XMod
 خطای دید: اثر استروبوسکوپیک
خطای دید: اثر استروبوسکوپیکمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: خطای دید، چشم، اثر استروبوسکوپیک، سرعت چرخشی
مشاهده علمی ۱۹۵

 

 

مقدمه:

امروزه دانشمندان می‌دانند که آنچه انسان می‌بیند می‌تواند بسیار متفاوت از چیزی باشد که در واقع وجود دارد. مغز انسان در تعامل با دنیای اطراف خود بسیار هوشمندانه عمل می‌کند اما ممکن است در مواردی فریب بخورد! فعالیت زیر را انجام دهید تا با این مسئله بیشتر آشنا شوید.

 


 

 

پیش‌زمینه:

ما با چشمان و مغز خود می‌بینیم. چشمان ما نور ورودی را دریافت می‌کنند. پالس‌های الکتریکی اطلاعات را به مغز منتقل می کنند و این اطلاعات توسط مغز پردازش و به تصویر تبدیل می‌شوند. ناحیه‌ی موجود در پشت چشم ما شبکیه نام دارد. شبکیه مجهز به دو نوع سلول حساس به نور است: سلول‌های مخروطی و سلول‌های میله‌ای. این سلولها سیگنال‌های الکتریکی را به مغز ارسال می‌کنند. سلول‌های مخروطی به رنگ حساس هستند و برای جزییات مناسبند؛ این سلول‌ها به نور روشن نیاز دارند. سلول‌های میله‌ای به حرکت، شکل و تغییر شدت و در واقع به نور حساس هستند.

 

 

 

سلول‌های مغزی که در پردازش اطلاعات بصری نقش دارند نیز هر کدام وظیفه‌ی خاصی بر عهده دارند. برخی از آنها مسئول تشخیص حرکت، موقعیت و همچنین ایجاد طرحی کلی از آنچه می‌بینیم هستند. این سلول‌ها به قیمت از دست دادن جزییات بسیار سریع کار می‌کنند. سلول‌های دیگر مسئول تشخیص جزییات چیزی که می‌بینیم هستند.

 

 

 

سیستم بینایی ما طوری تکامل یافته است که به بهترین شکل به ما کمک کند. این سیستم به ویژه در تشخیص الگوها حتی زمانی که اطلاعات ناقص است توانایی دارد. اما همین باعث می‌شود مغز در معرض فریب خوردن باشد. برداشت بصری ما می‌تواند بسیار متفاوت از آن چیزی باشد که واقعاً وجود دارد؛ ما به این موارد خطای دید می‌گوییم. در این فعالیت علمی شما نمونه‌ای از این خطاهای دید را به صورت عملی تجربه خواهید کرد.

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

هم‌زن (هم‌زن چرخان دستی ترجیح داده می‌شود اما استفاده از هم‌زن برقی نیز مناسب است. هم‌زن چهار تیغه‌ای برای این فعالیت علمی مناسب‌تر است. هنگام استفاده از هر وسیله‌ی برقی حتماً از بزرگتر خود کمک بگیرید.)

 

 منبع نور ناپیوسته با سرعت بالا (بسیاری از صفحات نمایش کامپیوترها این امکان را دارند.) می‌توانید از لامپ‌های فلورسنت، CFL (لامپ کم مصرف) یا لامپ‌های LED استفاده کنید.

 محلی برای قرار دادن منبع نور ناپیوسته

 صندلی برای نشستن در حالتی که چشم شما در خط دید مستقیم منبع نور ناپیوسته قرار بگیرد. (اختیاری)

 


آماده‌سازی:

چنانچه از لامپ کم مصرف یا LED استفاده می‌کنید، دقت داشته باشید که باید در جایی باشید که تنها منبع نور این لامپ‌ها باشند (مثلاً داخل کمد یا یک اتاق در شب). برای تعویض لامپ‌ها یا هر گونه تغییر دیگر حتماً از یک بزرگتر کمک بگیرید.

 

 اگر از کامپیوتر به عنوان منبع نور استفاده می‌کنید، آن را روی میزی محکم قرار دهید. یک صندلی مقابل کامپیوتر بگذارید و موقعیت و ارتفاع آن را طوری تنظیم کنید که در حالت نشسته چشم شما مقابل صفحه نمایش کامپیوتر قرار بگیرد. زمینه‌ی صفحه‌ی نمایش را رنگی روشن مانند سفید قرار دهید.

 

 اگر از همزن برقی استفاده می‌کنید دقت داشته باشید که باید در نزدیکی شما یک پریز برق باشد.

