XMod
 مصاحبه با مارتین هِیرِر، برنده‌ی مدال فیلدز: بخش دوم
مصاحبه با مارتین هِیرِر، برنده‌ی مدال فیلدز: بخش دوم
بخش دوم از مصاحبۀ ژورنال انجمن ریاضیات اروپا با مارتین هِیرِر

 

ادامه از قبل 

 

 

 • علاوه بر ریاضیات به چه چیزهایی علاقه داشتید؟

 

فیزیک و علوم رایانه. من فیزیک هم خواندم و پایان‌نامه‌ای درباره‌ی فیزیک ارائه داده‌ام، اما در این تز ریاضیات بسیاری به کار رفته بود. در واقع استاد راهنمای من خودش هم بیشتر یک ریاضیدان بود تا فیزیکدان.

• علوم رایانه را ادامه ندادید؟
 
خیر، همان‌طور که توضیح دادم، در گذشته آماتورها می‌توانستند کدهایی که نمودار می‌سازند را در سطحی تجاری تولید کنند. بنابراین من نیازی نمی‌دیدم که بخواهم از ابتدا این حوزه را بررسی کنم. اذعان دارم که در گذشته نگاهم راجع به این موضوع ناعادلانه بوده است. 
 
 
 

• شاید، اما ریاضی فرهنگ بسیار غنی‌تری دارد که نمی‌توان آن را در برنامه‌نویسی پیدا کرد. به عقیده‌ی من علاقه به ریاضی شما را تا حدی به برنامه‌نویسی نزدیک کرده، اما همان فرهنگی که دارد، مانع پیشروی شما در برنامه‌نویسی شده است. 
 
بله این صحیح است. من همچنان برنامه‌نویسی را فقط یک شغل می‌دانم و چون حقوق خوبی بابت آن پرداخت می‌شود، می‌توانم برای خود رفاهی نسبی را تأمین کنم. 

• همان‌طور که بحث کردیم، شما بر سر دوراهی ریاضیات و برنامه‌نویسی نماندید. چالش‌ها و موانع همواره وجود دارند.
 
وظایف دانشگاهی من را بسیار مشغول کرده بودند و نگران بودم که به پژوهش‌هایم نرسم. برای همین به خودم یک فرصت دادم، تقاضای یک کمک‌هزینه برای دوره‌ی پسادکترا کردم و به دانشگاه وارویک(Warwick) در انگلستان رفتم تا یک سال در آن‌جا مشتقات جزئی معادلات دیفرانسیل را بررسی کنم. البته قبل از این هم یک سال در وارویک بوده‌ام.

 
• درباره‌ی آن سال‌های ویژه چیزهایی شنیده‌ام. فکر می‌کنم در آن دانشگاه 50 سال است که چنین دوره‌هایی برگزارمی‌شود. 
 
بله، کم و بیش از زمانی که دانشگاه ساخته شد. وارویک یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور انگلستان است. 

• آن دوره شما را مجذوب و مشغول کرده بود؟ 
 
دوره‌ی جالبی بود و برایم مهم این بود که دوره را با موفقیت به پایان برسانم. 

• شما با یک خانم انگلیسی ازدواج کردید؟
 
تقریباً. همسر من اصالتاً چینی است، اما دوره‌ی دکترایش را در انگلستان در رشته‌ی برنامه‌ی تبادلی دریافت کرد. این رشته در آن روزها کمی غیرعادی به نظر می‌رسید (اواخر دهه‌ی 1980). او قبل از آمدن به انگلستان مدتی هم در ایالات متحده بوده است. در آن سال من در پژوهش‌هایم بسیار موفق بودم، زیرا با یکی از دوستانم رقابت علمی خوبی داشتیم که باعث پیشرفت من میشد.

• پس شما رقابت هم داشته‌اید. چنین چیزی در ریاضیات مرسوم نیست، معمولاً کارها بر اساس همکاری پیش می‌رود. این تعبیری از فون نیومن است. زیرا در حقیقت هیچ کس دیگری کاری که شما می‌کنید را انجام نمی‌دهد، پس رقابت هم کم است. اما گمان نمی‌کنم در بین فیزیکدان‌ها هم چنین پدیده‌ای حاکم باشد.
 
فیزیکدان‌ها هم دقیقاً همین‌طور هستند. حس رقابت باعث میشد که کارها را سریع‌تر از حالت عادی پیش ببریم و توانایی‌هایمان را بیشتر به کار ببندیم. 

