XMod
 حافظهٔ سلولی
حافظهٔ سلولی
سلول‌ها هم خاطرات خود را حفظ می‌کنند

 


تصور کنید که می‌خواهید زندگی‌تان را دوباره شروع کنید و ساعت را به عقب برگردانید، در این حالت ممکن است به یک کشور دیگر سفر کنید و یا شغلتان را تغییر دهید، ولی مهم نیست که چقدر تغییر می‌کنید، در هر صورت خاطرات اتفاقات گذشته همراه ماست و از گذشته نمی‌توان فرار کرد، این مسئله دربارهٔ سلول‌ها نیز صادق است.

 

سلول‌ها دارای حافظهٔ سلولی‌اند و از زمانی که یک سلول متعهد‌نشدهٔ جنینی هستند تا وقتی که به یک سلول تخصص‌یافتهٔ بالغ تبدیل شوند، تمام تغییرات  را در خود ضبط می‌کنند. 

   

عوامل موثر بر مکانیسم حافظهٔ سلولی هنوز به‌طور دقیق و حتمی مشخص نیست ولی طی تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده‌اند، از بین ۶۱۵ ژن دخیل در این مسئله، ۴ فاکتور بیشترین تاثیر را داشته‌اند. یکی از فاکتورها به‌نام CAF1 ا(Chromatin Assembly Factor 1) باعث می‌شود که در هنگام تقسیم‌، سلول‌های دختری حافظهٔ خود را حفظ کنند و DNA به همان شکل اولیه خود پیچ بخورد.

 

یکی دیگر از  فاکتورهای رونویسی، پروتئین cohesin است که یک نشانهٔ اپی‌ژنیک است که در کل می‌توان گفت نشانه‌های اپی‌ژنیک  هم به نوعی حافظهٔ یک سلول محسوب می‌شوند و در واقع  سلول به وسیله آنها تمام سیگنال‌هایی که در زندگی دریافت کرده است را بر روی DNAاش ثبت می‌کند. به همین دلیل تجربه‌های مختلف باعث می‌شود که انواع مختلفی از سلول‌ها با هویت و تخصص‌های متفاوت وجود داشته باشد و سلول می‌تواند با این اپی‌ژنومِ قابل‌انعطاف در تغییرات اطرافش زنده بماند.

 

اپی‌ژن در لغت به‌معنای اطراف یا بالای ژن است و تغییرات اپی‌ژنیک تغییراتی هستند که بدون اینکه DNA سلول تغییری کند فقط با تغییر و نشانه‌گذرای در اطراف ژنوم، عرضهٔ ژن تغییر می‌کند و این تغییر در هنگام تقسیم سلول قابل انتقال است و به همین دلیل تغییر به نسل بعد هم انتقال پیدا می‌کند. در شکل شماره ۱ ساختار کلی کروماتین و کروموزوم نشان داده شده است. 
 
 

 

شکل ۱
 

 

 
شکل شماره ۲ نشان می‌دهد که تمام رفتارها و اتفاقات محیط اطراف بر روی فرد تاثیر می‌گذارد؛ به این صورت که این اتفاقات سیگنال‌هایی ایجاد می‌کنند که به هستهٔ سلول‌ها می‌روند و می‌تواند باعث تغییرات اپی‌ژنتیک شود.

 

  
شکل ۲

 

 

حافظهٔ سلولی علاوه بر اینکه خاطرات و تاثیرات محیط را ضبط می‌کند، باعث می‌شود که هویت سلول هم حفظ شود. برای مثال یک سلول خونی پس از تقسیم هم سلول خونی باقی می‌ماند. 

   

DNA در سلول‌های انسانی به پروتئین‌های مختلفی ترجمه می‌شود که سلول برای انجام وظایف و زنده ماندن به آنها احتیاج دارد، بر اساس سکانس‌های تنظیم‌کنندهٔ DNA و گروهی از فاکتورهای رونویسی متصل به آنها، کی و کجا و چگونگی عرضه پروتئین‌ها تعیین می‌شود. سلول‌ها را می‌توان بر اساس این فاکتورهای رونویسی از هم تمیز داد و همچنین با تغییر عرضهٔ یک یا تعداد بیشتری از آنها می‌توان یک سلول را در شرایطی مستقیما از یک نوع به یک نوع دیگر تبدیل کرد. این فاکتورها  اطمینان می‌دهند که سلول‌های دختری همان عملکرد سلول‌های مادری را داشته باشند، برای مثال سلول عضلانی باید بتواند منقبض شود و سلول پانکراس بتواند انسولین تولید کند. هر بار که سلولی تقسیم می‌شود یک سری فاکتورهای رونویسی خاصی از DNA جدا می‌شوند تا در سلول دختری و مادری ذخیره شوند ولی باید بتوانند جایگاه درست خود را پیدا کنند. 

