XMod
 64 تكنيك براي يادگيري سريع‌تر، بهتر و عميق‌تر (مشاوره‌يِ شماره‌ي 18)
64 تكنيك براي يادگيري سريع‌تر، بهتر و عميق‌تر (مشاوره‌يِ شماره‌ي 18)
روش‌هايي مفيد براي موفقيت بيشتر در فراگيري مطالب مختلف

64 تكنيك براي يادگيري سريع‌تر، بهتر و عميق‌تر



اشاره

گفته مي‌شود كه انسان‌ها تنها از 10 درصد قدرت فكر خود استفاده مي‌كنند و تفاوت بين نوابغ و افراد معمولي تا حد زيادي به اين مسآله برمي‌گردد.

با به‌كارگيري 64 روشي كه در ذيل شرح داده شده مي‌توانيد ميزان يادگيري خود را چند برابر كنيد. توصيه مي‌شود اين روش‌ها را با فونت بزرگ چاپ كرده و روي ديوار اتاق‌اتان نصب كنيد طوري كه هر روز آن‌ را ببينيد.

اين 64 روش در ده بخش ارائه مي‌شود شامل:

- سلامت
- تعادل
- تمركز و خط فكري
- تكنيك‌‌هاي ديداري
- تكنيك‌هاي گفتاري، شنيداري
- تكنيك‌هاي حركتي
- تكنيك‌هايي براي انگيزه پيدا كردن
- تكنيك‌هاي تكميلي
- تكنيك‌هايي براي معلمين و والدين
- تكنيك‌هايي براي دانش‌آموزان

در مورد اين روش‌ها اگر تجربه‌ي شخصي و يا مطلب، عكس و ... كامل‌كننده‌ي ديگري داريد براي ما ارسال كنيد. هم‌چنين اگر روش خاص ديگري براي يادگيري بهتر مطالب داريد مطرح كنيد تا بقيه‌ي دوستان‌اتان نيز از آن بهره ببرند.

سلامت

1- هنگام مطالعه پاي خود را حركت دهيد.

در طول مطالعه و نشستن در يك مكان براي مدت طولاني، پاي خود را هر چند وقت يك‌بار به سمت بالا و پايين تكان دهيد. اين كار موجب افزايش جريان خون شده و يادگيري و تمركز را افزايش مي‌دهد.

2- براي فكر كردن غذا بخوريد.

خوردن صبحانه بسيار ضروري است زيرا پروتئين مغز را تامين مي‌كند. كمبود پروتئين براي مغز باعث سردرد مي‌شود.

3- ناهار سبكي بخوريد.

ناهار سنگين باعث خواب آلودگي مي‌شود اگر بعد از ناهار فرصت خوابيدن نداريد، سعي كنيد ناهار سبكي انتخاب كنيد.

4- از داروهاي تقويت حافظه استفاده كنيد.

داروي گياهي ژينكگو بيلوبا - كه باعث افزايش جريان خون در مغز مي‌شود - بدون عوارض جانبي در بازار موجود است.

تعادل

5- از اضطراب و افسردگي به دور باشيد.

استرس و ناراحتي باعث كاهش يادآوري اطلاعات مي‌شود و از اين رو كاهش قدرت يادگيري مي‌شود. گاهي اتاق روشن‌تر و خوردن غذاهاي طبيعي بيش‌تر باعث افزايش شادابي و آرامش مي‌شود.

6- براي ارائه‌ي ايده‌ي جديد بخوابيد!

7- بين مطالعه استراحت كنيد.

تغيير وضعيت روحي و جسمي باعث مشخص شدن استرس‌هايي مي‌شود كه در حال مطالعه بر ما حكمفرما شده‌اند و ما از آن‌ها بي‌خبريم. مطالعه همراه با استراحت‌هاي هرچند كوتاه بسيار مفيدتر از مطالعه‌ي طولاني بي‌وقفه است. براي اين منظور، به ازاي هر 90 دقيقه مطالعه، 20 دقيقه استراحت داشته باشيد.

8- حين مطالعه در فواصلي پياده‌روي هم داشته باشيد.

پياده‌روي و قدم زدن هر چند كوتاه باعث تغيير تمركز ذهن شده و به ذهن مجال بازآوري مطالب و خلاقيت را مي‌دهد.

9- موضوع مورد تمركز خود را تغيير دهيد.

گاهي كه فرصت كافي براي استراحت و تجديد قوا نداريد، مي‌توانيد نقطه‌ي تمركز خود را از يك موضوع خاص به موضوعي كه با آن آشناتر هستيد تغيير دهيد.

تمركز و خط فكري

10- موضوع مورد تمركز خود را تغيير دهيد (2).

3 راه مختلف براي يادگيري وجود دارد: ديداري، شنيداري و حركتي. اگر در يكي از آنها موفق نيستيد، ديگر راه‌ها را امتحان كنيد.

11- پياده‌روي همراه با مديتيشن.

پياده‌روي كه در قسمت قبل توضيح داده شد، اگر همراه با مديتيشن باشد بسيار مفيد است.

12- تمركز كنيد و خودتان را در مطالعه غرق كنيد.

حين مطالعه، از تماشاي تلويزيون و نگراني در مورد كارهاي ديگر پرهيز كنيد. نگراني مانع دريافت اطلاعات و ايده‌ها مي‌شود.

13- اگر علاقه‌اي به انجام مديتيشن نداريد، چراغ‌ها رو خاموش كرده و وسط اتاق تاريك خود بنشينيد.

اين كار به تمركز شما مي‌افزايد.

14- دوش بگيريد. دوش و حمام كردن به يادگيري كمك مي‌كند.

اين كارها ذهن شما رو براي دريافت ايده‌هاي هوشمندانه آماده‌تر مي‌كند.

15- به موسيقي گوش دهيد.

اگر مطلبي را حين گوش كردن به قطعه‌اي از موسيقي خاص ياد بگيريد،‌ بعدها، گوش‌كردن و يا مروركردن ذهني آن قطعه به يادآوري مطلب كمك شاياني مي‌كند.

16- تندخواني كنيد.

