XMod
 ساخت ترازوی فنری
ساخت ترازوی فنریمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: فنر، الاستیسیته، وزن، فاصله
مشاهده علمی ۱۹۴

 

 

 

 مقدمه:

آیا از وسایلی که فنر دارند استفاده کرده‌اید؟ فنرها در بسیاری از وسایل اطراف ما به کار می‌روند و فواید زیادی دارند. در این فعالیت علمی شما استفاده‌ی جالبی از فنر خواهید کرد: یک ترازو می‌سازید تا با آن اجسام را وزن کنید.

 

پیش‌زمینه:

فنرها معمولاً مارپیچ‌هایی از جنس فلز هستند. خاصیت مفید آنها کش آمدن‌شان یا به بیان علمی، الاستیک بودن است. اگر یک فنر را جمع یا باز کنید، با رها کردن فنر به شکل اول خود بازمی‌گردد. با این وجود محدودیتی برای این خاصیت وجود دارد. اگر فنر را بیش از اندازه بکشید یا جمع کنید از محدوده‌ی الاستیک آن خارج می‌شوید. از این نقطه به بعد تغییر شکل دائمی برای فنر اتفاق می‌افتد و فنر نخواهد توانست به شکل اولیه‌اش بازگردد.

 

 

 

 

خوشبختانه رفتار الاستیک فنر با معادله‌ی معروفی به نام قانون هوک توصیف می‌شود. این معادله بیان می‌کند که نیروی بازگرداننده‌ی فنر (شدت بازگشت به حالت اول) متناسب است با مقداری که فنر در مقایسه با طول واقعی خود کشیده (یا جمع) شده است. بیان ریاضی این قانون به صورت F=kx است که در آن F نیرو، x تغییر طول فنر و k ثابت فنر است. ثابت فنر به جنس و اندازه‌ی فنر وابسته است. برای یک فنر مشخص k تا زمانی که در محدوده‌ی الاستیک عمل کنیم ثابت است. بدین ترتیب قانون هوک قابل استفاده است زیرا در صورتی که یکی از متغیرها یعنی نیرو یا میزان تغییر طول را داشته باشیم، با جای‌گذاری مقدار ثابت فنر متغیر دوم به دست می‌آید.

 

 

 

 

ممکن است از ترازو تصور وسیله‌ای را داشته باشید که اجسام روی آن قرار می‌گیرند و وزن خود را به آن وارد می‌کنند، اما می‌توان با آویزان کردن اجسام از ترازو نیز وزن آنها را اندازه گرفت. در این فعالیت علمی شما یک ترازوی فنری ساده را با آویزان کردن اجسام از آن خواهید ساخت. در ابتدای کار باید با استفاده از اجسامی که وزن آنها را می‌دانید ترازوی خود را کالیبره (تراز) کنید. پس از این کار با آویزان کردن اجسام مختلف و اندازه‌گیری میزان کشش فنر می‌توانید وزن اجسام را محاسبه کنید.

 

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

فنر (می‌توانید آن را خریداری کنید و یا آن را از داخل بعضی از اسباب‌بازی‌های خود درآورید (البته با اجازه‌ی بزرگتر خود). برای این کار از یک بزرگتر کمک بگیرید.

 گیره‌ی کاغذ

 سطل پلاستیکی کوچک دسته‌دار یا لیوان یک بار مصرف با یک نخ که از دو سوراخ نزدیک به لبه‌ی آن رد شده باشد.

 اجسامی به عنوان وزنه، مانند سکه (وزن اجسامی که استفاده می‌کنید بستگی به قدرت فنر دارد.)

 ترازوی آشپزخانه

 خط‌کش

 مداد یا خودکار و کاغذ

 اشیای مختلف داخل خانه برای وزن کردن

 

 

 

 

روش کار:

با فنر خود کمی کار کنید تا میزان قدرت آن را متوجه شوید. برای فشرده کردن آن چه فشاری باید به فنر وارد کنید؟ باز کردن فنر چقدر سخت است؟ مراقب باشید که بیش از اندازه آن را فشرده یا باز نکنید تا از محدوده‌ی الاستیک عبور نکنید و فنر به طور دائمی تغییر شکل ندهد. با بررسی فنر به این شکل می‌توانید متوجه شوید که چه وزنه‌هایی مناسب آن هستند.