 

 

کروموزوم در حال تقسیم

 

 

 

 

خلاصهٔ تولید پروتیبن

 

جوسی تایپال (Jussi Taipale) رئیس تیم تحقیقات و پروفسور در موسسه Karolinska و دانشگاه هلسینکی معتقدند که در سلول به مقدار زیادی DNA وجود دارد و امکان‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد که فاکتورهای رونویسی جایگاه اصلی خود را در زمان مناسب پیدا کنند، اما اکنون آنها احتمال وجود مکانیسمی برای حافظهٔ سلول پیدا کردند که به سلول کمک می‌کند که ترتیب قبل از تقسیم خود را به یاد بیاورد تا فاکتورهای رونویسی بتوانند پس از تقسیم، جای درست خود را پیدا کنند.

 

قبلا مکانیسم این کار مشخص نبود، اما دانشمندان در موسسه Karolinska متوجه شدند که دور DNA را حلقه‌های پروتئینی خاصی احاطه کرده‌اند که این حلقه‌ها به‌عنوان حافظهٔ سلول عمل می‌کنند. این کمپلکس پروتئینیِ بزرگ به‌نام cohesin در زمان تقسیم سلول مثل یک حلقه به دور DNA دورشته‌ای قرار می‌گیرد و مشخص می‌کند که فاکتورهای رونویسی قبلا  به کجای DNA متصل بودند. همان‌طور که در شکل ۳ مشاهده می‌کنید Cohesin به دور DNA حلقه می‌زند، به همین دلیل فاکتورهای رونویسی می‌توانند به‌راحتی به DNA بچسبند و بدون جابه‌جا کردن حلقه از زیر آن حرکت کنند. از آنجایی که هر دو رشتهٔ جدید DNA در داخل حلقه هستند برای  نشانه‌گذاری  بر روی هر دوی آنها یک cohesin کافی است. Martin Enge  دستیار پروفسور در موسسه Karolinska می‌گوید که «برای اطمینان از این یافته‌ها تحقیقات بیشتری لازم است اما تا به امروز تمام آزمایشات مدل ما را تایید کرده‌اند».

 

 

 

 
شکل ۳

 

 

 

می‌توانیم حافظهٔ سلول‌ها را از بین ببریم

 

 

محققان موسسه سلول‌های بنیادی هاروارد در بیمارستان عمومی ماساچوست با همکاری دانشمندانی از موسسه بیوتکنولوژی مولکولی و پاتولوژی مولکولی در وین، توانستند با مهار فاکتور رونویسی CAF1 باعث شوند که سلول‌های دختری حافظه‌شان را از دست بدهند. CAF1 یا chromatin assembly factor 1 همان‌طور که در شکل شماره ۴ نشان داده شده است باعث می‌شود که کروماتین‌ها بتوانند بپیچند و شکل بگیرند، پس با مهار این فاکتور سلول‌های دختری  فراموش می‌کنند که چگونه همانند سلول‌های مادری پیچ بخورند. با مهار CAF1 بدون ایجاد سلول بنیادی، می‌توان مستقیماً دو سلول بالغ را به هم تبدیل کرد و در کل این سلول‌ها به سیگنال‌های اطراف حساس‌ترند و آنها را راحت‌تر می‌توان بازنویسی و دستکاری کرد. CAF1 می‌تواند یک کلید کلی برای راحت‌تر کردن بازنویسی سلول باشد تا برای مثال بتوانیم مدل‌های سلولی‌ای برای شبیه‌سازی بیماری‌ها و یا آزمایشات مختلف سلولی، ایجاد کنیم. ژوهانس زوبر (Johannes Zuber) می‌گوید با این دیدگاه یک کلید جهانی در دست داریم که به ما قدرت ایجاد مدلی از هر سلولی که می‌خواهیم را می‌دهد.

