XMod
 گام‌های نوی نیم‌رساناهای الماس‌پایه
گام‌های نوی نیم‌رساناهای الماس‌پایه
نیم‌رساناهای الماس‌پایه یک گام به جلو برداشتند.

 

 

آیا امروزه اهمیت الماس به عنوان یک نیم‌رسانا به درستی درک شده است؟ این سنگ قیمتی یک نیم‌رسانای عالی است و اخیراً برخی از کمپانی‌‌‌‌های تولید نیم‌رساناها به بررسی بیشتر و استفاده از آن روی آورده اند. یکی از این کمپانی‌‌‌‌ها آخان (AKHAN) نام دارد. کمپانی آخان اعلام کرده که عصر امروز در حوزه‌‌‌ی نیم‌رساناها باید «عصر الماس» نامیده شود.

 

 

 

 

الماس یکی از آلوتروپ‌های کربن است که در فشار بالا و مدت زمان طولانی در زیر سطح زمین ساخته می‌شود. این سنگ گرانبها سخت‌ترین ماده‌ی شناخته شده در روی زمین است. هم اکنون از الماس در صنایعی مانند برشکاری، ساخت ابزارهای بسیار دقیق نوری و جواهرسازی استفاده می‌شود. اما مدتی است که زمزمه‌هایی مبنی بر استفاده از الماس به عنوان نیم‌رسانا به گوش می‌رسد. 

 

نیم‌رساناها موادی هستند که در حالت عادی نسبت به الکتریسیته نارسانا هستند، اما اگر آن‌ها را به وسیله‌ی اتم‌های ماده‌ی دیگری آلاییده کنیم، یعنی در حقیقت در آن‌ها ناخالصی ایجاد کنیم، رسانایی این مواد بالا می‌رود. یکی از رایج‌ترین نیم‌رساناهایی که امروزه استفاده می‌شود، سیلیکون است.

 

 

 

 

یکی از مهم ترین دلایلی که الماس را بر سایر مواد نیم‌رسانا، مانند سیلیکون برتری بخشیده، خواص حرارتی این سنگ گرانبها است. الماس در میان جامدات بالاترین رسانایی گرمایی را دارد و هدایت حرارتی آن پنج برابر مس است. اما متأسفانه ایجاد آلاییدگی در نیم‌رساناهای مبتنی بر الماس کار دشواری است. این دشواری هنگام ساخت نیم‌رسانای نوع n بیشتر است.

 

هم اکنون دانشگاه ویسکانسین-مدیسون (University of Wisconsin-Madison) و دانشگاه آرلینگتون تگزاس (University of Texas at Arlington) در یک همکاری مشترک قصد دارند در میان تک بلورهای الماس آلایش ایجاد کنند. آن‌‌‌‌ها با بررسی روش‌‌‌‌های مختلف برای رسیدن به این هدف، با خواصی که الماس به عنوان یک نیم‌رسانا دارد بیشتر آشنا می‌‌‌‌شوند.

 

 

 

 

تکنیک‌‌‌‌های کنونی آلایش الماس به این صورت هستند که ابتدا باید بلور را با عنصر بور پوشاند، سپس آن را تا دمای 1450 درجه‌‌‌ی سلسیوس حرارت داد. مشکلی که در این فرایند وجود دارد، چگونگی حذف پوشش بور در انتهای فرآیند است. 

 

علاوه بر این، اثبات شده که این روش درباره‌‌‌ی الماس‌‌‌‌هایی با کریستال‌‌‌‌های لایه لایه، که به خوبی در هم پیوسته شده‌اند، بازدهی خوبی دارد. اما بازدهی این فرآیند درباره‌‌‌ی الماس‌‌‌‌هایی با ساختارهای چندگانه که در آن‌‌‌‌ها ناکاملی یا بی‌نظمی وجود دارد، کافی نیست. به همین دلیل این نوع ساختارها  به عنوان نیم‌رسانا محبوبیت چندانی ندارند و بیشتر کمپانی‌‌‌‌ها به دنبال الماس‌‌‌‌هایی با شبکه‌‌‌‌های بلوری یکپارچه هستند. تا پیش از این، یکی از روش‌‌‌‌های آلایش الماس، این بود که ابتدا اتم‌‌‌‌های بور به داخل آن تزریق شده و سپس در آنجا افزایش پیدا کنند. اما در این روش به امواج پرقدرت ماکروویو نیاز بود که همین امواج، ساختار بلوری الماس را دچار بی‌نظمی و ناکاملی می‌‌‌‌کردند. 

 

 

 

اکنون محققان دانشگاه‌‌‌‌های ویسکانسین-مدیسون و آرلینگتون تگزاس بر اساس مقاله‌ای که در ژورنال فیزیک کاربردی (Journal of Applied Physics) منتشر کردند، روشی تازه را برای آلایش تک بلورهای الماس با عنصر بور در دمای نسبتاً پایین یافته‌اند. 

