XMod
 مصاحبه با مارتین هِِیرِر، برنده‌ی مدال فیلدز: بخش چهارم
مصاحبه با مارتین هِِیرِر، برنده‌ی مدال فیلدز: بخش چهارم
بخش چهارم از مصاحبۀ ژورنال انجمن ریاضیات اروپا با مارتین هِیرِر
 
 
 
 آیا تا به حال یک کتاب ریاضی را صفحه به صفحه خوانده‌اید؟
بایید فکر کنم. به نظرم تنها یک یا دو بار، هنگامی که یک دانشجوی جوان بودم. یک نویسنده‌ی خوب کتب ریاضی به این رشته اشراف کامل دارد و سعی می‌کند مطالب را به بخش‌های کوچک و گام به گام تبدیل کند.
 
  قبلاً درباره‌ی اینکه امکان ندارد فرمول‌بندی‌های قطعی را به قضایای ریاضی نسبت دهیم صحبت کردیم. چیزی که در یک نتیجه‌گیری مهم است، فرمول‌های متعدد نیستند، بلکه ایده‌ای است که در پشت آن‌ها وجود دارد. شما نمی‌توانید با قضیه مانند یک جعبه‌ی سیاه برخورد کنید. اما ایده‌ها هرگز فرمول‌بندی نمی‌شوند.
 
دراین باره زیاد مطمئن نیستم. به نظرم فرمول‌ها می‌توانند ایده‌ها را انتقال دهند. اما این کار را به شکلی غیرمستقیم انجام می‌دهند. شما می‌توانید یک ایده را به شکل فرمول‌های مختلف نشان دهید. ظاهر فرمول‎ها متفاوت است، اما یک حقیقت را بیان می‌کنند.
 
 
  نظر شما شبیه حرفی است که زیاد درباره‌ی ریاضیات گفته می‌شود. می‌گویند ریاضیات چیزی است که به آن عادت می‌کنیم و هرگز متوجه نیستیم که حقیقتاً در حال انجام چه کاری هستیم. فقط اعتقاد داریم که در حال انجام کاری هستیم...
 
موضوع مهم دیگر ارائه‌ی یک مثال ساختارمند و آموزنده است. یک مثال ویژه که ایده را بدون نیاز به فرمول‌بندی انتقال دهد. من در صحبت‌هایم یک مثال صریح را بیان کردم. منظورم را دریافتید؟
 
  نه، این کمی برایم سخت است. اما در همین راستا به نظر می‌رسد که مناسب‌ترین راه برای انتقال ادراک ریاضیاتی، روش مکالمات رودررو و شخصی است. این روش به اندازه‌ی قدمت بشر وجود داشته است. واقعاً چرا اینگونه است؟
 
چون باید در مسیر ریاضی آهسته و پیوسته پیش رفت، باید امکان تعامل مستقیم وجود داشته باشد. در این روش شما می‌توانید سوال بپرسید. شکل‌ها هم بسیار مهم هستند، شما می‌توانید شکل بکشید. اشکال هرچقدر هم که ساده و خام باشند، می‌توانند بیشتر از هزار کلمه مفاهیم را انتقال دهند.
 
  اثبات‌های ریاضی هنگامی که تدوین می‌شوند، قراردادی هستند. اگرچه به استانداردهای منطقی که آن‌ها را ایجاد کرده‌اند پایبند هستند، اما هنگامی که وارد ارتباط با یکدیگر می‌شوند، شک و تردیدهایی را برمی‌انگیزند. نظر شما راجع به اثبات‌ها چیست؟ آیا اصلاً آن‌ها را می‌خوانید؟
 
هنگامی که با یک نتیجه مواجه می‌شوم، ابتدا از خود می‌پرسم: آیا می‌توانم این را برای خودم اثبات کنم؟ و سعی می‌کنم اثبات موجهی بیابم. معمولاً به نتیجه می‌رسم اما گاهی هم به بن‌بست برمی‌خوردم. من اثبات را به دو یا چند مسیر کوتاه تقسیم می‌کنم و بر آن‌ها متمرکز می‌شوم. در نهایت یا به اثبات کلی صحیحی می‌رسم یا متوجه می‌شوم که راه را اشتباه رفته‌ام.
 
