به گزارش گروه آموزشوپرورش خبرگزاری فارس، مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزشوپرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «تطبیق رهنمودهای رهبری و سیاستهای نظام آموزشی»، اظهار کرد: باور ما این است که عملیاتی شدن فرمایشات رهبری و سند تحول به فراهم شدن زمینههای اجتماعی و گفتمان سازی آن نیز مرتبط است؛ مقام معظم رهبری در دو دهه گذشته بسیار هوشمندانه و کارشناسانه بحث ضرورت تحول در آموزشوپرورش را مطرح فرمودهاند.
وی افزود: در شورای عالی آموزشوپرورش هشت کمیسیون داریم که در هرکدام ۱۵ تا ۲۰ نفر از متخصصان حضور دارند؛ بعضاً برخی مباحث یک تا دو سال در شورای عالی میمانند و مورد کارشناسی قرار میگیرند.
نوید ادهم گفت: نظام آموزشوپرورش ما از دهههای گذشته دو هدف اصلی آماده کردن دانشآموزان برای ورود به کار و دانشگاه را دنبال میکند که ورود به دانشگاه تمام مقاطع را تحت تأثیر قرار داده و سایه کنکور تمام فعالیتهای ما را تحت تأثیر قرار داده است؛ درواقع مافیا و صنعت کنکور وارد شد و معادلات را به هم ریخت.
وی با بیان اینکه دانشآموزان باید برای زندگی آماده شوند، ادامه داد: برای خوب زندگی کردن یکی از نیازها دانشگاه است و همه آن نیست؛ در این مسیر یکی از مقدمات حذف آزمونهای دوره ابتدایی بود که ازجمله عوامل آسیبزا محسوب میشد.
دبیر کل شورای عالی آموزشوپرورش اضافه کرد: امیدواریم موضوع کنکور با همکاری وزارت علوم و مجلس حل شود و انتظار داریم الزامات قانونی را فراهم کنند که نتوانند این قانون را تفسیر کنند یعنی قانون حذف کنکور دو بار تصویبشده و هر بار دوستان با ادلهای قانون را اجرا نکردند.
وی تصریح کرد: به دنبال شناسایی همه استعدادها و توانمندیهای دانشآموزان تحت عنوان ساحتهای ششگانه هستیم که کنکور یکی از ساحتهاست.
نوید ادهم با بیان اینکه امیدواریم هرچه زودتر سایه کنکور حذف شود، گفت: مقدماتی را در این زمینه فراهم کردهایم و ازنظر ما بساط آزمونها در دوره ابتدایی جمع شده است و دیگر آزمون به شکل قبلی نداریم؛ در متوسطه اول و دوم هم به دنبال حذف آزمونهای خاص هستیم.
وی اظهار کرد: امسال برای ورود به مدارس سمپاد و نمونه دولتی در پایه هفتم، آزمون تستی چهار جوابی اضطرابزا حذف خواهد شد؛ اگر هم آزمونی باشد برای سنجش استعدادهاست که کارشناسان در حال کار بر روی آن هستند و امیدواریم سریعتر به نتیجه برسد.
دبیر کل شورای عالی آموزشوپرورش افزود: طبق قانون بساط کنکور باید تا سال ۹۹ جمع شود؛ در وزارت علوم میگفتند آزمونهای آموزشوپرورش مشکل دارد و استاندارد نیست درحالیکه مرکز سنجش ما سیستم مکانیزهای راهاندازی کرده است و ازنظر ما آزمونها معتبر است و در ادبیات جهانی هم قابلقبول است.
وی با بیان اینکه قرار بود سازمان سنجش، سازمان مستقلی باشد و منافع هر دو سو را تأمین کند گفت: اما اکنون سازمان سنجش بیشتر نگران پذیرش دانشگاه است و اینکه چه تأثیری بر فرایند تعلیم و تربیت میگذارد را موردتوجه قرار نمیدهد.
نوید ادهم درباره افق آموزشوپرورش در سال ۱۴۰۴، اظهار کرد: همه هم و غم ما این است که سند تحول عملیاتی شود؛ این موضوع در برنامه ششم توسعه به صراحت آمده است و در برنامه وزیر آموزشوپرورش هم قید شده و ما مُصر به اجرای سند تحول هستیم. اخیراً ساختار مدیریتی برای اجرای سند تحول پیشبینی و ابلاغ شده است.
وی درباره بخش دیگری از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر شأنیت و جایگاه واقعی معلم و در پاسخ به اینکه تا چه زمانی باید معلمان دغدغه معیشت داشته باشند، عنوان کرد: دستگاههای تخصیص دهنده منابع باید درباره حقوق و وضعیت مالی معلمان پاسخ دهند؛ البته جایگاه و شأنیت معلم فقط معیشت نیست؛ معلمان افراد زیادهخواهی نیستند اما باید حداقلهای زندگیشان تأمین شود.
دبیر کل شورای عالی آموزشوپرورش ادامه داد: هرچند بودجه آموزشوپرورش رشد خوبی در سالهای اخیر داشته اما هنوز فاصله پرداختی به فرهنگیان ما با سایر دستگاهها معنیدار است.
وی با بیان اینکه سند تحول دارای شش زیر نظام است که یکی از آنها منابع مالی است و ما اکنون مشغول بررسی این زیر نظام برای تصویب در شورا هستیم، گفت: در جلساتی که در جمع معلمان داریم معمولاً ما را مخاطب قرار میدهند و معتقدند در این دولت طرح تحول سلامت موردتوجه قرار گرفت و اوضاع بهبود یافت و اگر همین توجه به معلمان هم شود، قطعاً اتفاقات خوبی خواهد افتاد؛ توسعه آموزشوپرورش بهویژه به علت مشکلات مالی کشور، نیازمند یک تصمیم حاکمیتی است.
نوید ادهم درباره ضرورت آشنایی معلمان با ادبیات و منویات سند تحول بنیادین طبق مؤکدات مقام معظم رهبری، اظهار کرد: یکی از مأموریتهای دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی به سامان کردن ورودی آموزشوپرورش است؛ همه اینها که وارد دانشگاه میشوند با ادبیات سند تحول آشنا خواهند بود.
وی افزود: یک مأموریت دیگر دانشگاه این است که اطلاعات نیروهای موجود متناسب با احکام سند بهروز شوند؛ ۹۵۰ هزار نیرو داریم و هرسال بخشی از آنها سر کلاسهای ضمن خدمت نشسته و با ادبیات سند تحول آشنا میشوند؛ هرچند هنوز بخشی از معلمان با مفاهیم تحولآفرین سند آشنا نشدهاند.
دبیر کل شورای عالی آموزشوپرورش ادامه داد: علاوه برجذب دانشجو از طریق کنکور سراسری، طبق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، استفاده از فارغالتحصیلان سایر دانشگاهها امکانپذیر است که البته ناگزیر به اجرای این ماده برای تأمین نیرو هستیم؛ هرچند بعد از پذیرش در آزمون استخدامی دورههای یکساله حرفهآموزی برای پذیرفتهشدگان تدارک دیده شده است.
نوید ادهم با بیان اینکه ۳۰۲ هدف برای سند تحول دیده شده بود، گفت: در بازنگری سند این اهداف در ۶۷ مورد گنجانده شد و به تصویب رسید؛ این اهداف شایسته محورند و بهمحض ابلاغ این اصلاحیه از سوی رئیسجمهور، باید پیادهسازی اهداف را شروع کنیم. کل سیستم آموزشوپرورش باید در خدمت تحقق این اهداف باشد.
|