متن كامل خبر
تجهیز ۲۵ درصد مدارس ایران به فناوری‌های هوشمند آموزشی

تاريخ خبر :  2/2/1397 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  542

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: بیش از ۲۵ درصد از مدارس ایران با ابزارها و فناوری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هوشمند آموزشی، تجهیز شده‌اند.

به گزارش گروه آموزش‌وپرورش خبرگزاری فارس، سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش که به دعوت رسمی وزیر آموزش و علوم روسیه در اجلاس بین‌المللی « ICT در آموزش» شرکت کرده بود، در سخنرانی خود در مجمع وزرای آموزش‌وپرورش شرکت‌‌کننده در این اجلاس، با تشریح دیپلماسی آموزشی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: نظام آموزشی در جمهوری اسلامی ایران با ۹۹ درصد پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی، بیش از ۸۵ درصد نرخ جذب در دوره متوسطه، تحت پوشش قرار دادن بیش از ۹۶ درصد دختران در سن تحصیل و نسبت برابر جنسیتی آموزش بین پسران و دختران حدود ۴۹ درصد به ۵۱ درصد، یکی از نظام‌های فراگیر آموزشی در منطقه و جهان است.
 
وی با اشاره به نقش ایران در آموزش دانش‌آموزان اتباع خارجی، گفت: فراهم آوردن دسترسی برابر برای همه دانش‌آموزان اتباع خارجی و پناهنده از سایر کشورها از منحصربه‌فردترین ویژگی نظام آموزشی ایران است؛ به‌عنوان مثال کشور افغانستان بیش از ۴۵۰ هزار دانش‌آموز مشغول به تحصیل در ایران دارد که این دانش‌آموزان مانند دانش‌آموزان ایرانی و در یک سیستم آموزشی مشابه و رایگان تا پایان دوره متوسطه تحصیل می‌کنند.
 
بطحایی در خصوصت فعالیت ایران در توسعه فناوری در آموزش نیز افزود: در این مورد، ۷۵ درصد مدارس ایران در طرح اتصال به شبکه‌های داخلی و جهانی متصل شده‌اند و بیش از ۲۵ درصد از مدارس با ابزارها و فنّاوری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هوشمند آموزشی در کلاس و مدرسه تجهیز شده‌اند و با بهره‌گیری از ابزارهای آموزش مجازی (MOOC)، حدود ۵۴ درصد از جمعیت یک‌میلیونی معلمان ایران را برای استفاده از فناوری‌های هوشمند آموزش داده و توانمند کرده‌ایم؛ ضمن اینکه توسعه منابع دیجیتال، تولید محتوای کتاب‌های درسی مدارس ایران را به‌صورت الکترونیکی و تعاملی و برگزاری جشنواره‌های تولید منابع آزاد آموزشی دیجیتال بین معلمان و دانش‌آموزان، ازجمله پروژه‌های موفق آموزش‌وپرورش ایران بوده است.
 
وی، افق آینده فناوری آموزش در وزارت آموزش‌وپرورش را روشن دانست و ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است تا با طراحی یک اکوسیستم پویا که تا پایان سال ۲۰۱۸ به بهره‌برداری خواهد رسید، یک فضای مجازی ایمن، پاک و امن را برای دانش‌آموزان در راستای ایجاد عدالت آموزشی در دسترسی به محتوا و خدمات آموزشی فراهم کند و در این اکوسیستم، با ایجاد هویت الکترونیکی برای دانش‌آموزان، فعالیت‌های آن‌ها به‌صورت هوشمند رصد خواهد شد و متناسب با نوع استفاده از محتوا و خدمات ارائه‌شده، هدایت خواهند شد.
 
وزیر آموزش‌وپرورش اضافه کرد: در این اکوسیستم به‌منظور ساماندهی ظرفیت‌های بخش خصوصی، اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات به دانش‌آموزان در حال شکل‌گیری هستند و دولت سعی دارد در این حوزه نقش تصدی‌گری را بر عهده داشته باشد و صرفاً به وظیفه تنظیم مقررات بپردازد تا بخش خصوصی بتواند به حداکثر شکوفایی ممکن در ارائه خدمات باکیفیت دست یابد.
 
