نحوه‌ی سر خوردن ظرف پلاستیکی روی سطوح با جنس‌های مختلف چگونه است؟

 

 اگر ارتفاع و طول سطح شیب‌دار را بدانید، نیازی به نقاله برای اندازه‌گیری زاویه ندارید. می‌توانید زاویه را با استفاده از فرمول ریاضی زیر به دست بیاورید:

 

Sin(theta)= ضلع مقابل/ وتر

 

در این فرمول تتا زاویه‌ی شیب، ضلع مقابل ارتفاع سطح شیب‌دار و وتر طول سطح شیب‌دار است. آیا زاویه‌ی به دست آمده از این فرمول با زاویه‌ی اندازه‌گیری شده با نقاله برابر است؟

 

 

 

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:

به طور کلی آیا ظرف روی سطح یخی آسان‌تر از سطح چوب خشک به پایین سر می‌خورد؟ آیا کمترین زاویه‌ی مورد نیاز برای سر خوردن ظرف به پایین روی سطح یخی کوچکتر از زاویه‌ی مربوط به سطح چوب خشک است؟

هنگامی که دو جسم در تماس با یگدیگر قرار می‌گیرند اصطکاک وجود دارد. سطح دو جسم در تماس، میزان این اصطکاک را تعیین می‌کند. در این فعالیت علمی باید مشاهده کرده باشید که اصطکاک میان ظرف پلاستیکی و سطح یخی کمتر از اصطکاک میان ظرف و سطح چوب خشک است. به بیان دیگر، در هنگام استفاده از سطح یخی به عنوان سطح شیب‌دار، زاویه‌ی کمتری برای سر خوردن ظرف مورد نیاز است.

 

 

 

به منظور محاسبه‌ی نیروی اصطکاک باید ضریب اصطکاک را در نیروی تولید شده توسط جسم، یعنی جرم ظرف در کشش جاذبه ضرب کرد. در این فعالیت علمی جرم ظرف و جاذبه‌ی زمین ثابت است، اما ضریب اصطکاک دو سطح شیب‌دار با هم متفاوت هستند. ضریب اصطکاک میان سطح یخی و ظرف کمتر از ضریب اصطکاک میان سطح چوب خشک و ظرف است. این تفاوت را می‌توانید با به آرامی کشیدن دستانتان روی دو سطح حس کنید زیرا یخ سطح چوب را صیقلی می‌کند.

 


منبع:
منابع مفید: 
1394/11/9 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 سُر نخورید!
سُر نخورید!مشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: فیزیک، اصطکاک، جرم، گرانش
مشاهده علمی ۱۹۰

 

 

مقدمه:

آیا تا به حال در مسافرت به جاده‌ای یخ بندان رسیده‌اید؟ در این شرایط احتمالاً تابلوی «احتیاط، جاده لغزنده» را می‌بینید. به نظرتان چرا یخ باعث خطرناک شدن رانندگی می‌شود؟ دلیل آن مربوط به اصطکاک یا به بیان دقیق‌تر نبود اصطکاک است.

 

 

 

به طور خاص در مورد اتومبیلی که در جاده حرکت می‌کند، اصطکاک موجود میان لاستیک‌های اتومبیل و سطح جاده به ماشین امکان حرکت را می‌دهد. این اصطکاک معمولاً سبب می‌شود چرخ‌های اتومبیل به کف جاده گیر کنند و در تماس با سطح نسبتاً خشن جاده باشند. بدین ترتیب راننده کنترل اتومبیل را در اختیار دارد. با این وجود هنگامی که جاده یخ زده است، اصطکاک میان این دو سطح کاهش می‌یابد و اتومبیل روی سطح جاده سر می‌خورد. شما می‌توانید این شرایط را در منزل با استفاده از چند وسیله‌ی ساده شبیه‌سازی کنید تا موضوع را دقیق‌تر بررسی کنید.