 

 پیچ دوم فنر را به انتهای یک گیره‌ی کاغذ بزنید و آن را به صورت عمودی از گیره آویزان کنید. (ممکن است لازم باشد برای راحتی کار گیره‌ی کاغذ را کمی خم کنید.) می‌توانید گیره را با دست نگه دارید یا آن را به جایی متصل کنید.

 

 با خط‌کش طول فنر را در حالت عادی که هیچ وزنه‌ای به آن آویزان نیست اندازه بگیرید. این عدد را یادداشت کنید.

 

 حال یک گیره‌ی کاغذ دیگر را به پیچ دوم از آخر فنر متصل کنید تا بتوانید سطل یا لیوان را از دسته از آن آویزان کنید. 

 

 چند وزنه (مثلاً سکه) داخل سطل یا لیوان بریزید. مقدار وزنه باید به اندازه‌ای باشد که فنر به طور محسوس باز شود و شما بتوانید تفاوت طول آن را مشاهده کنید. مقدار وزن لازم برای باز کردن فنر بستگی به نوع فنری که استفاده می‌کنید دارد. مراقب باشید که بیش از اندازه وزنه اضافه نکنید تا از محدوده‌ی الاستیک خارج نشوید. با اضافه کردن وزنه‌ها فنر چگونه باز می‌شود؟

 

 طول جدید فنر را اندازه بگیرید و آن را یادداشت کنید.

 

 سطل یا لیوان را از فنر جدا کنید و آن را با ترازوی آشپزخانه وزن کنید. این عدد را کنار طول فنر در مرحله‌ی دوم بنویسید.

 

 همین مراحل را تکرار کنید و وزنه‌های بیشتری به سطل یا لیوان اضافه کنید. طول جدید فنر و وزن سطل یا لیوان را در کنار هم یادداشت کنید.

 

 این کار را چند بار انجام دهید تا چند داده به دست بیاورید. دقت داشته باشید که نباید بیش از اندازه وزنه به سطل یا لیوان اضافه کنید و باعث تغییر شکل دائمی فنر شوید. با افزایش وزنه‌ها طول فنر چگونه تغییر می‌کند؟

 

 حال سعی کنید بدون استفاده از ترازوی آشپزخانه وزن یک جسم را به دست بیاورید. آیا می‌توانید این کار را با استفاده از داده-های قبلی انجام دهید؟

 

 جسم را به فنر آویزان کنید و میزان تغییر طول فنر را اندازه بگیرید. سپس این مقدار را با اعدادی که در طول آزمایش یادداشت کردید مقایسه کنید و به وزن‌های مربوط‌شان دقت کنید. (اگر برای این کار نمودار داشته باشید بهتر است. برای اطلاعات بیشتر به آزمایش تکمیلی اول مراجعه کنید.) با توجه به داده‌ها وزن جسم چقدر است؟ جسم را سپس با ترازوی آشپزخانه وزن کنید. دقت کار چقدر است؟

 

 همین کار را با چند جسم دیگر تکرار کنید و وزن‌هایی که با استفاده از داده‌هایتان به دست می‌آورید را با وزن دقیق‌شان مقایسه کنید. اندازه‌گیری شما چقدر دقیق است؟

 

 

 

 

آزمایش‌های تکمیلی:

یک نمودار از داده‌های خود به این شکل رسم کنید: فاصله روی محور x و وزن روی محور y. با این کار آسان‌تر می‌توانید وزن اجسام را تعیین کنید. آیا نموداری که رسم می‌کنید یک خط راست است؟

 

 آیا می‌توانید با استفاده از داده‌هایتان و قانون هوک، ثابت فنر (k) را به دست بیاورید؟ (راهنمایی: k شیب نمودار نیرو بر فاصله است.)

 

 

 

 

 

 اگر فنر را بیش از اندازه بکشید یا فشرده کنید و همچنان کار را ادامه دهید چه مشاهده می‌کنید؟

 

 آیا می‌دانید چگونه می‌توان فعالیتی مشابه با فشرده کردن فنر انجام داد؟ راهنمایی: این کار دشوار است زیرا با فشرده شدن ممکن است فنر خم شود. می‌توانید این مشکل را با محدود کردن حرکت فنر حل کنید. (مثلاً می‌توانید آن را در بدنه‌ی خودکار یا استوانه‌ای مشابه قرار دهید تا خم نشود.)


