احمد دانشفر رئیس اداره آموزشهای کوتاهمدت وزارت آموزشوپرورش در گفتوگو با خبرنگار آموزشوپرورش اظهار داشت: در سال ۹۶، حدود 24 میلیون نفر ساعت کلاس آموزش الکترونیکی با ۴۱ عنوان کتاب تازه تألیف برگزار شد که این امر گام بلندی در دانشافزایی ضمن خدمت مدرسین بود.
وی با بیان اینکه دورههای آموزش الکترونیکی در دنیا از لحاظ علمی و اجرایی فرایندی جاافتاده است، افزود: اولین و مهمترین ویژگی آموزش الکترونیکی، بحث کیفیت این دورههاست که به واسطه حذف دو عامل اصلی زمان و مکان، فراگیران میتوانند بهراحتی در هر زمان و مکانی به محتوای آموزشی دسترسی پیدا کنند.
دانشفر، ارتباط آنلاین با مدرسین را ویژگی دیگر دوره آموزش الکترونیک دانست و ادامه داد: در این دورهها از مدرسین تراز اولی دعوت شد که برای تمام فراگیران قابلدسترس نبودند ولی از طریق دورههای الکترونیکی توانستیم ارتباط آنها را با فراگیران در دورترین نقاط کشور برقرار کنیم.
وی اضافه کرد: فراگیران در طول حدود یک ماه و نیم دوره آموزش الکترونیکی از دو جهت با هم ارتباط برقرار میکنند؛ گروهی که بین خودشان تشکیل شده و در ارتباط با یکدیگر در خصوص مباحث آموزشی بحث و گفتوگو میکنند و دیگری ارتباط با مدرسین برای رفع مشکلات درسیشان است.
رئیس گروه آموزش منابع انسانی آموزشوپرورش، کاهش هزینهها در دورههای الکترونیکی را ویژگی مهم دیگر آموزش الکترونیکی ذکر کرد و افزود: در سنوات گذشته این دورهها با حدود یک میلیارد تومان برای ۱۰ هزار نفر برگزار میشد اما هزینه دوره آموزش الکترونیکی با افزایش ۱۰ برابری تعداد افراد یعنی ۱۰۰ هزار نفر، به یکدهم تقلیل پیدا کرد.
وی در خصوص تأثیر فرایندمحوری آموزش الکترونیکی در توانمندسازی فراگیران، اظهار داشت: در محیط آموزش الکترونیکی، اتلاف زمان نداریم؛ این در حالی است که معمولاً در کلاسهای حضوری با یک ساعت و نیم زمان آموزش حدود یک ساعت تا یک ساعت و ۱۰ دقیقه استفاده مفید آموزشی صورت میگیرد.
دانشفر ادامه داد: در بحث تمرین نیز در کلاس آموزش حضوری، مدرس ۳۰ تا ۴۰ فراگیر را میتواند در بحث فراگیری و تکالیف موردبررسی قرار دهد اما در دوره آموزش الکترونیکی حداقل ۱۰ هزار فراگیر را داریم که در ارتباط با مدرس قرار میگیرند و تکالیفشان بررسی میشود.
رئیس اداره آموزشهای کوتاهمدت وزارت آموزشوپرورش اضافه کرد: در دورههای آموزش الکترونیکی این قابلیت وجود دارد که فراگیر، محتوای آموزشی را بارها و بارها ببیند و ضمن بهرهمند شدن از کلاس، میتواند همیشه محتوای آموزشی را همراه خود داشته باشد و از آن استفاده کند.
وی در خصوص تأثیر خصوصیسازی آموزش الکترونیکی، گفت: معمولاً در ارتباط با بخش دولتی با محدودیت در جذب نیروی انسانی و هزینه روبرو هستیم اما بخش خصوصی با توجه به اینکه میخواهد بهترین کیفیت را ارائه دهد و در فضای رقابتی قرار بگیرد، سعی میکند که با کمترین هزینه، بهترین کیفیت را ارائه دهد و نیز برای حضور افراد متفاوت محدودیتی وجود ندارد.
دانشفر با بیان اینکه حذف تمام آموزشهای حضوری وجود ندارد، افزود: بخش آموزش ارتباط چهره به چهره، محاسن اخلاقی و معنوی دارد که در آموزش الکترونیکی این ویژگیها وجود ندارد اما با توجه به موقعیت و شرایط فعلی، دورههای الکترونیکی به دانشافزایی مدرسین کمک زیادی کرده است.
وی با اشاره به اینکه «ما به دنبال بحث تعادل هستیم»، گفت: دورههای آموزش الکترونیکی را ادامه و توسعه میدهیم و دورههای حضوری را مکمل دورههای آموزش الکترونیکی برگزار میکنیم که اگر خلأیی در این دورهها وجود دارد، این خلأ نیز برطرف شود.
رئیس گروه آموزش منابع انسانی آموزشوپرورش، میزان رضایتمندی فراگیران را در بحث دورههای آموزش الکترونیکی ۸۰ درصد بیان کرد و افزود: بخشی از نارضایتی فراگیران در بخش آزمون بود که در سال آینده با بهبود امکانات و نرمافزارهای آموزشی برطرف میشود.
وی ادامه داد: در حال حاضر ما به دنبال پودمانی کردن دورههای آموزش الکترونیکی هستیم و در این خصوص با دو دانشگاه علمی و کاربردی و آزاد هم تفاهمنامههایی برای دورههای آموزش الکترونیکی امضا کردهایم که کیفیت این دورههای آموزشی ضمن خدمت بهگونهای شود که بتواند قسمتی از واحدهای درسی را پوشش بدهد و فراگیران بتوانند گواهی و مدرک معتبری برای گذراندن این دورههای آموزشی دریافت کنند.
|