  نحوه‌ی ارائه‌ی ریاضیات به مخاطبان بسیار مهم است. شما معمولاً از چه راه‌هایی استفاده می‌کنید؟ با روش‌های مدرن مانند پاورپوینت موافق هستید؟ به نظر من آن‌ها نمایشی و پر زرق و برق هستند.
 
قطعاً این روش‌ها پر زرق و برق و جذابند. البته من تخته‌ی سیاه را ترجیح می‌دهم. اما در برخی شرایط مانند کنگره و سمینار، تنها گزینه‌ی موجود پاورپوینت است. مزیت تخته‌ی سیاه این است که احتیاجی نیست از قبل آن را آماده کنید. می‌توانید در همان لحظه هرچه در ذهن دارید را روی تخته پیاده کنید و اشکال مورد نظرتان را بکشید. من در کتاب‌های منتشر شده‌ام هم سعی کردم تا جایی که امکان دارد از شکل استفاده کنم.
 
  چگونه تصاویر را استفاده می‌کنید؟ من به شخصه ضمیمه‌ی آن‌ها در انتهای کتاب با استفاده از نرم‌افزار پست اسکریپت (PostScript) را ترجیح می‌دهم.
 
من کدهای پست اسکریپت را در زبان C++ می‌نویسم. از TikZ هم استفاده می‌کنم، زیرا ارتباط شکل و متن را طبیعی‌تر نشان می‌دهد و نیازی نیست فایل‌هایم را به طور جداگانه ذخیره کنم.
 
 
 
 
  یکی از خصیصه‌های منفی سخنرانی‌های مدرن این است که در کنار نمایش فیلم و عکس، حضور سخنران تا حدی اضافی و غیرضروری جلوه می‌کند. گویی سخنران هم می‌تواند به میان مخاطبان رفته و نمایش را تماشا کند. اما نکته‌ی دیگری که باید درباره‌ی آن صحبت کنیم، زمان و ایده‌ها است. اگر زمان را خطی در نظر بگیریم، ایده‌ها که خطی نیستند. در گذشته بهتر میشد راجع به ایده‌‌ها صحبت کرد. اما امروزه فشار بیشتری روی ریاضیدانان وجود دارد. به نظر شما برای یک دانشجوی معمولی کارشناسی ارشد ریاضیات کدام راه بهتر است: یکی از حوزه‌های شناخته شده اما جذاب ریاضی را انتخاب کرده و به بررسی بیشتر آن بپردازد، یا یک ایده‌ی جدید اما نه الزاماً جالب را برگزیند و در آن زمینه کار کند؟
 
قطعاً انتخاب راه اول بهتر است، اما تشخیص اینکه کدام حوزه جذاب است و کدام حوزه جذاب نیست دشوار است. مانند این است که بخواهیم بفهمیم کدام حوزه‌ها کاربردی و کدامیک غیرکاربردی‌اند.
 
   ا در بسیاری از موارد، پایان‌نامه‌ها و یا حتی مقالات عمومی، صرفاً یک تمرین تکنیکی ساده‌اند و یا برای رفع موانع اداری و تحصیلی نوشته شده‌اند.
 
 
 
قبلاً هم گفتم این روشی است که دنیا آن را دنبال می‌کند و ما نمی‌توانیم تغییری در آن ایجاد کنیم.
 
  در گذشته دانش‌آموختگان دوره‌ی دکترای ریاضی می‌توانستند معلم دبیرستان شوند. در نیمه‌ی اول قرن گذشته در کشور سوئد بسیاری از ریاضیدانان دبیر بوده‌اند. وایرشتراس یکی از این معلمان بود که برای مدت زیادی این وظیفه را به عهده داشت. در آن دوره چنین منصبی معتبر تلقی می‌شد.
 
