XMod
 تولید امواج صوتی
تولید امواج صوتیمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: آکوستیک، ارتعاش، امواج صوتی، شنوایی
مشاهده علمی ۲۰۰

 

 

 مقدمه:

چه میزان با پرده‌ی گوش خود آشنایی دارید؟ احتمالاً می‌دانید که پرده‌ی گوش بخشی ضروری از ساختار گوش برای شنیدن صدای محیط است. اما چرا به آن پرده می‌گوییم؟ در واقع این نام بسیار دقیق و مطابق با ساختار واقعی و عملکرد پرده‌ی گوش است. برای درک نحوه‌ی کار پرده‌ی گوش، تصور کنید که با چوبک طبل به یک طبل ضربه وارد می‌کنید. بلافاصله پس از این کار طبل را لمس کنید، خواهید توانست ارتعاش در حال حرکت در طبل را حس کنید. پرده‌ی گوش نیز به همین ترتیب کار می‌کند. با این تفاوت که ارتعاش به وجود آمده در آن نه به دلیل وارد شدن ضربات چوبک، بلکه به علت برخورد امواج صوتی با آن است. امواج صوتی را نمی‌توان با چشم دید اما تأثیر ارتعاشی آنها بر اشیای اطراف ما و همچنین پرده‌ی گوش انسان قابل توجه هستند. 
 
پیش‌زمینه:
آنچه که به عنوان صدا تجربه می‌کنیم در واقع یک موج مکانیکی تولید شده توسط لرزش ذرات هواست (یا هر ماده‌ی واسطه‌ای که در اطراف گوش قرار دارد، به خاطر داشته باشید که امواج صوتی درون آب نیز حرکت می‌کنند). برای درک این موضوع فرض کنید زیر آب دست‌هایتان را به هم می‌زنید. با حرکت دو دست به سمت هم آب در میان آنها جمع و فضایی در پشت دست‌ها ایجاد می‌شود که ذرات آب اطراف به سرعت آن را پر می‌کنند. هنگامی که دو دست شما به هم برخورد می‌کنند، ذرات آب میان آنها در هم فشرده می‌شوند.
 
 
 
 
نتیجه امواجی است که از دستان شما در آب ایجاد می‌شود. امواج صوتی به همین طریق در هوا حرکت می‌کنند. با زدن دو دست خود به هم، ذرات هوای میان و اطراف دستان شما حرکت می‌کنند. این موضوع سبب ایجاد یک موج فشاری می‌شود که در هوا حرکت می‌کند (همانطور که در آب نیز حرکت می‌کند). یک صوت پیوسته (مانند صدای تولید شده توسط دیاپازون) حاصل یک الگوی تکراری از فشردگی و جابه‌جایی ذرات هواست.
 
با رسیدن صوت به گوش انسان، صوت به پرده‌ی گوش برخورد می‌کند. پرده‌ی گوش غشای بسیار نازکی است که به عنوان یک مانع میان جهان بیرون و گوش داخلی شما عمل می‌کند. اگر چه پرده‌ی گوش از درون گوش محافظت می‌کند، هدف اصلی آن انتقال صداست. با برخورد صوت به پرده‌ی گوش، ارتعاش در آن ایجاد می‌شود (مانند اتفاقی که با زدن چوبک به طبل رخ می‌دهد). این ارتعاشات سپس از طریق سه استخوان بسیار کوچک که در درون گوش قرار دارند به محفظه‌ای پر از مایع به نام حلزون گوش منتقل می‌شوند. ارتعاشات درون حلزون گوش به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌شوند که مغز آنها را به عنوان صوت تفسیر می‌کند. نوع صدای دریافتی بسته به فرکانس موج متفاوت است.
 
 
 
 
در این فعالیت علمی شما ارتعاشات حاصل از امواج صوتی را هنگام عبور امواج از یک غشای مدل (درست مانند پرده‌ی گوش انسان) مشاهده خواهید کرد.
 