وی بر اهمیت پیاده‌سازی کامل فناوری‌های نوین آموزشی ICT در آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تعامل و بهره‌مندی از تجربیات جهانی سایر کشورها و در اختیار قراردادن تجارب ملی اعلام کرد و اظهار داشت: این رویداد بزرگ و مهم می‌تواند سرآغاز شروع تعاملات گسترده ما باهم درحرکت به سمت اهداف مشترک جامعه جهانی باشد.
 
*‌ دیدار وزیر آموزش‌وپرورش با رئیس کمیته آموزش و علوم دومای روسیه
 
بطحایی در سفر به کشور روسیه به همراه مهدی سنایی سفیر ایران با «ویاچسلاو نیکونوف» دیدار و بر تقویت همکاری‌های آموزشی بین دو کشور تأکید کرد.
 
وی تدریس زبان فارسی در مدارس این کشور به‌منظور آشنایی دانش‌آموزان روسی با فرهنگ و زبان فارسی را به‌عنوان یک پیشنهاد مطرح و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد تا زبان روسی را به‌عنوان یکی از زبان‌های خارجی در مدارس کشور تدریس کند.
 
وزیر آموزش‌وپرورش افزود: من این موضوع را با وزیر آموزش‌وپرورش روسیه در میان گذاشتم و اعلام کردم که در صورت آموزش زبان فارسی در مدارس روسیه، ایران نیز می‌تواند در قالب تفاهم‌نامه‌ای، آموزش زبان روسی را در مدارس خود داشته باشد.
 
وی با بیان اینکه در سفر به مسکو، بازدیدی از یکی از مدارس روسیه داشتم، افزود: متأسفانه هیچ‌یک از دانش آموزان روسی شناختی از ایران نداشتند که ما امیدواریم با اجرای این طرح، روس‌ها شناخت بیشتری از ایران پیدا کنند.
 
بطحایی ابراز امیدواری کرد که طرف روسی از این پیشنهاد حمایت کرده و کارگروهی را در این خصوص برای رسیدن به تفاهم‌نامه تشکیل دهد.
 
ویاچسلاو نیکونوف رئیس کمیته آموزش پارلمان روسیه نیز با استقبال از این طرح درباره وضعیت آموزش زبان فارسی در روسیه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون زبان فارسی در برخی از مراکز آموزش عالی روسیه ازجمله انستیتوی کشورهای آسیا و آفریقای دانشگاه دولتی مسکو تدریس می‌شود.
 
وی بر لزوم گنجاندن زبان فارسی در برنامه آموزشی روسیه و همچنین برنامه‌ریزی برای تدریس زبان فارسی در کنار زبان چینی که در برخی مراکز آموزشی روسیه به‌عنوان زبان دوم تدریس می‌شود، تأکید کرد.
 
نیکونوف با بیان اینکه شخصاً با دانشجویان روسی که زبان چینی می‌خوانند، (به دلیل سختی این زبان) همدردی می‌کنم، افزود: ایران کشور تاریخ‌سازی است که مسیر جهان را تغییر داد.
 
وزیر آموزش‌وپرورش در سفر خود با «آندری فورسنکو» دستیار رئیس‌جمهوری روسیه در امور آموزش و اولگا واسیلیوا وزیر آموزش و علوم روسیه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
وی همچنین از نمایشگاه بین‌المللی آموزش با عنوان «اکوسیستم جدید آموزشی» نیز دیدار و در حاشیه آن با مقامات سایر کشورهای حاضر در حوزه آموزش دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
بطحایی صبح پنجشنبه نیز بازدیدی از مجتمع آموزشی پیام امام خمینی (ره) مسکو وابسته به سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه داشت و ساعاتی با معلمان و مسئولان این مدرسه گفت‌وگو کرد.
 
بر اساس این گزارش، وزیر آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران به دعوت همتای روس خود به‌منظور شرکت در نمایشگاه بین‌المللی آموزش تحت عنوان «اکوسیستم جدید آموزشی» به روسیه سفر کرده بود و ۳۱ فروردین‌ماه نیز به ایران بازگشت.


      منبع خبر : فارس

بازگشت