 

 

 

 

شکل ۴

 

از دست دادن حافظه سلول هم می‌تواند مفید و هم مضر باشد، اگر سلول هویت خود را فراموش کند پتانسیل تبدیل شدن به یک سلول تخصص‌نیافتهٔ بنیادی را پیدا می‌کند. ولی همچنین می‌تواند تبدیل به سلول‌های سرطانی شده و تومور به‌وجود بیاورد که تقریباً در تمام انواع سرطان از دست دادن حافظهٔ اپی‌ژنیک نقش داشته است.

 

در واقع، در چهار سال گذشته دانشمندان پیشرفت‌های بزرگی در بازنویسی سلول‌های تخصصی بالغ به سلول‌های شبه‌بنیادی به‌دست آورده‌اند که به آنها پتانسیل تولید هر نوع سلول را در بدن می‌دهد، این معادل این است که گذشتهٔ افراد را پاک کنیم و به آنها یک زندگی جدید بدهیم (شکل شماره ۵). به این سلول‌ها، سلول‌های بنیادیِ چند‌ظرفیتیِ القایی یا iPSCs می‌گویند. دانشمندان متوجه شدند که در بین iPSCs با منشا سلولی مختلف تفاوت‌هایی وجود دارد. به عنوان مثال سلول‌های پوست، معده و کبد نسبت به سلول‌های بافت همبند راحت‌تر بازنویسی می‌شوند، همچنین تبدیل یک سلول بنیادی به منشا خودش راحت‌تر است تا به نوع دیگری از سلول‌ها، و یا هر چه یک سلول پیرتر و تخصصی‌تر باشد تغییر آن سخت‌‌تر است. ولی یک گروه دانشمند آمریکایی با سرگروهی کیتای کیم (Kitai Kim) با کار کردن روی موش‌ها نشان  دادند که سلول‌های iPSCs همچنان تخصص گذشته‌شان را به یاد دارند. خاطرات iPSCs روی مولکول‌های در برگیرندهٔ DNA نوشته شده است. این خاطرات همان تغییرات اپی‌ژنیک هستند که می‌توانند مدل رفتار یک ژن را حتی وقتی سکانس‌های DNA ثابت است تغییر دهند. این مسئله مثل این است که در یک کتاب با یادداشتی مشخص کنیم که خواننده چه قسمتی را بخواند و از چه قسمتی بگذرد بدون اینکه محتویات کتاب را تغییر دهیم. این مولکول‌ها به‌راحتی از DNA جدا نمی‌شوند، حتی اگر سلول را چند بار به سلول بنیادی بازنویسی و تبدیل کنیم همچنان باقی می‌مانند.

 

 

 

شکل ۵

 

برای ایجاد سلول‌های بنیادی چند راه وجود دارد. یکی از آنها بازنویسی سلول‌های تخصصی بالغ است راه دیگر انتقال هسته از یکی سلول‌های فرد به یک سلول تخم خالی‌شده از هسته است (شکل شماره ۶). سلول تخم تبدیل به یک رویانی می‌شود که دارای سلول‌های بنیادی با ژنوم آن فرد است. این سلول‌ها که به‌عنوان ntESCs یا Nuclear Transfer Embryonic Stem Cells شناخته می‌شوند، نسبت به سلول‌های iPSCs شباهت بیشتری با سلول‌های بنیادی جنینی دارند، اما با این وجود استفاده از ntESCs هنوز کامل تایید نشده است، چرا که رویان با برداشت ntESCs کاملاً نابود می‌شود و این غیراخلاقی است. همچنین این روش تا به حال در انسان موفقیت‌آمیز نبوده است، به همین دلیل روی iPSCs کار بیشتری انجام شده است. 

 

 

 

 

شکل ۶

 

در نهایت می‌توان گفت دانشمندان در تلاشند که با پاک کردن حافظهٔ یک سلول به آن فرصت شروع دوباره یک زندگی جدید را بدهند که در این صورت دیگر محدودیتی برای ایجاد انواع مختلف سلول‌ها وجود نخواهد داشت.
 

