XMod
 بررسی نیمه عمر مواد رادیواکتیو با سکه
بررسی نیمه عمر مواد رادیواکتیو با سکهمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: انرژی، رادیواکتیو، فروپاشی نمایی
مشاهده علمی ۱۹۲

 

مقدمه:

یکی از روش‌های تولید انرژی استفاده از راکتورهای هسته‌ای است. این نیروگاه‌ها به طور کلی بی خطر هستند اما گاهی حوادثی در آنها رخ می‌دهد که در پی آن مواد رادیواکتیو خطرناک آزاد می‌شوند. ممکن است در مورد حوادث هسته‌ای مانند چرنوبیل، Three mile island و فوکوشیما در اخبار چیزهایی شنیده باشید. پاک سازی پس از این حادثه‌ها چندین سال یا حتی چند دهه به طول می‌انجامد و حتی ممکن است تا زمانی بسیار طولانی‌تر زندگی انسان‌ها در این مکان‌ها پر خطر باشد. چرا آلودگی هسته‌ای به این اندازه پایدار است؟ در این فعالیت علمی کاملاً بی خطر با استفاده از سکه در مورد فروپاشی مواد رادیواکتیو بیشتر خواهید آموخت.

 

 

 

پیش‌زمینه:

تمام مواد از اتم تشکیل شده‌اند. برخی از اتم‌ها رادیواکتیو هستند، به این معنا که در نهایت تجزیه می‌شوند یا به دو نوع اتم مختلف تبدیل می‌شوند. هنگامی که این فرآیند شکست رخ می‌دهد، اتم از خود پرتو ساتع می‌کند. برخی از پرتوها هر روز ما را احاطه می‌کنند و کاملاً بی خطر هستند، مانند امواج رادیویی و نور مرئی. انواع دیگر مانند اشعه ایکس و گاما برای انسان مضر هستند. اتم‌های مورد استفاده به عنوان سوخت در راکتورهای هسته‌ای می‌توانند این پرتوهای خطرناک را تولید کنند، به همین دلیل نگهداری این سوخت‌ها بسیار اهمیت دارد. با این اوصاف، در صورت وقوع انفجار (یا در مورد فوکوشیما رخ دادن زمین لرزه) در یک نیروگاه هسته‌ای، ممکن است مقداری از این اتم‌های رادیواکتیو به فضای بیرون راه پیدا کنند و باعث آلودگی شوند.

 

 

 

فروپاشی مواد رادیواکتیو فرآیندی تصادفی است، تقریباً چیزی شبیه به پرتاب سکه یا تاس. در هر لحظه از زمان احتمال این وجود دارد که یک اتم فروپاشی کند اما احتمال این نیز وجود دارد که فروپاشی اتفاق نیفتد. سرعت فروپاشی مواد رادیواکتیو با معیاری به نام نیمه عمر اندازه‌گیری می‌شود. نیمه عمر بیان می‌کند که به طور میانگین چه مدت طول می‌کشد تا نیمی از اتم‌های رادیواکتیو باقی بمانند. نیمه عمر اتم‌های مختلف می‌تواند بسیار متفاوت باشد، برخی کمتر از یک ثانیه و برخی حتی هزاران یا چند میلیون سال. در این فعالیت علمی شما با پرتاب سکه‌ها فروپاشی هسته‌ای را شبیه‌سازی خواهید کرد. سکه‌هایی که در هنگام فرود سمت تصویرشان به بالا قرار بگیرد فروپاشی می‌کنند و سکه‌هایی که سمت عددشان به بالا باشد بدون فروپاشی باقی می‌مانند. با این کار بدون استفاده از مواد رادیواکتیو در مورد روند فروپاشی آنها بیشتر خواهید آموخت.

 

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

حدود ۱۲۰ عدد سکه (نوع سکه اهمیت ندارد)

 زیپ کیپ (کیسه‌ی در دار)

 یک میز تخت برای قرار دادن سکه‌ها روی آن و شمارش آنها

 کاغذ یادداشت

 مداد

 

 

آماده‌سازی:

تمام وسایل مورد نیاز خود را روی میز کار قرار دهید.

 دقیقاً صد عدد سکه داخل کیسه بریزید.

 

 

روش کار:

کیسه را چند ثانیه با شدت تکان دهید.

 

 کیسه را باز کنید و سکه‌ها را با دقت روی میز بریزید. دقت کنید که همه‌ی آنها را نباید به سرعت با هم از کیسه خالی کنید زیرا ممکن است در اثر این کار چند سکه روی زمین بیفتد.