 

بر اساس این مقاله، ماده‌‌‌ی مهمی که پژوهشگران به وسیله‌‌‌ی آن مشکل خود را حل کرده‌اند، سیلیکون است. محققان دریافتند که اگر یک بلور الماس را با یک سیلیکون که به وسیله‌‌‌ی بور آلاییده شده است، پیوند داده و سپس این مواد را تا دمای 800 درجه‌‌‌ی سانتی‌گراد حرارت بدهند، اتم‌های بور از سیلیکون به الماس مهاجرت می‌‌‌‌کنند و به بلورهای الماس الصاق می‌‌‌‌شوند. مهاجرت اتم‌‌‌‌ها به این دلیل اتفاق می‌‌‌‌افتد که اتم‌‌‌‌های کربن از الماس تغییر مکان می‌‌‌‌دهند تا ناکاملی‌‌‌‌های شبکه‌‌‌ی بلوری را پر کنند. پس از حرکت آن‌‌‌‌ها، مکان اولیشان خالی می‌‌‌‌شود و اتم‌‌‌‌های بور می‌‌‌‌توانند در این مکان‌‌‌‌های خالی جایگزین شوند. 

 

 

 

 

 

شاید ویژگی کلیدی این روش، آلاییدگی انتخابی در آن باشد که امکان کنترل هرچه بیشتر را در هنگام تولید ابزارهای نیم‌رسانا فراهم می‌‌‌‌کند. ساخت یک الماس با مجموعه ای از ویژگی‌‌‌‌های خاص به وسیله‌‌‌ی پیوند نقطه‌‌‌ی خاصی از آن با سیلیکون میسر شده است. ممکن است با تغییر عنصر پیوندی و یا با تغییر مکان پیوند، بتوان به ویژگی‌‌‌‌های مختلف دیگری رسید و آلاییدگی را در مسیر کاملاً انتخابی پیش برد. 

 

البته با این روش می‌‌‌‌توان نیم‌رساناهایی از جنس الماس از نوع p تولید کرد و این فرآیند در تولید نیم‌رسانای نوع n موفق نبوده است. به این ترتیب ساخت نیم‌رساناهای الماس از نوع n همچنان دشوار و دور از دسترس است. اگر محققان بخواهند ابزاری مانند ترانزیستور بسازند، ناچارند بر این مانع غلبه کنند. اما در حال حاضر هدف آن‌‌‌‌ها تنها ساخت یک ابزار ساده با استفاده از کریستال الماس نیمه‌‌‌‌هادی از نوع p است.

 

ژنگ کوئینگ ما (Zhengqiang Ma)، یکی از محققانی که در این پروژه حضور داشته می‌‌‌‌گوید: «به عقیده‌‌‌ی من ما توانسته‌ایم روشی ساده، کم هزینه و مؤثر برای آلایش الماس بیابیم. ساخت نیم‌رسانای نوع p گام مهمی محسوب می‌‌‌‌شود

و خود می‌‌‌‌تواند عاملی برای الهام بخشی به سایر پژوهشگران برای ساخت نیم‌رسانای الماس نوع n  باشد.»

 

 

 

 

ورود الماس به حیطه‌ی نیم‌رساناها مستلزم رفع موانع بسیاری است. از جمله مهم‌ترین این موانع می‌توان به قیمت بالای الماس طبیعی، یافتن الماس‌هایی با خلوص کافی و شبکه‌ی بلوری منظم و عدم دستیابی به روش‌های علمی موفق برای آلاییدگی نوع n الماس است. به طور کلی نیم‌رساناها دو نوع هستند:

 

نوع n یا(negative)  دهنده‌ی الکترون‌های آزاد که در آن تعداد الکترون‌های آزاد بیشتر از تعداد حفره‌های مثبت است. 

 

نوع p یا(positive)  گیرنده‌ی الکترون‌های آزاد که در آن تعداد حفره‌های مثبت بیشتر از الکترون‌ها است. 

 

برای ساخت بسیاری از ابزارهای الکترونیکی، به ویژه ترانزیستورها و دیودها از نیم‌رساناها به صورت ترکیبی استفاده می‌شود. یعنی در ساخت آن ها هم نیم‌رسانای نوع n به کار می‌رود و هم نیم‌رسانای نوع p. به همین دلیل لازم است روش‌هایی برای آلایش نوع n بلورهای الماس تأیید شوند تا الماس بتواند به حوزه‌ی ابزارهای الکترونیکی راه پیدا کند. 

