XMod
 بررسی دید محیطی چشمان انسان
بررسی دید محیطی چشمان انسانمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: چشم انسان، دید محیطی، دید مرکزی
مشاهده علمی ۲۰۵

 

مقدمه:

دید محیطی انسان کاربردهای فراوانی در فعالیت‌های روزمره مانند دوچرخه‌سواری، خواندن و یا فعالیت‌های ورزشی دارد. شما حتی ممکن است متوجه استفاده از دید محیطی نباشید اما بقای انسان وابسته به عکس‌العمل سریع ناشی از دید محیطی است. یک تصویر با جزییات که توسط دید مرکزی تهیه می‌شود تنها در شرایطی مفید است که زمان کافی برای دقت به جزییات وجود داشته باشد. اما دید محیطی می‌تواند به سرعت ما را از خطرات حفظ کند. در این فعالیت علمی با دید محیطی بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

پیش‌زمینه:

هنگامی که به چیزی نگاه می‌کنید، از دید مرکزی برای تمرکز بر جزییات و از دید محیطی برای جمع‌آوری اطلاعات محیط استفاده می‌کنید. 

 

 

تفاوت میان دید مرکزی و دید محیطی از پشت چشم‌های ما، جایی که دو نوع سلول حساس به نور به نام مخروط و میله وجود دارند شروع می‌شود. دید مرکزی ما از ناحیه‌ای که سلول‌های مخروطی در آن بیشتر هستند استفاده می‌کند. این سلول‌های مخروطی به رنگ حساس هستند و برای کارکرد درست به نور کافی نیاز دارند. دید محیطی ما از سلول‌های میله‌ای استفاده می‌کند و تقریباً هیچ سلول مخروطی را درگیر نمی‌کند. سلول‌های میله‌ای به حرکت حساس هستند و تغییرات ایجاد شده در روشنایی را به سرعت متوجه می‌شوند. این سلول‌ها در گستره‌ی وسیعی از شرایط نوری به خوبی فعالیت می‌کنند.

 

این تفاوت‌ها با حرکت سیگنال‌ها به مغز همچنان ادامه پیدا می‌کنند. برخی از سلول‌های فرستنده‌ی سیگنال به رنگ حساس هستند و نه به کنتراست. در مقابل، سلول‌های دیگر سیگنال‌ها را سریع‌تر می‌فرستند و به محرک‌های با کنتراست کم عکس‌العمل نشان می‌دهند. در مرکز بینایی مغز (قشر بینایی) نورون‌های بیشتری محرک برداشت شده توسط دید مرکزی را در مقایسه با محرک یکسان برداشت شده توسط دید محیطی آنالیز می‌کنند. تمام این‌ها منجر به ایجاد دید مرکزی حساس به رنگ با وضوح بالا و دید محیطی حساس به حرکت با سرعت عکس‌العمل بالا می‌شود.

 

 

 

 

با داشتن این اطلاعات در مورد سیستم بینایی، آیا می‌توانید پیش‌بینی کنید که دید جانبی شما چه چیزی را درک می‌کند؟ فعالیت علمی زیر را انجام دهید تا پاسخ را بیابید.

 


مواد و وسایل مورد نیاز:

یک تخته‌ی مقوایی با ابعاد ۳۰ در ۶۰ سانتیمتر یا دو تخته‌ی مربعی با ابعاد ۳۰ در ۳۰ سانتیمتر که با چسب به هم چسبیده شوند.

 خط‌کش با سیستم اندازه‌گیری متریک (یک خط‌کش سی سانتیمتری مناسب خواهد بود.)

 مداد

 یک نخ به طول تقریبی پنجاه سانتیمتر

 پونز

 یک دسته کاغذ باطله یا روزنامه

 قیچی یا چاقو

 یک لیوان یک بار مصرف

 چسب مایع یا نوار چسب

 کاغذ و ماژیک (پیشنهاد ما استفاده از ماژیک‌های قرمز، زرد و سبز است، اما می‌توانید از رنگ‌های دیگر نیز استفاده کنید.)