 

 سکه‌ها را بر اساس سمتی از آنها که رو به بالا قرار گرفته است به دو گروه تقسیم کنید: گروهی که سمت تصویرشان رو به بالاست و گروهی که سمت عددشان رو به بالا قرار دارد. تعداد سکه‌های موجود در این گروه چقدر است؟ نسبت تعداد سکه‌ها در این دو گروه به هم چند است؟

 

 تعداد سکه‌هایی که سمت عددشان رو به بالاست را بشمارید و آن را یادداشت کنید.

 

 سکه‌هایی که سمت تصویرشان رو به بالاست را کنار بگذارید و باقی سکه‌ها که عددشان رو به بالاست را مجدداً داخل کیسه بریزید.

 

 کیسه را تکان دهید و همین مراحل را تکرار کنید: سکه‌ها را روی میز بریزید. دو گروه را از هم جدا کنید. تعداد سکه‌هایی که عددشان رو به بالاست را یادداشت کنید و آنها را به داخل کیسه برگردانید. هر بار چه نسبتی میان تعداد سکه‌های دو گروه برقرار است؟

 

 این مراحل را تا جایی تکرار کنید که هیچ سکه‌ای مجدداً به کیسه برگردانده نشود و هر صد سکه کنار گذاشته شده باشند.

 

 حال به اعدادی که یادداشت کرده‌اید نگاه کنید. به تعداد هر عدد سکه روی هم بچینید و سپس ستون‌های سکه را به ترتیب اعدادی که نوشتید کنار هم بگذارید. (بدین ترتیب به جای رسم نمودار، نموداری از ستون‌های سکه خواهید داشت.) توجه داشته باشید که ممکن است برای ساخت ستون‌ها نیاز به استفاده از سکه‌های اضافه‌تان داشته باشید. (برای مثال اگر اعدادی که یادداشت کردید به ترتیب 56، 25، 13، 6، 3 و 1 باشند، جمع آنها 104 می‌شود. بدین ترتیب با وجود اینکه تنها از صد سکه برای انجام آزمایش استفاده کردید، برای ساخت نمودار به 104 سکه نیاز دارید زیرا برخی از سکه‌ها چندین بار سمت عددشان رو به بالا قرار می‌گیرد.) نموداری که با سکه‌ها ساختید چه شکلی است؟ آیا نمودار به صورت خط راست است یا اشکال دیگر؟ چند مرتبه کار لازم بود تا سکه‌های داخل کیسه تمام شوند؟

 

 

آزمایش‌های تکمیلی:

این فعالیت را چند مرتبه‌ی دیگر انجام دهید. آیا هر بار نتایجی یکسان به دست می‌آورید؟

 

 این فعالیت را با تعداد سکه‌های متفاوت تکرار کنید. اگر کار را با 50 یا 200 سکه شروع کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ نمودار پایانی در این موارد چه تفاوتی دارد؟

 

 با استفاده از زمان سنج مدت زمانی که کیسه را تکان می‌دهید اندازه بگیرید تا مواد مختلف با نیمه عمرهای متفاوت را شبیه-سازی کنید. سپس با استفاده از خط‌کش ستون‌های سکه را نسبت به زمان قرار دهید. برای مثال، اگر کیسه را به مدت ده ثانیه تکان می‌دهید، می‌توانید ستون‌های سکه را با فاصله‌های ده سانتیمتری از هم قرار دهید. نمودار رسم شده به این ترتیب چه تفاوتی با نمودار مربوط به حالتی دارد که بیست ثانیه کیسه را تکان می‌دهید؟ (در صورتی این مقایسه درست است که در هر دو مرتبه کار را با تعداد یکسان سکه شروع کنید.)

