متن كامل خبر
آغاز المپیاد جهانی زیست‌شناسی از ۲۴ تیرماه به میزبانی ایران

تاريخ خبر :  22/3/1397 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  572

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان گفت: المپیاد جهانی زیست‌شناسی ۲۴ تیرماه با حضور ۶۲ کشور به میزبانی ایران آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار آموزش‌وپرورش خبرگزاری فارس، فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان در نشست خبری که در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان وزارت آموزش‌وپرورش برگزار شد، اظهار کرد: المپیاد جهانی زیست‌شناسی ۲۴ تا ۳۰ تیرماه امسال با حضور حداقل ۶۲ کشور به میزبانی ایران برگزار می‌شود.
 
وی ادامه داد: مسیر پذیرش از سال ۲۰۱۲ آغاز شده است و ۱۵ میلیارد تومان بودجه برای برگزاری این المپیاد پیش‌بینی شده است.
 
مهاجرانی اضافه کرد: تاکنون از ۶۲ کشور برای المپیاد جهانی زیست‌شناسی ثبت‌نام کردند و ۴۴۰ مهمان داریم و پیش‌بینی می‌کنیم بالغ‌بر ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر شامل سرپرستان و شرکت‌کنندگان در این المپیاد شرکت کنند.
 
وی با بیان اینکه افتتاح المپیاد در هتل اسپیناس پالاس برگزار می‌شود، گفت: حدود ۲۵۰ نفر در آزمون رقابت می‌کنند و بخشی از المپیاد در دانشگاه شهید بهشتی و بخشی در هتل آزادی برگزار می‌شود.
 
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان با تأکید بر اینکه ۴ نفر از ایران به‌عنوان تیم ایران در المپیاد زیست‌شناسی حضور دارند، افزود: هر ۴ شرکت‌کننده از تهران هستند که ۲ نفر دختر و ۲ نفر پسر هستند.
 
وی به برنامه‌های جانبی در کنار المپیاد اشاره کرد و ادامه داد: ۶۰ معلم زیست‌شناسی در المپیاد حضور دارند و کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود؛ ضمن اینکه بازدیدهای علمی را برای شرکت‌کنندگان پیش‌بینی کردیم.
 
مهاجرانی اضافه کرد: حضور ایران در المپیادها جهانی از سال ۱۳۶۶ با المپیاد ریاضی آغاز شد و دانش‌آموزان در طول ۳۱ سال برگزاری المپیادها، ۶۸۱ مدال را کسب کردند.
 
وی با بیان اینکه ورود ایران به المپیاد جهانی زیست‌شناسی از سال ۱۳۷۸ بوده است، گفت: دانش‌آموزان ایرانی در المپیاد زیست‌شناسی حضور خوبی داشتند.
 
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان تصریح کرد: در شرکت تیم‌های مختلف در این المپیاد هیچ محدودیتی نبود و حتی آمریکا نیز برای حضور در این رقابت ثبت‌نام کرده است.
 
وی در خصوص امنیت المپیاد زیست‌شناسی اظهار کرد: تمام مسائل امنیتی بر اساس پروتکلی که وجود دارد رعایت شده است و تمام جوانب کار را پیش‌بینی کرده‌ایم.
 
مهاجرانی در پاسخ به این پرسش که «آیا با معرفی برترین‌های ایران در المپیادها زمینه شناسایی آن‌ها توسط کشورهای دیگر و خروج آن‌ها از کشور را فراهم می‌کنیم؟»، گفت: مهاجرت پدیده جهانی است و محدود به کشور ایران نیست اما وجود بنیاد ملی نخبگان در کشور به این معناست که حفظ سرمایه‌های نخبه مهم است و البته کارهای خوبی هم شده است اما باید فعالیت‌ها در حوزه کسب‌وکار و اشتغال گسترش یابد.
 
وی در خصوص المپیاد سلول‌های بنیادی، اظهار کرد: ایران در این موضوع به‌عنوان کشور ارائه‌کننده طرح المپیاد است که پس از نهایی شدن، جزئیات آن اعلام می‌شود.


      منبع خبر : فارس

بازگشت