خيلي‌ها عقيده دارند كه تندخواني باعث از قلم افتادن مطالب مهم شود. واقعيت اين است كه تندخواني باعث فيلتر شدن مطالب بي ربط و فرعي شده و به درك ايده‌هاي اصلي نوشتار كمك مي‌كند. كندخواني فقط براي مطالب جديد و تخصصي پيشنهاد مي‌شود.

17- از علامت‌ها و نمادها براي حفظ‌كردن مطالب استفاده كنيد.

ترفندهاي زيادي براي به خاطر سپردن اطلاعات حفظي وجود دارد. علامت‌هاي اختصاري و شكل‌هاي نمادين نمونه‌هايي از اين ترفند‌ها هستند.

تكنيك‌‌هاي ديداري

18- تصويري از مطلب مورد مطالعه داشته باشيد.

هر تصوير مي‌تواند بيان‌كننده‌ي مطالبي است. طرحي از چيزي كه مي‌خواهيد ياد بگيريد، داشته باشيد. اين كار موجب داشتن هدفي مشخص در ذهن شما شده كه خود باعث حركت به سمت آن هدف مي‌گردد.

19- از درخت حافظه استفاده كنيد.

استفاده از درخت حافظه هم به خلاصه كردن و هم به درك ارتباط دروني مطالب كمك مي‌كند.

20- از سمبل و نمادها استفاده كنيد.

استفاده از سمبل و نمادها باعث خلاصه‌برداري سريعتر و يادگيري موثرتر مي‌شود.

21- از نقشه‌ي اطلاعاتي بهره ببريد.

وقتي اطلاعات داراي طرح دروني (Information Design) است،‌ از آن استفاده كنيد طوري كه اطلاعات را به وضوح بيان كند. نقشه‌ي اطلاعاتي هنر و دانش آماده كردن اطلاعات است طوري كه بيشترين بازدهي و كاربرد را داشته باشد.

22- از روش‌هاي يادگيري ديداري استفاده كنيد.

23- مراحل يادگيري يك موضوع را مشخص كنيد. فراگيري يك مطلب نياز به دريافت اطلاعات با ترتيبي مشخص دارد. سازمان‌دهي تفكر بر روي آن چيزي كه بايد انجام شود روشي موثر براي آمادگي يادگيري مطالب جديد يا پاسخگويي به سؤالات است.

تكنيك‌هاي گفتاري- شنيداري

24- از روش‌هاي ايجاد انگيزه استفاده كنيد.

از بازي‌ها و كلمه‌هاي بي‌معني موزون استفاده كنيد. اين امر باعث انعطاف فضاي يادگيري و يادگيري بيشتر مي‌شود .

25- با گوش كردن به نظرات ديگران در درون گروه مطالعه به دنبال فكر بكر باشيد.

26- در خواب به فايل صوتي گوش كنيد.

قسمتي از مطلبي كه مي‌خواهيد فرا گيريد را ضبط و هنگام خواب زير متكاي خود قرار داده و به آن گوش دهيد. اين روش براي يادگيري زبان خيلي موثر است.

27- بخنديد.

خنده باعث آرامش مي‌شود و تن آرام مطالب را بهتر فرامي‌گيرد.

تكنيك‌هاي حركتي

28- نوشتن از تايپ كردن مفيدتر است!

نوشتن با قلم باعث تحريك ايده‌هاي جديد مي‌شود. گرفتن و حركت دادن قلم نقاط حساسي از دست را ماساژ داده و موجب ايده‌هاي جديد مي‌شود.

29- هميشه يك دفتر يادداشت همراه داشته باشيد.

بعضي ايده‌ها و پاسخ‌ها - كه گاهي بسيار ارزشمند هستند- در مواقعي به ذهن مي‌آيند كه مشغول مطالعه نيستيم. تا حد امكان بايد آن‌ها را ثبت كرد زيرا معمولا فقط يكبار به سراغ ما مي‌آيند.

30- مجله‌ي شخصي براي خود درست كنيد.

فرق مجله با دفتر يادداشت اين است كه شما مي‌توانيد با كمك ذهن خلاق خود، نقاشي، تصاوير، جداول و درخت حافظه را به مجله اضافه كنيد كه كمكي است در جهت به خاطر سپردن بهتر اطلاعات.

31- از برچسب‌هاي رنگي براي طبقه‌بندي دفتر يادداشت و مجله‌ي خود استفاده كنيد.

استفاده از برچسب رنگي رجوع به مطالب را آسان‌تر مي‌كند.

32- از يادداشت‌هاي پاياني استفاده كنيد.

بعد از پاراگراف‌هاي كتاب، نظر شخصي خود را درج كنيد.


تكنيك‌هايي براي انگيزه پيدا كردن

33- به خود نمره بدهيد.

اگر شما ذهنتان را روي نتيجه‌‌ي مورد نظر متمركز كنيد ايده‌هاي بهتر را شناسايي خواهيد كرد. يكي از معمول‌ترين و قابل دسترس‌ترين انگيزه‌ها گرفتن نمره‌ي بهتر است.

34- انگيزه‌ي خودتان را مشخص كنيد.

اگر ندانيد به چه علت مي‌خواهيد چيزي بياموزيد، حواس پرتي به سراغتان خواهد آمد.

35- هدفتان را مشخص كنيد.

طبق گفته‌ا‌ي معروف: ذهن، هر آنچه را كه درك كند مي‌تواند به دست ‌آورد. به هر چه فكر مي‌كنيد لازم است خود را مجهز كنيد.

36- مثبت انديش باشيد.

بعد از مشخص كردن اهداف خود بايد اميدوار باشيد كه توانايي لازم را داريد به آنچه مي‌خواهيد دست يابيد.

37- برنامه‌ريزي كنيد (2).

يادگيري فقط يك جنبه از كارهاي روزمره زندگي است. بايد ساعاتي كه امكان يادگيري وجود ندارد را شناسايي كرده تا بتوانيد كارهاي ديگر را در آن زمان‌ها انجام داد.

38- هر مهارتي را مي‌توان ياد گرفت.

به استثناي بعضي محدوديت‌هاي جسمي هر مهارتي را كه افراد خبره آموخته‌اند شما هم مي‌توانيد ياد بگيريد؛ فقط شايد وقت و انرژي بيشتري بايد صرف كنيد.

39- خود را براي آموختن آماده كنيد.