 
مواد و وسایل مورد نیاز:
 کاغذ پوستی یا کاغذ مومی
 یک کش لاستیکی بزرگ که بتوانید آن را دور لبه‌ی یک کاسه‌ی شیشه‌ای قرار دهید.
 یک کاسه‌ی شیشه‌ای در ابعادی که بتوانید یک بلندگوی بلوتوثی را در کف آن بگذارید.
 شکر یا نمک (برای مشاهده‌ی بهتر نتایج می‌توانید شکر یا نمک را با رنگ خوراکی رنگ کنید.)
 یک بلندگوی بی‌سیم با اتصال بلوتوث
 یک گوشی تلفن همراه یا هر وسیله‌ی دیگر که بتوانید با بلوتوث به بلندگو وصل کنید. (در این فعالیت علمی باید یک صدای با تن واحد از بلندگو پخش کنید.)
 
 
آماده‌سازی:
 بلندگو را در کف کاسه قرار دهید. دقت داشته باشید که بلندگو باید روشن و به گوشی تلفن همراه شما (یا هر وسیله‌ی دیگری که استفاده می‌کنید) متصل باشد.
 
 روی کاسه را با یک کاغذ مومی بپوشانید.
 
 سپس با کش لاستیکی کاغذ مومی را دور تا دور لبه‌ی کاسه محکم کنید تا کاغذ از جای خود تکان نخورد.
 
 مقداری نمک یا شکر روی سطح کاغذ بپاشید. سعی کنید ذرات را به خوبی روی سطح پخش کنید تا توزیع آنها در همه جای کاغذ یکسان باشد.
 
 
روش کار:
 
برنامه‌ی پخش تن‌ها (tuner app) را در گوشی خود باز کنید. کار را با تن دارای کمترین فرکانس شروع کنید. صدای بلندگو را در کمترین حالت قرار دهید و تن را پخش کنید (دکمه‌ی play را فشار دهید).
 
 
 در حین پخش شدن تن، ذرات نمک یا شکر روی سطح کاغذ را با دقت مشاهده کنید. آیا متوجه تغییراتی در گرانول‌ها می‌شوید؟
 
 رفته رفته صدای پخش تن را بلندتر کنید. پس از هر مرتبه بلند کردن صدا، تغییرات حاصل در نمک یا شکر را بررسی کنید. با ادامه‌ی این کار چه اتفاقی برای گرانول‌های نمک یا شکر رخ می‌دهد؟
 
 صدا را به تدریج بلندتر کنید و تغییرات ایجاد شده در شکر یا نمک روی سطح کاغذ را بررسی کنید. (نکته: دقت داشته باشید که صدای بلندگو نباید از حد معمول بیشتر شود. اگر صدای بلندگو به حدی آزاردهنده بالا رفته است و همچنان تغییری در ذرات مشاهده نمی‌کنید، آزمایش تکمیلی اول را مطالعه کنید.) بلند کردن صدا چه تأثیری بر شکر یا نمک دارد؟ به نظر شما منشأ این تغییر چیست؟
 
 
 
 
 هنگامی که تأثیری ایجاد شده بر نمک یا شکر مشاهده می‌کنید، تن در حال پخش را متوقف و مجدداً آن را پخش کنید. با قطع شدن تن چه اتفاقی برای گرانول‌ها می‌افتد؟ با پخش مجدد تن چه مشاهده می‌کنید؟ به نظر شما چرا این تن چنین تأثیری بر گرانول‌ها دارد؟ آیا الگویی خاص برای رفتار گرانول‌ها در حین پخش تن وجود دارد؟
 
 پخش تن را متوقف کنید و گرانول‌ها را به طور یکسان روی سطح کاغذ توزیع کنید.
 
 صدای پخش تن را به کمترین حالت برگردانید و فرکانس تن در حال پخش را به بالاترین حد ممکن تغییر دهید.
 
 این فعالیت را تکرار کنید و صدای پخش تن جدید را نیز به تدریج افزایش دهید. این تن با قبلی چه فرقی دارد؟ تأثیر این تن بر گرانول‌ها چیست؟ آیا این تأثیر نسبت به تأثیر تن قبلی متفاوت است؟ در این صورت فکر می‌کنید چه چیزی باعث این تغییر شده است؟
 
 
 
 
 
آزمایش‌های تکمیلی:
 این فعالیت را با تن‌های مختلف انجام دهید. سعی کنید طیف بررسی‌تان گسترده باشد.
 