• پس به همین دلیل بود که دوره‌‌های پژوهشی شما پس از دکترا فقط دو سال طول کشید؟
 
بله دقیقاً.

• رقابت باعث می‌شود محقق نوعی عینیت درباره‌ی استانداردها پیدا کند. بسیاری از دانشمندان بزرگ حوزه‌ی ریاضی از راه مسابقات و رقابت‌های مختلف در مدارس وارد دنیای ریاضیات شده‌اند.
 
من هرگز در دوران مدرسه در مسابقات ریاضی شرکت نکردم. این مسابقات نیاز به نوعی زیرکی هوشمندانه و ترفندهایی خاص دارند که از عهده‌ی من بر نمی‌آمد. من با چنین شکلی از ریاضیات احساس راحتی نمی‌کنم. 
 
 
 
 
 
• حل کردن مسائل تحت فشار رقابت با انجام پژوهش واقعی تفاوت دارد. این تفاوت مانند یک دونده‌ی دوی سرعت و دونده‌ی دوی ماراتن است. نظرتان در این باره چیست؟
 
بله به شما حق می‌دهم. حل مسئله در شرایط رقابتی مانند پژوهش آزاد عمیق و پرمعنا نمی‌شود و تا حدی تصنعی و ترکیبی است.
 
 
• از کدام بخش ریاضی خوشتان نمی‌آید؟
 
خوشم نمی‌آید؟!
 
• بله، کدام حوزه مورد پسندتان نیست؟
 
تئوری گراف، نظریه‌ی گروه. من با اثبات‌های این دو تئوری کنار نمی‌آیم. البته دیدگاهی کلی دارم، اما به نظرم طرز اثباتشان بسیار سطحی است. 
 

• پس از ده سالگی مسیر زندگی‌تان معین و معلوم است. به غیر از علم به چه چیزهایی علاقه‌مندید؟
 
من خیلی وارد حوزه‌های غیر علمی نشده‌ام. از این نظر زندگی‌ام کمی جامانده است! به پیاده‌روی علاقه دارم. موسیقی هم گوش می‌دهم.
 

• ادبیات چطور؟
 
منظورتان فقط خواندن است؟ من زیاد مطالعه می‌کنم، اما صرفاً برای سرگرمی و لذت بردن. این کار را جدی دنبال نمی‌کنم.
 

• پس نمی‌خواهید مطالعاتتان با ریاضیات تداخلی داشته باشد. پس فقط....
 
بله، فقط مطالب سطحی و کم‌ارزش! البته همیشه دوست داشتم بتوانم پیانو بنوازم، اما فکر می‌کنم دیگر برای این کار دیر شده باشد. از این بابت همیشه پشیمانم.
 

• بله ممکن است کمی دیر شده یاشد. یادگیری آلات موسیقی نیاز به تمرین و ممارست زیاد دارد و در هنگام جوانی در حالی که بدن انعطاف‌پذیرتر و عضلات قوی‌تر هستند بسیار زودتر به نتیجه می‌رسد. اما چرا فکر می‌کنید که ریاضیات و موسیقی می‌توانند با هم مرتبط باشند؟
 
یکی از جنبه‌های این ارتباط فیزیک صوت است که بر روابط ریاضی استوار است.
 
 
• فیثاغورث و دستاوردهایش. اما این تنها چیزی نیست که به ذهن میاید.
 
البته که نه. در کل موسیقی انتزاعی‌ترین هنر موجود در جهان است و همزمان از سایر هنرها ساختارمندتر است.
 
 
 
 
 
 
• بله. موسیقی بر پایه‌ی تم‌هایی یکنواخت شکل گرفته که به طور ماهرانه‌ای تغییر می‌کنند. درست مانند ریاضی که تم‌ها هرگز به طور مکانیکی تکرار نمی‌شوند. موسیقی حاوی الگوریتم‌هایی است که تکرارشونده‌اند.
 
درست است.
 
• چطور است که موسیقی هرگز کاربردی نبوده ولی ریاضیات کاربردهای بسیاری دارند؟ و چرا شما که به عنوان یک ریاضیدان زیبایی‌های ریاضی را ستایش می‌کنید، می‌توانید از شنیدن موسیقی لذت ببرید، با وجودی که خودتان نمی‌توانید آن را بسازید؟
 
مطمئن نیستم که افرادی که ریاضیدان نیستند، نتوانند زیبایی ریاضیات را ببینند، اما قطعاً موسیقی مخاطبان وسیع‌تری دارد. به نظرم آستانه‌ی درک زیبایی ریاضی بالاتر است.

