به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی در افتتاحیه نشست پایانی هشتمین دوره مجلس دانشآموزی با بیان اینکه مسیر فعالیت مجلس دانشآموزی مسیری برای انعکاس نظرات نقادانه دانش آموزان و رساندن آنها به گوش مسئولان است، افزود: مجلس دانشآموزی از سه منظر جایگاه والایی در نظام تعلیم و تربیت دارد. در وهله نخست اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) در تشکیل حکومت اسلامی و جایگاه بلند مقام معظم رهبری در جمهوری اسلامی در این ساز و کار تجلی مییابد، چرا که دانش آموزان در این بستر به سمت آموزش دموکراسی و احترام به نظر اکثریت حرکت میکند و جمهوریت نظام میتواند در این مسیر نهادینه شود.
وی با اشاره به اینکه از منظر سند تحول بنیادین آموزشوپرورش مهمترین رویکرد ما در سند تحول بنیادین، تعلیم و تربیت تمام ساحتی است، اظهار کرد: یکی از ساحتهای مهم آموزش، تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان است. مجلس دانشآموزی مهمترین بستری است که میتواند تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان را در این ساز و کار رقم بزند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه با وجود تمام تنگناها و مشکلاتی که در آموزش و پرورش وجود دارد امروزه این نهاد میتواند پیامدها و برون دادهای ارزشمند معلمی را به جامعه عرضه کند، تصریح کرد: امروزه شاهد حضور جوانان شجاع، نقاد، آگاه، بصیر و دلاوری هستیم که شجاعانه، نقادانه و خلاقانه مسائل مختلف را مطرح میکنند و این محصول کار آموزشوپرورش و معلمانی است که امروزه از آثار فعالیت آنان لذت میبریم.
کاظمی با اشاره به حضور بیش از ۱۱ میلیون دانشآموز در یک فرآیند کاملاً قانونی و متناظر با فرآیندهای کشور در مجلس دانشآموزی توضیح داد: وجود بیش از ۶۲۰ هزار دانشآموز در شورای دانشآموزی و ۵۰۰۰ دانشآموز در مجامع و مجالس دانشآموزی استانی نشاندهنده مهمترین بستر برای تربیت نسل جوان، متدین، خلاق و پویا در عرصههای سیاسی و اجتماعی است.
به گفته وی، در حال حاضر ۱۵۰ نفر در مجلس دانشآموزی حضور دارند که نماینده بیش از ۶۲۰ هزار نفر دانشآموز در شوراهای دانشآموزی و ۵۰۰۰ نفر در مجامع استانی و بیش از ۱۳ میلیون نفر دانشآموز در کشور هستند. نظرات خلاقانه این افراد در مسائل تعلیم و تربیت میتواند برای متولیان امر راهگشا و ارزشمند باشد.
|