 

 

 


روش کار:

کار را در محلی با منبع نور پیوسته (مانند نور طبیعی روز از پنجره یا یک چراغ معمولی) شروع کنید. همزن را مقابل چشمان خود بگیرید. در حالتی که تیغه‌ها نمی‌چرخند از میان آنها به یک دیوار یا بیرون از پنجره نگاه کنید. آیا می‌توانید تعداد تیغه‌های هم‌زن را تشخیص دهید؟

 

 همزن را به چرخش دربیاورید. (در صورت برقی بودن همزن حتماً از یک بزرگتر کمک بگیرید.) با کمترین سرعت چرخش شروع کنید. از میان تیغه‌ها به یک دیوار یا بیرون از پنجره نگاه کنید. آیا همچنان می‌توانید تیغه‌ها را از هم تشخیص بدهید یا شکلی تار از همه‌ی آنها می‌بینید؟ به نظرتان دلیل این اتفاقات چیست؟

 

 سرعت چرخش را رفته رفته بیشتر کنید. آیا تفاوتی مشاهده می‌کنید؟ آیا می‌توانید تفاوت سرعت چرخش تیغه‌ها را با چشم تشخیص دهید؟ آیا جهت چرخش تیغه‌ها قابل تشخیص است؟

 

 چرخش همزن را قطع کنید و سراغ منبع نور ناپیوسته بروید (مانند صفحه‌ی کامپیوتر، لامپ کم مصرف یا LED). اگر از صفحه‌ی کامپیوتر به عنوان منبع نور استفاده می‌کنید، طوری مقابل آن بنشینید که چشمانتان هم سطح با صفحه نمایش باشد. همزن را مقابل صفحه نمایش و به سمت آن نگه دارید.

 

اگر از لامپ کم مصرف یا LED استفاده می‌کنید، همزن را پایین منبع نور و در مقابل زمینه‌ای با رنگ ثابت مانند دیوار نگه دارید. همزن را با سرعت کم بچرخانید. از درون تیغه‌ها به صفحه‌ی نمایش کامپیوتر یا دیوار نگاه کنید، چه می‌بینید؟ آیا مشاهدات شما با قبل تفاوت دارد؟ چند تیغه‌ی جدا از هم می‌بینید؟ آیا می‌توانید جهت چرخش تیغه‌ها را تشخیص دهید یا تیغه‌ها بدون حرکت به نظر می‌رسند؟ (کم کردن شدت نور می‌تواند نتیجه‌ی بهتری را حاصل کند.)

 

 سرعت چرخش همزن را افزایش دهید. با تغییر سرعت همزن چه تفاوتی در مشاهدات شما رخ می‌دهد؟

 

 سرعت چرخش همزن را تا بیشترین حالت ممکن بالا ببرید. آیا ظاهر تیغه‌ها افزایش سرعت را نشان می‌دهد؟ آیا تیغه‌ها ظاهراً در یک جهت می‌چرخند؟ دلیل مشاهدات شما چیست؟


آزمایش‌های تکمیلی:

- شما در این فعالیت دو منبع نور پیوسته و ناپیوسته را بررسی کردید. چه منابع نور دیگری وجود دارند؟ اگر این آزمایش را با صفحه‌ی تلویزیون یا آسمان انجام دهید چه اتفاقی می‌افتد؟ می‌توانید این حالت‌ها را امتحان کنید و نتایج را بررسی کنید. (توجه کنید که به هیچ وجه نباید به طور مستقیم به یک منبع نور شدید مانند لیزر یا خورشید نگاه کنید، زیرا به چشمان شما آسیب وارد می‌شود.)

 


مشاهده و نتیجه‌گیری:

در حالتی که همزن نمی‌چرخد شمارش تیغه‌ها آسان است، اما با شروع چرخش شرایط متفاوت می‌شود. انسان جزییات را در حالتی می‌بیند که شرایط مناسب باشد و با افزایش سرعت جزییات کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

 

با استفاده از منبع نور پیوسته، احتمالاً تیغه‌های در حال چرخش با سرعت بالا را به صورت شکلی تار مانند یک جسم بی حرکت شفاف مشاهده می‌کنید. با تغییر منبع نور به صفحه‌ی کامپیوتر یا هر منبع ناپیوسته‌ی دیگر، حتی در حالت چرخش سریع نیز تیغه‌ها قابل تشخیص هستند.