 

 

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:

در این فعالیت علمی باید مشاهده کرده باشید که تعداد سکه‌های داخل کیسه به طور تقریبی و نه دقیقاً، هر بار نصف می‌شوند. برای مثال اگر هر بار نیز با صد سکه کار را شروع کنید، بدین معنا نیست که دقیقاً پنجاه سکه رو به عدد و پنجاه سکه رو به تصویر قرار می‌گیرند. ممکن است عددِ 56 سکه و تصویرِ 44 سکه رو به بالا باشد. احتمالاً در هر مرتبه نیمی از سکه‌ها را کنار می‌گذارید و حدوداً شش مرتبه کار لازم است تا تمام سکه‌های داخل کیسه تمام شوند (در صورتی که با صد سکه کار خود را شروع کرده باشید.). دقت داشته باشید که پرتاب سکه فرآیندی تصادفی است در نتیجه نتایج هر بار کاملاً یکسان نخواهند بود. نمودار نهایی خط صاف نیست، بلکه یک منحنی نمایی با شیب ابتدایی زیاد است که در ادامه به سمت صفر میل می‌کند. اگر کار را با تعداد سکه‌های کمتر یا بیشتر شروع کنید، تعداد دفعات لازم برای رسیدن به عدد صفر متغیر می‌شود اما شکل منحنی یکسان است.

 

به همین دلیل آلودگی رادیواکتیو در طبیعت خطرناک و از بین بردن آن دشوار است. با وجود اینکه تعداد زیادی از ماده در ابتدا از بین می‌رود، مقادیر کمتر در طولانی مدت باقی می‌مانند. برای مثال، برخی از آلودگی‌های فاجعه‌ی چرنوبیل نیمه عمری در حدود سی سال دارند. فرض کنیم که می‌توانستیم هر مرحله از این آزمایش را هر سی سال یک بار انجام دهیم. در آن صورت پس از گذشت صد سال نیز احتمالاً هنوز سکه‌هایی باقی می‌مانند! به همین دلیل اگر چه حادثه‌ی چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ رخ داده است، منطقه‌ی رویداد آن هنوز برای زندگی انسان‌ها نامناسب است.

 


منبع:

 

 Scientific American

رادیو اکتیویته

نیمه عمر - ویکی پدیا

منابع مفید:

پرتو ایکس

ماشین پرتو ایکس

عمرسنجی با کربن ۱۴

 

پزشکی هسته ای

شیمی هسته ای

شیمی هسته ای - ۲

عناصر مصنوعی

رادیوایزوتوپ و پزشکی هسته ای

رادیو ایزتوپ راهکاری برای سرطان

 

 

Atomic Candy

فاجعه چرنوبیل - ویکی پدیا

واپاشی هسته ای - ویکی پدیا

حادثه تری مایل آیلند - ویکی پدیا

 

1394/11/23 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 بررسی نیمه عمر مواد رادیواکتیو با سکه
بررسی نیمه عمر مواد رادیواکتیو با سکهمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: انرژی، رادیواکتیو، فروپاشی نمایی
مشاهده علمی ۱۹۲

 

مقدمه:

یکی از روش‌های تولید انرژی استفاده از راکتورهای هسته‌ای است. این نیروگاه‌ها به طور کلی بی خطر هستند اما گاهی حوادثی در آنها رخ می‌دهد که در پی آن مواد رادیواکتیو خطرناک آزاد می‌شوند. ممکن است در مورد حوادث هسته‌ای مانند چرنوبیل، Three mile island و فوکوشیما در اخبار چیزهایی شنیده باشید. پاک سازی پس از این حادثه‌ها چندین سال یا حتی چند دهه به طول می‌انجامد و حتی ممکن است تا زمانی بسیار طولانی‌تر زندگی انسان‌ها در این مکان‌ها پر خطر باشد. چرا آلودگی هسته‌ای به این اندازه پایدار است؟ در این فعالیت علمی کاملاً بی خطر با استفاده از سکه در مورد فروپاشی مواد رادیواکتیو بیشتر خواهید آموخت.

 

 

 

پیش‌زمینه:

تمام مواد از اتم تشکیل شده‌اند. برخی از اتم‌ها رادیواکتیو هستند، به این معنا که در نهایت تجزیه می‌شوند یا به دو نوع اتم مختلف تبدیل می‌شوند. هنگامی که این فرآیند شکست رخ می‌دهد، اتم از خود پرتو ساتع می‌کند. برخی از پرتوها هر روز ما را احاطه می‌کنند و کاملاً بی خطر هستند، مانند امواج رادیویی و نور مرئی. انواع دیگر مانند اشعه ایکس و گاما برای انسان مضر هستند. اتم‌های مورد استفاده به عنوان سوخت در راکتورهای هسته‌ای می‌توانند این پرتوهای خطرناک را تولید کنند، به همین دلیل نگهداری این سوخت‌ها بسیار اهمیت دارد. با این اوصاف، در صورت وقوع انفجار (یا در مورد فوکوشیما رخ دادن زمین لرزه) در یک نیروگاه هسته‌ای، ممکن است مقداری از این اتم‌های رادیواکتیو به فضای بیرون راه پیدا کنند و باعث آلودگی شوند.