براي يادگيري فقط مثبت انديشي كافي نيست. در زندگي امروزه با وجود موضوعات مختف، هنگام يادگيري مي‌بايست بقيه‌ي موضوعات را فراموش كرد و الا يادگيري تبديل به تجربه‌اي كسل كننده مي‌شود.

40- مواظب وقت مطالعه‌ي خود باشيد.

اگر شما دوستاني داريد كه ممكن است خواسته يا نا خواسته شما را از پرداختن به مطالعه يا يادگيري باز دارند با به‌كار بردن ترفند و سياست (البته به طوري كه از شما نرنجند) پيشنهاد آنها را مثلا براي رفتن به سينما رد كنيد.

41- خود را محدود كنيد.

گاهي آزادي و راحتي زياد باعث هرج و مرج مي‌شود. براي يادگيري بهتر مطالب، فرجه‌ي زماني مشخص كنيد. داشتن چارچوب براي انجام كارها باعث نتيجه‌گيري بهتر و سريعتر مي‌شود.

تكنيكهاي تكميلي

42- تا آنجا كه مي‌توانيد مطالعه كنيد.

43- زبان خارجي بياموزيد.

يادگيري زبان‌هاي بيشتر ما را با افق‌هاي بيشتري آشنا كرده و بيان بعضي مفاهيم را براي ما آسان‌تر مي‌كند. همچنين گاهي درك كامل يك مطلب فقط در زبان اصلي ميسر است.

44- ياد بگيريد كه چگونه ياد بگيريد.

روش‌هاي مختلف يادگيري را امتحان كنيد تا به آنچه مطلوب شماست برسيد (در مطالب بعدي به معرفي و شرح اين روش‌ها خواهيم پرداخت).

45- بهتر است مشخص شود كه چه چيزهايي را مي‌دانيد و چه چيزهايي را نمي‌دانيد.

در مورد يك موضوع ابتدا مشخص كنيد چه اطلاعاتي از قبل داريد؛ بعد مشخص كنيد چه مطالبي را نمي‌دانيد و مي‌خواهيد بدانيد.

46- از ضمير ناخودآگاه خود هم كار بكشيد!

آيا مي‌دانيد مي‌توان دو مطلب را هم ‌زمان فرا گرفت!؟ ذهن بطور غير ارادي مي‌تواند درگير يادگيري باشد. مثلا اگر قرار است مطالبي در مورد دو موضوع بنويسيم مي‌توانيم يك موضوع را در ذهن داشته باشيم و به سراغ موضوع دوم برويم. مادامي كه مشغول نوشتن موضوع دوم هستيم، ذهن ما موضوع اول را پردازش مي‌كند.

47- كلي‌ فكر كنيد.

يكي از روش‌هاي خوب يادگيري اين است كه مطالب را به طور كلي بياموزيم.

48- مطالب را تكرار كنيد.

براي درك كامل مطالب پيچيده بايد آنها را مرور كرد. هم‌چنين مرور دوباره‌ي مطالب به ما ديد عميق‌تري در مورد مطلب مي‌دهد. تكرار مفاهيم و تئوري‌ها با به‌كارگيري مثال‌هاي مختلف، سرعت يادگيري آنها را چند برابر مي‌كند.

49- از روش يادگيري كوانتومي استفاده كنيد

«روش يادگيري كوانتومي» (Quantum Learning Model) (QL) روشي است كه بر اساس به كارگيري و مرتبط كردن دانسته‌ها در زندگي روزمره‌ي دانش‌آموزان شكل گرفته است.

50- از ابزارهاي لازم براي يادگيري استفاده كنيد (كامپيوتر،‌ ويديو و ...).

51- از «روش فكركردن انتقادي» (Critical Thinking) استفاده كنيد.

«روش فكر‌كردن انتقادي» شامل دريافت اطلاعات، ارزيابي آن و نتيجه‌گيري منطقي بر اساس آنها مي‌باشد.

تكنيك‌هايي براي معلمين و والدين

52- از دانش‌آموزان سؤال بپرسيد و آنها را در بحث وارد كنيد.

53- از هرم اطلاعات استفاده كنيد. يادگيري داراي لايه‌هايي است و مي‌بايست مفاهيم پيشرفته‌تر بعد از فرا‌گيري مفاهيم پايه صورت گيرد.

54- در كنار لذت بردن از بازي‌هاي كامپيوتري روش حل مسآله و بسياري از مفاهيم ديگر را بهتر مي‌توان آموخت.

55- از قانون 80 به 20 پيروي كنيد.

طبق قانون 80 به 20، يادگيري 20 درصد از مفاهيم نياز به صرف 80 درصد وقت و انرژي‌اي دارد كه براي مفاهيم ديگر اختصاص مي‌دهيم؛ لذا بايد هنگام برنامه‌ريزي به اين نكته توجه داشت.

56- براي مفاهيم قصه‌بافي كنيد!

مثلا اتم را منطقه‌اي گانگستري در نظر بگيريد كه در آن پوتون و نوترون همسايه‌ي همديگر بوده، با هم رقيب‌اند و لذا هرگز در محدوده‌ي هم وارد نمي‌شوند.

57- فراتر از برنامه‌ي درسي مدرسه و دانشگاه برويد.

با ابزارهاي يادگيري كه امروزه موجود است حتي يك فرد 60 ساله هم مي‌تواند رياضي را در حد دانشگاه فرا بگيرد. لذا هر مطلبي را كه لازم مي‌دانيد يا علاقه داريد، بياموزيد.

58- از دانسته‌هاي خود عملا استفاده كنيد.

مثلا در آموزش رياضي بهتر است دانش‌آموزان مفاهيم چهارگانه‌ي رياضي را براي اندازه‌گيري مواد لازم براي پخت كيك به كار ببرند.

تكنيك‌هايي براي دانش‌آموزان

59- هميشه درگير يادگيري باشيد.

اگر فكر مي‌كنيد از معلم‌اتان بيش‌تر مي‌دانيد و مطالب كلاس براي‌اتان كسالت‌آور است با معلم‌اتان وارد بحث شويد و از دانسته‌هاي خود براي پيروز شدن در بحث استفاده كنيد.

60- خودتان بياموزيد.

در بسياري از موارد، معلمان همه‌ي مطالب را در بحث خود مطرح نمي‌كنند. شما بايد بسياري از مطالب را خود فرابگيريد؛ پس منتظر نباشيد همه‌ي مطالب به شما آموخته شود.