 


منبع:
 
منابع مفید:
1395/1/28 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 گام‌های نوی نیم‌رساناهای الماس‌پایه
گام‌های نوی نیم‌رساناهای الماس‌پایه
نیم‌رساناهای الماس‌پایه یک گام به جلو برداشتند.

 

 

آیا امروزه اهمیت الماس به عنوان یک نیم‌رسانا به درستی درک شده است؟ این سنگ قیمتی یک نیم‌رسانای عالی است و اخیراً برخی از کمپانی‌‌‌‌های تولید نیم‌رساناها به بررسی بیشتر و استفاده از آن روی آورده اند. یکی از این کمپانی‌‌‌‌ها آخان (AKHAN) نام دارد. کمپانی آخان اعلام کرده که عصر امروز در حوزه‌‌‌ی نیم‌رساناها باید «عصر الماس» نامیده شود.

 

 

 

 

الماس یکی از آلوتروپ‌های کربن است که در فشار بالا و مدت زمان طولانی در زیر سطح زمین ساخته می‌شود. این سنگ گرانبها سخت‌ترین ماده‌ی شناخته شده در روی زمین است. هم اکنون از الماس در صنایعی مانند برشکاری، ساخت ابزارهای بسیار دقیق نوری و جواهرسازی استفاده می‌شود. اما مدتی است که زمزمه‌هایی مبنی بر استفاده از الماس به عنوان نیم‌رسانا به گوش می‌رسد. 

 

نیم‌رساناها موادی هستند که در حالت عادی نسبت به الکتریسیته نارسانا هستند، اما اگر آن‌ها را به وسیله‌ی اتم‌های ماده‌ی دیگری آلاییده کنیم، یعنی در حقیقت در آن‌ها ناخالصی ایجاد کنیم، رسانایی این مواد بالا می‌رود. یکی از رایج‌ترین نیم‌رساناهایی که امروزه استفاده می‌شود، سیلیکون است.

 

 

 

 

یکی از مهم ترین دلایلی که الماس را بر سایر مواد نیم‌رسانا، مانند سیلیکون برتری بخشیده، خواص حرارتی این سنگ گرانبها است. الماس در میان جامدات بالاترین رسانایی گرمایی را دارد و هدایت حرارتی آن پنج برابر مس است. اما متأسفانه ایجاد آلاییدگی در نیم‌رساناهای مبتنی بر الماس کار دشواری است. این دشواری هنگام ساخت نیم‌رسانای نوع n بیشتر است.

 

هم اکنون دانشگاه ویسکانسین-مدیسون (University of Wisconsin-Madison) و دانشگاه آرلینگتون تگزاس (University of Texas at Arlington) در یک همکاری مشترک قصد دارند در میان تک بلورهای الماس آلایش ایجاد کنند. آن‌‌‌‌ها با بررسی روش‌‌‌‌های مختلف برای رسیدن به این هدف، با خواصی که الماس به عنوان یک نیم‌رسانا دارد بیشتر آشنا می‌‌‌‌شوند.

 

 

 

 

تکنیک‌‌‌‌های کنونی آلایش الماس به این صورت هستند که ابتدا باید بلور را با عنصر بور پوشاند، سپس آن را تا دمای 1450 درجه‌‌‌ی سلسیوس حرارت داد. مشکلی که در این فرایند وجود دارد، چگونگی حذف پوشش بور در انتهای فرآیند است. 

 

علاوه بر این، اثبات شده که این روش درباره‌‌‌ی الماس‌‌‌‌هایی با کریستال‌‌‌‌های لایه لایه، که به خوبی در هم پیوسته شده‌اند، بازدهی خوبی دارد. اما بازدهی این فرآیند درباره‌‌‌ی الماس‌‌‌‌هایی با ساختارهای چندگانه که در آن‌‌‌‌ها ناکاملی یا بی‌نظمی وجود دارد، کافی نیست. به همین دلیل این نوع ساختارها  به عنوان نیم‌رسانا محبوبیت چندانی ندارند و بیشتر کمپانی‌‌‌‌ها به دنبال الماس‌‌‌‌هایی با شبکه‌‌‌‌های بلوری یکپارچه هستند. تا پیش از این، یکی از روش‌‌‌‌های آلایش الماس، این بود که ابتدا اتم‌‌‌‌های بور به داخل آن تزریق شده و سپس در آنجا افزایش پیدا کنند. اما در این روش به امواج پرقدرت ماکروویو نیاز بود که همین امواج، ساختار بلوری الماس را دچار بی‌نظمی و ناکاملی می‌‌‌‌کردند. 

 

 

 

اکنون محققان دانشگاه‌‌‌‌های ویسکانسین-مدیسون و آرلینگتون تگزاس بر اساس مقاله‌ای که در ژورنال فیزیک کاربردی (Journal of Applied Physics) منتشر کردند، روشی تازه را برای آلایش تک بلورهای الماس با عنصر بور در دمای نسبتاً پایین یافته‌اند. 