 یک سطح صاف برای قرار دادن تخته

 یک همراه برای کمک در انجام آزمایش

 

 

 


آماده‌سازی:

 اگر دو تخته در ابعاد ۳۰ در ۳۰ دارید، آنها را به هم بچسبانید تا تشکیل یک تخته‌ی ۳۰ در ۶۰ دهند.

 

 تخته را طوری روی یک سطح صاف در مقابل خود قرار دهید که ضلع بلندتر آن به شما نزدیک‌تر باشد. وسط این ضلع بلند را پیدا کنید. فاصله‌ی این نقطه تا هر گوشه باید سی سانتیمتر باشد. این نقطه را با مداد علامت‌گذاری کنید.

 

 یک دسته کاغذ باطله یا روزنامه روی سطح کار و زیر تخته بگذارید تا از سطح کار محافظت شود. حال با دقت یک پونز روی تخته در نقطه‌ی مشخص شده فرو کنید. 

 

 یک انتهای نخ را دور مداد گره بزنید. انتهای دیگر نخ را طوری به پونز گره بزنید که طول نخ دقیقاً سی سانتیمتر شود. 

 

 

 

 

 با مداد متصل به نخ یک نیم دایره روی تخته با شعاع سی سانتیمتر رسم کنید.

 

 طول نخ را تا جایی کاهش دهید که فاصله‌ی میان مداد و پونز دو سانتیمتر شود. حال یک نیم‌ دایره‌ی کوچک با شعاع دو سانتیمتر درون نیم دایره‌ی بزرگتر رسم کنید. 

 

 مداد، نخ و پونز را از تخته جدا کنید و با استفاده از قیچی مخصوص در راستای نیم‌ دایره‌ی بزرگ و کوچک برش ایجاد کنید. (برای این کار احتمالاً نیاز به کمک خواهید داشت زیرا بریدن مقوای ضخیم دشوار است.) چیزی که باقی می‌ماند شبیه به یک رنگین‌کمان است. نیم‌ دایره‌ی بزرگتر مرز بیرونی بینایی سنج و نیم دایره‌ی کوچکتر محل قرارگیری بینی شماست.

 

 پونز را در نقطه‌ای نزدیک به مرز بیرونی تخته درست در مقابل سوراخ مخصوص بینی فرو کنید. (دقت داشته باشید که پونز تنها دسته کاغذ زیر تخته را سوراخ کند و به سطح کار آسیبی نزند.) اگر این تخته را یک رنگین‌کمان فرض کنیم، محل قرار گرفتن پونز محل بالاترین کمان رنگین‌کمان است. این پونز نقش نقطه‌ی تمرکز یا نقطه‌ای را دارد که در حین انجام تست به آن نگاه می‌کنید.

 

 یک لیوان یک بار مصرف زیر تخته در نزدیکی مرکز بچسبانید. این لیوان نقش دسته را برای تخته دارد. اگر تخته‌ی شما متشکل از دو تخته‌ی مربعی کوچکتر است، برای چسباندن لیوان باید از تکه مقواهایی به منظور محکم کردن تخته‌ها استفاده کنید.

 

 بینایی سنج شما اکنون آماده است.

 

  حال لازم است چند شکل برای انجام تست آماده کنید. برای این کار سه کاغذ رنگی ترجیحاً به رنگ‌های قرمز، سبز و زرد تهیه کنید. دو نوار مستطیلی در ابعاد ۱۰ در ۲ سانتیمتر ببرید تا در نهایت شش نوار داشته باشید.

 

 یک نوار مستطیلی از هر رنگ را جدا کنید و گوشه‌های آن‌ها را ببرید تا سرشان به شکل مثلث دربیاید. اکنون سه نوار به این شکل دارید. سه نوار مستطیلی دیگر را به همان حالت باقی بگذارید.

 

 اگر نوارها در حالت ایستاده خم می‌شوند، می‌توانید با چسباندن کاغذ، نی و ... آنها را محکم کنید.

 

 

 


روش کار:

 بینایی سنج را طوری روبه‌روی صورت خود نگه دارید که بینی‌تان در وسط سوراخ مخصوص بینی قرار بگیرد. بینایی سنج باید در طول انجام تست به صورت افقی قرار داشته باشد و نگاه شما نیز باید به پونز باشد.

