XMod
 مصاحبه با ادوارد ویتن - قسمت اول
مصاحبه با ادوارد ویتن - قسمت اول
چگونه با ریاضی‌دانان کار کنیم؟

  

        

 

 

ادوارد ویتن (Edward Witten) ‏(زاده ۲۶ اوت ۱۹۵۱ در مریلند) ریاضی‌دان و فیزیک‌دان آمریکایی و استاد در مؤسسه مطالعات پیشرفته است. ویتن با کارهایش - که پیشرفت‌های فراوانی را در ریاضی موجب شده‌اند - خدمات گسترده‌ای را به فیزیک نظری رسانده است. او در زمینه‌های نظریه میدان‌های کوانتومی و نظریه ریسمان و همچنین توپولوژی و هندسه مربوط به این دو نظریه فعال بوده است. دستاوردهای او شامل اثبات قضیهٔ انرژی مثبت (Positive energy theorem) و کارهایش در زمینه ابرتقارن و نظریه مورس و معرفی نظریه میدان‌های کوانتومی توپولوژیکی (topological quantum field theory) و کارهایش در زمینه تقارن آینه‌ای و حدسش در زمینه وجود نظریه-م، می‌شوند. ویتن در سال ۱۹۹۰ موفق به دریافت مدال فیلدز از اتحادیه بین‌المللی ریاضیات شد. او اولین فیزیکدانی است که این مدال را به دست می‌آورد. (منبع: ویکی‌پدیا)
 
نشریهٔ Notices که هر ماه از سوی انجمن ریاضی آمریکا منتشر می‌شود مصاحبه‌ای از این ریاضی-فیزیک‌دان مشهور آمریکایی را آورده که خود یک نسخهٔ ویرایش‌شده از مصاحبه‌ای است که در شماره دسامبر 2014 از اخبار kavli IPMU چاپ شده است.
 
این مصاحبه  در نوامبر 2014 به‌مناسبت دریافت جایزه‌ٔ Kyoto درعلوم پایه توسط ویتن، انجام شد. ویتن استاد Charles Simonyi در دانشکده‌ٔ علوم طبیعی در مؤسسه‌ی مطالعات پیشرفته در پرینستون است. دو عضو ارشد از اعضای kavli IPMU، به نام‌های یوکینوبو تودا (Yukinobu Toda) و ماساهیتو یامازاکی (Masahito Yamazaki) نیز در مصاحبه شرکت کرده‌اند.

در بیشتر این مصاحبه سوال‌ها تخصصی هستند، ولی در بخش‌های پایانی مصاحبه که ترجمهٔ آن را در اینجا آورده‌ایم صحبت‌هایی ردوبدل شده که به‌نظر ما برای دانش‌آموزان و سایر علاقمندان نیز می‌تواند جالب و آموزنده باشد. 
 

  

 

 

 

ادوارد ویتن

تودا: من یک سؤال کلی دارم. ریاضیدانان بهتر است روی چه مسائلی کار کنند؟ 

 

 

ویتن: خب، هندسه‌جبری‌دانان (algebraic geometers) مسئله‌های زیادی را مطالعه می‌کنند که شامل دوگانگی‌هایی است که توسط فیزیکدانان مطالعه شده است. در موارد بسیاری، من نمی‌توانم پیشنهاد زیادی بدهم، چرا که من یک متخصص در پیشرفت‌های اخیر نیستم. در برخی موارد، هنوز در تلاش برای فهمیدن مطالب مرتبطی که فیزیکدانان قبلاً انجام داده‌اند، هستم. برای مثال، فرمول‌های Gopakumar-Vafa وOoguri-Vafa برای هندسه‌‌جبری‌دانان بسیار تاثیرگذار بوده است، اما به عنوان یک فیزیکدان، من هیچ گاه از اینکه آنها را درک کرده باشم راضی نبوده‌ام. بنابراین، طی سال گذشته وقت بسیار زیادی را برای درک بهتر این روابط با یک دانشجو به نام میکولا ددوشنکو (Mykola Dedushenko) گذرانده‌ام. در این کار، من تکالیفی را انجام می‌دادم که قبل از پاسخ به سوال شما می‌بایستی آنها را درک کرده باشم. 
 