مشاهده و نتیجه‌گیری:

اگر چه وزن و فاصله‌ی دقیق اندازه‌گیری شده به نوع فنری که استفاده می‌کنید وابسته است، به طور کلی هر فنری در محدوده‌ی الاستیک خود از قانون هوک پیروی می‌کند. این بدان معناست که رابطه‌ی میان وزن و فاصله خطی است؛ اگر وزن را دو برابر کنید میزان باز شدن فنر نیز دو برابر می‌شود. برای مثال فرض کنید طول فنر در حالت عادی ۱۰ سانتیمتر است و با اضافه کردن مقدار مشخصی وزن، طول آن به ۱۱ سانتیمتر می‌رسد (یک سانتیمتر افزایش طول). اگر دو برابر این وزن را به فنر آویزان کنید طول فنر باید به ۱۲ سانتیمتر برسد. (دو سانتیمتر افزایش طول در مقایسه با حالت عادی)

 

پس از به دست آوردن چند داده می‌توانید به راحتی با رجوع به آنها وزن یک جسم جدید را با اندازه‌گیری طول فنر به دست بیاورید. ترازوهای فنری بر همین اساس کار می‌کنند. فنرها طوری کالیبره شده‌اند که هنگامی که به مقدار خاصی کشیده می-شوند وزن مربوط به آن مشخص می‌شود. با این وجود چنانچه فنر بیش از حد کشیده شود و از محدوده‌ی الاستیک خارج شود، نتیجه درست نخواهد بود. خروج از محدوده‌ی الاستیک سبب تغییر شکل دائمی فنر می‌شود. در نتیجه فنر به حالت اولیه‌ی خود بازنمی‌گردد و اندازه‌گیری‌ها معتبر نخواهند بود.


منبع:
 

منابع مفید: 

 

1394/12/3 لينک مستقيم

فرستنده :
عبدالرضا حسینی HyperLink HyperLink 1397/1/1
مـتـن : خیلی عالیه. مطالبش حرف نداره. خیلی دوست دارم مطالب بعدی و جدیدتون رو ببینم😀😀😀😀

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 ساخت ترازوی فنری
ساخت ترازوی فنریمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: فنر، الاستیسیته، وزن، فاصله
مشاهده علمی ۱۹۴

 

 

 

 مقدمه:

آیا از وسایلی که فنر دارند استفاده کرده‌اید؟ فنرها در بسیاری از وسایل اطراف ما به کار می‌روند و فواید زیادی دارند. در این فعالیت علمی شما استفاده‌ی جالبی از فنر خواهید کرد: یک ترازو می‌سازید تا با آن اجسام را وزن کنید.

 

پیش‌زمینه:

فنرها معمولاً مارپیچ‌هایی از جنس فلز هستند. خاصیت مفید آنها کش آمدن‌شان یا به بیان علمی، الاستیک بودن است. اگر یک فنر را جمع یا باز کنید، با رها کردن فنر به شکل اول خود بازمی‌گردد. با این وجود محدودیتی برای این خاصیت وجود دارد. اگر فنر را بیش از اندازه بکشید یا جمع کنید از محدوده‌ی الاستیک آن خارج می‌شوید. از این نقطه به بعد تغییر شکل دائمی برای فنر اتفاق می‌افتد و فنر نخواهد توانست به شکل اولیه‌اش بازگردد.

 

 

 

 

خوشبختانه رفتار الاستیک فنر با معادله‌ی معروفی به نام قانون هوک توصیف می‌شود. این معادله بیان می‌کند که نیروی بازگرداننده‌ی فنر (شدت بازگشت به حالت اول) متناسب است با مقداری که فنر در مقایسه با طول واقعی خود کشیده (یا جمع) شده است. بیان ریاضی این قانون به صورت F=kx است که در آن F نیرو، x تغییر طول فنر و k ثابت فنر است. ثابت فنر به جنس و اندازه‌ی فنر وابسته است. برای یک فنر مشخص k تا زمانی که در محدوده‌ی الاستیک عمل کنیم ثابت است. بدین ترتیب قانون هوک قابل استفاده است زیرا در صورتی که یکی از متغیرها یعنی نیرو یا میزان تغییر طول را داشته باشیم، با جای‌گذاری مقدار ثابت فنر متغیر دوم به دست می‌آید.