 

 

 

 


 

منابع و مطالب مرتبط:

 

 

 

 

 

1395/1/21 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 حافظهٔ سلولی
حافظهٔ سلولی
سلول‌ها هم خاطرات خود را حفظ می‌کنند

 


تصور کنید که می‌خواهید زندگی‌تان را دوباره شروع کنید و ساعت را به عقب برگردانید، در این حالت ممکن است به یک کشور دیگر سفر کنید و یا شغلتان را تغییر دهید، ولی مهم نیست که چقدر تغییر می‌کنید، در هر صورت خاطرات اتفاقات گذشته همراه ماست و از گذشته نمی‌توان فرار کرد، این مسئله دربارهٔ سلول‌ها نیز صادق است.

 

سلول‌ها دارای حافظهٔ سلولی‌اند و از زمانی که یک سلول متعهد‌نشدهٔ جنینی هستند تا وقتی که به یک سلول تخصص‌یافتهٔ بالغ تبدیل شوند، تمام تغییرات  را در خود ضبط می‌کنند. 

   

عوامل موثر بر مکانیسم حافظهٔ سلولی هنوز به‌طور دقیق و حتمی مشخص نیست ولی طی تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده‌اند، از بین ۶۱۵ ژن دخیل در این مسئله، ۴ فاکتور بیشترین تاثیر را داشته‌اند. یکی از فاکتورها به‌نام CAF1 ا(Chromatin Assembly Factor 1) باعث می‌شود که در هنگام تقسیم‌، سلول‌های دختری حافظهٔ خود را حفظ کنند و DNA به همان شکل اولیه خود پیچ بخورد.

 

یکی دیگر از  فاکتورهای رونویسی، پروتئین cohesin است که یک نشانهٔ اپی‌ژنیک است که در کل می‌توان گفت نشانه‌های اپی‌ژنیک  هم به نوعی حافظهٔ یک سلول محسوب می‌شوند و در واقع  سلول به وسیله آنها تمام سیگنال‌هایی که در زندگی دریافت کرده است را بر روی DNAاش ثبت می‌کند. به همین دلیل تجربه‌های مختلف باعث می‌شود که انواع مختلفی از سلول‌ها با هویت و تخصص‌های متفاوت وجود داشته باشد و سلول می‌تواند با این اپی‌ژنومِ قابل‌انعطاف در تغییرات اطرافش زنده بماند.

 

اپی‌ژن در لغت به‌معنای اطراف یا بالای ژن است و تغییرات اپی‌ژنیک تغییراتی هستند که بدون اینکه DNA سلول تغییری کند فقط با تغییر و نشانه‌گذرای در اطراف ژنوم، عرضهٔ ژن تغییر می‌کند و این تغییر در هنگام تقسیم سلول قابل انتقال است و به همین دلیل تغییر به نسل بعد هم انتقال پیدا می‌کند. در شکل شماره ۱ ساختار کلی کروماتین و کروموزوم نشان داده شده است. 
 
 

 

شکل ۱
 

 

 
شکل شماره ۲ نشان می‌دهد که تمام رفتارها و اتفاقات محیط اطراف بر روی فرد تاثیر می‌گذارد؛ به این صورت که این اتفاقات سیگنال‌هایی ایجاد می‌کنند که به هستهٔ سلول‌ها می‌روند و می‌تواند باعث تغییرات اپی‌ژنتیک شود.

 

  
شکل ۲

 

 

حافظهٔ سلولی علاوه بر اینکه خاطرات و تاثیرات محیط را ضبط می‌کند، باعث می‌شود که هویت سلول هم حفظ شود. برای مثال یک سلول خونی پس از تقسیم هم سلول خونی باقی می‌ماند. 

   

DNA در سلول‌های انسانی به پروتئین‌های مختلفی ترجمه می‌شود که سلول برای انجام وظایف و زنده ماندن به آنها احتیاج دارد، بر اساس سکانس‌های تنظیم‌کنندهٔ DNA و گروهی از فاکتورهای رونویسی متصل به آنها، کی و کجا و چگونگی عرضه پروتئین‌ها تعیین می‌شود. سلول‌ها را می‌توان بر اساس این فاکتورهای رونویسی از هم تمیز داد و همچنین با تغییر عرضهٔ یک یا تعداد بیشتری از آنها می‌توان یک سلول را در شرایطی مستقیما از یک نوع به یک نوع دیگر تبدیل کرد. این فاکتورها  اطمینان می‌دهند که سلول‌های دختری همان عملکرد سلول‌های مادری را داشته باشند، برای مثال سلول عضلانی باید بتواند منقبض شود و سلول پانکراس بتواند انسولین تولید کند. هر بار که سلولی تقسیم می‌شود یک سری فاکتورهای رونویسی خاصی از DNA جدا می‌شوند تا در سلول دختری و مادری ذخیره شوند ولی باید بتوانند جایگاه درست خود را پیدا کنند. 