 

 

 

اُگاری: شما هفته آینده درkavli IPMU دراین مورد صحبت خواهید کرد (بعداً به عنوان یک مقاله چاپ شد: «برخی جزئیات در رابطه با روابط Gopakumar-Vafa و Ooguri-Vafa»,ا arXiv:1411.7108).
 

 

 

ویتن: برمی‌گردیم به سوال یوکینوبا، اگرچه زمینه‌های زیادی از علاقه‌ٔ رایج وجود دارد که احتمالاً من نمی‌توانم نظر سودمندی در مورد آن بدهم، اما پیشنهاد کوچکی برای هندسه‌‌جبری‌دانان دارم. من قطعاً سطوح ابرریمانی را پیشنهاد می‌کنم. من مطمئن هستم که یک نظریه‌ٔ عمیق در این ناحیه وجود دارد. نمی‌توانم قول بدهم که چقدر سریع این می‌تواند آشکار شود. یک نظریه‌ٔ عمیق احتمالاً تنها وقتی می‌تواند در زمان نزدیکی گسترش یابد که تعداد قابل توجهی از افراد به آن علاقه‌مند باشند. شاید کارگاه آموزشی که در بهار آینده در مرکز سیمونز (Simons Center) برگزار خواهیم کرد، به عملی شدن این مورد کمک کند. در آینده این را خواهیم دید.
 

 

 

اُگاری: این قطعاً درست است که زمانی که حدوداً بیست و پنج تا سی سال پیش دانشمندان روی تناهی و به صفر رسیدن ثابت کیهان‌شناسی کار می‌کردند، این کاملا راضی‌کننده نبوده است. درک کامل از آن تنها در صورت توصیف مناسب در هندسه‌ٔ سطوح ابرریمانی، برای شما ممکن می‌شود.

 

 

ویتن: متشکرم  هیروسی، و از اینکه شما هم همین طور فکر می‌کنید خوشحالم. تمام فیزیکدانان با این موافق نیستند، چرا که ممکن است همه چیز را به صورت عملگرهای تصویر-متغیر (picture-changing) بیان کرد و طولی نمی‌کشد که سطوح ابرریمانی ناپدید می‌شوند. من به شخصه فکر می‌کنم که زمانی که فردی این کار را انجام دهد، آن فرد به طور کامل نمی‌تواند بفهمد که این روابط چه معنی می‌دهند. اما همه با این موافق نیستند.

 

 

از نظر من یک دلیل برای آنکه پیشرفت نظریه‌ٔ سطوح ابرریمانی در دهه 1890 متوقف شد، این بود که فیزیکدانان به درک جزئی خود، که در آن سطوح ابرریمانی ناپدید شدند، راضی شدند. یک زیبایی چشم‌گیری در این موضوع وجود دارد، که من فکر می‌کنم اگر شما سعی بر فهمیدن مطالب از آن راه باشید، آن را از دست خواهید داد. من به قدر کافی به این موضوع اهمیت داده‌ام و سال‌های زیادی را تا کنون صرف درست نوشتن جزئیات توصیفات در قالب سطوح ابرریمانی، کرده‌ام.

 

 

زیاد روشن به نظر نمی‌رسد که فیزیکدانان زیادی به جزئیاتی که من در تلاش برای حل کردن آن هستم، علاقمند باشند. بنابراین یکی از امید‌های من این بوده است که ریاضیدانان  به پیشرفت در سطوح ابرریمانی علاقه‌مند شوند. نمی‌توانم قول بدهم، اما فکر می‌کنم این طور شود.

 

 

اُگاری: آیا شما این انتظار را دارید که بینش فیزیک جدید از درک دقیق‌تر از نظریه‌ٔ ریسمان اختلالی ناشی می‌شود؟

 

 

ویتن: جواب این سوال به منظور شما از بینش فیزیکی بستگی دارد. من فکر می‌کنم کسی نظریه‌ٔ اختلال ابرریسمانی را بهتر درک می‌کند که آن را بر حسب انتگرال بر فضای مدولی سطوح ابرریمانی، فرمول‌بندی کند. این نوعی از ادراک و بینش است. البته، من در حال حاضر هیچ گونه مدرکی نمی‌بینم که نشان دهد استفاده از سطوح ابرریمانی - به صورتی که به فهم ما از نظریه‌‌ٔ اختلال کمک می‌کند - می‌تواند به سوال‌های ما در، بهعنوان مثال، نظریهٔ غیراختلالی یا ساختار تقارنی نظریه‌‌‌ٔ ریسمان یا هر چیز دیگری پاسخ دهد. 