61- اگر به تنهايي نمي‌توانيد ياد بگيريد با دوستان‌اتان مطالعه كنيد.

62- به ديگران درس بدهيد.

بهترين روش يادگيري اين است كه مطلبي را به ديگران آموزش دهيد. اين شما را مجبور به يادگيري كامل آن مطلب مي‌كند.

63- محك زدن آنچه كه يادگرفته‌ايد يادگيري شما را تضمين مي‌كند.

استفاده از فلش‌كارت يكي از بهترين روش‌ها براي محك زدن آن‌چيزي است كه يادگرفته‌ايد.

64- در ابتدا مفاهيم اساسي را ياد بگيريد.

يادگيري مطلب جديد بايد شبيه يادگيري زبان توسط يك كودك باشد كه به گرامر و املاي كلمه‌ها توجهي نمي‌كند.

اقتباس از:

.Oedb

Headrush.

Lifehack.

43Folders.

Active learning for the college classroom.

Steve Pavlina

1386/7/6 لينک مستقيم

فرستنده :
هاشم HyperLink HyperLink 1389/8/12
مـتـن : سلام به مشاور عزیزم من تمام پستای این بخش رو خوندم و نوشته بودی که خانم رها برای ادامه ی تحصیل رفته خارج از کشور چون من هم میخواستم بعداز لیسانس برا ی ادامه ی تحصیل برم خارج از کشور نیاز به راهنمایی های دقیقی دارم میشه ازش ایمیلی بهم بدی؟راستی به نظرت به ایمیل هاش سرمیزنه؟
پاسـخ : ایشون مطلب شما رو می بینن و اگر خواستن خودشون بهتون ایمیل می زنن. شاد و پیروز باشید :)

فرستنده :
Uldooz HyperLink HyperLink 1389/1/26
مـتـن : Be nazare man tond khani baes mishe matalebo sathi yad begirim albatte man ye kam tu dars khundan vasvas daram mano rahnemayi konin

فرستنده :
زهرا HyperLink HyperLink 1387/4/26
مـتـن : سلام ببخشید من یک هفتست مطلبمو تو سایتتون گذاشتم پس چرا جوابمو نمی دید؟ درهرصورت ممنون
پاسـخ : زهرا جان بازم معذرت

فرستنده :
ستاره HyperLink HyperLink 1387/4/26
مـتـن : سلام
پاسـخ : سلام

فرستنده :
زهرا HyperLink HyperLink 1387/4/26
مـتـن : سلام ممنون ازسایت بسیار خوبتون خیلی مطالبتون جالب بود من به همشون دقت کردم خواهش میکنم من رو راهنمایی کنید یک دارویی میخواستم برای تقویت حافظه که واقعا عالی و بدون عارضه باشه میخوام واقعا به من کمک کنه حالا چه گیاهی باشه چه شیمیایی ممنون بعدا به سایتتون سر میزنم لطفا جواب رو تو سایت برام بذارید
پاسـخ : سلام زهرا جان ببخشيد دير جواب ميدم. داروي ژينكو تو بازار هست كه گياهي و از گياهي به همين نام بدست مي‌ياد. براي اطلاعات بيشتر برو به لينك زير:

http://www.plant.mihanblog.com/Post-250.aspx

فرستنده :
آرزو HyperLink HyperLink 1387/3/17
مـتـن : سلام
من مطالبتون رو خوندم خيلي جالب بود
اميد وارم كه پيروز و موفق باشيد به اميد ديدار
پاسـخ : سلام ممنون از كامنتت آرزو جان ما هم اميدواريم كه تو موفق باشي

فرستنده :
رضا ! HyperLink HyperLink 1387/1/16
مـتـن : من امروز همه ي پست هاي اين بخش رو داشتم ميخوندم!‌ چند پست قبل خانم رها از يه راز حرف زده بود !‌و آرزوي خودشون رفتن به خارج از كشور و سفر دور دنيا بود !‌الان كه ديدم اين اتفاق افتاده واقعا به قدرت اين راز پي بردم !!!‌
الان در حالت ذوق زدگي ام !!!‌
پاسـخ : بله رضا جان همينطوره كه شما ميگين

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1386/7/12
مـتـن : عالیه رهاجون
پاسـخ : مهدي جان خواهش مي‌كنم.

فرستنده :
شکوفه HyperLink HyperLink 1386/7/12
مـتـن : سلام به رها جون عزیزززززززززززززم
چه طوری؟؟
اصلا منو یادته؟؟
اول 2 تا چیز بگم . بعد نظرم رو
1.بلاخره فیزیک قبول شدم-هرچند علوم تحقیقات اما به هر حال بهتر از هیچی است.البته شنیدم استادای فیزیکش خوبن
2.اگر وقت کردی به وبلاگم یه سر بزن.بد نیست
http://www.einstein-albert.blogfa.com
درخت حافظه چیه؟یکم توضیح میدی؟

در کل مطلب فوق العاده ای بود

من راجع به مطلب قبلم نظر دادم.میشه جوابشو بگی بهم(سوال پرسیده بودم)
بعد یه سوال دیگه دارم»
من فیزیک محض میخونم و دوستم فیزیک-گرایش لیزر و اپتیک
کدوم بهتره؟اینکه من از اول محض رو انتخاب کردم و بعدا گرایش انتخاب کنم یا دوستم که اول گرایش انتخاب کرد؟
منتظره جوابتم
بایییی
شکوفه
پاسـخ : سلام شكوفه جان! تبريك مي‌گيم كه فيزيك قبول شدي
اولا اينكه رها جان براي ادامه تحصيل از ايران رفته و من در خدمتتون هستم.
درخت حافظه يه روشه براي خلاصه برداري مطالب كه عنوان اصلي تنه درخت و مطالب ديگه به ترتيب اهميت شاخه‌هاي اصلي تا فرعي اون رو تشكيل مي‌دن. همچنين ساختار درخت ارتباط مطالب درخت رو هم نشون مي‌ده.
مطمئنن تو بهتر مي‌توني با توجه به شناخت بيشتري كه تو اين مدت بدست مياري در مورد انتخاب گرايشت تصميم گيري كني.

