XMod
 اولین شبیه‌سازی انرژی‌های بالا
اولین شبیه‌سازی انرژی‌های بالازنگ تفريح فيزيك
کامپیوتر کوانتومی در اولین شبیه‌سازی خود، فیزیک انرژی‌های بالا را شبیه‌سازی کرد.

 

 

 

این تکنیک تازه به رایانه‌های کوانتومی کمک می‌کند تا در حوزه‌ی فیزیک ذرات، مسائل غیرقابل حل را حل کنند.
 
فیزیکدان‌ها اولین شبیه‌سازی کامل یک آزمایش فیزیک انرژی‌های بالا را با استفاده از یک رایانه‌ی کوانتومی اجرا کردند. موضوع این آزمایش ایجاد جفت‌های ذرات و پادذرات آن‌ها بود. اگر محققان موفق شوند این آزمایش را در مقیاسی وسیع‌تر هم اجرا کنند، قادر خواهند بود محاسباتی را انجام دهند که رایانه‌های معمولی از عهده‌ی حل آن‌ها بر نمی‌آیند. فیزیکدانان برای اینکه به درستی بفهمند نظریه‌هایشان چه چیزی را پیشبینی می‌کند، از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند. سپس نتایج شبیه‌سازی‌ها را با داده‌های آزمایش‌های حقیقی مقایسه می‌کنند تا صحت تئوری‌های خود را بسنجند. 
 
کریستین میوشیک (Christine Muschik)، فیزیکدان نظری دانشگاه اینسبروک (Innsbruck) اتریش و یکی از اعضای گروه شبیه‌سازی می‌گوید: «البته در برخی از شبیه‌سازی‌ها، محاسبات آنقدر طولانی هستند که به اصول اولیه‌ی تئوری اجازه‌ی پیشبینی پدیده‌ها را نمی‌دهند. این موضوع به ویژه درباره‌ی پدیده‌هایی صدق می‌کند که با نیروی قوی هسته‌ای در ارتباط هستند. در واقع این نیرو بر کوارک‌ها حاکم است و آن‌ها را به هم پیوند می‌دهد. با پیوند میان کوارک‌ها، پروتون‌ها و نوترون‌ها به وجود می‌آیند و این ذرات نیز در نهایت هسته‌ی اتم را تشکیل می‌دهند.»
 
 
 
 
بسیاری از محققان امیدوارند که رایانه‌های کوانتومی بتوانند این مشکل را رفع کنند. این کامپیوترها که هنوز در سطوح ابتدایی توسعه‌ و نوآوری هستند، از فیزیک اشیایی بهره می‌جویند که می‌توانند در یک لحظه حالات چندگانه داشته باشند. واحد داده در این نوع رایانه‌ها کیوبیت است که می‌تواند همزمان صفر و یک باشد، برخلاف بیت‌های کلاسیک که در لحظه‌ای خاص یا صفرند و یا یک هستند. کامپیوتری که از تعداد انگشت‌شماری کیوبیت تشکیل شده باشد، می‌تواند همزمان محاسبات بسیاری را انجام دهد. همچنین می‌تواند وظایفی که دارد را بسیار سریع‌تر از رایانه‌های کلاسیک اجرا کند. 
 
کیوبیت‌های دوست‌داشتنی:
استبان مارتینز (Esteban Martinez)، یک فیزیکدان تجربی در دانشگاه اینسبروک با همکارانش موفق شده یک آزمایش فیزیک انرژی‌های بالا را با استفاده از شبیه‌سازی کوانتومی اجرا کند و به اثبات مفهوم آزمایش برسد. این آزمایش درباره‌ی تبدیل انرژی به ماده است که طی آن، یک الکترون و یک پوزیترون که پادذره‌ی الکترون است، تولید می‌شوند. 
 
 
 
 
این گروه از یک کامپیوتر کوانتومی با نوارهای میدان مغناطیسی چهار یونی استفاده کردند که هر کدام از یون‌ها، در محیط خلأ یک کیوبیت را پشتیبانی می‌کنند. آن‌ها چرخش یون (جهت‌گیری مغناطیسی یون) را با استفاده از باریکه‌ی لیزر تغییر داده‌اند. این کار یون‌ها را هم‌محور می‌کند که لازمه‌ی انجام محاسبات منطقی و گامی اساسی برای عملکرد رایانه است. 
 
محققان پس از طی 100 مرحله که هر کدام تقریباً چند میلی ثانیه طول کشید، حالات یون‌ها را با استفاده از یک دوربین دیجیتال مشاهده کردند. هرکدام از این چهار یون، نمایان‌گر یک مکان بودند: دو یون برای ذرات و دو یون برای پادذره‌ها. جهت‌گیری یون‌ها نیز نشان می‌داد که آیا در یک مکان خاص، ذره یا پاذره‌ای به وجود آمده یا نه. 
 