 

 

کروموزوم در حال تقسیم

 

 

 

 

خلاصهٔ تولید پروتیبن

 

جوسی تایپال (Jussi Taipale) رئیس تیم تحقیقات و پروفسور در موسسه Karolinska و دانشگاه هلسینکی معتقدند که در سلول به مقدار زیادی DNA وجود دارد و امکان‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد که فاکتورهای رونویسی جایگاه اصلی خود را در زمان مناسب پیدا کنند، اما اکنون آنها احتمال وجود مکانیسمی برای حافظهٔ سلول پیدا کردند که به سلول کمک می‌کند که ترتیب قبل از تقسیم خود را به یاد بیاورد تا فاکتورهای رونویسی بتوانند پس از تقسیم، جای درست خود را پیدا کنند.

 

قبلا مکانیسم این کار مشخص نبود، اما دانشمندان در موسسه Karolinska متوجه شدند که دور DNA را حلقه‌های پروتئینی خاصی احاطه کرده‌اند که این حلقه‌ها به‌عنوان حافظهٔ سلول عمل می‌کنند. این کمپلکس پروتئینیِ بزرگ به‌نام cohesin در زمان تقسیم سلول مثل یک حلقه به دور DNA دورشته‌ای قرار می‌گیرد و مشخص می‌کند که فاکتورهای رونویسی قبلا  به کجای DNA متصل بودند. همان‌طور که در شکل ۳ مشاهده می‌کنید Cohesin به دور DNA حلقه می‌زند، به همین دلیل فاکتورهای رونویسی می‌توانند به‌راحتی به DNA بچسبند و بدون جابه‌جا کردن حلقه از زیر آن حرکت کنند. از آنجایی که هر دو رشتهٔ جدید DNA در داخل حلقه هستند برای  نشانه‌گذاری  بر روی هر دوی آنها یک cohesin کافی است. Martin Enge  دستیار پروفسور در موسسه Karolinska می‌گوید که «برای اطمینان از این یافته‌ها تحقیقات بیشتری لازم است اما تا به امروز تمام آزمایشات مدل ما را تایید کرده‌اند».

 

 

 

 
شکل ۳

 

 

 

می‌توانیم حافظهٔ سلول‌ها را از بین ببریم

 

 

محققان موسسه سلول‌های بنیادی هاروارد در بیمارستان عمومی ماساچوست با همکاری دانشمندانی از موسسه بیوتکنولوژی مولکولی و پاتولوژی مولکولی در وین، توانستند با مهار فاکتور رونویسی CAF1 باعث شوند که سلول‌های دختری حافظه‌شان را از دست بدهند. CAF1 یا chromatin assembly factor 1 همان‌طور که در شکل شماره ۴ نشان داده شده است باعث می‌شود که کروماتین‌ها بتوانند بپیچند و شکل بگیرند، پس با مهار این فاکتور سلول‌های دختری  فراموش می‌کنند که چگونه همانند سلول‌های مادری پیچ بخورند. با مهار CAF1 بدون ایجاد سلول بنیادی، می‌توان مستقیماً دو سلول بالغ را به هم تبدیل کرد و در کل این سلول‌ها به سیگنال‌های اطراف حساس‌ترند و آنها را راحت‌تر می‌توان بازنویسی و دستکاری کرد. CAF1 می‌تواند یک کلید کلی برای راحت‌تر کردن بازنویسی سلول باشد تا برای مثال بتوانیم مدل‌های سلولی‌ای برای شبیه‌سازی بیماری‌ها و یا آزمایشات مختلف سلولی، ایجاد کنیم. ژوهانس زوبر (Johannes Zuber) می‌گوید با این دیدگاه یک کلید جهانی در دست داریم که به ما قدرت ایجاد مدلی از هر سلولی که می‌خواهیم را می‌دهد.