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 64 تكنيك براي يادگيري سريع‌تر، بهتر و عميق‌تر (مشاوره‌يِ شماره‌ي 18)
64 تكنيك براي يادگيري سريع‌تر، بهتر و عميق‌تر (مشاوره‌يِ شماره‌ي 18)
روش‌هايي مفيد براي موفقيت بيشتر در فراگيري مطالب مختلف

64 تكنيك براي يادگيري سريع‌تر، بهتر و عميق‌تر



اشاره

گفته مي‌شود كه انسان‌ها تنها از 10 درصد قدرت فكر خود استفاده مي‌كنند و تفاوت بين نوابغ و افراد معمولي تا حد زيادي به اين مسآله برمي‌گردد.

با به‌كارگيري 64 روشي كه در ذيل شرح داده شده مي‌توانيد ميزان يادگيري خود را چند برابر كنيد. توصيه مي‌شود اين روش‌ها را با فونت بزرگ چاپ كرده و روي ديوار اتاق‌اتان نصب كنيد طوري كه هر روز آن‌ را ببينيد.

اين 64 روش در ده بخش ارائه مي‌شود شامل:

- سلامت
- تعادل
- تمركز و خط فكري
- تكنيك‌‌هاي ديداري
- تكنيك‌هاي گفتاري، شنيداري
- تكنيك‌هاي حركتي
- تكنيك‌هايي براي انگيزه پيدا كردن
- تكنيك‌هاي تكميلي
- تكنيك‌هايي براي معلمين و والدين
- تكنيك‌هايي براي دانش‌آموزان

در مورد اين روش‌ها اگر تجربه‌ي شخصي و يا مطلب، عكس و ... كامل‌كننده‌ي ديگري داريد براي ما ارسال كنيد. هم‌چنين اگر روش خاص ديگري براي يادگيري بهتر مطالب داريد مطرح كنيد تا بقيه‌ي دوستان‌اتان نيز از آن بهره ببرند.

سلامت

1- هنگام مطالعه پاي خود را حركت دهيد.

در طول مطالعه و نشستن در يك مكان براي مدت طولاني، پاي خود را هر چند وقت يك‌بار به سمت بالا و پايين تكان دهيد. اين كار موجب افزايش جريان خون شده و يادگيري و تمركز را افزايش مي‌دهد.

2- براي فكر كردن غذا بخوريد.

خوردن صبحانه بسيار ضروري است زيرا پروتئين مغز را تامين مي‌كند. كمبود پروتئين براي مغز باعث سردرد مي‌شود.

3- ناهار سبكي بخوريد.

ناهار سنگين باعث خواب آلودگي مي‌شود اگر بعد از ناهار فرصت خوابيدن نداريد، سعي كنيد ناهار سبكي انتخاب كنيد.

4- از داروهاي تقويت حافظه استفاده كنيد.

داروي گياهي ژينكگو بيلوبا - كه باعث افزايش جريان خون در مغز مي‌شود - بدون عوارض جانبي در بازار موجود است.

تعادل

5- از اضطراب و افسردگي به دور باشيد.

استرس و ناراحتي باعث كاهش يادآوري اطلاعات مي‌شود و از اين رو كاهش قدرت يادگيري مي‌شود. گاهي اتاق روشن‌تر و خوردن غذاهاي طبيعي بيش‌تر باعث افزايش شادابي و آرامش مي‌شود.

6- براي ارائه‌ي ايده‌ي جديد بخوابيد!

7- بين مطالعه استراحت كنيد.

تغيير وضعيت روحي و جسمي باعث مشخص شدن استرس‌هايي مي‌شود كه در حال مطالعه بر ما حكمفرما شده‌اند و ما از آن‌ها بي‌خبريم. مطالعه همراه با استراحت‌هاي هرچند كوتاه بسيار مفيدتر از مطالعه‌ي طولاني بي‌وقفه است. براي اين منظور، به ازاي هر 90 دقيقه مطالعه، 20 دقيقه استراحت داشته باشيد.

8- حين مطالعه در فواصلي پياده‌روي هم داشته باشيد.

پياده‌روي و قدم زدن هر چند كوتاه باعث تغيير تمركز ذهن شده و به ذهن مجال بازآوري مطالب و خلاقيت را مي‌دهد.

9- موضوع مورد تمركز خود را تغيير دهيد.

گاهي كه فرصت كافي براي استراحت و تجديد قوا نداريد، مي‌توانيد نقطه‌ي تمركز خود را از يك موضوع خاص به موضوعي كه با آن آشناتر هستيد تغيير دهيد.

تمركز و خط فكري

10- موضوع مورد تمركز خود را تغيير دهيد (2).

3 راه مختلف براي يادگيري وجود دارد: ديداري، شنيداري و حركتي. اگر در يكي از آنها موفق نيستيد، ديگر راه‌ها را امتحان كنيد.

11- پياده‌روي همراه با مديتيشن.

پياده‌روي كه در قسمت قبل توضيح داده شد، اگر همراه با مديتيشن باشد بسيار مفيد است.

12- تمركز كنيد و خودتان را در مطالعه غرق كنيد.

حين مطالعه، از تماشاي تلويزيون و نگراني در مورد كارهاي ديگر پرهيز كنيد. نگراني مانع دريافت اطلاعات و ايده‌ها مي‌شود.

13- اگر علاقه‌اي به انجام مديتيشن نداريد، چراغ‌ها رو خاموش كرده و وسط اتاق تاريك خود بنشينيد.

اين كار به تمركز شما مي‌افزايد.

14- دوش بگيريد. دوش و حمام كردن به يادگيري كمك مي‌كند.

اين كارها ذهن شما رو براي دريافت ايده‌هاي هوشمندانه آماده‌تر مي‌كند.

15- به موسيقي گوش دهيد.

اگر مطلبي را حين گوش كردن به قطعه‌اي از موسيقي خاص ياد بگيريد،‌ بعدها، گوش‌كردن و يا مروركردن ذهني آن قطعه به يادآوري مطلب كمك شاياني مي‌كند.

16- تندخواني كنيد.

