متن كامل خبر
مجموعه جدید رشته‌های کاردانش در حال آماده‌سازی است

تاريخ خبر :  28/3/1397 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  601

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶۰ رشته در شاخه کاردانش وجود دارد، گفت: در حال تدوین مجموعه جدید رشته‌های کاردانش با کمک بازار کار، دستگاه‌های اجرایی و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هستیم.

سید مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش‌وپرورش خبرگزاری فارس در خصوص به‌روزآوری رشته‌های این شاخه تحصیلی، اظهار کرد: رشته‌های شاخه کاردانش اکثراً به روزآوری شده است.
 
 وی با بیان اینکه ۷ رشته در مهرماه ۹۶ به رشته‌های کاردانش اضافه شده است، گفت: این ۷ رشته شامل تصویرسازی دیجیتالی، تولیدکننده چندرسانه‌ای، تولید محتوا و انیمیشن، پلاستیک‌کار، تولید و توسعه‌دهنده پایگاه‌های اینترنتی، ناظر فنی چاپ، مدیریت و برنامه‌ریزی امور خانواده است.
 
آذرکیش با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶۰ رشته در شاخه کاردانش وجود دارد، افزود: در حال تدوین مجموعه جدید رشته‌های کاردانش با کمک بازار کار، دستگاه‌های اجرایی و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هستیم.
 
وی با تأکید بر اینکه تاکنون ۸ مجموعه از مجموعه رشته‌های کاردانش به جامعه معرفی شده است، ادامه داد: هر مجموعه نسبت به مجموعه قبل به روزآوری شده و رشته‌های جدید اضافه شده است ضمن اینکه برخی رشته‌ها نیز حذف شده‌اند.
 
مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش پیش‌بینی کرد که در بهار سال ۹۸ این رشته‌ها نهایی شده و به تصویب شورای عالی آموزش‌وپرورش برسد، اظهار کرد: بیش از ۲۳ سال از راه‌اندازی شاخه کاردانش می‌گذرد و تاکنون ۸ مجموعه رشته آماده و به آموزش‌وپرورش کشور معرفی شده است.
 
وی به علت تدوین این مجموعه رشته‌ها اشاره کرد و افزود: برخی رشته‌ها متناسب با زمان تغییر می‌کند و بازار اشتغال برخی رشته‌ها متناسب با تکنولوژی است؛ به‌عنوان مثال در گذشته رشته‌‌ای مثل تعمیر تلویزیون سیاه و سفید داشتیم اما با توجه به رشد تکنولوژی و عدم استفاده مردم از تلویزیون سیاه و سفید، این رشته حذف شد و به‌جای آن رشته‌هایی مانند تعمیر تلویزیون رنگی یا تلویزیون ال‌ای‌دی ایجاد شد.
 
آذرکیش ادامه داد: در واقع در شاخه کاردانش، انعطاف رشته‌های آموزشی داریم و این موضوع به‌روز بودن رشته‌های شاخه کاردانش را می‌رساند؛ ضمن اینکه رشته‌های کاردانش بر اساس نیاز صنعت تهیه می‌شود.
 
وی تأکید کرد: هر سه سال یک‌بار به‌طور میانگین مجموع رشته‌های جدید ایجاد می‌شود که مجموعه جدید رشته‌های کاردانش در حال تدوین است.


      منبع خبر : فارس

بازگشت