 

 

 

 

شکل ۴

 

از دست دادن حافظه سلول هم می‌تواند مفید و هم مضر باشد، اگر سلول هویت خود را فراموش کند پتانسیل تبدیل شدن به یک سلول تخصص‌نیافتهٔ بنیادی را پیدا می‌کند. ولی همچنین می‌تواند تبدیل به سلول‌های سرطانی شده و تومور به‌وجود بیاورد که تقریباً در تمام انواع سرطان از دست دادن حافظهٔ اپی‌ژنیک نقش داشته است.

 

در واقع، در چهار سال گذشته دانشمندان پیشرفت‌های بزرگی در بازنویسی سلول‌های تخصصی بالغ به سلول‌های شبه‌بنیادی به‌دست آورده‌اند که به آنها پتانسیل تولید هر نوع سلول را در بدن می‌دهد، این معادل این است که گذشتهٔ افراد را پاک کنیم و به آنها یک زندگی جدید بدهیم (شکل شماره ۵). به این سلول‌ها، سلول‌های بنیادیِ چند‌ظرفیتیِ القایی یا iPSCs می‌گویند. دانشمندان متوجه شدند که در بین iPSCs با منشا سلولی مختلف تفاوت‌هایی وجود دارد. به عنوان مثال سلول‌های پوست، معده و کبد نسبت به سلول‌های بافت همبند راحت‌تر بازنویسی می‌شوند، همچنین تبدیل یک سلول بنیادی به منشا خودش راحت‌تر است تا به نوع دیگری از سلول‌ها، و یا هر چه یک سلول پیرتر و تخصصی‌تر باشد تغییر آن سخت‌‌تر است. ولی یک گروه دانشمند آمریکایی با سرگروهی کیتای کیم (Kitai Kim) با کار کردن روی موش‌ها نشان  دادند که سلول‌های iPSCs همچنان تخصص گذشته‌شان را به یاد دارند. خاطرات iPSCs روی مولکول‌های در برگیرندهٔ DNA نوشته شده است. این خاطرات همان تغییرات اپی‌ژنیک هستند که می‌توانند مدل رفتار یک ژن را حتی وقتی سکانس‌های DNA ثابت است تغییر دهند. این مسئله مثل این است که در یک کتاب با یادداشتی مشخص کنیم که خواننده چه قسمتی را بخواند و از چه قسمتی بگذرد بدون اینکه محتویات کتاب را تغییر دهیم. این مولکول‌ها به‌راحتی از DNA جدا نمی‌شوند، حتی اگر سلول را چند بار به سلول بنیادی بازنویسی و تبدیل کنیم همچنان باقی می‌مانند.

 

 

 

شکل ۵

 

برای ایجاد سلول‌های بنیادی چند راه وجود دارد. یکی از آنها بازنویسی سلول‌های تخصصی بالغ است راه دیگر انتقال هسته از یکی سلول‌های فرد به یک سلول تخم خالی‌شده از هسته است (شکل شماره ۶). سلول تخم تبدیل به یک رویانی می‌شود که دارای سلول‌های بنیادی با ژنوم آن فرد است. این سلول‌ها که به‌عنوان ntESCs یا Nuclear Transfer Embryonic Stem Cells شناخته می‌شوند، نسبت به سلول‌های iPSCs شباهت بیشتری با سلول‌های بنیادی جنینی دارند، اما با این وجود استفاده از ntESCs هنوز کامل تایید نشده است، چرا که رویان با برداشت ntESCs کاملاً نابود می‌شود و این غیراخلاقی است. همچنین این روش تا به حال در انسان موفقیت‌آمیز نبوده است، به همین دلیل روی iPSCs کار بیشتری انجام شده است. 

 

 

 

 

شکل ۶

 

در نهایت می‌توان گفت دانشمندان در تلاشند که با پاک کردن حافظهٔ یک سلول به آن فرصت شروع دوباره یک زندگی جدید را بدهند که در این صورت دیگر محدودیتی برای ایجاد انواع مختلف سلول‌ها وجود نخواهد داشت.
 

 

 

 

 


 

منابع و مطالب مرتبط:

 

 

 

 

 

1395/1/21 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content