خيلي‌ها عقيده دارند كه تندخواني باعث از قلم افتادن مطالب مهم شود. واقعيت اين است كه تندخواني باعث فيلتر شدن مطالب بي ربط و فرعي شده و به درك ايده‌هاي اصلي نوشتار كمك مي‌كند. كندخواني فقط براي مطالب جديد و تخصصي پيشنهاد مي‌شود.

17- از علامت‌ها و نمادها براي حفظ‌كردن مطالب استفاده كنيد.

ترفندهاي زيادي براي به خاطر سپردن اطلاعات حفظي وجود دارد. علامت‌هاي اختصاري و شكل‌هاي نمادين نمونه‌هايي از اين ترفند‌ها هستند.

تكنيك‌‌هاي ديداري

18- تصويري از مطلب مورد مطالعه داشته باشيد.

هر تصوير مي‌تواند بيان‌كننده‌ي مطالبي است. طرحي از چيزي كه مي‌خواهيد ياد بگيريد، داشته باشيد. اين كار موجب داشتن هدفي مشخص در ذهن شما شده كه خود باعث حركت به سمت آن هدف مي‌گردد.

19- از درخت حافظه استفاده كنيد.

استفاده از درخت حافظه هم به خلاصه كردن و هم به درك ارتباط دروني مطالب كمك مي‌كند.

20- از سمبل و نمادها استفاده كنيد.

استفاده از سمبل و نمادها باعث خلاصه‌برداري سريعتر و يادگيري موثرتر مي‌شود.

21- از نقشه‌ي اطلاعاتي بهره ببريد.

وقتي اطلاعات داراي طرح دروني (Information Design) است،‌ از آن استفاده كنيد طوري كه اطلاعات را به وضوح بيان كند. نقشه‌ي اطلاعاتي هنر و دانش آماده كردن اطلاعات است طوري كه بيشترين بازدهي و كاربرد را داشته باشد.

22- از روش‌هاي يادگيري ديداري استفاده كنيد.

23- مراحل يادگيري يك موضوع را مشخص كنيد. فراگيري يك مطلب نياز به دريافت اطلاعات با ترتيبي مشخص دارد. سازمان‌دهي تفكر بر روي آن چيزي كه بايد انجام شود روشي موثر براي آمادگي يادگيري مطالب جديد يا پاسخگويي به سؤالات است.

تكنيك‌هاي گفتاري- شنيداري

24- از روش‌هاي ايجاد انگيزه استفاده كنيد.

از بازي‌ها و كلمه‌هاي بي‌معني موزون استفاده كنيد. اين امر باعث انعطاف فضاي يادگيري و يادگيري بيشتر مي‌شود .

25- با گوش كردن به نظرات ديگران در درون گروه مطالعه به دنبال فكر بكر باشيد.

26- در خواب به فايل صوتي گوش كنيد.

قسمتي از مطلبي كه مي‌خواهيد فرا گيريد را ضبط و هنگام خواب زير متكاي خود قرار داده و به آن گوش دهيد. اين روش براي يادگيري زبان خيلي موثر است.

27- بخنديد.

خنده باعث آرامش مي‌شود و تن آرام مطالب را بهتر فرامي‌گيرد.

تكنيك‌هاي حركتي

28- نوشتن از تايپ كردن مفيدتر است!

نوشتن با قلم باعث تحريك ايده‌هاي جديد مي‌شود. گرفتن و حركت دادن قلم نقاط حساسي از دست را ماساژ داده و موجب ايده‌هاي جديد مي‌شود.

29- هميشه يك دفتر يادداشت همراه داشته باشيد.

بعضي ايده‌ها و پاسخ‌ها - كه گاهي بسيار ارزشمند هستند- در مواقعي به ذهن مي‌آيند كه مشغول مطالعه نيستيم. تا حد امكان بايد آن‌ها را ثبت كرد زيرا معمولا فقط يكبار به سراغ ما مي‌آيند.

30- مجله‌ي شخصي براي خود درست كنيد.

فرق مجله با دفتر يادداشت اين است كه شما مي‌توانيد با كمك ذهن خلاق خود، نقاشي، تصاوير، جداول و درخت حافظه را به مجله اضافه كنيد كه كمكي است در جهت به خاطر سپردن بهتر اطلاعات.

31- از برچسب‌هاي رنگي براي طبقه‌بندي دفتر يادداشت و مجله‌ي خود استفاده كنيد.

استفاده از برچسب رنگي رجوع به مطالب را آسان‌تر مي‌كند.

32- از يادداشت‌هاي پاياني استفاده كنيد.

بعد از پاراگراف‌هاي كتاب، نظر شخصي خود را درج كنيد.


تكنيك‌هايي براي انگيزه پيدا كردن

33- به خود نمره بدهيد.

اگر شما ذهنتان را روي نتيجه‌‌ي مورد نظر متمركز كنيد ايده‌هاي بهتر را شناسايي خواهيد كرد. يكي از معمول‌ترين و قابل دسترس‌ترين انگيزه‌ها گرفتن نمره‌ي بهتر است.

34- انگيزه‌ي خودتان را مشخص كنيد.

اگر ندانيد به چه علت مي‌خواهيد چيزي بياموزيد، حواس پرتي به سراغتان خواهد آمد.

35- هدفتان را مشخص كنيد.

طبق گفته‌ا‌ي معروف: ذهن، هر آنچه را كه درك كند مي‌تواند به دست ‌آورد. به هر چه فكر مي‌كنيد لازم است خود را مجهز كنيد.

36- مثبت انديش باشيد.

بعد از مشخص كردن اهداف خود بايد اميدوار باشيد كه توانايي لازم را داريد به آنچه مي‌خواهيد دست يابيد.

37- برنامه‌ريزي كنيد (2).

يادگيري فقط يك جنبه از كارهاي روزمره زندگي است. بايد ساعاتي كه امكان يادگيري وجود ندارد را شناسايي كرده تا بتوانيد كارهاي ديگر را در آن زمان‌ها انجام داد.

38- هر مهارتي را مي‌توان ياد گرفت.

به استثناي بعضي محدوديت‌هاي جسمي هر مهارتي را كه افراد خبره آموخته‌اند شما هم مي‌توانيد ياد بگيريد؛ فقط شايد وقت و انرژي بيشتري بايد صرف كنيد.

39- خود را براي آموختن آماده كنيد.