 

با استفاده از منبع نور پیوسته در لحظات مختلف تصویر به طور چشمگیری تغییر نمی‌کند؛ مغز تغییرات عمده‌ای را تشخیص نمی‌دهد و به همین دلیل همزن در حال چرخش را تقریباً به صورت یک جسم بی حرکت می‌بینید. با این وجود هنگام کار با منبع نور ناپیوسته، چشم تنها زمانی اطلاعات را دریافت می‌کند که نور تابیده می‌شود.

 

اطلاعات رسیده به مغز در لحظات مختلف بسیار متفاوت است. در این شرایط مغز ظاهر همزن را به عنوان سوژه‌ی مهم‌تر مد نظر قرار می‌دهد و می‌توانید تیغه‌ها را به طور جداگانه ببینید. هنگامی که مغز تصویر همزن را در موقعیت‌های متفاوت بازسازی می‌کند، این نتیجه حاصل می‌شود که جسم در حال حرکت است.

 

نکته این جاست که حرکتی که مغز شما می‌بیند حرکت واقعی تیغه‌های همزن نیست. بسته به سرعت تناوب منبع نور و همچنین سرعت چرخش تیغه‌های همزن، ممکن است تیغه‌ها را در حال چرخش به جلو یا عقب و یا حتی بدون چرخش ببینید. در طول انجام آزمایش می‌دانستید که سرعت چرخش تیغه‌ها بیشتر می‌شود و جهت آن نیز تغییر نمی‌کند، اما آنچه که با چشم می‌دیدید متفاوت بود.

 

مغز شما در این شرایط فریب می‌خورد؛ چیزی که می‌بینید خطای دید است. به این خطای دید اثر استروبوسکوپیک گفته می‌شود. هر منبع نور ناپیوسته (برخی منابع ناپیوسته تا ۱۵ مرتبه در ثانیه چشمک می‌زنند) می‌تواند اثر استروبوسکوپیک را ایجاد کند اما منبع نور پیوسته باعث ایجاد این خطای دید نمی‌شود.

 


منبع:
 
منابع مفید:

 

 

چشم

حقه های ذهنی

مغز اندیشه و روان

حل معمای کوچک شدن ماه

مغز انسان


خطای دید - ویکی پدیا

اثر استروپ - ویکی پدیا

Set-in Motion Science (SA)

 

1394/12/10 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 خطای دید: اثر استروبوسکوپیک
خطای دید: اثر استروبوسکوپیکمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: خطای دید، چشم، اثر استروبوسکوپیک، سرعت چرخشی
مشاهده علمی ۱۹۵

 

 

مقدمه:

امروزه دانشمندان می‌دانند که آنچه انسان می‌بیند می‌تواند بسیار متفاوت از چیزی باشد که در واقع وجود دارد. مغز انسان در تعامل با دنیای اطراف خود بسیار هوشمندانه عمل می‌کند اما ممکن است در مواردی فریب بخورد! فعالیت زیر را انجام دهید تا با این مسئله بیشتر آشنا شوید.

 


 

 

پیش‌زمینه:

ما با چشمان و مغز خود می‌بینیم. چشمان ما نور ورودی را دریافت می‌کنند. پالس‌های الکتریکی اطلاعات را به مغز منتقل می کنند و این اطلاعات توسط مغز پردازش و به تصویر تبدیل می‌شوند. ناحیه‌ی موجود در پشت چشم ما شبکیه نام دارد. شبکیه مجهز به دو نوع سلول حساس به نور است: سلول‌های مخروطی و سلول‌های میله‌ای. این سلولها سیگنال‌های الکتریکی را به مغز ارسال می‌کنند. سلول‌های مخروطی به رنگ حساس هستند و برای جزییات مناسبند؛ این سلول‌ها به نور روشن نیاز دارند. سلول‌های میله‌ای به حرکت، شکل و تغییر شدت و در واقع به نور حساس هستند.

 

 

 

سلول‌های مغزی که در پردازش اطلاعات بصری نقش دارند نیز هر کدام وظیفه‌ی خاصی بر عهده دارند. برخی از آنها مسئول تشخیص حرکت، موقعیت و همچنین ایجاد طرحی کلی از آنچه می‌بینیم هستند. این سلول‌ها به قیمت از دست دادن جزییات بسیار سریع کار می‌کنند. سلول‌های دیگر مسئول تشخیص جزییات چیزی که می‌بینیم هستند.