 

 همراه شما باید یکی از نوارها را روی مرز بیرونی بینایی سنج در سمت چپ شما و نزدیکی انتهای صاف آن نگه دارد. در حالی که شما به پونز نگاه می‌کنید، همراهتان باید نوار را به آرامی روی منحنی به سمت وسط بیاورد. به نظرتان همراه شما چه میزان باید نوار را حرکت دهد تا شما متوجه آن شوید؟ در چه شرایطی قادر به تشخیص رنگ و شکل نوار خواهید بود؟

 

 فعالیت را با همین روند انجام دهید. به محض اینکه قادر به تشخیص نوار می‌شوید از همراه خود بخواهید نوار را تکان ندهد. آیا می‌توانید رنگ و شکل نوار را در این موقعیت تشخیص دهید یا تنها می‌دانید که نوار در آنجا قرار دارد؟ در تمام مدت انجام تست باید فقط به پونز نگاه کنید.

 

 از همراهتان بخواهید نوار را به مرکز نزدیک‌تر کند. به محض اینکه قادر به تشخیص جزییات بیشتر شدید از همراهتان بخواهید دیگر نوار را تکان ندهد. ابتدا قادر به تشخیص رنگ نوار هستید یا شکل آن؟

 

 کار را تا جایی ادامه دهید که قادر به تشخیص رنگ و شکل نوار باشید. آیا در این حالت جزییات دیگری را نیز تشخیص می‌دهید؟

 

 حال از همراه خود بخواهید نوار دیگری را انتخاب کند. به نظرتان نتیجه این بار چه خواهد بود؟ آیا دید محیطی شما قادر به تشخیص سریع‌تر برخی رنگ‌ها است؟

 

 

 

 

آزمایش‌های تکمیلی:

 این فعالیت را در اتاقی تاریک‌تر انجام دهید. به نظرتان نتایج کار در این حالت متفاوت خواهد بود؟

 

 از همراه خود بخواهید در حین کار نوار را تکان دهد. آیا این موضوع تأثیری در نتایج کار می‌گذارد؟

 

 یک عدد یا حرف در قسمت بالایی نوارها بنویسید. به نظرتان چه زمانی قادر به خواندن این نوشته‌ها روی نوارها خواهید شد؟ آزمایش را انجام دهید و نتایج را بررسی کنید. 

 


مشاهده و نتیجه‌گیری:

به احتمال زیاد سرعت تشخیص اینکه چیزی در اطراف وجود دارد برای شما آسان است؛ اما اینکه بتوانید جزییات نوار از جمله رنگ و شکل را تشخیص دهید به این سرعت امکان‌پذیر نیست. دید محیطی ما در تشخیص اینکه چیزی وارد میدان دید ما می‌شود بسیار سریع عمل می‌کند، اما در تشخیص رنگ، شکل و سایر جزییات ضعف دارد. دلیل آن است که سلول‌های متفاوت و کمتری در چشم و مغز ما درگیر دیدن چیزی توسط دید محیطی در مقایسه با دید مرکزی می‌شوند.

 

 

 

 

دید محیطی وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام می‌دهد. این دید حرکات اجسام را در نورهای کم و زیاد به خوبی تشخیص می‌دهد که این موضوع امکان فرار سریع ما از شرایط خطرناک را ایجاد می‌کند. بر این اساس تشخیص نوار در تاریکی نیز امکان‌پذیر است و در صورتی که نوار تکان داده شود بسیار راحت‌تر تشخیص داده می‌شود. نیاکان ما نیازی به دانستن جزییات نوع خطر برای فرار از آن نداشته‌اند. برای تشخیص رنگ، شکل و سایر جزییات، می‌توانستند منتظر بمانند تا نور کافی در اختیار باشد تا با دید مرکزی اجسام نسبتاً ساکن را مورد بررسی قرار دهند.

