متن كامل خبر
موزه و مركز اسناد و مدارك آموزش و پرورش در مدرسه دارالفنون راه اندازى مى شود

تاريخ خبر :  19/6/1384 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1141

گروه اجتماعى : با اختصاص ۲۰ ميليارد ريال براى مرمت و بازپيرايى ساختمان مدرسه دارالفنون، موزه و مركز اسناد و مدارك آموزش در اين بناى تاريخى راه اندازى مى شود.
به گزارش خبرنگار «ايران»، در پى درخواست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و شوراى سياستگذارى تحقيقات وزارت آموزش و پرورش براى تعمير و مرمت نخستين مركز آموزش عالى ايران به شيوه مدرن، سازمان ميراث فرهنگى و گردشگرى مقرر كرد تا مبلغ بيست ميليارد ريال از طرح مرمت ساختمان هاى دولتى ثبت ملى شده براى اين كار اختصاص يابد.
«فتح الله توحيدلو» مدير گنجينه و مركز اسناد دارالفنون در اين باره گفت: «درچندسال گذشته با مبالغ بسيار پايين تلاش زيادى براى برپا نگه داشتن اين نهاد تاريخى صورت گرفت ، به عنوان نمونه سال گذشته تنها با ۵۰ ميليون تومان از بودجه هاى متفرقه وزارت آموزش توانستيم خرده امور مرمتى را انجام داده و از بروز آسيب هاى بيشتر جلوگيرى كنيم.
مشاور رئيس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش خاطرنشان ساخت: «با اختصاص ۲۰ميليارد ريال از سوى سازمان ميراث فرهنگى و گردشگرى، عمليات مرمت و بازپيرايى كامل اين مجموعه تا سال آينده پايان يافته و موزه آموزش و پرورش در مدرسه دارالفنون راه اندازى خواهد شد. در اين موزه، يك بخش به پيشينه ۱۵۴ ساله آموزش و پرورش رسمى در ايران اختصاص دارد كه شامل اسناد و مدارك اين حوزه و پيشينه دانش آموزان ، معلمان و استادان دارالفنون مى شود. در بخش ديگر ، امور علمى و پژوهشى اين نهاد انجام مى شود. برگزارى سمينارهاى علمى و پژوهشى و كلاس هاى آموزشى از برنامه هاى اين بخش است». به گفته وى ، يك گروه تاريخ نيز دراين موزه تشكيل شده تا فعاليت هاى علمى و پژوهشى زيرنظر آن انجام گيرد.
> مجسمه اميركبير مرمت مى شود
«توحيدلو»، مرمت مجسمه اميركبير را از ديگر اقدامات اين مركز برشمرد و افزود: «براى مرمت اين مجسمه بزرگ و زيبا يك هنرمند در نظر گرفته شده تا با تهيه مصالح و مواد لازم، آن را تعمير كند. قرار است پس از پايان عمليات ، آن را در موزه قرار دهيم».

      منبع خبر : ایران

بازگشت