 

 

 

فروپاشی مواد رادیواکتیو فرآیندی تصادفی است، تقریباً چیزی شبیه به پرتاب سکه یا تاس. در هر لحظه از زمان احتمال این وجود دارد که یک اتم فروپاشی کند اما احتمال این نیز وجود دارد که فروپاشی اتفاق نیفتد. سرعت فروپاشی مواد رادیواکتیو با معیاری به نام نیمه عمر اندازه‌گیری می‌شود. نیمه عمر بیان می‌کند که به طور میانگین چه مدت طول می‌کشد تا نیمی از اتم‌های رادیواکتیو باقی بمانند. نیمه عمر اتم‌های مختلف می‌تواند بسیار متفاوت باشد، برخی کمتر از یک ثانیه و برخی حتی هزاران یا چند میلیون سال. در این فعالیت علمی شما با پرتاب سکه‌ها فروپاشی هسته‌ای را شبیه‌سازی خواهید کرد. سکه‌هایی که در هنگام فرود سمت تصویرشان به بالا قرار بگیرد فروپاشی می‌کنند و سکه‌هایی که سمت عددشان به بالا باشد بدون فروپاشی باقی می‌مانند. با این کار بدون استفاده از مواد رادیواکتیو در مورد روند فروپاشی آنها بیشتر خواهید آموخت.

 

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

حدود ۱۲۰ عدد سکه (نوع سکه اهمیت ندارد)

 زیپ کیپ (کیسه‌ی در دار)

 یک میز تخت برای قرار دادن سکه‌ها روی آن و شمارش آنها

 کاغذ یادداشت

 مداد

 

 

آماده‌سازی:

تمام وسایل مورد نیاز خود را روی میز کار قرار دهید.

 دقیقاً صد عدد سکه داخل کیسه بریزید.

 

 

روش کار:

کیسه را چند ثانیه با شدت تکان دهید.

 

 کیسه را باز کنید و سکه‌ها را با دقت روی میز بریزید. دقت کنید که همه‌ی آنها را نباید به سرعت با هم از کیسه خالی کنید زیرا ممکن است در اثر این کار چند سکه روی زمین بیفتد.

 

 سکه‌ها را بر اساس سمتی از آنها که رو به بالا قرار گرفته است به دو گروه تقسیم کنید: گروهی که سمت تصویرشان رو به بالاست و گروهی که سمت عددشان رو به بالا قرار دارد. تعداد سکه‌های موجود در این گروه چقدر است؟ نسبت تعداد سکه‌ها در این دو گروه به هم چند است؟

 

 تعداد سکه‌هایی که سمت عددشان رو به بالاست را بشمارید و آن را یادداشت کنید.

 

 سکه‌هایی که سمت تصویرشان رو به بالاست را کنار بگذارید و باقی سکه‌ها که عددشان رو به بالاست را مجدداً داخل کیسه بریزید.

 

 کیسه را تکان دهید و همین مراحل را تکرار کنید: سکه‌ها را روی میز بریزید. دو گروه را از هم جدا کنید. تعداد سکه‌هایی که عددشان رو به بالاست را یادداشت کنید و آنها را به داخل کیسه برگردانید. هر بار چه نسبتی میان تعداد سکه‌های دو گروه برقرار است؟

 

 این مراحل را تا جایی تکرار کنید که هیچ سکه‌ای مجدداً به کیسه برگردانده نشود و هر صد سکه کنار گذاشته شده باشند.

 

 حال به اعدادی که یادداشت کرده‌اید نگاه کنید. به تعداد هر عدد سکه روی هم بچینید و سپس ستون‌های سکه را به ترتیب اعدادی که نوشتید کنار هم بگذارید. (بدین ترتیب به جای رسم نمودار، نموداری از ستون‌های سکه خواهید داشت.) توجه داشته باشید که ممکن است برای ساخت ستون‌ها نیاز به استفاده از سکه‌های اضافه‌تان داشته باشید. (برای مثال اگر اعدادی که یادداشت کردید به ترتیب 56، 25، 13، 6، 3 و 1 باشند، جمع آنها 104 می‌شود. بدین ترتیب با وجود اینکه تنها از صد سکه برای انجام آزمایش استفاده کردید، برای ساخت نمودار به 104 سکه نیاز دارید زیرا برخی از سکه‌ها چندین بار سمت عددشان رو به بالا قرار می‌گیرد.) نموداری که با سکه‌ها ساختید چه شکلی است؟ آیا نمودار به صورت خط راست است یا اشکال دیگر؟ چند مرتبه کار لازم بود تا سکه‌های داخل کیسه تمام شوند؟