 


منبع:
 

منابع مفید: 


خطای دید با شمع 

خطای دید: اثر استروبوسکوپیک

چشم

حل معمای کوچک شدن ماه

سایه‌های رنگی

Retina for kids (Washangton university)

When a Flashing Light Shows More (Scientific American)

Rods and Cones (Hyperphysics)

Peripheral vision  - WIKI

1395/2/17 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 بررسی دید محیطی چشمان انسان
بررسی دید محیطی چشمان انسانمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: چشم انسان، دید محیطی، دید مرکزی
مشاهده علمی ۲۰۵

 

مقدمه:

دید محیطی انسان کاربردهای فراوانی در فعالیت‌های روزمره مانند دوچرخه‌سواری، خواندن و یا فعالیت‌های ورزشی دارد. شما حتی ممکن است متوجه استفاده از دید محیطی نباشید اما بقای انسان وابسته به عکس‌العمل سریع ناشی از دید محیطی است. یک تصویر با جزییات که توسط دید مرکزی تهیه می‌شود تنها در شرایطی مفید است که زمان کافی برای دقت به جزییات وجود داشته باشد. اما دید محیطی می‌تواند به سرعت ما را از خطرات حفظ کند. در این فعالیت علمی با دید محیطی بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

پیش‌زمینه:

هنگامی که به چیزی نگاه می‌کنید، از دید مرکزی برای تمرکز بر جزییات و از دید محیطی برای جمع‌آوری اطلاعات محیط استفاده می‌کنید. 

 

 

تفاوت میان دید مرکزی و دید محیطی از پشت چشم‌های ما، جایی که دو نوع سلول حساس به نور به نام مخروط و میله وجود دارند شروع می‌شود. دید مرکزی ما از ناحیه‌ای که سلول‌های مخروطی در آن بیشتر هستند استفاده می‌کند. این سلول‌های مخروطی به رنگ حساس هستند و برای کارکرد درست به نور کافی نیاز دارند. دید محیطی ما از سلول‌های میله‌ای استفاده می‌کند و تقریباً هیچ سلول مخروطی را درگیر نمی‌کند. سلول‌های میله‌ای به حرکت حساس هستند و تغییرات ایجاد شده در روشنایی را به سرعت متوجه می‌شوند. این سلول‌ها در گستره‌ی وسیعی از شرایط نوری به خوبی فعالیت می‌کنند.

 

این تفاوت‌ها با حرکت سیگنال‌ها به مغز همچنان ادامه پیدا می‌کنند. برخی از سلول‌های فرستنده‌ی سیگنال به رنگ حساس هستند و نه به کنتراست. در مقابل، سلول‌های دیگر سیگنال‌ها را سریع‌تر می‌فرستند و به محرک‌های با کنتراست کم عکس‌العمل نشان می‌دهند. در مرکز بینایی مغز (قشر بینایی) نورون‌های بیشتری محرک برداشت شده توسط دید مرکزی را در مقایسه با محرک یکسان برداشت شده توسط دید محیطی آنالیز می‌کنند. تمام این‌ها منجر به ایجاد دید مرکزی حساس به رنگ با وضوح بالا و دید محیطی حساس به حرکت با سرعت عکس‌العمل بالا می‌شود.

 

 

 

 

با داشتن این اطلاعات در مورد سیستم بینایی، آیا می‌توانید پیش‌بینی کنید که دید جانبی شما چه چیزی را درک می‌کند؟ فعالیت علمی زیر را انجام دهید تا پاسخ را بیابید.

 


مواد و وسایل مورد نیاز:

یک تخته‌ی مقوایی با ابعاد ۳۰ در ۶۰ سانتیمتر یا دو تخته‌ی مربعی با ابعاد ۳۰ در ۳۰ سانتیمتر که با چسب به هم چسبیده شوند.

 خط‌کش با سیستم اندازه‌گیری متریک (یک خط‌کش سی سانتیمتری مناسب خواهد بود.)

 مداد

 یک نخ به طول تقریبی پنجاه سانتیمتر

 پونز

 یک دسته کاغذ باطله یا روزنامه

 قیچی یا چاقو

 یک لیوان یک بار مصرف

 چسب مایع یا نوار چسب

 کاغذ و ماژیک (پیشنهاد ما استفاده از ماژیک‌های قرمز، زرد و سبز است، اما می‌توانید از رنگ‌های دیگر نیز استفاده کنید.)