خب امروزه دیگر چنین نیست. زمانه عوض شده. حق با شماست، من هم در سوئیس خانمی را می‌شناختم که در ریاضیات عالی بود و در نهایت وارد شغل معلمی دبیرستان شد.
 
  به عنوان سوال آخر، می‌خواهم بپرسم که چه چیزی مشوق و انگیزه‌ی اصلی شما برای حل مسائل دشوار است؟ قطعاً پول نیست، زیرا حتی برای یک ریاضیدان هم راه‌های بسیار راحت‌تری وجود دارد تا درآمد کسب کند و نیازی هم نباشد که مسائل سخت را حل کند. آیا کسب شهرت و آوازه چنین انگیزه‌ای را به شما می‌دهد؟
 
قطعاً پول انگیزه‌ی خوبی نیست. زیرا همانطور که گفتم نیازهای مهم ما برطرف می‌شود. اگر به دنبال شهرت باشیم هم باید بگویم من تا امروز سهم خود را عادلانه دریافت کرده‌ام.
 
  بنابراین به عشق به ریاضیات برمی‌گردیم، شیرینی خاصی که در چالش‌ها و مسائل آن وجود دارد و بسیاری از افراد نمی‌توانند آن را درک کنند.
 
اولف پرسون (Ulf Persson)، عضو هیئت تحریریه‌ی EMS و استاد ریاضیات دانشگاه فناوری چالمرز (Chalmers University) در شهر گوتنبرگ است و دکترای خود را در سال 1975 در هاروارد دریافت کرده است. او در سال‌های اخیر مشغول مصاحبه با برندگان مدال فیلدز برای خبرنامه‌ی EMS است. این مصاحبه‌ها در آینده گردآوری شده و در یک کتاب منتشر خواهند شد. 
 

منبع:
 
European Journal of Mathematics
 
منابع مفید:
 
1395/3/17 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 مصاحبه با مارتین هِِیرِر، برنده‌ی مدال فیلدز: بخش چهارم
مصاحبه با مارتین هِِیرِر، برنده‌ی مدال فیلدز: بخش چهارم
بخش چهارم از مصاحبۀ ژورنال انجمن ریاضیات اروپا با مارتین هِیرِر
 
 
 
 آیا تا به حال یک کتاب ریاضی را صفحه به صفحه خوانده‌اید؟
بایید فکر کنم. به نظرم تنها یک یا دو بار، هنگامی که یک دانشجوی جوان بودم. یک نویسنده‌ی خوب کتب ریاضی به این رشته اشراف کامل دارد و سعی می‌کند مطالب را به بخش‌های کوچک و گام به گام تبدیل کند.
 
  قبلاً درباره‌ی اینکه امکان ندارد فرمول‌بندی‌های قطعی را به قضایای ریاضی نسبت دهیم صحبت کردیم. چیزی که در یک نتیجه‌گیری مهم است، فرمول‌های متعدد نیستند، بلکه ایده‌ای است که در پشت آن‌ها وجود دارد. شما نمی‌توانید با قضیه مانند یک جعبه‌ی سیاه برخورد کنید. اما ایده‌ها هرگز فرمول‌بندی نمی‌شوند.
 
دراین باره زیاد مطمئن نیستم. به نظرم فرمول‌ها می‌توانند ایده‌ها را انتقال دهند. اما این کار را به شکلی غیرمستقیم انجام می‌دهند. شما می‌توانید یک ایده را به شکل فرمول‌های مختلف نشان دهید. ظاهر فرمول‎ها متفاوت است، اما یک حقیقت را بیان می‌کنند.
 
 
  نظر شما شبیه حرفی است که زیاد درباره‌ی ریاضیات گفته می‌شود. می‌گویند ریاضیات چیزی است که به آن عادت می‌کنیم و هرگز متوجه نیستیم که حقیقتاً در حال انجام چه کاری هستیم. فقط اعتقاد داریم که در حال انجام کاری هستیم...
 