 

 

یامازاکی: اجازه بدهید من سوال آخرم را بپرسم. شما تقریباً در زمینه‌ٔ ریاضی فیزیک در حال کار هستید. مذاکرات بسیاری نیز با ریاضیدانان دارید و مقالات ریاضی نیز می‌نویسید.

 

 

ویتن: بله، من مقالات ریاضی را در موارد بسیار خاصی که فکر می‌کنم می‌توانم کار برجسته‌ای انجام دهم، می‌نویسم. مثال‌های اخیر کار من با ران دونگی (Ron Donagi) بر روی برخی سوالات بنیادی در مورد فضای مدولی سطوح ابرریمانی و کار با راف مازئو (Rafe Mazzeo) بر روی حالت مرزی قطب نام (Nahm Pole) که قبلاً اشاره کردم، بوده است.

 

 

یامازاکی: صحیح. بنابراین، سوال من این است که، توصیه‌ٔ شما در این مورد که اگر یک فیزیکدان بخواهد به‌طور موثری با یک ریاضیدان کار کند، چیست؟

 

 

ویتن: دادن پیشنهاد بسیار سخت است. معمولاً ارائه‌ٔ اثبات‌های سخت به روش‌های بسیار دقیق احتیاج دارد. این، کار را برای یک فیزیکدان سخت می‌کند و بنابراین من به شخصه این کار را در موارد بسیار خاصی انجام می‌دهم که فکر کنم چیزی واقعاً از قلم افتاده باشد و به مقدار کافی ساده باشد که اگر همکارانی داشتم، بتوانم در مورد آن کمک کنم. برخی از فیزیکدانان تمایل دارند که به جزئیات بیشتری وارد شوند و تکنیک‌هایی برای اثبات‌های سخت را در زمینه‌ٔ خاصی یاد بگیرند، اما من فکر می‌کنم که بیشتر فیزیکدانان تنها وقتی از این کار خوشحال و موفق می‌شوند که در موارد بسیار خاصی مانند موردی که من برداشتم، باشد.

 

 

یامازاکی: بله درست است. همچنین، آیا این درست است که در بسیاری از کارهای شما، گفتگو با برخی از ریاضیدانان برای شما یک الهام بوده است؟

 

 

ویتن: این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که کاری را که یک ریاضیدان انجام داده است، بخشی از فیزیک را که هنوز درک نشده و برای من بی‌معنی است را در بر بگیرد. من قبلاً به یک مورد که شامل انگارهٔ حجم (Volume Conjecture) بود، اشاره کردم. برای سال‌ها من نمی‌توانستم نتایج در این زمینه را بفهمم، چرا که نقاطِ بحرانیِ پیچیده، بخش‌هایی به‌صورت نمایی بزرگ می‌ساختند. در آن زمان این را کنار گذاشتم، و قادر به پیش بردن آن نبودم.

 

 

در نهایت، در تابستان 2009، در یک کنفرانس در موسسه هاوسدورف (Hausdorff) در شهر بن به مناسبت بیستمین سالگرد نظریه‌‌ٔ Chern-Simons حضور پیدا کردم. در مورد انگارهٔ حجم سخنرانی‌هایی شنیدم. برای من، این خجالت‌آور بود که نمی‌دانستم این بخش‌های به‌صورت نمایی بزرگ از کجا ‌آمده‌اند. من احساس می‌کنم که نگرانی زیاد من برای این سوال، توجیه‌پذیر است، چرا که جواب این سوال بسیار سودمند از کار در آمد.  

 

 

یامازاکی: درست است. در آن مورد احساس اینکه قطعات در جاهای مناسبی نیستند شما را به این سوال، که شما در نهایت آن را حل کردید، رساند، و همچنین منجر به پیشرفت‌های جدیدی نیز شد.

 

 

ویتن: بله، مورد دیگر زمانی بود که من احساس کردم  بیلینسون (Beilinson) و درینفلد (Drinfeld) قطعات شوگی (shogi) را در صفحه‌ٔ شطرنج به هم ریخته‌اند.
 