 

 

پیش‌زمینه:

اصطکاک مقاومت در برابر حرکت هنگام تماس دو جسم با هم است. یک مثال از اصطکاک پایین سر خوردن از یک تپه‌ی یخی با سورتمه است. در این شرایط سر خوردن بسیار آسان است زیرا سورتمه و یخ روی تپه سطوح صیقلی دارند و با مقاومت بسیار کمی از روی هم عبور می‌کنند. در مقابل، سر خوردن روی یک مسیر بتنی زبر تقریباً غیر ممکن است زیرا سطح خشن مسیر مقاومت بسیار زیادی در برابر حرکت سورتمه ایجاد می‌کند. این یک نمونه از اصطکاک بالاست.

 

 

 

همانطور که قابل تصور است، اصطکاک زمانی اتفاق می‌افتد که بخش‌های زبر دو جسم در تماس با هم قرار می‌گیرند. مقاومت ایجاد شده به مقداری به نام ضریب اصطکاک وابسته است. ضریب اصطکاک معیاری از تعامل دو جسم در تماس با هم است و به جنس دو ماده بستگی دارد. اصطکاک همچنین به جرم جسم متحرک در اثر جاذبه بستگی دارد. تمام این عوامل در تعیین میزان اصطکاک میان دو جسم در تماس با هم تأثیرگذار است.

 

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

دو تخته چوب یکسان دو در چهار با طول نیم متر

 ظرف پلاستیکی کوچک دردار

 شن و ماسه یا هر ماده‌ی چگال دیگر برای پر کردن ظرف پلاستیکی

 آب

 فریزر

 چند کتاب

 خط‌کش

 نقاله

 سطحی دارای فرش یا موکت که خیس شدن آن اشکالی نداشته باشد (می‌توانید روی آنها را با لایه‌ای محافظ مانند کیسه زباله‌ی بزرگ بپوشانید.)

 

 

آماده‌سازی:

دقت داشته باشید که سطوح تکه چوب‌های مورد استفاده باید ابعادی یکسان داشته باشند و زبری سطح هر دو مشابه باشد.

 

 یک تکه چوب را در آب خیس کنید. برای این کار می‌توانید چوب را به مدت سی دقیقه در یک وان حمام پر شده با آب تا ارتفاع چند اینچ قرار دهید.

 

 چوب خیس را به مدت یک شب تا صبح در فریزر قرار دهید.

 

 ظرف پلاستیکی را با شن و ماسه یا هر ماده‌ی چگال دیگر پر کنید و در آن را ببندید.

 

 هنگام کار با تکه‌های چوب به خصوص اگر سطح زبری دارند بسیار مراقب باشید. (می‌توانید حین کار دستکش بپوشید.)

 

 

روش کار:

روی سطح کارتان (سطح دارای فرش یا موکت) با کمک کتاب‌ها و تکه چوب خشک یک سطح شیب‌دار بسازید. دقت داشته باشید که همواره یک سمت از تکه چوب با کتاب‌ها در تماس باشد.

 

 ظرف حاوی شن و ماسه را در بالای سطح شیب‌دار نگه دارید و سپس آن را رها کنید. چنانچه ظرف روی چوب سر می‌خورد، شیب را با برداشتن یک کتاب کاهش دهید. اگر ظرف روی چوب سر نمی‌خورد، شیب را با اضافه کردن یک کتاب بیشتر کنید. ارتفاع ستون کتاب‌ها در حالتی که ظرف به پایین سر می‌خورد چقدر است؟ کوتاه‌ترین ارتفاع ستون کتاب برای اینکه ظرف روی چوب به پایین سر بخورد چقدر است؟

 

 حال با نقاله زاویه‌ی میان سطح شیب‌دار و زمین را در حالتی که ظرف با کوتاه‌ترین ارتفاع ستون کتاب سر می‌خورد اندازه بگیرید. این عدد چند است؟

 

 پس از اتمام آزمایش‌های مربوط به تکه چوب خشک، چوب یخ زده را از فریزر بیرون بیاورید. (به دلیل اینکه یخ در دمای اتاق ذوب می‌شود، قبل از بیرون آوردن تکه چوب از فریزر تمام وسایل را آماده کنید تا آزمایش‌ها را قبل از ذوب شدن یخ انجام دهید.) چوب یخ زده چه تفاوتی با تکه چوب خشک دارد؟

 

 اکنون تمام مراحل مربوط به تکه چوب خشک را با چوب یخ زده تکرار کنید. کمترین ارتفاع لازم ستون کتاب‌ها برای سر خوردن ظرف روی چوب یخ زده چقدر است؟ با نقاله زاویه‌ی میان سطح شیب‌دار و زمین را اندازه بگیرید.