محاسبات کوانتومی این گروه از پژوهشگران، پیشبینی‌های یک نسخه‌ی ساده شده از الکترودینامیک کوانتومی که بر پایه‌ی تئوری الکترومغناطیس بود را تأیید می‌کرد. مارتینز می‌گوید: «هرچه میدان قوی‌تر باشد، ما می‌توانیم سریع‌تر ذرات و پادذرات را ایجاد کنیم.» او و همکارانش نتایج شبیه‌سازی خود را در روز 22 ژوئن در ژورنال نیچر به چاپ رساندند. 
 
مارتینز درباره‌ی نوع رایانه‌ی کوانتومی استفاده شده می‌گوید: «چهار کیوبیت یک رایانه‌ی کوانتومی ساده و ابتدایی را می‌سازند. با استفاده از کامپیوترهای کوانتومی 100 کیوبیتی و کدهای تصحیح خطای پیچیده می‌توانیم بسیاری از محاسبات دشوار را حل کنیم و پارامترهای متعدد را به چندین فاکتور قابل تحلیل کاهش دهیم. اما برای آن دسته از شبیه‌سازی‌های فیزیکی که وجود درصد کمی خطا اشکالی در آن‌ها ایجاد نمی‌کند، می‌توان از رایانه‌هایی با 30 تا 40 کیوبیت استفاده کرد.»
 
 
 
 
جان چیاورینی (John Chiaverini)، فیزیکدانی که در مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست کامپیوترهای کوانتومی را بررسی می‌کند، معتقد است که آزمایش انجام شده را به سختی می‌توان بدون اعمال تغییرات در مقیاس بزرگتر اجرا کرد. او می‌گوید: «آرایش خطی یون‌ها در یک نوار یکی از موانعی است که بر سر راه گسترش آزمایش قرار دارد.» کریستین میوشیک اعلام کرده که گروه محققان در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از چیدمان‌های دو بعدی یون‌ها هستند. 
 
مارتینز می‌گوید: «ما هنوز به جایی نرسیده‌ایم که بتوانیم پاسخ مسائل غیرقابل حل توسط رایانه‎های کلاسیک را از رایانه‌های کوانتومی استخراج کنیم. اما هم اکنون در این مسیر در حال حرکت هستیم.» رایانه‌های کوانتومی برای درک تئوری الکترومغناطیس ضروری نیستند، اما شبیه‌سازی با استفاده از آن‌ها می تواند ابهاماتی را درباره‌ی نیروی قوی هسته‌ای رفع کند. این موضوع به چندین سال زمان نیاز دارد و احتمالاً علاوه بر توسعه‌ی سخت‌افزاری، می‌بایست الگوریتم‌های جدیدی هم برای دستیابی به اهداف فیزیک انرژی‌های بالا تدوین شود. 
 
 
 
 
آندریاس کرانفلد (Andreas Kronfeld)، فیزیکدان نظری آزمایشگاه شتابدهنده‌ی ملی فرمی (Fermilab) می‌گوید: «به عنوان مثال، رایانه‌های کوانتومی توسعه یافته می‌توانند به دانشمندان بگویند که در هنگام برخورد دو ذره با سرعت‌های بسیار بالا، دقیقاً چه اتفاق‌هایی رخ می‌دهد. رایانه‌های کلاسیک در این گونه شبیه‌سازی‌ها کاملاً ناتوان هستند. از طرف دیگر رایانه‌های کونتومی می‌توانند در بررسی ستاره‌های نوترونی به اخترفیزیکدانان کمک شایانی کنند. محققان معتقدند که این اجرام سماوی عجیب، بسته‌های بسیار چگالی از نوترون هستند، اما هنوز هیچ پژوهشگری دراین‌باره مطمئن نیست. آن‌ها همچنین نمی‌دانند که نوترون در ستاره‌های نوترونی کدام یک از حالات ماده را دارد.»
 

منبع:


Scientific American

 


منابع مفید:

درهمتنیدگی یون‌ها در اَبَر شبیه ساز

نقاط کوانتمی و اتلاف انرژی

کامپیوترهای کوانتمی چگونه کار می‌کنند؟

کامپیوترهای کوانتمی به چه مقدار انرژی نیاز دارند؟

 


 

 

 

کیوبیت - ویکی پدیا

Quantum Computers and antimatter experiments

 

 

 

1395/2/15 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 اولین شبیه‌سازی انرژی‌های بالا
اولین شبیه‌سازی انرژی‌های بالازنگ تفريح فيزيك
کامپیوتر کوانتومی در اولین شبیه‌سازی خود، فیزیک انرژی‌های بالا را شبیه‌سازی کرد.