 

 

 
 
 

1394/10/24 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 مصاحبه با ادوارد ویتن - قسمت اول
مصاحبه با ادوارد ویتن - قسمت اول
چگونه با ریاضی‌دانان کار کنیم؟

  

        

 

 

ادوارد ویتن (Edward Witten) ‏(زاده ۲۶ اوت ۱۹۵۱ در مریلند) ریاضی‌دان و فیزیک‌دان آمریکایی و استاد در مؤسسه مطالعات پیشرفته است. ویتن با کارهایش - که پیشرفت‌های فراوانی را در ریاضی موجب شده‌اند - خدمات گسترده‌ای را به فیزیک نظری رسانده است. او در زمینه‌های نظریه میدان‌های کوانتومی و نظریه ریسمان و همچنین توپولوژی و هندسه مربوط به این دو نظریه فعال بوده است. دستاوردهای او شامل اثبات قضیهٔ انرژی مثبت (Positive energy theorem) و کارهایش در زمینه ابرتقارن و نظریه مورس و معرفی نظریه میدان‌های کوانتومی توپولوژیکی (topological quantum field theory) و کارهایش در زمینه تقارن آینه‌ای و حدسش در زمینه وجود نظریه-م، می‌شوند. ویتن در سال ۱۹۹۰ موفق به دریافت مدال فیلدز از اتحادیه بین‌المللی ریاضیات شد. او اولین فیزیکدانی است که این مدال را به دست می‌آورد. (منبع: ویکی‌پدیا)
 
نشریهٔ Notices که هر ماه از سوی انجمن ریاضی آمریکا منتشر می‌شود مصاحبه‌ای از این ریاضی-فیزیک‌دان مشهور آمریکایی را آورده که خود یک نسخهٔ ویرایش‌شده از مصاحبه‌ای است که در شماره دسامبر 2014 از اخبار kavli IPMU چاپ شده است.
 
این مصاحبه  در نوامبر 2014 به‌مناسبت دریافت جایزه‌ٔ Kyoto درعلوم پایه توسط ویتن، انجام شد. ویتن استاد Charles Simonyi در دانشکده‌ٔ علوم طبیعی در مؤسسه‌ی مطالعات پیشرفته در پرینستون است. دو عضو ارشد از اعضای kavli IPMU، به نام‌های یوکینوبو تودا (Yukinobu Toda) و ماساهیتو یامازاکی (Masahito Yamazaki) نیز در مصاحبه شرکت کرده‌اند.

در بیشتر این مصاحبه سوال‌ها تخصصی هستند، ولی در بخش‌های پایانی مصاحبه که ترجمهٔ آن را در اینجا آورده‌ایم صحبت‌هایی ردوبدل شده که به‌نظر ما برای دانش‌آموزان و سایر علاقمندان نیز می‌تواند جالب و آموزنده باشد. 
 

  

 

 

 

ادوارد ویتن

تودا: من یک سؤال کلی دارم. ریاضیدانان بهتر است روی چه مسائلی کار کنند؟ 

 

 

ویتن: خب، هندسه‌جبری‌دانان (algebraic geometers) مسئله‌های زیادی را مطالعه می‌کنند که شامل دوگانگی‌هایی است که توسط فیزیکدانان مطالعه شده است. در موارد بسیاری، من نمی‌توانم پیشنهاد زیادی بدهم، چرا که من یک متخصص در پیشرفت‌های اخیر نیستم. در برخی موارد، هنوز در تلاش برای فهمیدن مطالب مرتبطی که فیزیکدانان قبلاً انجام داده‌اند، هستم. برای مثال، فرمول‌های Gopakumar-Vafa وOoguri-Vafa برای هندسه‌‌جبری‌دانان بسیار تاثیرگذار بوده است، اما به عنوان یک فیزیکدان، من هیچ گاه از اینکه آنها را درک کرده باشم راضی نبوده‌ام. بنابراین، طی سال گذشته وقت بسیار زیادی را برای درک بهتر این روابط با یک دانشجو به نام میکولا ددوشنکو (Mykola Dedushenko) گذرانده‌ام. در این کار، من تکالیفی را انجام می‌دادم که قبل از پاسخ به سوال شما می‌بایستی آنها را درک کرده باشم. 
 