 

بر اساس این مقاله، ماده‌‌‌ی مهمی که پژوهشگران به وسیله‌‌‌ی آن مشکل خود را حل کرده‌اند، سیلیکون است. محققان دریافتند که اگر یک بلور الماس را با یک سیلیکون که به وسیله‌‌‌ی بور آلاییده شده است، پیوند داده و سپس این مواد را تا دمای 800 درجه‌‌‌ی سانتی‌گراد حرارت بدهند، اتم‌های بور از سیلیکون به الماس مهاجرت می‌‌‌‌کنند و به بلورهای الماس الصاق می‌‌‌‌شوند. مهاجرت اتم‌‌‌‌ها به این دلیل اتفاق می‌‌‌‌افتد که اتم‌‌‌‌های کربن از الماس تغییر مکان می‌‌‌‌دهند تا ناکاملی‌‌‌‌های شبکه‌‌‌ی بلوری را پر کنند. پس از حرکت آن‌‌‌‌ها، مکان اولیشان خالی می‌‌‌‌شود و اتم‌‌‌‌های بور می‌‌‌‌توانند در این مکان‌‌‌‌های خالی جایگزین شوند. 

 

 

 

 

 

شاید ویژگی کلیدی این روش، آلاییدگی انتخابی در آن باشد که امکان کنترل هرچه بیشتر را در هنگام تولید ابزارهای نیم‌رسانا فراهم می‌‌‌‌کند. ساخت یک الماس با مجموعه ای از ویژگی‌‌‌‌های خاص به وسیله‌‌‌ی پیوند نقطه‌‌‌ی خاصی از آن با سیلیکون میسر شده است. ممکن است با تغییر عنصر پیوندی و یا با تغییر مکان پیوند، بتوان به ویژگی‌‌‌‌های مختلف دیگری رسید و آلاییدگی را در مسیر کاملاً انتخابی پیش برد. 

 

البته با این روش می‌‌‌‌توان نیم‌رساناهایی از جنس الماس از نوع p تولید کرد و این فرآیند در تولید نیم‌رسانای نوع n موفق نبوده است. به این ترتیب ساخت نیم‌رساناهای الماس از نوع n همچنان دشوار و دور از دسترس است. اگر محققان بخواهند ابزاری مانند ترانزیستور بسازند، ناچارند بر این مانع غلبه کنند. اما در حال حاضر هدف آن‌‌‌‌ها تنها ساخت یک ابزار ساده با استفاده از کریستال الماس نیمه‌‌‌‌هادی از نوع p است.

 

ژنگ کوئینگ ما (Zhengqiang Ma)، یکی از محققانی که در این پروژه حضور داشته می‌‌‌‌گوید: «به عقیده‌‌‌ی من ما توانسته‌ایم روشی ساده، کم هزینه و مؤثر برای آلایش الماس بیابیم. ساخت نیم‌رسانای نوع p گام مهمی محسوب می‌‌‌‌شود

و خود می‌‌‌‌تواند عاملی برای الهام بخشی به سایر پژوهشگران برای ساخت نیم‌رسانای الماس نوع n  باشد.»

 

 

 

 

ورود الماس به حیطه‌ی نیم‌رساناها مستلزم رفع موانع بسیاری است. از جمله مهم‌ترین این موانع می‌توان به قیمت بالای الماس طبیعی، یافتن الماس‌هایی با خلوص کافی و شبکه‌ی بلوری منظم و عدم دستیابی به روش‌های علمی موفق برای آلاییدگی نوع n الماس است. به طور کلی نیم‌رساناها دو نوع هستند:

 

نوع n یا(negative)  دهنده‌ی الکترون‌های آزاد که در آن تعداد الکترون‌های آزاد بیشتر از تعداد حفره‌های مثبت است. 

 

نوع p یا(positive)  گیرنده‌ی الکترون‌های آزاد که در آن تعداد حفره‌های مثبت بیشتر از الکترون‌ها است. 

 

برای ساخت بسیاری از ابزارهای الکترونیکی، به ویژه ترانزیستورها و دیودها از نیم‌رساناها به صورت ترکیبی استفاده می‌شود. یعنی در ساخت آن ها هم نیم‌رسانای نوع n به کار می‌رود و هم نیم‌رسانای نوع p. به همین دلیل لازم است روش‌هایی برای آلایش نوع n بلورهای الماس تأیید شوند تا الماس بتواند به حوزه‌ی ابزارهای الکترونیکی راه پیدا کند. 

 


منبع:
 
منابع مفید:
1395/1/28 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content