متن كامل خبر
سخنان وزیر آموزش‌وپرورش پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران

تاريخ خبر :  15/2/1397 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  502

وزیر آموزش‌وپرورش با حضور در نماز جمعه تهران، آخرین دستاوردها و مهم‌ترین اقدامات وزارت آموزش‌وپرورش تشریح کرد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، سید محمد بطحایی با حضور در نماز جمعه این هفته در دانشگاه تهران به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم به تشریح رئوس برنامه‌های پیش روی آموزش‌وپرورش دولت دوازدهم، برگرفته از سند تحول بنیادین پرداخت.
 
بطحایی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه‌ی شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به‌ویژه شهدای تعلیم و تربیت شهیدان رجایی و باهنر و ۵۰۰۰ معلم شهید و ۳۶۰۰۰ دانش‌آموز شهید و تبریک تقارن روز معلم با نیمه شعبان، اظهار کرد: معلمان دلسوز و زحمتکش در کمال اخلاص و با عشق به تعلیم و تربیت در سراسر کشور چراغ آموزش و پروش را برمی‌افروزند و در دورترین نقاط کشور که هیچ اداره دولتی فعالیتی ندارد پرچم مقدس جمهوری اسلامی بر فراز مدرسه‌ای در اهتزاز است.
 
وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: امروز در نظام آموزش‌وپرورش بیش از ۹۴۰ هزار معلم در جای‌جای میهن عزیزمان در تلاش‌اند تا بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز را در بیش از ۱۰۶ هزار واحد آموزشی از جهل و ظلمت به‌سوی نور و دانایی رهنمون سازند و چگونه زیستن و خوب زیستن را به آنان بیاموزند. معلمان سخت‌کوش و فداکار ما علیرغم کمبود امکانات و تجهیزات در مدارس و برخی مشکلات اقتصادی و بعضاً تبعیض‌ها، صمیمانه و مسئولانه در خدمت فرزندان ما هستند و با تمام توان در تلاش‌اند تا نسلی مؤمن، دانا، کارآفرین و دارای مهارت تربیت کنند.
 
وی تصریح کرد: خوشبختانه امروز سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش‌وپرورش رسیده و به تواتر به تأیید ضمنی مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری نیز رسیده در دستور کار وزارت آموزش‌وپرورش بوده و ما در صدد هستیم تا با استعانت از الطاف الهی و همراهی همکاران بسیار عزیزم در آموزش‌وپرورش برنامه‌های این سند تحول را اجرایی کنیم.
 
بطحایی در ادامه سخنان خود به برخی از برنامه‌های پیش روی این وزارتخانه، منطبق بر سند تحول بنیادین به شرح ذیل اشاره کرد:
 
- اهتمام جدی به بسط و توسعه عدالت آموزشی به‌عنوان مهم‌ترین رسالت نظام تعلیم و تربیت اسلامی.
 
- دستیابی برابر دانش‌آموزان صرف‌نظر از اینکه کجای این کشور و در چه موقعیت اقتصادی و اجتماعی زندگی می‌کنند یکی از مهم‌ترین رسالت‌های نظام تعلیم و تربیت اسلامی است.
 
- حذف آزمون‌ها از دوره ابتدایی که این آزمون‌ها موجب استرس دانش‌آموزان می‌شد.
 
- توسعه‌ی مهارت‌آموزی به‌جای تکیه‌بر حافظه محوری که همواره مورد نقد مسئولین محترم و اولیای محترم و خانواده‌ها قرار دارد.
 
- تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها، کارآفرینی، توسعه‌ی حرفه‌های دانش‌بنیان متناسب با نیازهای جامعه، روش‌هایی است که ما را می‌تواند به توسعه‌ی مهارت‌آموزی نزدیک بکند.
 
- اولویت‌بخشی فعالیت‌های تربیتی و تقویت تربیت اسلامی به‌ویژه در ایام حاضر که جامعه‌ی اسلامی ما مورد هجمه‌ی ناجوانمردانه‌ی حوزه‌های مختلف در تربیت بی‌بدیل منابع ارزشمند انسانی در آموزش‌وپرورش که همواره مورد افتخار ما آموزش‌وپرورشی‌هاست.
 
- تلاش برای تکریم حقیقی مقام و منزلت معلمان و فرهنگیان.
 
- به روزآوری متون درسی و منابع آموزشی از طریق تعامل و همکاری بیشتر با دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و سایر مراکز علمی و آموزشی.
 
 وزیر آموزش‌وپرورش اذعان داشت: این مختصری که عرض کردم برخی از رئوس برنامه‌های آموزش‌وپرورش دولت دوازدهم برگرفته از سند تحول بنیادین است که امیدوار هستم در طی سال‌های پیش رو بتوانیم گام‌های جدی را در این راستا برداریم.
 
وی گفت: بر اساس مفاد سند تحول باید یک چرخش اساسی در آموزش‌وپرورش صورت بگیرد و آن تبدیل نظام آموزشی به یک نهاد فرهنگی و تربیتی است تا بتواند زمینه‌ی تربیت‌پذیری کودکان و نوجوانان عزیز را بر اساس اقتضائات فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی و نیازهای امروز و فردای جامعه فراهم بکند.
 
بطحایی اظهار کرد: آموزش‌وپرورش در این مسیر به همراهی و همدلی همه‌ی ایرانیان، همه‌ی کسانی که دل در گرو تعالی میهن اسلامی دارند، همه‌ی متدیّنینی که سوز عاقبت به خیری برای نوجوانان، جوانان و نسل آینده را در دل دارند نیاز دارد. مشارکت و همراهی همه‌ی آحاد مردم نه یک عمل استحبابی بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای موفقیت آموزش‌وپرورش است.
 
وی ضمن اشاره به روز جمعه و انتظار ظهور امام عصر (عج) در این روز بیش از سایر ایام، گفت: ما در صدد هستیم که بتوانیم فرزندانمان را منتظران واقعی و شهروندان عصر ظهور تربیت کنیم. بر اساس تعالیم اسلامی در زمان ظهور حضرتش علم گسترش می‌یابد. ما در تلاشیم تربیت علمی، تربیت عقلانی و تربیت اخلاقی را در مدارس خود حاکم سازیم و در دولت تدبیر و امید دستیابی به این اهداف را در سرلوحه‌ی برنامه‌ها قرار دهیم.
 
بطحایی با توجه به اهمیت و تأکید آموزه‌های دینی بر آموزش‌وپرورش، بیان کرد: آموزش‌وپرورش امروز موفق نخواهد شد مگر آنکه در همه‌ی عرصه‌ها، مشارکت آحاد مختلف مردم را به همراه خودش داشته باشد.
 
وی گفت: من یقین دارم در آینده‌ای نه‌چندان دور خواهیم توانست آموزش‌وپرورشی در خور شأن معلمان گرامی، مردم قهرمان، شهیدپرور و متدین در کشور و میهن اسلامی‌مان برقرار کنیم و انشا الله مدارس ما در خور شأن دانش‌آموزان عزیز، این آینده‌سازان نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد.


      منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش

بازگشت