براي يادگيري فقط مثبت انديشي كافي نيست. در زندگي امروزه با وجود موضوعات مختف، هنگام يادگيري مي‌بايست بقيه‌ي موضوعات را فراموش كرد و الا يادگيري تبديل به تجربه‌اي كسل كننده مي‌شود.

40- مواظب وقت مطالعه‌ي خود باشيد.

اگر شما دوستاني داريد كه ممكن است خواسته يا نا خواسته شما را از پرداختن به مطالعه يا يادگيري باز دارند با به‌كار بردن ترفند و سياست (البته به طوري كه از شما نرنجند) پيشنهاد آنها را مثلا براي رفتن به سينما رد كنيد.

41- خود را محدود كنيد.

گاهي آزادي و راحتي زياد باعث هرج و مرج مي‌شود. براي يادگيري بهتر مطالب، فرجه‌ي زماني مشخص كنيد. داشتن چارچوب براي انجام كارها باعث نتيجه‌گيري بهتر و سريعتر مي‌شود.

تكنيكهاي تكميلي

42- تا آنجا كه مي‌توانيد مطالعه كنيد.

43- زبان خارجي بياموزيد.

يادگيري زبان‌هاي بيشتر ما را با افق‌هاي بيشتري آشنا كرده و بيان بعضي مفاهيم را براي ما آسان‌تر مي‌كند. همچنين گاهي درك كامل يك مطلب فقط در زبان اصلي ميسر است.

44- ياد بگيريد كه چگونه ياد بگيريد.

روش‌هاي مختلف يادگيري را امتحان كنيد تا به آنچه مطلوب شماست برسيد (در مطالب بعدي به معرفي و شرح اين روش‌ها خواهيم پرداخت).

45- بهتر است مشخص شود كه چه چيزهايي را مي‌دانيد و چه چيزهايي را نمي‌دانيد.

در مورد يك موضوع ابتدا مشخص كنيد چه اطلاعاتي از قبل داريد؛ بعد مشخص كنيد چه مطالبي را نمي‌دانيد و مي‌خواهيد بدانيد.

46- از ضمير ناخودآگاه خود هم كار بكشيد!

آيا مي‌دانيد مي‌توان دو مطلب را هم ‌زمان فرا گرفت!؟ ذهن بطور غير ارادي مي‌تواند درگير يادگيري باشد. مثلا اگر قرار است مطالبي در مورد دو موضوع بنويسيم مي‌توانيم يك موضوع را در ذهن داشته باشيم و به سراغ موضوع دوم برويم. مادامي كه مشغول نوشتن موضوع دوم هستيم، ذهن ما موضوع اول را پردازش مي‌كند.

47- كلي‌ فكر كنيد.

يكي از روش‌هاي خوب يادگيري اين است كه مطالب را به طور كلي بياموزيم.

48- مطالب را تكرار كنيد.

براي درك كامل مطالب پيچيده بايد آنها را مرور كرد. هم‌چنين مرور دوباره‌ي مطالب به ما ديد عميق‌تري در مورد مطلب مي‌دهد. تكرار مفاهيم و تئوري‌ها با به‌كارگيري مثال‌هاي مختلف، سرعت يادگيري آنها را چند برابر مي‌كند.

49- از روش يادگيري كوانتومي استفاده كنيد

«روش يادگيري كوانتومي» (Quantum Learning Model) (QL) روشي است كه بر اساس به كارگيري و مرتبط كردن دانسته‌ها در زندگي روزمره‌ي دانش‌آموزان شكل گرفته است.

50- از ابزارهاي لازم براي يادگيري استفاده كنيد (كامپيوتر،‌ ويديو و ...).

51- از «روش فكركردن انتقادي» (Critical Thinking) استفاده كنيد.

«روش فكر‌كردن انتقادي» شامل دريافت اطلاعات، ارزيابي آن و نتيجه‌گيري منطقي بر اساس آنها مي‌باشد.

تكنيك‌هايي براي معلمين و والدين

52- از دانش‌آموزان سؤال بپرسيد و آنها را در بحث وارد كنيد.

53- از هرم اطلاعات استفاده كنيد. يادگيري داراي لايه‌هايي است و مي‌بايست مفاهيم پيشرفته‌تر بعد از فرا‌گيري مفاهيم پايه صورت گيرد.

54- در كنار لذت بردن از بازي‌هاي كامپيوتري روش حل مسآله و بسياري از مفاهيم ديگر را بهتر مي‌توان آموخت.

55- از قانون 80 به 20 پيروي كنيد.

طبق قانون 80 به 20، يادگيري 20 درصد از مفاهيم نياز به صرف 80 درصد وقت و انرژي‌اي دارد كه براي مفاهيم ديگر اختصاص مي‌دهيم؛ لذا بايد هنگام برنامه‌ريزي به اين نكته توجه داشت.

56- براي مفاهيم قصه‌بافي كنيد!

مثلا اتم را منطقه‌اي گانگستري در نظر بگيريد كه در آن پوتون و نوترون همسايه‌ي همديگر بوده، با هم رقيب‌اند و لذا هرگز در محدوده‌ي هم وارد نمي‌شوند.

57- فراتر از برنامه‌ي درسي مدرسه و دانشگاه برويد.

با ابزارهاي يادگيري كه امروزه موجود است حتي يك فرد 60 ساله هم مي‌تواند رياضي را در حد دانشگاه فرا بگيرد. لذا هر مطلبي را كه لازم مي‌دانيد يا علاقه داريد، بياموزيد.

58- از دانسته‌هاي خود عملا استفاده كنيد.

مثلا در آموزش رياضي بهتر است دانش‌آموزان مفاهيم چهارگانه‌ي رياضي را براي اندازه‌گيري مواد لازم براي پخت كيك به كار ببرند.

تكنيك‌هايي براي دانش‌آموزان

59- هميشه درگير يادگيري باشيد.

اگر فكر مي‌كنيد از معلم‌اتان بيش‌تر مي‌دانيد و مطالب كلاس براي‌اتان كسالت‌آور است با معلم‌اتان وارد بحث شويد و از دانسته‌هاي خود براي پيروز شدن در بحث استفاده كنيد.

60- خودتان بياموزيد.

در بسياري از موارد، معلمان همه‌ي مطالب را در بحث خود مطرح نمي‌كنند. شما بايد بسياري از مطالب را خود فرابگيريد؛ پس منتظر نباشيد همه‌ي مطالب به شما آموخته شود.

