متن كامل خبر
سامانه نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران رونمایی شد

تاريخ خبر :  1/3/1397 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1253

معاون مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات در برنامه پاسخ‌گویی استودیو الفبا مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی از رونمایی سامانه «طرح سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران» با حضور وزیر در اولین روز خردادماه خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، فریبرز حمیدی با حضور در استودیو الفبا که در ادامه سلسله برنامه‌های پاسخ‌گویی استودیو صورت گرفت، اظهار کرد: در اولین روز از خردادماه با حضور وزیر آموزش‌وپرورش، سامانه «طرح سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران» در اردوگاه شهید باهنر رونمایی می‌شود.
 
وی افزود: در راستای تحقق سیاست مدرسه محوری و تفویض اختیار و هم‌چنین اجرای سند تحول بنیادین، نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران، ابتدا به‌صورت آزمایشی در سه استان: تهران، البرز و شهرستان‌های تهران و با انتخاب ۲۰۰۰ مدیر مدرسه اجرا و نتایج آن تا پایان شهریور استخراج و اعلام می‌شود.
 
حمیدی تصریح کرد: ارتقای کیفیت آموزشی مستلزم قدرت و توانمندی سطح مدیریت در مدارس است، زیرا مدیریت سنتی جواب گوی نیازهای امروز دانش‌آموز نمی‌باشد، لذا مدیریت امروز مدارس باید توانایی ایجاد انگیزه و شوق یادگیری در دانش‌آموز را داشته باشد، بنابراین مدیر مدرسه، مسئول تأمین محیط یادگیری، ایجادکننده فرصت فراگیری برای دانش‌آموزان است.
 
وی مدرسه را کانون اصلی تربیت دانست و خاطرنشان کرد: در سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت ابلاغی رهبر معظم انقلاب، سند تحول، قوانین برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه موردتوجه قرارگرفته و آموزش‌وپرورش موظف به طراحی و استقرار نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای منابع انسانی شده است.
 
معاون مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: جامعیت،‌ پویایی و استمرار، ایجاد انگیزه و بهبود فرآیندها، چهار اصل حاکم بر نظام سنجش صلاحیت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران است.
 
وی گفت: توانمندسازی مدیران مدارس، ایجاد روحیه خودباوری و خوداتکایی در مدیران، ایجاد فضای رقابتی با هدف شناسایی افراد مستعد و با انگیزه، زمینه‌سازی برای دست‌یابی به استانداردهای آموزشی و تضمین کیفیت از اهداف خروجی اجرای نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان می‌باشد.
 
حمیدی افزود: پس از اجرای طرح آزمایشی نظام سنجش شایستگی‌ها، نقاط ضعف و ابهام رفع شده و به‌صورت رسمی در سراسر کشور اجرا می‌شود و این طرح مقدمه‌ای برای اجرای نظام رتبه‌بندی نیز خواهد بود، البته طرح تعالی مدرسه نیز در کنار نظام سنجش در مدارس اجرا می‌شود.
 
وی اذعان کرد: در اجرای نظام سنجش در مرحله آزمایشی، ابتدا دوره‌های موردنیاز کسب شایستگی برای مدیران برگزارشده و پس از اجرای طرح به مدیرانی که صلاحیت را کسب نکنند هشدار داده می‌شود، اما در طرح اصلی در سال ۹۸ از ادامه کار مدیران فاقد شایستگی‌های حرفه‌ای، جلوگیری می‌شود.


      منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش

بازگشت