 این فعالیت را بار دیگر با جایگزینی کاسه‌ی شیشه‌ای با ظروف دیگر مانند گلدان، کاسه‌ی فلزی و یا کاسه‌ی چوبی انجام دهید. ظروف با عمق و ابعاد مختلف را در این مرحله مورد بررسی قرار دهید.

مشاهده و نتیجه‌گیری:
آیا پخش شدن تن از بلندگو سبب حرکت گرانول‌های شکر یا نمک روی کاغذ مومی می‌شود؟
 
با عبور موج صوتی از کاغذ مومی، کاغذ به ارتعاش درمی‌آید. با افزایش صدای تن در حال پخش، در واقع شما به این موج صوتی انرژی بیشتری می‌دهید و ارتعاشات حاصل از عبور آن از کاغذ بیشتر می‌شود. در نهایت این ارتعاشات به قدری شدید می‌شوند که می‌توانند شکر یا نمک را روی صفحه به حرکت دربیاورند.
 
 
 
 
همچنین ممکن است متوجه شده باشید که بسته به فرکانس تن، گرانول‌ها در الگوهای مختلف به حرکت درمی‌آیند. با تغییر فرکانس تن، ارتعاش کاغذ مومی نیز عوض می‌شود و الگوی حرکت ذرات نمک یا شکر روی آن در هر حالت متفاوت است. 

منبع:

 

Scientific American


منابع مفید:


تاثیر طراحی گوش بر شنوایی

آزمایش شنوایی در خانه

تاثیر موسیقی بر موجودات زنده

گردگیری با صدا

طبل بسازید

نواختن موسیقی با بطری

امواج و گوش

نت‌های موسیقی و نی

تقلید صدای زنبور

دیاپازون - ویکی پدیا

پرده صماغ - ویکی پدیا

صوت شناسی - ویکی پدیا

 

 

1395/1/15 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 تولید امواج صوتی
تولید امواج صوتیمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: آکوستیک، ارتعاش، امواج صوتی، شنوایی
مشاهده علمی ۲۰۰

 

 

 مقدمه:

چه میزان با پرده‌ی گوش خود آشنایی دارید؟ احتمالاً می‌دانید که پرده‌ی گوش بخشی ضروری از ساختار گوش برای شنیدن صدای محیط است. اما چرا به آن پرده می‌گوییم؟ در واقع این نام بسیار دقیق و مطابق با ساختار واقعی و عملکرد پرده‌ی گوش است. برای درک نحوه‌ی کار پرده‌ی گوش، تصور کنید که با چوبک طبل به یک طبل ضربه وارد می‌کنید. بلافاصله پس از این کار طبل را لمس کنید، خواهید توانست ارتعاش در حال حرکت در طبل را حس کنید. پرده‌ی گوش نیز به همین ترتیب کار می‌کند. با این تفاوت که ارتعاش به وجود آمده در آن نه به دلیل وارد شدن ضربات چوبک، بلکه به علت برخورد امواج صوتی با آن است. امواج صوتی را نمی‌توان با چشم دید اما تأثیر ارتعاشی آنها بر اشیای اطراف ما و همچنین پرده‌ی گوش انسان قابل توجه هستند. 
 
پیش‌زمینه:
آنچه که به عنوان صدا تجربه می‌کنیم در واقع یک موج مکانیکی تولید شده توسط لرزش ذرات هواست (یا هر ماده‌ی واسطه‌ای که در اطراف گوش قرار دارد، به خاطر داشته باشید که امواج صوتی درون آب نیز حرکت می‌کنند). برای درک این موضوع فرض کنید زیر آب دست‌هایتان را به هم می‌زنید. با حرکت دو دست به سمت هم آب در میان آنها جمع و فضایی در پشت دست‌ها ایجاد می‌شود که ذرات آب اطراف به سرعت آن را پر می‌کنند. هنگامی که دو دست شما به هم برخورد می‌کنند، ذرات آب میان آنها در هم فشرده می‌شوند.
 