• به نظر شما ریاضی حتماً باید وارد حوزه‌ی کاربرد شود تا بتواند خود را اثبات کند؟ هر بار که موسیقی می‌شنویم، این اصول ریاضی است که به کاربرد رسیده است. اما به عقیده‌ی من تصویرسازی در ریاضیات مهم‌تر از کاربرد است. قضیه‌ی فرما و پرلمن خیلی بیشتر از یک حوزه‌ی کاربردی، مانند تلفن همراه، می‌توانند تخیل عمومی مردم را درگیر کنند. 
 
من اعتقاد ندارم که ریاضی حتماً باید کاربردی باشد تا بتواند خود را تثبیت کند. من یک ریاضیدان هستم و ریاضی را به عنوان یک هنر می‌بینم. هرچند که واقعاً مرز دقیقی میان ریاضیات محض و ریاضیات کاربردی وجود ندارد. در حقیقت ما با یک طیف مواجه هستیم که در طول زمان ممکن است طبقه‌بندی‌های کلی آن تغییر کنند. 

• اما در جامعه چنین تفکری حاکم نیست، این دیدگاه در گروه‌های علمی مرسوم است.
 
دست کم نه در وارویک! درست است که حوزه‌ای که من در آن کار می‌کنم، به علت همبستگی زیادی که با تئوری احتمال دارد، کاملاً کاربردی به نظر می‌رسد، اما بدیهی است که شاخه‌ای از فیزیک نیست و همچنان در دنیای ریاضیات تعریف می‌شود. 
 
 
 

• این موضوع به طور کلی درباره‌ی ریاضیات تحلیلی صحیح است. در حالی که در مسائل دشوارتر تحلیلی، مانند مجموعه‌های بی‌نهایت، هیچ نوع مصداقی در دنیای واقعی وجود ندارد.
 
کاملاً درست است. مردم بر اساس درک عمومی که از ریاضی دارند یا دست کم افرادی که به ریاضی علاقه دارند، قضیه‌ی فرما را تا حدی درک و فهم می‌کنند. 

 
 

منبع:
 
European Journal of Mathematics
 
منابع مفید:
 
1395/2/25 لينک مستقيم

فرستنده :
سعید HyperLink HyperLink 1396/8/1
مـتـن : چه آدم با هوشی و توانایی

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 مصاحبه با مارتین هِیرِر، برنده‌ی مدال فیلدز: بخش دوم
مصاحبه با مارتین هِیرِر، برنده‌ی مدال فیلدز: بخش دوم
بخش دوم از مصاحبۀ ژورنال انجمن ریاضیات اروپا با مارتین هِیرِر

 

ادامه از قبل 

 

 

 • علاوه بر ریاضیات به چه چیزهایی علاقه داشتید؟

 

فیزیک و علوم رایانه. من فیزیک هم خواندم و پایان‌نامه‌ای درباره‌ی فیزیک ارائه داده‌ام، اما در این تز ریاضیات بسیاری به کار رفته بود. در واقع استاد راهنمای من خودش هم بیشتر یک ریاضیدان بود تا فیزیکدان.

• علوم رایانه را ادامه ندادید؟
 
خیر، همان‌طور که توضیح دادم، در گذشته آماتورها می‌توانستند کدهایی که نمودار می‌سازند را در سطحی تجاری تولید کنند. بنابراین من نیازی نمی‌دیدم که بخواهم از ابتدا این حوزه را بررسی کنم. اذعان دارم که در گذشته نگاهم راجع به این موضوع ناعادلانه بوده است. 
 
 
 

• شاید، اما ریاضی فرهنگ بسیار غنی‌تری دارد که نمی‌توان آن را در برنامه‌نویسی پیدا کرد. به عقیده‌ی من علاقه به ریاضی شما را تا حدی به برنامه‌نویسی نزدیک کرده، اما همان فرهنگی که دارد، مانع پیشروی شما در برنامه‌نویسی شده است. 
 
بله این صحیح است. من همچنان برنامه‌نویسی را فقط یک شغل می‌دانم و چون حقوق خوبی بابت آن پرداخت می‌شود، می‌توانم برای خود رفاهی نسبی را تأمین کنم. 

• همان‌طور که بحث کردیم، شما بر سر دوراهی ریاضیات و برنامه‌نویسی نماندید. چالش‌ها و موانع همواره وجود دارند.
 
