سرویس های کارآفرینی
 دانش آموزان کارآفرین - سمیه نیک پور و فاطمه عبدلی
Untitled Page

با کارآفرینان هنرستان کار و دانش شهید صالحیار آشنا شویم .

لطفاً خودتان را معرفی بفرمائید.

- اینجانب سمیه نیک پور فارغ التحصیل رشته نقاشی هنرستان کار و دانش شهید علیرضا صالحیار می باشم.

- اینجانب فاطمه عبدلی فارغ التحصیل رشته نقاشی هنرستان کار و دانش شهید صالحیار می باشم.

چه عواملی باعث گرایش شما به رشته کار و دانش بوده است؟

خانم نيك پور: از آن جهت كه يكي از هدف هاي من اين بود كه در رشته نقاشي به مهارت كافي برسم , از روي علاقه , استعداد و توانايي كه داشتم اين رشته را انتخاب نمودم و اكنون خوشحال هستم كه ثمره تلاش هاي خود را مي بينم .

به نظر من انسان از طریق نقاشی و طراحی می تواند عواطف، احساسات و نیازهای خود را بیان کند. اگر در مسیر علاقه و توانایی خود گام برداریم, برای خدمت به جامعه نیز می توانیم بیشتر مفید واقع شویم و امیدوارم توانسته باشم با انتخاب درست خود فردی مفید برای جامعه امروز خود باشم.

خانم عبدلي: انسان ذاتاً به سمت تکامل در حرکت است و جهت پاسخ به این نیاز باید تلاش هایی را بنماید. در این به مسير به سمت علایق و توانایی های خود گام برمی دارد. لذا اینجانب با توجه به علاقه زیادی که نسبت به نقاشی داشتم این رشته را انتخاب نمودم.

لطفاً تعریف مختصری از کارآفرین و کارآفرینی بیان نمائید؟

خانم نيك پور : كارآفرين كسي است كه فكر و طرح نو و جديدي را براي ايجاد كسب و كار داشته باشد و بتواند آن ايده خود را به صورت محصول تبديل كند و به بازار عرضه نمايد.

خانم عبدلي:كار آفريني يعني ايجاد شغل و كسب و كار با ايده هاي جديد و كار آفرين هم فردي است كه به اين كار اقدام مي كند.

به نظر شما چه تفاوتی میان فارغ التحصیلان رشته های نظری و کار و دانش است؟

خانم عبدلي: هر رشته برای فردی که انتخاب می کند حائز اهمیت است و می تواند مفید باشد. اما آنچه باید باشد آن است که انتخاب درست صورت بگیرد. به نظر من رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش تلفیقی از دانش نظری و عملی است و به دلیل فعالیت های کارگاهی و عملی برای دانش آموز جذاب تر است. هر چند تمامی رشته ها دارای فعالیت های عملی خاص خود می باشد ولی وجه تمایز این رشته با سایر رشته ها را می توان در فعالیت های عملی بیشتر این رشته دانست. از همه مهم تراینکه این رشته می تواند کارآفرین هم باشد و فرد را به لحاظ اقتصادی به خود متکی نماید. البته در صورتي که خلاقیت در کارهای فرد وجود داشته باشد.

خانم نيك پور: در ادامه صحبت دوستم اضافه مي كنم كه رشته نقاشي و ديگر رشته هاي كار و دانش و فني و حرفه اي آينده خوبي دارند و باعث رشد اقتصادي مي شوند , در صورتي كه تضميني براي كار و سرگرم شدن پس از فارغ التحصيلي از رشته هاي نظري وجود ندارد و به خود شخص بستگي دارد.

دانش آموزان رشته كار و دانش در آينده مي توانند به عنوان كارآفرين فعاليت نمايند چرا كه نیاز امروز جامعه ما بیشتر در کارآفریني احساس می شود.