 
 
 
نتیجه امواجی است که از دستان شما در آب ایجاد می‌شود. امواج صوتی به همین طریق در هوا حرکت می‌کنند. با زدن دو دست خود به هم، ذرات هوای میان و اطراف دستان شما حرکت می‌کنند. این موضوع سبب ایجاد یک موج فشاری می‌شود که در هوا حرکت می‌کند (همانطور که در آب نیز حرکت می‌کند). یک صوت پیوسته (مانند صدای تولید شده توسط دیاپازون) حاصل یک الگوی تکراری از فشردگی و جابه‌جایی ذرات هواست.
 
با رسیدن صوت به گوش انسان، صوت به پرده‌ی گوش برخورد می‌کند. پرده‌ی گوش غشای بسیار نازکی است که به عنوان یک مانع میان جهان بیرون و گوش داخلی شما عمل می‌کند. اگر چه پرده‌ی گوش از درون گوش محافظت می‌کند، هدف اصلی آن انتقال صداست. با برخورد صوت به پرده‌ی گوش، ارتعاش در آن ایجاد می‌شود (مانند اتفاقی که با زدن چوبک به طبل رخ می‌دهد). این ارتعاشات سپس از طریق سه استخوان بسیار کوچک که در درون گوش قرار دارند به محفظه‌ای پر از مایع به نام حلزون گوش منتقل می‌شوند. ارتعاشات درون حلزون گوش به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌شوند که مغز آنها را به عنوان صوت تفسیر می‌کند. نوع صدای دریافتی بسته به فرکانس موج متفاوت است.
 
 
 
 
در این فعالیت علمی شما ارتعاشات حاصل از امواج صوتی را هنگام عبور امواج از یک غشای مدل (درست مانند پرده‌ی گوش انسان) مشاهده خواهید کرد.
 
 
مواد و وسایل مورد نیاز:
 کاغذ پوستی یا کاغذ مومی
 یک کش لاستیکی بزرگ که بتوانید آن را دور لبه‌ی یک کاسه‌ی شیشه‌ای قرار دهید.
 یک کاسه‌ی شیشه‌ای در ابعادی که بتوانید یک بلندگوی بلوتوثی را در کف آن بگذارید.
 شکر یا نمک (برای مشاهده‌ی بهتر نتایج می‌توانید شکر یا نمک را با رنگ خوراکی رنگ کنید.)
 یک بلندگوی بی‌سیم با اتصال بلوتوث
 یک گوشی تلفن همراه یا هر وسیله‌ی دیگر که بتوانید با بلوتوث به بلندگو وصل کنید. (در این فعالیت علمی باید یک صدای با تن واحد از بلندگو پخش کنید.)
 
 
آماده‌سازی:
 بلندگو را در کف کاسه قرار دهید. دقت داشته باشید که بلندگو باید روشن و به گوشی تلفن همراه شما (یا هر وسیله‌ی دیگری که استفاده می‌کنید) متصل باشد.
 
 روی کاسه را با یک کاغذ مومی بپوشانید.
 
 سپس با کش لاستیکی کاغذ مومی را دور تا دور لبه‌ی کاسه محکم کنید تا کاغذ از جای خود تکان نخورد.
 
 مقداری نمک یا شکر روی سطح کاغذ بپاشید. سعی کنید ذرات را به خوبی روی سطح پخش کنید تا توزیع آنها در همه جای کاغذ یکسان باشد.
 
 
روش کار:
 
برنامه‌ی پخش تن‌ها (tuner app) را در گوشی خود باز کنید. کار را با تن دارای کمترین فرکانس شروع کنید. صدای بلندگو را در کمترین حالت قرار دهید و تن را پخش کنید (دکمه‌ی play را فشار دهید).
 