 

 

 

سیستم بینایی ما طوری تکامل یافته است که به بهترین شکل به ما کمک کند. این سیستم به ویژه در تشخیص الگوها حتی زمانی که اطلاعات ناقص است توانایی دارد. اما همین باعث می‌شود مغز در معرض فریب خوردن باشد. برداشت بصری ما می‌تواند بسیار متفاوت از آن چیزی باشد که واقعاً وجود دارد؛ ما به این موارد خطای دید می‌گوییم. در این فعالیت علمی شما نمونه‌ای از این خطاهای دید را به صورت عملی تجربه خواهید کرد.

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

هم‌زن (هم‌زن چرخان دستی ترجیح داده می‌شود اما استفاده از هم‌زن برقی نیز مناسب است. هم‌زن چهار تیغه‌ای برای این فعالیت علمی مناسب‌تر است. هنگام استفاده از هر وسیله‌ی برقی حتماً از بزرگتر خود کمک بگیرید.)

 

 منبع نور ناپیوسته با سرعت بالا (بسیاری از صفحات نمایش کامپیوترها این امکان را دارند.) می‌توانید از لامپ‌های فلورسنت، CFL (لامپ کم مصرف) یا لامپ‌های LED استفاده کنید.

 محلی برای قرار دادن منبع نور ناپیوسته

 صندلی برای نشستن در حالتی که چشم شما در خط دید مستقیم منبع نور ناپیوسته قرار بگیرد. (اختیاری)

 


آماده‌سازی:

چنانچه از لامپ کم مصرف یا LED استفاده می‌کنید، دقت داشته باشید که باید در جایی باشید که تنها منبع نور این لامپ‌ها باشند (مثلاً داخل کمد یا یک اتاق در شب). برای تعویض لامپ‌ها یا هر گونه تغییر دیگر حتماً از یک بزرگتر کمک بگیرید.

 

 اگر از کامپیوتر به عنوان منبع نور استفاده می‌کنید، آن را روی میزی محکم قرار دهید. یک صندلی مقابل کامپیوتر بگذارید و موقعیت و ارتفاع آن را طوری تنظیم کنید که در حالت نشسته چشم شما مقابل صفحه نمایش کامپیوتر قرار بگیرد. زمینه‌ی صفحه‌ی نمایش را رنگی روشن مانند سفید قرار دهید.

 

 اگر از همزن برقی استفاده می‌کنید دقت داشته باشید که باید در نزدیکی شما یک پریز برق باشد.

 

 

 


روش کار:

کار را در محلی با منبع نور پیوسته (مانند نور طبیعی روز از پنجره یا یک چراغ معمولی) شروع کنید. همزن را مقابل چشمان خود بگیرید. در حالتی که تیغه‌ها نمی‌چرخند از میان آنها به یک دیوار یا بیرون از پنجره نگاه کنید. آیا می‌توانید تعداد تیغه‌های هم‌زن را تشخیص دهید؟

 

 همزن را به چرخش دربیاورید. (در صورت برقی بودن همزن حتماً از یک بزرگتر کمک بگیرید.) با کمترین سرعت چرخش شروع کنید. از میان تیغه‌ها به یک دیوار یا بیرون از پنجره نگاه کنید. آیا همچنان می‌توانید تیغه‌ها را از هم تشخیص بدهید یا شکلی تار از همه‌ی آنها می‌بینید؟ به نظرتان دلیل این اتفاقات چیست؟

 

 سرعت چرخش را رفته رفته بیشتر کنید. آیا تفاوتی مشاهده می‌کنید؟ آیا می‌توانید تفاوت سرعت چرخش تیغه‌ها را با چشم تشخیص دهید؟ آیا جهت چرخش تیغه‌ها قابل تشخیص است؟

 

 چرخش همزن را قطع کنید و سراغ منبع نور ناپیوسته بروید (مانند صفحه‌ی کامپیوتر، لامپ کم مصرف یا LED). اگر از صفحه‌ی کامپیوتر به عنوان منبع نور استفاده می‌کنید، طوری مقابل آن بنشینید که چشمانتان هم سطح با صفحه نمایش باشد. همزن را مقابل صفحه نمایش و به سمت آن نگه دارید.

 

اگر از لامپ کم مصرف یا LED استفاده می‌کنید، همزن را پایین منبع نور و در مقابل زمینه‌ای با رنگ ثابت مانند دیوار نگه دارید. همزن را با سرعت کم بچرخانید. از درون تیغه‌ها به صفحه‌ی نمایش کامپیوتر یا دیوار نگاه کنید، چه می‌بینید؟ آیا مشاهدات شما با قبل تفاوت دارد؟ چند تیغه‌ی جدا از هم می‌بینید؟ آیا می‌توانید جهت چرخش تیغه‌ها را تشخیص دهید یا تیغه‌ها بدون حرکت به نظر می‌رسند؟ (کم کردن شدت نور می‌تواند نتیجه‌ی بهتری را حاصل کند.)