با توجه به اینکه از اهداف مهم کارآفرینی توسعه فرهنگ کارآفرینی در کشور، تقویت روحیه ابتکار در جوانان و در مواردی از این قبیل می باشد شما چه فعالیتی را جهت تحقق بخشیدن به اهداف کارآفرینی انجام داده اید؟

خانم نيك پور: بعد از فارغ التحصیل شدن نتوانستم در کنکور موفق شوم اما نگرانی از بیکار شدن نداشتم. برای اینکه رشته ای که در گذشته با علاقه انتخاب کردم, همراه من بوده است و آینده من را تضمین کرده است. تصمیم گرفتم با دوستانی که با هم بودیم یک گروه تشکیل دهیم و کارگاهی از کارهایمان ایجاد کنیم. به نظر من ایجاد نمایشگاه و معرفی نمونه فعالیت هایمان مي تواند گام كوچكي در زمینه تحقق بخشیدن به اهداف فوق الذکر باشد.

خانم عبدلي: من هم با دوست خوبم خانم نيك پور در گروه كوچك كارآفريني همكاري مي كنم. هم چنين هم جهت با رشته تحصيلي و مهارتي خود فعاليت مي نمايم.

آيا در زمينه اشتغال خود تاكنون فعاليتي انجام داده ايد؟ در اين راه چه كساني با شما همكاري نموده اند؟

خانم نيك پور: در زمينه اشتغال براي خود با كمك خانم اكرم ايمانيان مدير محترم هنرستان شهيد صالحيار ,فعاليت هايي در زمينه نقاشي ديواري در چند آموزشگاه از جمله هنرستان خودمان - شهيد صالحيار- دبيرستان سميه , دبستان آسيه كاشان و ... انجام داده ايم. هم چنين كارهايي نظير تابلونويسي , خوشنويسي , معرق كاري براي افراد ديگر نيز انجام داده ايم.

به نظر شما پژوهش سراي دانش آموزي چگونه مي تواند ياري گر شما باشد؟

خانم نيك پور: به نظر من تأسيس پژوهش سرا نقطه عطفي است جهت شناسايي, حمايت از دانش آموزان خلاقي كه مي توانند با ارائه طرح ها و ايده هاي نو براي جامعه خود مفيد باشند. اين مركز بايد با تمام توان خود همانند سال جاري و سال قبل براي فعاليت هاي دانش آموزي گام بردارد.

خانم عبدلي: به نظر من پژوهش سرا مي تواند براي دانش آموزان كارآفرين پشتيبان خوبي باشد. مثلاً آنها را شناسايي كند, به مؤسسات خصوصي معرفي نمايد و نمايشگاهي براي كساني كه كارهاي نو دارند, ايجاد نمايد تا ساير دانش آموزان نيز از كارهاي آنها مطلع شوند و اين كار انگيزه ديگر كارآفرينان را براي ادامه فعاليت هاي خود اميدوارتر مي نمايد.

در پايان اگر سخن خاصي داريد , بفرمائيد.

خانم عبدلي: ابتدا از مسئول محترم پژوهش سراي دانش آموزي دكتر عظيمي تقدير و تشكر مي نمائيم كه با همكاري با مدير هنرستان زمينه معرفي ما را فراهم آوردند و خوشحاليم از اين كه مركزي به نام پژوهش سرا در شهرمان ايجاد شده تا دانش آموزان خلاق بتوانند در اين مركز فعاليت نمايند. شايد مدت هاست كه ما دنبال مكاني براي ارائه فعاليت هايمان به جامعه بوده ايم , ولي موفق نشديم.

اميدواريم با همكاري مسئولين محترم آموزش و پرورش و پژوهش سراي دانش آموزي بتوانيم در محل پژوهش سرا , نمونه كارهاي عملي خود را در معرض ديد دانش آموزان قرار دهيم تا همگان باور كنند كه رشته هاي فني و حرفه اي و كار و دانش مي توانند كمك بسياري به جامعه بنمايند.

 

 سرويس‌های رشد