 

 

 

اُگاری: شما هفته آینده درkavli IPMU دراین مورد صحبت خواهید کرد (بعداً به عنوان یک مقاله چاپ شد: «برخی جزئیات در رابطه با روابط Gopakumar-Vafa و Ooguri-Vafa»,ا arXiv:1411.7108).
 

 

 

ویتن: برمی‌گردیم به سوال یوکینوبا، اگرچه زمینه‌های زیادی از علاقه‌ٔ رایج وجود دارد که احتمالاً من نمی‌توانم نظر سودمندی در مورد آن بدهم، اما پیشنهاد کوچکی برای هندسه‌‌جبری‌دانان دارم. من قطعاً سطوح ابرریمانی را پیشنهاد می‌کنم. من مطمئن هستم که یک نظریه‌ٔ عمیق در این ناحیه وجود دارد. نمی‌توانم قول بدهم که چقدر سریع این می‌تواند آشکار شود. یک نظریه‌ٔ عمیق احتمالاً تنها وقتی می‌تواند در زمان نزدیکی گسترش یابد که تعداد قابل توجهی از افراد به آن علاقه‌مند باشند. شاید کارگاه آموزشی که در بهار آینده در مرکز سیمونز (Simons Center) برگزار خواهیم کرد، به عملی شدن این مورد کمک کند. در آینده این را خواهیم دید.
 

 

 

اُگاری: این قطعاً درست است که زمانی که حدوداً بیست و پنج تا سی سال پیش دانشمندان روی تناهی و به صفر رسیدن ثابت کیهان‌شناسی کار می‌کردند، این کاملا راضی‌کننده نبوده است. درک کامل از آن تنها در صورت توصیف مناسب در هندسه‌ٔ سطوح ابرریمانی، برای شما ممکن می‌شود.

 

 

ویتن: متشکرم  هیروسی، و از اینکه شما هم همین طور فکر می‌کنید خوشحالم. تمام فیزیکدانان با این موافق نیستند، چرا که ممکن است همه چیز را به صورت عملگرهای تصویر-متغیر (picture-changing) بیان کرد و طولی نمی‌کشد که سطوح ابرریمانی ناپدید می‌شوند. من به شخصه فکر می‌کنم که زمانی که فردی این کار را انجام دهد، آن فرد به طور کامل نمی‌تواند بفهمد که این روابط چه معنی می‌دهند. اما همه با این موافق نیستند.

 

 

از نظر من یک دلیل برای آنکه پیشرفت نظریه‌ٔ سطوح ابرریمانی در دهه 1890 متوقف شد، این بود که فیزیکدانان به درک جزئی خود، که در آن سطوح ابرریمانی ناپدید شدند، راضی شدند. یک زیبایی چشم‌گیری در این موضوع وجود دارد، که من فکر می‌کنم اگر شما سعی بر فهمیدن مطالب از آن راه باشید، آن را از دست خواهید داد. من به قدر کافی به این موضوع اهمیت داده‌ام و سال‌های زیادی را تا کنون صرف درست نوشتن جزئیات توصیفات در قالب سطوح ابرریمانی، کرده‌ام.

 

 

زیاد روشن به نظر نمی‌رسد که فیزیکدانان زیادی به جزئیاتی که من در تلاش برای حل کردن آن هستم، علاقمند باشند. بنابراین یکی از امید‌های من این بوده است که ریاضیدانان  به پیشرفت در سطوح ابرریمانی علاقه‌مند شوند. نمی‌توانم قول بدهم، اما فکر می‌کنم این طور شود.

 

 

اُگاری: آیا شما این انتظار را دارید که بینش فیزیک جدید از درک دقیق‌تر از نظریه‌ٔ ریسمان اختلالی ناشی می‌شود؟

 

 

ویتن: جواب این سوال به منظور شما از بینش فیزیکی بستگی دارد. من فکر می‌کنم کسی نظریه‌ٔ اختلال ابرریسمانی را بهتر درک می‌کند که آن را بر حسب انتگرال بر فضای مدولی سطوح ابرریمانی، فرمول‌بندی کند. این نوعی از ادراک و بینش است. البته، من در حال حاضر هیچ گونه مدرکی نمی‌بینم که نشان دهد استفاده از سطوح ابرریمانی - به صورتی که به فهم ما از نظریه‌‌ٔ اختلال کمک می‌کند - می‌تواند به سوال‌های ما در، بهعنوان مثال، نظریهٔ غیراختلالی یا ساختار تقارنی نظریه‌‌‌ٔ ریسمان یا هر چیز دیگری پاسخ دهد. 