موضوع مهم دیگر ارائه‌ی یک مثال ساختارمند و آموزنده است. یک مثال ویژه که ایده را بدون نیاز به فرمول‌بندی انتقال دهد. من در صحبت‌هایم یک مثال صریح را بیان کردم. منظورم را دریافتید؟
 
  نه، این کمی برایم سخت است. اما در همین راستا به نظر می‌رسد که مناسب‌ترین راه برای انتقال ادراک ریاضیاتی، روش مکالمات رودررو و شخصی است. این روش به اندازه‌ی قدمت بشر وجود داشته است. واقعاً چرا اینگونه است؟
 
چون باید در مسیر ریاضی آهسته و پیوسته پیش رفت، باید امکان تعامل مستقیم وجود داشته باشد. در این روش شما می‌توانید سوال بپرسید. شکل‌ها هم بسیار مهم هستند، شما می‌توانید شکل بکشید. اشکال هرچقدر هم که ساده و خام باشند، می‌توانند بیشتر از هزار کلمه مفاهیم را انتقال دهند.
 
  اثبات‌های ریاضی هنگامی که تدوین می‌شوند، قراردادی هستند. اگرچه به استانداردهای منطقی که آن‌ها را ایجاد کرده‌اند پایبند هستند، اما هنگامی که وارد ارتباط با یکدیگر می‌شوند، شک و تردیدهایی را برمی‌انگیزند. نظر شما راجع به اثبات‌ها چیست؟ آیا اصلاً آن‌ها را می‌خوانید؟
 
هنگامی که با یک نتیجه مواجه می‌شوم، ابتدا از خود می‌پرسم: آیا می‌توانم این را برای خودم اثبات کنم؟ و سعی می‌کنم اثبات موجهی بیابم. معمولاً به نتیجه می‌رسم اما گاهی هم به بن‌بست برمی‌خوردم. من اثبات را به دو یا چند مسیر کوتاه تقسیم می‌کنم و بر آن‌ها متمرکز می‌شوم. در نهایت یا به اثبات کلی صحیحی می‌رسم یا متوجه می‌شوم که راه را اشتباه رفته‌ام.
 
  نحوه‌ی ارائه‌ی ریاضیات به مخاطبان بسیار مهم است. شما معمولاً از چه راه‌هایی استفاده می‌کنید؟ با روش‌های مدرن مانند پاورپوینت موافق هستید؟ به نظر من آن‌ها نمایشی و پر زرق و برق هستند.
 
قطعاً این روش‌ها پر زرق و برق و جذابند. البته من تخته‌ی سیاه را ترجیح می‌دهم. اما در برخی شرایط مانند کنگره و سمینار، تنها گزینه‌ی موجود پاورپوینت است. مزیت تخته‌ی سیاه این است که احتیاجی نیست از قبل آن را آماده کنید. می‌توانید در همان لحظه هرچه در ذهن دارید را روی تخته پیاده کنید و اشکال مورد نظرتان را بکشید. من در کتاب‌های منتشر شده‌ام هم سعی کردم تا جایی که امکان دارد از شکل استفاده کنم.
 
  چگونه تصاویر را استفاده می‌کنید؟ من به شخصه ضمیمه‌ی آن‌ها در انتهای کتاب با استفاده از نرم‌افزار پست اسکریپت (PostScript) را ترجیح می‌دهم.
 
من کدهای پست اسکریپت را در زبان C++ می‌نویسم. از TikZ هم استفاده می‌کنم، زیرا ارتباط شکل و متن را طبیعی‌تر نشان می‌دهد و نیازی نیست فایل‌هایم را به طور جداگانه ذخیره کنم.
 