 

 

 

این تکنیک تازه به رایانه‌های کوانتومی کمک می‌کند تا در حوزه‌ی فیزیک ذرات، مسائل غیرقابل حل را حل کنند.
 
فیزیکدان‌ها اولین شبیه‌سازی کامل یک آزمایش فیزیک انرژی‌های بالا را با استفاده از یک رایانه‌ی کوانتومی اجرا کردند. موضوع این آزمایش ایجاد جفت‌های ذرات و پادذرات آن‌ها بود. اگر محققان موفق شوند این آزمایش را در مقیاسی وسیع‌تر هم اجرا کنند، قادر خواهند بود محاسباتی را انجام دهند که رایانه‌های معمولی از عهده‌ی حل آن‌ها بر نمی‌آیند. فیزیکدانان برای اینکه به درستی بفهمند نظریه‌هایشان چه چیزی را پیشبینی می‌کند، از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند. سپس نتایج شبیه‌سازی‌ها را با داده‌های آزمایش‌های حقیقی مقایسه می‌کنند تا صحت تئوری‌های خود را بسنجند. 
 
کریستین میوشیک (Christine Muschik)، فیزیکدان نظری دانشگاه اینسبروک (Innsbruck) اتریش و یکی از اعضای گروه شبیه‌سازی می‌گوید: «البته در برخی از شبیه‌سازی‌ها، محاسبات آنقدر طولانی هستند که به اصول اولیه‌ی تئوری اجازه‌ی پیشبینی پدیده‌ها را نمی‌دهند. این موضوع به ویژه درباره‌ی پدیده‌هایی صدق می‌کند که با نیروی قوی هسته‌ای در ارتباط هستند. در واقع این نیرو بر کوارک‌ها حاکم است و آن‌ها را به هم پیوند می‌دهد. با پیوند میان کوارک‌ها، پروتون‌ها و نوترون‌ها به وجود می‌آیند و این ذرات نیز در نهایت هسته‌ی اتم را تشکیل می‌دهند.»
 
 
 
 
بسیاری از محققان امیدوارند که رایانه‌های کوانتومی بتوانند این مشکل را رفع کنند. این کامپیوترها که هنوز در سطوح ابتدایی توسعه‌ و نوآوری هستند، از فیزیک اشیایی بهره می‌جویند که می‌توانند در یک لحظه حالات چندگانه داشته باشند. واحد داده در این نوع رایانه‌ها کیوبیت است که می‌تواند همزمان صفر و یک باشد، برخلاف بیت‌های کلاسیک که در لحظه‌ای خاص یا صفرند و یا یک هستند. کامپیوتری که از تعداد انگشت‌شماری کیوبیت تشکیل شده باشد، می‌تواند همزمان محاسبات بسیاری را انجام دهد. همچنین می‌تواند وظایفی که دارد را بسیار سریع‌تر از رایانه‌های کلاسیک اجرا کند. 
 
کیوبیت‌های دوست‌داشتنی:
استبان مارتینز (Esteban Martinez)، یک فیزیکدان تجربی در دانشگاه اینسبروک با همکارانش موفق شده یک آزمایش فیزیک انرژی‌های بالا را با استفاده از شبیه‌سازی کوانتومی اجرا کند و به اثبات مفهوم آزمایش برسد. این آزمایش درباره‌ی تبدیل انرژی به ماده است که طی آن، یک الکترون و یک پوزیترون که پادذره‌ی الکترون است، تولید می‌شوند. 
 
 
 
 
این گروه از یک کامپیوتر کوانتومی با نوارهای میدان مغناطیسی چهار یونی استفاده کردند که هر کدام از یون‌ها، در محیط خلأ یک کیوبیت را پشتیبانی می‌کنند. آن‌ها چرخش یون (جهت‌گیری مغناطیسی یون) را با استفاده از باریکه‌ی لیزر تغییر داده‌اند. این کار یون‌ها را هم‌محور می‌کند که لازمه‌ی انجام محاسبات منطقی و گامی اساسی برای عملکرد رایانه است. 
 
محققان پس از طی 100 مرحله که هر کدام تقریباً چند میلی ثانیه طول کشید، حالات یون‌ها را با استفاده از یک دوربین دیجیتال مشاهده کردند. هرکدام از این چهار یون، نمایان‌گر یک مکان بودند: دو یون برای ذرات و دو یون برای پادذره‌ها. جهت‌گیری یون‌ها نیز نشان می‌داد که آیا در یک مکان خاص، ذره یا پاذره‌ای به وجود آمده یا نه. 
 