وظایف دانشگاهی من را بسیار مشغول کرده بودند و نگران بودم که به پژوهش‌هایم نرسم. برای همین به خودم یک فرصت دادم، تقاضای یک کمک‌هزینه برای دوره‌ی پسادکترا کردم و به دانشگاه وارویک(Warwick) در انگلستان رفتم تا یک سال در آن‌جا مشتقات جزئی معادلات دیفرانسیل را بررسی کنم. البته قبل از این هم یک سال در وارویک بوده‌ام.

 
• درباره‌ی آن سال‌های ویژه چیزهایی شنیده‌ام. فکر می‌کنم در آن دانشگاه 50 سال است که چنین دوره‌هایی برگزارمی‌شود. 
 
بله، کم و بیش از زمانی که دانشگاه ساخته شد. وارویک یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور انگلستان است. 

• آن دوره شما را مجذوب و مشغول کرده بود؟ 
 
دوره‌ی جالبی بود و برایم مهم این بود که دوره را با موفقیت به پایان برسانم. 

• شما با یک خانم انگلیسی ازدواج کردید؟
 
تقریباً. همسر من اصالتاً چینی است، اما دوره‌ی دکترایش را در انگلستان در رشته‌ی برنامه‌ی تبادلی دریافت کرد. این رشته در آن روزها کمی غیرعادی به نظر می‌رسید (اواخر دهه‌ی 1980). او قبل از آمدن به انگلستان مدتی هم در ایالات متحده بوده است. در آن سال من در پژوهش‌هایم بسیار موفق بودم، زیرا با یکی از دوستانم رقابت علمی خوبی داشتیم که باعث پیشرفت من میشد.

• پس شما رقابت هم داشته‌اید. چنین چیزی در ریاضیات مرسوم نیست، معمولاً کارها بر اساس همکاری پیش می‌رود. این تعبیری از فون نیومن است. زیرا در حقیقت هیچ کس دیگری کاری که شما می‌کنید را انجام نمی‌دهد، پس رقابت هم کم است. اما گمان نمی‌کنم در بین فیزیکدان‌ها هم چنین پدیده‌ای حاکم باشد.
 
فیزیکدان‌ها هم دقیقاً همین‌طور هستند. حس رقابت باعث میشد که کارها را سریع‌تر از حالت عادی پیش ببریم و توانایی‌هایمان را بیشتر به کار ببندیم. 

• پس به همین دلیل بود که دوره‌‌های پژوهشی شما پس از دکترا فقط دو سال طول کشید؟
 
بله دقیقاً.

• رقابت باعث می‌شود محقق نوعی عینیت درباره‌ی استانداردها پیدا کند. بسیاری از دانشمندان بزرگ حوزه‌ی ریاضی از راه مسابقات و رقابت‌های مختلف در مدارس وارد دنیای ریاضیات شده‌اند.
 
من هرگز در دوران مدرسه در مسابقات ریاضی شرکت نکردم. این مسابقات نیاز به نوعی زیرکی هوشمندانه و ترفندهایی خاص دارند که از عهده‌ی من بر نمی‌آمد. من با چنین شکلی از ریاضیات احساس راحتی نمی‌کنم. 
 
 
 
 
 
• حل کردن مسائل تحت فشار رقابت با انجام پژوهش واقعی تفاوت دارد. این تفاوت مانند یک دونده‌ی دوی سرعت و دونده‌ی دوی ماراتن است. نظرتان در این باره چیست؟
 
بله به شما حق می‌دهم. حل مسئله در شرایط رقابتی مانند پژوهش آزاد عمیق و پرمعنا نمی‌شود و تا حدی تصنعی و ترکیبی است.
 
 
• از کدام بخش ریاضی خوشتان نمی‌آید؟
 
خوشم نمی‌آید؟!
 
• بله، کدام حوزه مورد پسندتان نیست؟
 
تئوری گراف، نظریه‌ی گروه. من با اثبات‌های این دو تئوری کنار نمی‌آیم. البته دیدگاهی کلی دارم، اما به نظرم طرز اثباتشان بسیار سطحی است. 
 

• پس از ده سالگی مسیر زندگی‌تان معین و معلوم است. به غیر از علم به چه چیزهایی علاقه‌مندید؟
 
من خیلی وارد حوزه‌های غیر علمی نشده‌ام. از این نظر زندگی‌ام کمی جامانده است! به پیاده‌روی علاقه دارم. موسیقی هم گوش می‌دهم.
 

• ادبیات چطور؟
 
منظورتان فقط خواندن است؟ من زیاد مطالعه می‌کنم، اما صرفاً برای سرگرمی و لذت بردن. این کار را جدی دنبال نمی‌کنم.
 