 

 

 

 

ممکن است از ترازو تصور وسیله‌ای را داشته باشید که اجسام روی آن قرار می‌گیرند و وزن خود را به آن وارد می‌کنند، اما می‌توان با آویزان کردن اجسام از ترازو نیز وزن آنها را اندازه گرفت. در این فعالیت علمی شما یک ترازوی فنری ساده را با آویزان کردن اجسام از آن خواهید ساخت. در ابتدای کار باید با استفاده از اجسامی که وزن آنها را می‌دانید ترازوی خود را کالیبره (تراز) کنید. پس از این کار با آویزان کردن اجسام مختلف و اندازه‌گیری میزان کشش فنر می‌توانید وزن اجسام را محاسبه کنید.

 

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

فنر (می‌توانید آن را خریداری کنید و یا آن را از داخل بعضی از اسباب‌بازی‌های خود درآورید (البته با اجازه‌ی بزرگتر خود). برای این کار از یک بزرگتر کمک بگیرید.

 گیره‌ی کاغذ

 سطل پلاستیکی کوچک دسته‌دار یا لیوان یک بار مصرف با یک نخ که از دو سوراخ نزدیک به لبه‌ی آن رد شده باشد.

 اجسامی به عنوان وزنه، مانند سکه (وزن اجسامی که استفاده می‌کنید بستگی به قدرت فنر دارد.)

 ترازوی آشپزخانه

 خط‌کش

 مداد یا خودکار و کاغذ

 اشیای مختلف داخل خانه برای وزن کردن

 

 

 

 

روش کار:

با فنر خود کمی کار کنید تا میزان قدرت آن را متوجه شوید. برای فشرده کردن آن چه فشاری باید به فنر وارد کنید؟ باز کردن فنر چقدر سخت است؟ مراقب باشید که بیش از اندازه آن را فشرده یا باز نکنید تا از محدوده‌ی الاستیک عبور نکنید و فنر به طور دائمی تغییر شکل ندهد. با بررسی فنر به این شکل می‌توانید متوجه شوید که چه وزنه‌هایی مناسب آن هستند.

 

 پیچ دوم فنر را به انتهای یک گیره‌ی کاغذ بزنید و آن را به صورت عمودی از گیره آویزان کنید. (ممکن است لازم باشد برای راحتی کار گیره‌ی کاغذ را کمی خم کنید.) می‌توانید گیره را با دست نگه دارید یا آن را به جایی متصل کنید.

 

 با خط‌کش طول فنر را در حالت عادی که هیچ وزنه‌ای به آن آویزان نیست اندازه بگیرید. این عدد را یادداشت کنید.

 

 حال یک گیره‌ی کاغذ دیگر را به پیچ دوم از آخر فنر متصل کنید تا بتوانید سطل یا لیوان را از دسته از آن آویزان کنید. 

 

 چند وزنه (مثلاً سکه) داخل سطل یا لیوان بریزید. مقدار وزنه باید به اندازه‌ای باشد که فنر به طور محسوس باز شود و شما بتوانید تفاوت طول آن را مشاهده کنید. مقدار وزن لازم برای باز کردن فنر بستگی به نوع فنری که استفاده می‌کنید دارد. مراقب باشید که بیش از اندازه وزنه اضافه نکنید تا از محدوده‌ی الاستیک خارج نشوید. با اضافه کردن وزنه‌ها فنر چگونه باز می‌شود؟

 

 طول جدید فنر را اندازه بگیرید و آن را یادداشت کنید.

 

 سطل یا لیوان را از فنر جدا کنید و آن را با ترازوی آشپزخانه وزن کنید. این عدد را کنار طول فنر در مرحله‌ی دوم بنویسید.

 

 همین مراحل را تکرار کنید و وزنه‌های بیشتری به سطل یا لیوان اضافه کنید. طول جدید فنر و وزن سطل یا لیوان را در کنار هم یادداشت کنید.