 

 

آزمایش‌های تکمیلی:

این فعالیت را چند مرتبه‌ی دیگر انجام دهید. آیا هر بار نتایجی یکسان به دست می‌آورید؟

 

 این فعالیت را با تعداد سکه‌های متفاوت تکرار کنید. اگر کار را با 50 یا 200 سکه شروع کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ نمودار پایانی در این موارد چه تفاوتی دارد؟

 

 با استفاده از زمان سنج مدت زمانی که کیسه را تکان می‌دهید اندازه بگیرید تا مواد مختلف با نیمه عمرهای متفاوت را شبیه-سازی کنید. سپس با استفاده از خط‌کش ستون‌های سکه را نسبت به زمان قرار دهید. برای مثال، اگر کیسه را به مدت ده ثانیه تکان می‌دهید، می‌توانید ستون‌های سکه را با فاصله‌های ده سانتیمتری از هم قرار دهید. نمودار رسم شده به این ترتیب چه تفاوتی با نمودار مربوط به حالتی دارد که بیست ثانیه کیسه را تکان می‌دهید؟ (در صورتی این مقایسه درست است که در هر دو مرتبه کار را با تعداد یکسان سکه شروع کنید.)

 

 

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:

در این فعالیت علمی باید مشاهده کرده باشید که تعداد سکه‌های داخل کیسه به طور تقریبی و نه دقیقاً، هر بار نصف می‌شوند. برای مثال اگر هر بار نیز با صد سکه کار را شروع کنید، بدین معنا نیست که دقیقاً پنجاه سکه رو به عدد و پنجاه سکه رو به تصویر قرار می‌گیرند. ممکن است عددِ 56 سکه و تصویرِ 44 سکه رو به بالا باشد. احتمالاً در هر مرتبه نیمی از سکه‌ها را کنار می‌گذارید و حدوداً شش مرتبه کار لازم است تا تمام سکه‌های داخل کیسه تمام شوند (در صورتی که با صد سکه کار خود را شروع کرده باشید.). دقت داشته باشید که پرتاب سکه فرآیندی تصادفی است در نتیجه نتایج هر بار کاملاً یکسان نخواهند بود. نمودار نهایی خط صاف نیست، بلکه یک منحنی نمایی با شیب ابتدایی زیاد است که در ادامه به سمت صفر میل می‌کند. اگر کار را با تعداد سکه‌های کمتر یا بیشتر شروع کنید، تعداد دفعات لازم برای رسیدن به عدد صفر متغیر می‌شود اما شکل منحنی یکسان است.

 

به همین دلیل آلودگی رادیواکتیو در طبیعت خطرناک و از بین بردن آن دشوار است. با وجود اینکه تعداد زیادی از ماده در ابتدا از بین می‌رود، مقادیر کمتر در طولانی مدت باقی می‌مانند. برای مثال، برخی از آلودگی‌های فاجعه‌ی چرنوبیل نیمه عمری در حدود سی سال دارند. فرض کنیم که می‌توانستیم هر مرحله از این آزمایش را هر سی سال یک بار انجام دهیم. در آن صورت پس از گذشت صد سال نیز احتمالاً هنوز سکه‌هایی باقی می‌مانند! به همین دلیل اگر چه حادثه‌ی چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ رخ داده است، منطقه‌ی رویداد آن هنوز برای زندگی انسان‌ها نامناسب است.

 


منبع:

 

 Scientific American

رادیو اکتیویته

نیمه عمر - ویکی پدیا

منابع مفید:

پرتو ایکس

ماشین پرتو ایکس

عمرسنجی با کربن ۱۴

 

پزشکی هسته ای

شیمی هسته ای

شیمی هسته ای - ۲

عناصر مصنوعی

رادیوایزوتوپ و پزشکی هسته ای

رادیو ایزتوپ راهکاری برای سرطان

 

 

Atomic Candy

فاجعه چرنوبیل - ویکی پدیا

واپاشی هسته ای - ویکی پدیا

حادثه تری مایل آیلند - ویکی پدیا

 

1394/11/23 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content