 
 
 
  یکی از خصیصه‌های منفی سخنرانی‌های مدرن این است که در کنار نمایش فیلم و عکس، حضور سخنران تا حدی اضافی و غیرضروری جلوه می‌کند. گویی سخنران هم می‌تواند به میان مخاطبان رفته و نمایش را تماشا کند. اما نکته‌ی دیگری که باید درباره‌ی آن صحبت کنیم، زمان و ایده‌ها است. اگر زمان را خطی در نظر بگیریم، ایده‌ها که خطی نیستند. در گذشته بهتر میشد راجع به ایده‌‌ها صحبت کرد. اما امروزه فشار بیشتری روی ریاضیدانان وجود دارد. به نظر شما برای یک دانشجوی معمولی کارشناسی ارشد ریاضیات کدام راه بهتر است: یکی از حوزه‌های شناخته شده اما جذاب ریاضی را انتخاب کرده و به بررسی بیشتر آن بپردازد، یا یک ایده‌ی جدید اما نه الزاماً جالب را برگزیند و در آن زمینه کار کند؟
 
قطعاً انتخاب راه اول بهتر است، اما تشخیص اینکه کدام حوزه جذاب است و کدام حوزه جذاب نیست دشوار است. مانند این است که بخواهیم بفهمیم کدام حوزه‌ها کاربردی و کدامیک غیرکاربردی‌اند.
 
   ا در بسیاری از موارد، پایان‌نامه‌ها و یا حتی مقالات عمومی، صرفاً یک تمرین تکنیکی ساده‌اند و یا برای رفع موانع اداری و تحصیلی نوشته شده‌اند.
 
 
 
قبلاً هم گفتم این روشی است که دنیا آن را دنبال می‌کند و ما نمی‌توانیم تغییری در آن ایجاد کنیم.
 
  در گذشته دانش‌آموختگان دوره‌ی دکترای ریاضی می‌توانستند معلم دبیرستان شوند. در نیمه‌ی اول قرن گذشته در کشور سوئد بسیاری از ریاضیدانان دبیر بوده‌اند. وایرشتراس یکی از این معلمان بود که برای مدت زیادی این وظیفه را به عهده داشت. در آن دوره چنین منصبی معتبر تلقی می‌شد.
 
خب امروزه دیگر چنین نیست. زمانه عوض شده. حق با شماست، من هم در سوئیس خانمی را می‌شناختم که در ریاضیات عالی بود و در نهایت وارد شغل معلمی دبیرستان شد.
 
  به عنوان سوال آخر، می‌خواهم بپرسم که چه چیزی مشوق و انگیزه‌ی اصلی شما برای حل مسائل دشوار است؟ قطعاً پول نیست، زیرا حتی برای یک ریاضیدان هم راه‌های بسیار راحت‌تری وجود دارد تا درآمد کسب کند و نیازی هم نباشد که مسائل سخت را حل کند. آیا کسب شهرت و آوازه چنین انگیزه‌ای را به شما می‌دهد؟
 
قطعاً پول انگیزه‌ی خوبی نیست. زیرا همانطور که گفتم نیازهای مهم ما برطرف می‌شود. اگر به دنبال شهرت باشیم هم باید بگویم من تا امروز سهم خود را عادلانه دریافت کرده‌ام.
 
  بنابراین به عشق به ریاضیات برمی‌گردیم، شیرینی خاصی که در چالش‌ها و مسائل آن وجود دارد و بسیاری از افراد نمی‌توانند آن را درک کنند.
 
اولف پرسون (Ulf Persson)، عضو هیئت تحریریه‌ی EMS و استاد ریاضیات دانشگاه فناوری چالمرز (Chalmers University) در شهر گوتنبرگ است و دکترای خود را در سال 1975 در هاروارد دریافت کرده است. او در سال‌های اخیر مشغول مصاحبه با برندگان مدال فیلدز برای خبرنامه‌ی EMS است. این مصاحبه‌ها در آینده گردآوری شده و در یک کتاب منتشر خواهند شد. 
 

منبع:
 
European Journal of Mathematics
 
منابع مفید:
 
1395/3/17 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content