61- اگر به تنهايي نمي‌توانيد ياد بگيريد با دوستان‌اتان مطالعه كنيد.

62- به ديگران درس بدهيد.

بهترين روش يادگيري اين است كه مطلبي را به ديگران آموزش دهيد. اين شما را مجبور به يادگيري كامل آن مطلب مي‌كند.

63- محك زدن آنچه كه يادگرفته‌ايد يادگيري شما را تضمين مي‌كند.

استفاده از فلش‌كارت يكي از بهترين روش‌ها براي محك زدن آن‌چيزي است كه يادگرفته‌ايد.

64- در ابتدا مفاهيم اساسي را ياد بگيريد.

يادگيري مطلب جديد بايد شبيه يادگيري زبان توسط يك كودك باشد كه به گرامر و املاي كلمه‌ها توجهي نمي‌كند.

اقتباس از:

.Oedb

Headrush.

Lifehack.

43Folders.

Active learning for the college classroom.

Steve Pavlina

1386/7/6 لينک مستقيم

فرستنده :
هاشم HyperLink HyperLink 1389/8/12
مـتـن : سلام به مشاور عزیزم من تمام پستای این بخش رو خوندم و نوشته بودی که خانم رها برای ادامه ی تحصیل رفته خارج از کشور چون من هم میخواستم بعداز لیسانس برا ی ادامه ی تحصیل برم خارج از کشور نیاز به راهنمایی های دقیقی دارم میشه ازش ایمیلی بهم بدی؟راستی به نظرت به ایمیل هاش سرمیزنه؟
پاسـخ : ایشون مطلب شما رو می بینن و اگر خواستن خودشون بهتون ایمیل می زنن. شاد و پیروز باشید :)

فرستنده :
Uldooz HyperLink HyperLink 1389/1/26
مـتـن : Be nazare man tond khani baes mishe matalebo sathi yad begirim albatte man ye kam tu dars khundan vasvas daram mano rahnemayi konin

فرستنده :
زهرا HyperLink HyperLink 1387/4/26
مـتـن : سلام ببخشید من یک هفتست مطلبمو تو سایتتون گذاشتم پس چرا جوابمو نمی دید؟ درهرصورت ممنون
پاسـخ : زهرا جان بازم معذرت

فرستنده :
ستاره HyperLink HyperLink 1387/4/26
مـتـن : سلام
پاسـخ : سلام

فرستنده :
زهرا HyperLink HyperLink 1387/4/26
مـتـن : سلام ممنون ازسایت بسیار خوبتون خیلی مطالبتون جالب بود من به همشون دقت کردم خواهش میکنم من رو راهنمایی کنید یک دارویی میخواستم برای تقویت حافظه که واقعا عالی و بدون عارضه باشه میخوام واقعا به من کمک کنه حالا چه گیاهی باشه چه شیمیایی ممنون بعدا به سایتتون سر میزنم لطفا جواب رو تو سایت برام بذارید
پاسـخ : سلام زهرا جان ببخشيد دير جواب ميدم. داروي ژينكو تو بازار هست كه گياهي و از گياهي به همين نام بدست مي‌ياد. براي اطلاعات بيشتر برو به لينك زير:

http://www.plant.mihanblog.com/Post-250.aspx

فرستنده :
آرزو HyperLink HyperLink 1387/3/17
مـتـن : سلام
من مطالبتون رو خوندم خيلي جالب بود
اميد وارم كه پيروز و موفق باشيد به اميد ديدار
پاسـخ : سلام ممنون از كامنتت آرزو جان ما هم اميدواريم كه تو موفق باشي

فرستنده :
رضا ! HyperLink HyperLink 1387/1/16
مـتـن : من امروز همه ي پست هاي اين بخش رو داشتم ميخوندم!‌ چند پست قبل خانم رها از يه راز حرف زده بود !‌و آرزوي خودشون رفتن به خارج از كشور و سفر دور دنيا بود !‌الان كه ديدم اين اتفاق افتاده واقعا به قدرت اين راز پي بردم !!!‌
الان در حالت ذوق زدگي ام !!!‌
پاسـخ : بله رضا جان همينطوره كه شما ميگين

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1386/7/12
مـتـن : عالیه رهاجون
پاسـخ : مهدي جان خواهش مي‌كنم.

فرستنده :
شکوفه HyperLink HyperLink 1386/7/12
مـتـن : سلام به رها جون عزیزززززززززززززم
چه طوری؟؟
اصلا منو یادته؟؟
اول 2 تا چیز بگم . بعد نظرم رو
1.بلاخره فیزیک قبول شدم-هرچند علوم تحقیقات اما به هر حال بهتر از هیچی است.البته شنیدم استادای فیزیکش خوبن
2.اگر وقت کردی به وبلاگم یه سر بزن.بد نیست
http://www.einstein-albert.blogfa.com
درخت حافظه چیه؟یکم توضیح میدی؟

در کل مطلب فوق العاده ای بود

من راجع به مطلب قبلم نظر دادم.میشه جوابشو بگی بهم(سوال پرسیده بودم)
بعد یه سوال دیگه دارم»
من فیزیک محض میخونم و دوستم فیزیک-گرایش لیزر و اپتیک
کدوم بهتره؟اینکه من از اول محض رو انتخاب کردم و بعدا گرایش انتخاب کنم یا دوستم که اول گرایش انتخاب کرد؟
منتظره جوابتم
بایییی
شکوفه
پاسـخ : سلام شكوفه جان! تبريك مي‌گيم كه فيزيك قبول شدي
اولا اينكه رها جان براي ادامه تحصيل از ايران رفته و من در خدمتتون هستم.
درخت حافظه يه روشه براي خلاصه برداري مطالب كه عنوان اصلي تنه درخت و مطالب ديگه به ترتيب اهميت شاخه‌هاي اصلي تا فرعي اون رو تشكيل مي‌دن. همچنين ساختار درخت ارتباط مطالب درخت رو هم نشون مي‌ده.
مطمئنن تو بهتر مي‌توني با توجه به شناخت بيشتري كه تو اين مدت بدست مياري در مورد انتخاب گرايشت تصميم گيري كني.

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content