 

 

یامازاکی: اجازه بدهید من سوال آخرم را بپرسم. شما تقریباً در زمینه‌ٔ ریاضی فیزیک در حال کار هستید. مذاکرات بسیاری نیز با ریاضیدانان دارید و مقالات ریاضی نیز می‌نویسید.

 

 

ویتن: بله، من مقالات ریاضی را در موارد بسیار خاصی که فکر می‌کنم می‌توانم کار برجسته‌ای انجام دهم، می‌نویسم. مثال‌های اخیر کار من با ران دونگی (Ron Donagi) بر روی برخی سوالات بنیادی در مورد فضای مدولی سطوح ابرریمانی و کار با راف مازئو (Rafe Mazzeo) بر روی حالت مرزی قطب نام (Nahm Pole) که قبلاً اشاره کردم، بوده است.

 

 

یامازاکی: صحیح. بنابراین، سوال من این است که، توصیه‌ٔ شما در این مورد که اگر یک فیزیکدان بخواهد به‌طور موثری با یک ریاضیدان کار کند، چیست؟

 

 

ویتن: دادن پیشنهاد بسیار سخت است. معمولاً ارائه‌ٔ اثبات‌های سخت به روش‌های بسیار دقیق احتیاج دارد. این، کار را برای یک فیزیکدان سخت می‌کند و بنابراین من به شخصه این کار را در موارد بسیار خاصی انجام می‌دهم که فکر کنم چیزی واقعاً از قلم افتاده باشد و به مقدار کافی ساده باشد که اگر همکارانی داشتم، بتوانم در مورد آن کمک کنم. برخی از فیزیکدانان تمایل دارند که به جزئیات بیشتری وارد شوند و تکنیک‌هایی برای اثبات‌های سخت را در زمینه‌ٔ خاصی یاد بگیرند، اما من فکر می‌کنم که بیشتر فیزیکدانان تنها وقتی از این کار خوشحال و موفق می‌شوند که در موارد بسیار خاصی مانند موردی که من برداشتم، باشد.

 

 

یامازاکی: بله درست است. همچنین، آیا این درست است که در بسیاری از کارهای شما، گفتگو با برخی از ریاضیدانان برای شما یک الهام بوده است؟

 

 

ویتن: این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که کاری را که یک ریاضیدان انجام داده است، بخشی از فیزیک را که هنوز درک نشده و برای من بی‌معنی است را در بر بگیرد. من قبلاً به یک مورد که شامل انگارهٔ حجم (Volume Conjecture) بود، اشاره کردم. برای سال‌ها من نمی‌توانستم نتایج در این زمینه را بفهمم، چرا که نقاطِ بحرانیِ پیچیده، بخش‌هایی به‌صورت نمایی بزرگ می‌ساختند. در آن زمان این را کنار گذاشتم، و قادر به پیش بردن آن نبودم.

 

 

در نهایت، در تابستان 2009، در یک کنفرانس در موسسه هاوسدورف (Hausdorff) در شهر بن به مناسبت بیستمین سالگرد نظریه‌‌ٔ Chern-Simons حضور پیدا کردم. در مورد انگارهٔ حجم سخنرانی‌هایی شنیدم. برای من، این خجالت‌آور بود که نمی‌دانستم این بخش‌های به‌صورت نمایی بزرگ از کجا ‌آمده‌اند. من احساس می‌کنم که نگرانی زیاد من برای این سوال، توجیه‌پذیر است، چرا که جواب این سوال بسیار سودمند از کار در آمد.  

 

 

یامازاکی: درست است. در آن مورد احساس اینکه قطعات در جاهای مناسبی نیستند شما را به این سوال، که شما در نهایت آن را حل کردید، رساند، و همچنین منجر به پیشرفت‌های جدیدی نیز شد.

 

 

ویتن: بله، مورد دیگر زمانی بود که من احساس کردم  بیلینسون (Beilinson) و درینفلد (Drinfeld) قطعات شوگی (shogi) را در صفحه‌ٔ شطرنج به هم ریخته‌اند.
 
 

 

 
 
 

1394/10/24 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content