 

 می‌توانید هر دو چوب را با ارتفاع‌های مختلف ستون کتاب چند بار امتحان کنید. آیا نتایج یکسانی در دفعات مختلف به دست می‌آورید یا خیر؟

 

 به طور کلی، کدام سطح شیب‌دار (سطح شیب‌دار با تکه چوب خشک یا سطح شیب‌دار با چوب یخ زده) امکان سر خوردن ظرف در ارتفاع کمتری از ستون کتاب‌ها (زاویه‌ی کمتر) را ایجاد می‌کنند؟

 

 نکته: اگر در طول انجام آزمایش یخ چوب ذوب شد، آن را به صورت افقی در فریزر قرار دهید و مقداری آب روی تمام سطح آن بریزید. چوب باید حداقل به مدت یک ساعت در فریزر بماند. پس از گذشت این زمان می‌توانید با سطح یخ زده‌ی چوب ادامه‌ی آزمایش‌های خود را انجام دهید.

 

 

 

آزمایش‌های تکمیلی:

ظرف پلاستیکی روی سطوح شیب‌دار با جنس‌های دیگر چگونه عمل خواهد کرد؟ می‌توانید سطوح شیب‌داری از جنس‌های مختلف از جمله کاغذ آلومینیومی، سطح روغنی و غیره بسازید. همچنین می‌توانید به جای این کار کف ظرف پلاستیکی را با این مواد پوشش دهید. نحوه‌ی سر خوردن ظرف پلاستیکی روی سطوح با جنس‌های مختلف چگونه است؟

 

 اگر ارتفاع و طول سطح شیب‌دار را بدانید، نیازی به نقاله برای اندازه‌گیری زاویه ندارید. می‌توانید زاویه را با استفاده از فرمول ریاضی زیر به دست بیاورید:

 

Sin(theta)= ضلع مقابل/ وتر

 

در این فرمول تتا زاویه‌ی شیب، ضلع مقابل ارتفاع سطح شیب‌دار و وتر طول سطح شیب‌دار است. آیا زاویه‌ی به دست آمده از این فرمول با زاویه‌ی اندازه‌گیری شده با نقاله برابر است؟

 

 

 

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:

به طور کلی آیا ظرف روی سطح یخی آسان‌تر از سطح چوب خشک به پایین سر می‌خورد؟ آیا کمترین زاویه‌ی مورد نیاز برای سر خوردن ظرف به پایین روی سطح یخی کوچکتر از زاویه‌ی مربوط به سطح چوب خشک است؟

هنگامی که دو جسم در تماس با یگدیگر قرار می‌گیرند اصطکاک وجود دارد. سطح دو جسم در تماس، میزان این اصطکاک را تعیین می‌کند. در این فعالیت علمی باید مشاهده کرده باشید که اصطکاک میان ظرف پلاستیکی و سطح یخی کمتر از اصطکاک میان ظرف و سطح چوب خشک است. به بیان دیگر، در هنگام استفاده از سطح یخی به عنوان سطح شیب‌دار، زاویه‌ی کمتری برای سر خوردن ظرف مورد نیاز است.

 

 

 

به منظور محاسبه‌ی نیروی اصطکاک باید ضریب اصطکاک را در نیروی تولید شده توسط جسم، یعنی جرم ظرف در کشش جاذبه ضرب کرد. در این فعالیت علمی جرم ظرف و جاذبه‌ی زمین ثابت است، اما ضریب اصطکاک دو سطح شیب‌دار با هم متفاوت هستند. ضریب اصطکاک میان سطح یخی و ظرف کمتر از ضریب اصطکاک میان سطح چوب خشک و ظرف است. این تفاوت را می‌توانید با به آرامی کشیدن دستانتان روی دو سطح حس کنید زیرا یخ سطح چوب را صیقلی می‌کند.

 


منبع:
منابع مفید: 
1394/11/9 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content