 یک سطح صاف برای قرار دادن تخته

 یک همراه برای کمک در انجام آزمایش

 

 

 


آماده‌سازی:

 اگر دو تخته در ابعاد ۳۰ در ۳۰ دارید، آنها را به هم بچسبانید تا تشکیل یک تخته‌ی ۳۰ در ۶۰ دهند.

 

 تخته را طوری روی یک سطح صاف در مقابل خود قرار دهید که ضلع بلندتر آن به شما نزدیک‌تر باشد. وسط این ضلع بلند را پیدا کنید. فاصله‌ی این نقطه تا هر گوشه باید سی سانتیمتر باشد. این نقطه را با مداد علامت‌گذاری کنید.

 

 یک دسته کاغذ باطله یا روزنامه روی سطح کار و زیر تخته بگذارید تا از سطح کار محافظت شود. حال با دقت یک پونز روی تخته در نقطه‌ی مشخص شده فرو کنید. 

 

 یک انتهای نخ را دور مداد گره بزنید. انتهای دیگر نخ را طوری به پونز گره بزنید که طول نخ دقیقاً سی سانتیمتر شود. 

 

 

 

 

 با مداد متصل به نخ یک نیم دایره روی تخته با شعاع سی سانتیمتر رسم کنید.

 

 طول نخ را تا جایی کاهش دهید که فاصله‌ی میان مداد و پونز دو سانتیمتر شود. حال یک نیم‌ دایره‌ی کوچک با شعاع دو سانتیمتر درون نیم دایره‌ی بزرگتر رسم کنید. 

 

 مداد، نخ و پونز را از تخته جدا کنید و با استفاده از قیچی مخصوص در راستای نیم‌ دایره‌ی بزرگ و کوچک برش ایجاد کنید. (برای این کار احتمالاً نیاز به کمک خواهید داشت زیرا بریدن مقوای ضخیم دشوار است.) چیزی که باقی می‌ماند شبیه به یک رنگین‌کمان است. نیم‌ دایره‌ی بزرگتر مرز بیرونی بینایی سنج و نیم دایره‌ی کوچکتر محل قرارگیری بینی شماست.

 

 پونز را در نقطه‌ای نزدیک به مرز بیرونی تخته درست در مقابل سوراخ مخصوص بینی فرو کنید. (دقت داشته باشید که پونز تنها دسته کاغذ زیر تخته را سوراخ کند و به سطح کار آسیبی نزند.) اگر این تخته را یک رنگین‌کمان فرض کنیم، محل قرار گرفتن پونز محل بالاترین کمان رنگین‌کمان است. این پونز نقش نقطه‌ی تمرکز یا نقطه‌ای را دارد که در حین انجام تست به آن نگاه می‌کنید.

 

 یک لیوان یک بار مصرف زیر تخته در نزدیکی مرکز بچسبانید. این لیوان نقش دسته را برای تخته دارد. اگر تخته‌ی شما متشکل از دو تخته‌ی مربعی کوچکتر است، برای چسباندن لیوان باید از تکه مقواهایی به منظور محکم کردن تخته‌ها استفاده کنید.

 

 بینایی سنج شما اکنون آماده است.

 

  حال لازم است چند شکل برای انجام تست آماده کنید. برای این کار سه کاغذ رنگی ترجیحاً به رنگ‌های قرمز، سبز و زرد تهیه کنید. دو نوار مستطیلی در ابعاد ۱۰ در ۲ سانتیمتر ببرید تا در نهایت شش نوار داشته باشید.

 

 یک نوار مستطیلی از هر رنگ را جدا کنید و گوشه‌های آن‌ها را ببرید تا سرشان به شکل مثلث دربیاید. اکنون سه نوار به این شکل دارید. سه نوار مستطیلی دیگر را به همان حالت باقی بگذارید.

 

 اگر نوارها در حالت ایستاده خم می‌شوند، می‌توانید با چسباندن کاغذ، نی و ... آنها را محکم کنید.

 

 

 


روش کار:

 بینایی سنج را طوری روبه‌روی صورت خود نگه دارید که بینی‌تان در وسط سوراخ مخصوص بینی قرار بگیرد. بینایی سنج باید در طول انجام تست به صورت افقی قرار داشته باشد و نگاه شما نیز باید به پونز باشد.