 

 سرعت چرخش همزن را افزایش دهید. با تغییر سرعت همزن چه تفاوتی در مشاهدات شما رخ می‌دهد؟

 

 سرعت چرخش همزن را تا بیشترین حالت ممکن بالا ببرید. آیا ظاهر تیغه‌ها افزایش سرعت را نشان می‌دهد؟ آیا تیغه‌ها ظاهراً در یک جهت می‌چرخند؟ دلیل مشاهدات شما چیست؟


آزمایش‌های تکمیلی:

- شما در این فعالیت دو منبع نور پیوسته و ناپیوسته را بررسی کردید. چه منابع نور دیگری وجود دارند؟ اگر این آزمایش را با صفحه‌ی تلویزیون یا آسمان انجام دهید چه اتفاقی می‌افتد؟ می‌توانید این حالت‌ها را امتحان کنید و نتایج را بررسی کنید. (توجه کنید که به هیچ وجه نباید به طور مستقیم به یک منبع نور شدید مانند لیزر یا خورشید نگاه کنید، زیرا به چشمان شما آسیب وارد می‌شود.)

 


مشاهده و نتیجه‌گیری:

در حالتی که همزن نمی‌چرخد شمارش تیغه‌ها آسان است، اما با شروع چرخش شرایط متفاوت می‌شود. انسان جزییات را در حالتی می‌بیند که شرایط مناسب باشد و با افزایش سرعت جزییات کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

 

با استفاده از منبع نور پیوسته، احتمالاً تیغه‌های در حال چرخش با سرعت بالا را به صورت شکلی تار مانند یک جسم بی حرکت شفاف مشاهده می‌کنید. با تغییر منبع نور به صفحه‌ی کامپیوتر یا هر منبع ناپیوسته‌ی دیگر، حتی در حالت چرخش سریع نیز تیغه‌ها قابل تشخیص هستند.

 

با استفاده از منبع نور پیوسته در لحظات مختلف تصویر به طور چشمگیری تغییر نمی‌کند؛ مغز تغییرات عمده‌ای را تشخیص نمی‌دهد و به همین دلیل همزن در حال چرخش را تقریباً به صورت یک جسم بی حرکت می‌بینید. با این وجود هنگام کار با منبع نور ناپیوسته، چشم تنها زمانی اطلاعات را دریافت می‌کند که نور تابیده می‌شود.

 

اطلاعات رسیده به مغز در لحظات مختلف بسیار متفاوت است. در این شرایط مغز ظاهر همزن را به عنوان سوژه‌ی مهم‌تر مد نظر قرار می‌دهد و می‌توانید تیغه‌ها را به طور جداگانه ببینید. هنگامی که مغز تصویر همزن را در موقعیت‌های متفاوت بازسازی می‌کند، این نتیجه حاصل می‌شود که جسم در حال حرکت است.

 

نکته این جاست که حرکتی که مغز شما می‌بیند حرکت واقعی تیغه‌های همزن نیست. بسته به سرعت تناوب منبع نور و همچنین سرعت چرخش تیغه‌های همزن، ممکن است تیغه‌ها را در حال چرخش به جلو یا عقب و یا حتی بدون چرخش ببینید. در طول انجام آزمایش می‌دانستید که سرعت چرخش تیغه‌ها بیشتر می‌شود و جهت آن نیز تغییر نمی‌کند، اما آنچه که با چشم می‌دیدید متفاوت بود.

 

مغز شما در این شرایط فریب می‌خورد؛ چیزی که می‌بینید خطای دید است. به این خطای دید اثر استروبوسکوپیک گفته می‌شود. هر منبع نور ناپیوسته (برخی منابع ناپیوسته تا ۱۵ مرتبه در ثانیه چشمک می‌زنند) می‌تواند اثر استروبوسکوپیک را ایجاد کند اما منبع نور پیوسته باعث ایجاد این خطای دید نمی‌شود.

 


منبع:
 
منابع مفید:

 

 

چشم

حقه های ذهنی

مغز اندیشه و روان

حل معمای کوچک شدن ماه

مغز انسان


خطای دید - ویکی پدیا

اثر استروپ - ویکی پدیا

Set-in Motion Science (SA)

 

1394/12/10 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content