محاسبات کوانتومی این گروه از پژوهشگران، پیشبینی‌های یک نسخه‌ی ساده شده از الکترودینامیک کوانتومی که بر پایه‌ی تئوری الکترومغناطیس بود را تأیید می‌کرد. مارتینز می‌گوید: «هرچه میدان قوی‌تر باشد، ما می‌توانیم سریع‌تر ذرات و پادذرات را ایجاد کنیم.» او و همکارانش نتایج شبیه‌سازی خود را در روز 22 ژوئن در ژورنال نیچر به چاپ رساندند. 
 
مارتینز درباره‌ی نوع رایانه‌ی کوانتومی استفاده شده می‌گوید: «چهار کیوبیت یک رایانه‌ی کوانتومی ساده و ابتدایی را می‌سازند. با استفاده از کامپیوترهای کوانتومی 100 کیوبیتی و کدهای تصحیح خطای پیچیده می‌توانیم بسیاری از محاسبات دشوار را حل کنیم و پارامترهای متعدد را به چندین فاکتور قابل تحلیل کاهش دهیم. اما برای آن دسته از شبیه‌سازی‌های فیزیکی که وجود درصد کمی خطا اشکالی در آن‌ها ایجاد نمی‌کند، می‌توان از رایانه‌هایی با 30 تا 40 کیوبیت استفاده کرد.»
 
 
 
 
جان چیاورینی (John Chiaverini)، فیزیکدانی که در مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست کامپیوترهای کوانتومی را بررسی می‌کند، معتقد است که آزمایش انجام شده را به سختی می‌توان بدون اعمال تغییرات در مقیاس بزرگتر اجرا کرد. او می‌گوید: «آرایش خطی یون‌ها در یک نوار یکی از موانعی است که بر سر راه گسترش آزمایش قرار دارد.» کریستین میوشیک اعلام کرده که گروه محققان در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از چیدمان‌های دو بعدی یون‌ها هستند. 
 
مارتینز می‌گوید: «ما هنوز به جایی نرسیده‌ایم که بتوانیم پاسخ مسائل غیرقابل حل توسط رایانه‎های کلاسیک را از رایانه‌های کوانتومی استخراج کنیم. اما هم اکنون در این مسیر در حال حرکت هستیم.» رایانه‌های کوانتومی برای درک تئوری الکترومغناطیس ضروری نیستند، اما شبیه‌سازی با استفاده از آن‌ها می تواند ابهاماتی را درباره‌ی نیروی قوی هسته‌ای رفع کند. این موضوع به چندین سال زمان نیاز دارد و احتمالاً علاوه بر توسعه‌ی سخت‌افزاری، می‌بایست الگوریتم‌های جدیدی هم برای دستیابی به اهداف فیزیک انرژی‌های بالا تدوین شود. 
 
 
 
 
آندریاس کرانفلد (Andreas Kronfeld)، فیزیکدان نظری آزمایشگاه شتابدهنده‌ی ملی فرمی (Fermilab) می‌گوید: «به عنوان مثال، رایانه‌های کوانتومی توسعه یافته می‌توانند به دانشمندان بگویند که در هنگام برخورد دو ذره با سرعت‌های بسیار بالا، دقیقاً چه اتفاق‌هایی رخ می‌دهد. رایانه‌های کلاسیک در این گونه شبیه‌سازی‌ها کاملاً ناتوان هستند. از طرف دیگر رایانه‌های کونتومی می‌توانند در بررسی ستاره‌های نوترونی به اخترفیزیکدانان کمک شایانی کنند. محققان معتقدند که این اجرام سماوی عجیب، بسته‌های بسیار چگالی از نوترون هستند، اما هنوز هیچ پژوهشگری دراین‌باره مطمئن نیست. آن‌ها همچنین نمی‌دانند که نوترون در ستاره‌های نوترونی کدام یک از حالات ماده را دارد.»
 

منبع:


Scientific American

 


منابع مفید:

درهمتنیدگی یون‌ها در اَبَر شبیه ساز

نقاط کوانتمی و اتلاف انرژی

کامپیوترهای کوانتمی چگونه کار می‌کنند؟

کامپیوترهای کوانتمی به چه مقدار انرژی نیاز دارند؟

 


 

 

 

کیوبیت - ویکی پدیا

Quantum Computers and antimatter experiments

 

 

 

1395/2/15 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content