 
 در حین پخش شدن تن، ذرات نمک یا شکر روی سطح کاغذ را با دقت مشاهده کنید. آیا متوجه تغییراتی در گرانول‌ها می‌شوید؟
 
 رفته رفته صدای پخش تن را بلندتر کنید. پس از هر مرتبه بلند کردن صدا، تغییرات حاصل در نمک یا شکر را بررسی کنید. با ادامه‌ی این کار چه اتفاقی برای گرانول‌های نمک یا شکر رخ می‌دهد؟
 
 صدا را به تدریج بلندتر کنید و تغییرات ایجاد شده در شکر یا نمک روی سطح کاغذ را بررسی کنید. (نکته: دقت داشته باشید که صدای بلندگو نباید از حد معمول بیشتر شود. اگر صدای بلندگو به حدی آزاردهنده بالا رفته است و همچنان تغییری در ذرات مشاهده نمی‌کنید، آزمایش تکمیلی اول را مطالعه کنید.) بلند کردن صدا چه تأثیری بر شکر یا نمک دارد؟ به نظر شما منشأ این تغییر چیست؟
 
 
 
 
 هنگامی که تأثیری ایجاد شده بر نمک یا شکر مشاهده می‌کنید، تن در حال پخش را متوقف و مجدداً آن را پخش کنید. با قطع شدن تن چه اتفاقی برای گرانول‌ها می‌افتد؟ با پخش مجدد تن چه مشاهده می‌کنید؟ به نظر شما چرا این تن چنین تأثیری بر گرانول‌ها دارد؟ آیا الگویی خاص برای رفتار گرانول‌ها در حین پخش تن وجود دارد؟
 
 پخش تن را متوقف کنید و گرانول‌ها را به طور یکسان روی سطح کاغذ توزیع کنید.
 
 صدای پخش تن را به کمترین حالت برگردانید و فرکانس تن در حال پخش را به بالاترین حد ممکن تغییر دهید.
 
 این فعالیت را تکرار کنید و صدای پخش تن جدید را نیز به تدریج افزایش دهید. این تن با قبلی چه فرقی دارد؟ تأثیر این تن بر گرانول‌ها چیست؟ آیا این تأثیر نسبت به تأثیر تن قبلی متفاوت است؟ در این صورت فکر می‌کنید چه چیزی باعث این تغییر شده است؟
 
 
 
 
 
آزمایش‌های تکمیلی:
 این فعالیت را با تن‌های مختلف انجام دهید. سعی کنید طیف بررسی‌تان گسترده باشد.
 
 این فعالیت را بار دیگر با جایگزینی کاسه‌ی شیشه‌ای با ظروف دیگر مانند گلدان، کاسه‌ی فلزی و یا کاسه‌ی چوبی انجام دهید. ظروف با عمق و ابعاد مختلف را در این مرحله مورد بررسی قرار دهید.

مشاهده و نتیجه‌گیری:
آیا پخش شدن تن از بلندگو سبب حرکت گرانول‌های شکر یا نمک روی کاغذ مومی می‌شود؟
 
با عبور موج صوتی از کاغذ مومی، کاغذ به ارتعاش درمی‌آید. با افزایش صدای تن در حال پخش، در واقع شما به این موج صوتی انرژی بیشتری می‌دهید و ارتعاشات حاصل از عبور آن از کاغذ بیشتر می‌شود. در نهایت این ارتعاشات به قدری شدید می‌شوند که می‌توانند شکر یا نمک را روی صفحه به حرکت دربیاورند.
 
 
 
 
همچنین ممکن است متوجه شده باشید که بسته به فرکانس تن، گرانول‌ها در الگوهای مختلف به حرکت درمی‌آیند. با تغییر فرکانس تن، ارتعاش کاغذ مومی نیز عوض می‌شود و الگوی حرکت ذرات نمک یا شکر روی آن در هر حالت متفاوت است. 

منبع:

 

Scientific American


منابع مفید:


تاثیر طراحی گوش بر شنوایی

آزمایش شنوایی در خانه

تاثیر موسیقی بر موجودات زنده

گردگیری با صدا

طبل بسازید

نواختن موسیقی با بطری

امواج و گوش

نت‌های موسیقی و نی

تقلید صدای زنبور

دیاپازون - ویکی پدیا

پرده صماغ - ویکی پدیا

صوت شناسی - ویکی پدیا

 

 

1395/1/15 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content