 

 این کار را چند بار انجام دهید تا چند داده به دست بیاورید. دقت داشته باشید که نباید بیش از اندازه وزنه به سطل یا لیوان اضافه کنید و باعث تغییر شکل دائمی فنر شوید. با افزایش وزنه‌ها طول فنر چگونه تغییر می‌کند؟

 

 حال سعی کنید بدون استفاده از ترازوی آشپزخانه وزن یک جسم را به دست بیاورید. آیا می‌توانید این کار را با استفاده از داده-های قبلی انجام دهید؟

 

 جسم را به فنر آویزان کنید و میزان تغییر طول فنر را اندازه بگیرید. سپس این مقدار را با اعدادی که در طول آزمایش یادداشت کردید مقایسه کنید و به وزن‌های مربوط‌شان دقت کنید. (اگر برای این کار نمودار داشته باشید بهتر است. برای اطلاعات بیشتر به آزمایش تکمیلی اول مراجعه کنید.) با توجه به داده‌ها وزن جسم چقدر است؟ جسم را سپس با ترازوی آشپزخانه وزن کنید. دقت کار چقدر است؟

 

 همین کار را با چند جسم دیگر تکرار کنید و وزن‌هایی که با استفاده از داده‌هایتان به دست می‌آورید را با وزن دقیق‌شان مقایسه کنید. اندازه‌گیری شما چقدر دقیق است؟

 

 

 

 

آزمایش‌های تکمیلی:

یک نمودار از داده‌های خود به این شکل رسم کنید: فاصله روی محور x و وزن روی محور y. با این کار آسان‌تر می‌توانید وزن اجسام را تعیین کنید. آیا نموداری که رسم می‌کنید یک خط راست است؟

 

 آیا می‌توانید با استفاده از داده‌هایتان و قانون هوک، ثابت فنر (k) را به دست بیاورید؟ (راهنمایی: k شیب نمودار نیرو بر فاصله است.)

 

 

 

 

 

 اگر فنر را بیش از اندازه بکشید یا فشرده کنید و همچنان کار را ادامه دهید چه مشاهده می‌کنید؟

 

 آیا می‌دانید چگونه می‌توان فعالیتی مشابه با فشرده کردن فنر انجام داد؟ راهنمایی: این کار دشوار است زیرا با فشرده شدن ممکن است فنر خم شود. می‌توانید این مشکل را با محدود کردن حرکت فنر حل کنید. (مثلاً می‌توانید آن را در بدنه‌ی خودکار یا استوانه‌ای مشابه قرار دهید تا خم نشود.)


مشاهده و نتیجه‌گیری:

اگر چه وزن و فاصله‌ی دقیق اندازه‌گیری شده به نوع فنری که استفاده می‌کنید وابسته است، به طور کلی هر فنری در محدوده‌ی الاستیک خود از قانون هوک پیروی می‌کند. این بدان معناست که رابطه‌ی میان وزن و فاصله خطی است؛ اگر وزن را دو برابر کنید میزان باز شدن فنر نیز دو برابر می‌شود. برای مثال فرض کنید طول فنر در حالت عادی ۱۰ سانتیمتر است و با اضافه کردن مقدار مشخصی وزن، طول آن به ۱۱ سانتیمتر می‌رسد (یک سانتیمتر افزایش طول). اگر دو برابر این وزن را به فنر آویزان کنید طول فنر باید به ۱۲ سانتیمتر برسد. (دو سانتیمتر افزایش طول در مقایسه با حالت عادی)

 

پس از به دست آوردن چند داده می‌توانید به راحتی با رجوع به آنها وزن یک جسم جدید را با اندازه‌گیری طول فنر به دست بیاورید. ترازوهای فنری بر همین اساس کار می‌کنند. فنرها طوری کالیبره شده‌اند که هنگامی که به مقدار خاصی کشیده می-شوند وزن مربوط به آن مشخص می‌شود. با این وجود چنانچه فنر بیش از حد کشیده شود و از محدوده‌ی الاستیک خارج شود، نتیجه درست نخواهد بود. خروج از محدوده‌ی الاستیک سبب تغییر شکل دائمی فنر می‌شود. در نتیجه فنر به حالت اولیه‌ی خود بازنمی‌گردد و اندازه‌گیری‌ها معتبر نخواهند بود.


منبع:
 

منابع مفید: 

 

1394/12/3 لينک مستقيم

فرستنده :
عبدالرضا حسینی HyperLink HyperLink 1397/1/1
مـتـن : خیلی عالیه. مطالبش حرف نداره. خیلی دوست دارم مطالب بعدی و جدیدتون رو ببینم😀😀😀😀

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content