 

 همراه شما باید یکی از نوارها را روی مرز بیرونی بینایی سنج در سمت چپ شما و نزدیکی انتهای صاف آن نگه دارد. در حالی که شما به پونز نگاه می‌کنید، همراهتان باید نوار را به آرامی روی منحنی به سمت وسط بیاورد. به نظرتان همراه شما چه میزان باید نوار را حرکت دهد تا شما متوجه آن شوید؟ در چه شرایطی قادر به تشخیص رنگ و شکل نوار خواهید بود؟

 

 فعالیت را با همین روند انجام دهید. به محض اینکه قادر به تشخیص نوار می‌شوید از همراه خود بخواهید نوار را تکان ندهد. آیا می‌توانید رنگ و شکل نوار را در این موقعیت تشخیص دهید یا تنها می‌دانید که نوار در آنجا قرار دارد؟ در تمام مدت انجام تست باید فقط به پونز نگاه کنید.

 

 از همراهتان بخواهید نوار را به مرکز نزدیک‌تر کند. به محض اینکه قادر به تشخیص جزییات بیشتر شدید از همراهتان بخواهید دیگر نوار را تکان ندهد. ابتدا قادر به تشخیص رنگ نوار هستید یا شکل آن؟

 

 کار را تا جایی ادامه دهید که قادر به تشخیص رنگ و شکل نوار باشید. آیا در این حالت جزییات دیگری را نیز تشخیص می‌دهید؟

 

 حال از همراه خود بخواهید نوار دیگری را انتخاب کند. به نظرتان نتیجه این بار چه خواهد بود؟ آیا دید محیطی شما قادر به تشخیص سریع‌تر برخی رنگ‌ها است؟

 

 

 

 

آزمایش‌های تکمیلی:

 این فعالیت را در اتاقی تاریک‌تر انجام دهید. به نظرتان نتایج کار در این حالت متفاوت خواهد بود؟

 

 از همراه خود بخواهید در حین کار نوار را تکان دهد. آیا این موضوع تأثیری در نتایج کار می‌گذارد؟

 

 یک عدد یا حرف در قسمت بالایی نوارها بنویسید. به نظرتان چه زمانی قادر به خواندن این نوشته‌ها روی نوارها خواهید شد؟ آزمایش را انجام دهید و نتایج را بررسی کنید. 

 


مشاهده و نتیجه‌گیری:

به احتمال زیاد سرعت تشخیص اینکه چیزی در اطراف وجود دارد برای شما آسان است؛ اما اینکه بتوانید جزییات نوار از جمله رنگ و شکل را تشخیص دهید به این سرعت امکان‌پذیر نیست. دید محیطی ما در تشخیص اینکه چیزی وارد میدان دید ما می‌شود بسیار سریع عمل می‌کند، اما در تشخیص رنگ، شکل و سایر جزییات ضعف دارد. دلیل آن است که سلول‌های متفاوت و کمتری در چشم و مغز ما درگیر دیدن چیزی توسط دید محیطی در مقایسه با دید مرکزی می‌شوند.

 

 

 

 

دید محیطی وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام می‌دهد. این دید حرکات اجسام را در نورهای کم و زیاد به خوبی تشخیص می‌دهد که این موضوع امکان فرار سریع ما از شرایط خطرناک را ایجاد می‌کند. بر این اساس تشخیص نوار در تاریکی نیز امکان‌پذیر است و در صورتی که نوار تکان داده شود بسیار راحت‌تر تشخیص داده می‌شود. نیاکان ما نیازی به دانستن جزییات نوع خطر برای فرار از آن نداشته‌اند. برای تشخیص رنگ، شکل و سایر جزییات، می‌توانستند منتظر بمانند تا نور کافی در اختیار باشد تا با دید مرکزی اجسام نسبتاً ساکن را مورد بررسی قرار دهند.

 


منبع:
 

منابع مفید: 


خطای دید با شمع 

خطای دید: اثر استروبوسکوپیک

چشم

حل معمای کوچک شدن ماه

سایه‌های رنگی

Retina for kids (Washangton university)

When a Flashing Light Shows More (Scientific American)

Rods and Cones (Hyperphysics)

Peripheral vision  - WIKI

1395/2/17 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content