• پس نمی‌خواهید مطالعاتتان با ریاضیات تداخلی داشته باشد. پس فقط....
 
بله، فقط مطالب سطحی و کم‌ارزش! البته همیشه دوست داشتم بتوانم پیانو بنوازم، اما فکر می‌کنم دیگر برای این کار دیر شده باشد. از این بابت همیشه پشیمانم.
 

• بله ممکن است کمی دیر شده یاشد. یادگیری آلات موسیقی نیاز به تمرین و ممارست زیاد دارد و در هنگام جوانی در حالی که بدن انعطاف‌پذیرتر و عضلات قوی‌تر هستند بسیار زودتر به نتیجه می‌رسد. اما چرا فکر می‌کنید که ریاضیات و موسیقی می‌توانند با هم مرتبط باشند؟
 
یکی از جنبه‌های این ارتباط فیزیک صوت است که بر روابط ریاضی استوار است.
 
 
• فیثاغورث و دستاوردهایش. اما این تنها چیزی نیست که به ذهن میاید.
 
البته که نه. در کل موسیقی انتزاعی‌ترین هنر موجود در جهان است و همزمان از سایر هنرها ساختارمندتر است.
 
 
 
 
 
 
• بله. موسیقی بر پایه‌ی تم‌هایی یکنواخت شکل گرفته که به طور ماهرانه‌ای تغییر می‌کنند. درست مانند ریاضی که تم‌ها هرگز به طور مکانیکی تکرار نمی‌شوند. موسیقی حاوی الگوریتم‌هایی است که تکرارشونده‌اند.
 
درست است.
 
• چطور است که موسیقی هرگز کاربردی نبوده ولی ریاضیات کاربردهای بسیاری دارند؟ و چرا شما که به عنوان یک ریاضیدان زیبایی‌های ریاضی را ستایش می‌کنید، می‌توانید از شنیدن موسیقی لذت ببرید، با وجودی که خودتان نمی‌توانید آن را بسازید؟
 
مطمئن نیستم که افرادی که ریاضیدان نیستند، نتوانند زیبایی ریاضیات را ببینند، اما قطعاً موسیقی مخاطبان وسیع‌تری دارد. به نظرم آستانه‌ی درک زیبایی ریاضی بالاتر است.

• به نظر شما ریاضی حتماً باید وارد حوزه‌ی کاربرد شود تا بتواند خود را اثبات کند؟ هر بار که موسیقی می‌شنویم، این اصول ریاضی است که به کاربرد رسیده است. اما به عقیده‌ی من تصویرسازی در ریاضیات مهم‌تر از کاربرد است. قضیه‌ی فرما و پرلمن خیلی بیشتر از یک حوزه‌ی کاربردی، مانند تلفن همراه، می‌توانند تخیل عمومی مردم را درگیر کنند. 
 
من اعتقاد ندارم که ریاضی حتماً باید کاربردی باشد تا بتواند خود را تثبیت کند. من یک ریاضیدان هستم و ریاضی را به عنوان یک هنر می‌بینم. هرچند که واقعاً مرز دقیقی میان ریاضیات محض و ریاضیات کاربردی وجود ندارد. در حقیقت ما با یک طیف مواجه هستیم که در طول زمان ممکن است طبقه‌بندی‌های کلی آن تغییر کنند. 

• اما در جامعه چنین تفکری حاکم نیست، این دیدگاه در گروه‌های علمی مرسوم است.
 
دست کم نه در وارویک! درست است که حوزه‌ای که من در آن کار می‌کنم، به علت همبستگی زیادی که با تئوری احتمال دارد، کاملاً کاربردی به نظر می‌رسد، اما بدیهی است که شاخه‌ای از فیزیک نیست و همچنان در دنیای ریاضیات تعریف می‌شود. 
 
 
 

• این موضوع به طور کلی درباره‌ی ریاضیات تحلیلی صحیح است. در حالی که در مسائل دشوارتر تحلیلی، مانند مجموعه‌های بی‌نهایت، هیچ نوع مصداقی در دنیای واقعی وجود ندارد.
 
کاملاً درست است. مردم بر اساس درک عمومی که از ریاضی دارند یا دست کم افرادی که به ریاضی علاقه دارند، قضیه‌ی فرما را تا حدی درک و فهم می‌کنند. 

 
 

منبع:
 
European Journal of Mathematics
 
منابع مفید:
 
1395/2/25 لينک مستقيم

فرستنده :
سعید HyperLink HyperLink 1396/8/1
مـتـن : چه آدم با هوشی و توانایی

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content