متن كامل خبر
اجرای طرح «حیاط پویا» در ۲۵ هزار مدرسه

تاريخ خبر :  23/2/1397 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  540

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اجرای طرح حیاط پویا در بیش از ۲۵ هزار مدرسه در سراسر کشور گفت: در حال حاضر مدارس اغلب در شیفت دوم در ۸۰۰۰ رشته کانون درون مدرسه‌ای دانش‌آموزان را می‌پذیرند و در سطوح پیشرفته‌تر استعدادهای برتر به کانون‌های ورزشی برون مدرسه‌ای هدایت می‌شوند.

مهرزاد حمیدی در گفت‌وگو با ایسنا، به برخی برنامه‌های مهم در دست اجرا در مدارس در حوزه ورزش دانش‌آموزی اشاره و اظهار کرد: نرمش صبحگاهی ازجمله طرح‌هایی بود که طی چند سال اخیر به اجرا درآمد. ورزش صبحگاهی یا آغازین با هدف دستیابی به این امر مهم به صورت طرحی جامع و یکپارچه با نظارت و برنامه‌ریزی مدیران مدارس، معلمان تربیت‌بدنی و مشارکت فعال سیار پرسنل مدرسه، شرایط مطلوب برای شروع یک روز خوب تحصیلی برای دانش‌آموزان را فراهم می‌آورد.
 
وی افزود: توسعه نهضت ملی سلامت و ترویج سبک زندگی در بین دانش‌آموزان، ایجاد انس و عادت به نرمش‌های صبحگاهی در دانش‌آموزان و نهادینه کردن این تغییر رفتار در طول زندگی،‌ توسعه نشاط و شادابی در مدارس، ارائه خدمات ورزشی فراگیر در گستره مدارس و آحاد دانش‌آموزان کشور، توسعه نهضت داوطلبی و بهره‌مندی از توانمندی دانش‌آموزان در اداره برنامه نرمش صبحگاهی ازجمله اهداف اجرای طرح نرمش صبحگاهی هستند و در سال گذشته شاهد اجرای نرمش صبحگاهی با حضور بیش از سه میلیون دانش‌آموز بودیم.
 
معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه رویکرد مدرسه محورانه و دانش‌آموز مدارانه در فعالیت‌های تربیت‌بدنی و ورزش دانش‌آموزی و توسعه نشاط و شادابی در مدارس ازجمله محورهای اصلی اجرای این طرح هستند؛ به اجرای طرح حیاط پویا نیز اشاره کرد و گفت: یکی از کم‌هزینه‌ترین طرح‌هایی که به‌منظور غنی‌سازی اوقات فراغت و ایجاد انگیزه جهت تحرک و فعالیت دانش‌آموزان در زمان‌های فراغت یا حتی در ساعت درس تربیت‌بدنی اجرا می‌شود طرح حیاط پویا است.
 
حمیدی افزود: طرح حیاط پویا با استفاده از اشکال و خطوط بسیار ساده در حیاط مدرسه، زمینه ترغیب دانش‌آموزان به تحرک و پویایی را فراهم می‌کند. این ایده که در نظام‌های آموزش‌وپرورش برخی از کشورها نیز به مرحله اجرا گذاشته شده است درصدد است تا از طریق اقدامات تحرک‌آفرین به ارتقای سطح سلامت و شادابی دانش‌آموزان کمک کند.
 
وی با بیان اینکه افزایش نرخ شادی و نشاط، فعال‌سازی فعالیت بدنی در زمان خارج از درس دانش‌آموزان، زیباسازی مدارس، مشارکت حداکثری دانش‌آموزان و افزایش فرصت یادگیری در کل ساعات را در قالب طرح حیاط پویا ر مدارس ابتدایی دنبال می‌کنیم ادامه داد: سال گذشته طرح حیاط پویا در بیش از ۲۵ هزار مدرسه اجرایی شد.
 
معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش همچنین با اشاره به طرح کانون ورزشی دانش‌آموزی گفت: کانون ورزشی دانش‌آموزی مجموعه‌ای است سازمان‌یافته متشکل از تعدادی دانش‌آموز که به فراگیری و پیشرفت مهارت‌های ورزشی و سایر جنبه‌های سلامت‌محور تربیت‌بدنی علاقه‌مند بوده و تحت نظر کادر فنی و اجرایی واجدالشرایط فعالیت می‌کنند.
 
حمیدی ادامه داد: کانون‌های ورزشی با هدف غنی‌سازی فعالیت‌های اوقات فراغت و توسعه و ارتقای مهارت‌های ورزشی، سواد حرکتی و سلامت جسمی دانش‌آموزان ایجاد شده‌اند و محل تشکیل آن‌ها داخل مدارس، مجتمع‌های آموزشی ورزشی آموزش‌وپرورش و مجموعه‌ها و سالن‌های ورزشی وزارت ورزش و جوانان است که استمرار جریان آموزشی و تربیتی در خارج از ساعات رسمی مدارس و شناسایی و پرورش دانش‌آموزان مستعد، در رشته‌های مختلف ورزشی آموزشگاهی، بهره‌وری و استفاده بهینه از امکانات مدارس در راستای توسعه فعالیت‌های ورزشی نیز در قالب این طرح دنبال می‌شود.
 
وی با اشاره به کارآفرینی و بهره‌وری از منابع انسانی متخصص تربیت‌بدنی و ورزش وزارت آموزش‌وپرورش و تسهیل مسیر ترقی دانش‌آموزان مستعد ورزشی از مجاری کانون‌های ورزشی گفت: استفاده از المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای به‌عنوان یکی از پایگاه‌های شناسایی استعدادهای ورزشی و هدایت به کانون‌های ورزشی درون و برون مدرسه‌ای پایه و سطوح کانون‌های ورزشی با توجه به مکان اجرا و سطح کیفی مهارت‌های دانش‌آموزان را از این رهگذر دنبال می‌کنیم.
 
معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه طرح کانون‌های ورزشی درون مدرسه‌ای از سال ۹۴ کلید خورد گفت: مدارس اغلب در شیفت دوم در ۸۰۰۰ رشته کانون درون مدرسه‌ای دانش‌آموزان را می‌پذیرند و در سطوح پیشرفته‌تر استعدادهای برتر به کانون‌های ورزشی برون مدرسه‌ای هدایت می‌شوند.


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت