به گزارش ایسنا، سید محمد بطحایی در گردهمایی آموزشی توجیهی روسای ادارات مشارکتهای مردمی و ناظران میدانی استانهای سراسر کشور که در اردوگاه باهنر برگزار شد با بیان اینکه همواره درباره مشارکتها و حضور بخش خصوصی انتقاداتی مطرح است عنوان کرد: برخی معتقدند آموزشوپرورش نباید در هیچ سطحی به دنبال جلب مشارکتها برود. به علت دیدگاههای متفاوت، مدیران توسعه مشارکتهای مردمی در برخی ادوار در طول چهل سال گذشته تغییر پیدا کردند و برعکس در برخی ادوار افرادی تصدی امور را بر عهده گرفتند که معتقد بودند مشارکت یک امر الزامی است.
وی افزود: در چنین ایامی مشارکتها با رشد روبرو بوده و توفیقات بیشتری به دست آورده است.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه امروز و پس از ۴۰ سال دیگر نباید با آزمون و خطا تصمیم بگیریم گفت: افراط و تفریط در هر دو بعد با لطماتی همراه خواهد بود. در حالی که از یک سو آموزشوپرورش بدون مشارکت غیردولتی به نتیجه نمیرسد و از سوی دیگر باید مراقبت کنیم مشارکت در سطوح تصدیگری گسترش یابد و جایگاه بخش حاکمیتی حفظ و راهبری و سیاستگذاری توسط آن صورت گیرد.
بطحایی افزود: متأسفانه در این فضای افراط و تفریط مؤسسان اذیتهای بسیاری را تحمل کردند. ما همه خانواده بزرگی هستیم که غیردولتیها فرزندخوانده آن نیستند. یک خانوادهایم و وظیفه سنگین تعلیم و تربیت فرزندان آینده را به عهده گرفتیم و این نگاههای خطکشی و جداسازی مدارس دولتی از غیردولتی و درجهبندیها نگاه تخریبکنندهای است. در حالی که هم مؤسسان غیردولتی و هم مدیران مدارس دولتی به سختی حرکت و صورت خود را در بسیاری مواقع با سیلی سرخ نگه میدارند و در مسیر تعالی تعلیم و تربیت حرکت میکنند.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه در کنار نظارت بر مدارس غیردولتی با طراحی "نظام نظارت"، امر نظارت بر مدارس دولتی را هم دنبال میکنیم گفت: نظام نظارت باید بهعنوان رکنی مهم در همه مدارس تقویت شود.
وی با اشاره به وظایف و مسؤولیتهای ناظران مدارس غیردولتی گفت: ناظر نباید انرژی خود را صرف پیدا کردن علل و عوامل انحراف و انطباق برنامهها کند. معمولاً ناظر پیشنهاد اصلاحی هم نمیدهد. وی معمولاً انحراف و یا انطباق را با روشهای پیشبینی شده گزارش میکند.
بطحایی ادامه داد: در آموزشوپرورش دریایی از مسائل و موضوعات قابل نظارت داریم و حتی اگر هزاران نفر از متخصصان را هم جمع کنیم تا همه موارد را بازرسی کنند باز هم موفق نخواهیم شد. وظیفه اصلی نظارت با مدیر مدرسه است؛ بنابراین شایستگی مدیران تضمینکننده کیفیت اجرای برنامهها در مدارس است.
وزیر آموزشوپرورش با تأکید بر اینکه باید تمرکز ما بر ارتقای عملکرد مدیران مدارس باشد گفت: وظیفه اصلی نظارت با مدیر است و ناظران بیرونی بهعنوان کسانی که باید انحراف و انطباق از برنامهها را بازرسی کنند باید شاخصهای کلیدی عملکرد را مدنظر داشته باشند که مسیر ناظر بیرونی را بهدرستی مشخص میکند.
وی با اشاره به نگاهی که به مدارس غیردولتی وجود دارد اظهار کرد: این مدارس در طول سالیان گذشته با افراط و تفریط و حب و بغضهایی روبرو بودهاند. امروز یک سرمایه اجتماعی ارزشمند ما در معرض خطر است. صیانت از این سرمایه در گروی نظارتهای مستمر است. این گزارش دهی باید مداوم باشد و اگر خطایی بود گزارش کنیم و نگرانی نداشته باشیم. باید جامعه اطمینان یابد اگر خطایی رخ داده سیستم به قدری هوشمند بوده که آن را شناسایی و بلافاصله برخورد کرده است.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه نظارت مستمر و نظاممند بسیار مهم است عنوان کرد: نباید در گزارشها کلیگویی کنیم و باید متناسب با شاخصهای کلیدی عملکرد باشد. برخی مواقع در مدارس غیردولتی برخی رفتارها باعث میشود سرمایه عظیمی که با خوندلهای بسیار به دست آمده در معرض خطر قرار بگیرد.
بطحایی ادامه داد: مشاهده کردیم مدارسی اردوهای علمی خارج از کشور برگزار میکنند، البته ممکن است در چند مدرسه معدود باشد اما نگاهی که به مدارس غیردولتی وجود دارد باعث میشود اصل کار به حاشیه برود. از همکاران خواستیم طی بخشنامهای اعلام شود در حالی که در داخل دانشآموزان ما با بسیاری میراث فرهنگی بیگانهاند ضرورتی ندارد اردوهای علمی خارج از کشور ترتیب داده شود.
وی افزود: یا در برخی مدارس غیردولتی معدود مشاهده شده است که افراد خارجی را برای سخنرانی دعوت کردهاند. یک مورد را شخصاً پیگیری کردم و دریافتم وی چهره شاخصی در کشور خود در حوزه تعلیم و تربیت نبوده است و حرف جدیدی در عرصه تعلیم و تربیت نداشت. اینها حساسیت منتقدان را بالا میبرد. در حالی که در داخل علمای کارکشتهای در عرصه تعلیم و تربیت داریم. گویا به نظر میرسد به اصطلاح سینماییها جنبه گیشهای مدنظر بوده که مؤسس بگوید فرد خارجی را برای سمینار علمی دعوت کرده است.
وی تأکید کرد: باید مسئولیتپذیری مدیران را افزایش دهیم و تقویت کنیم. فرمان هدایت چندین دانشآموز در اختیار اوست و نگاه تیزبین مدیر است که بسیاری اوقات جلوی خطاها را میگیرد.
وزیر آموزشوپرورش با تأکید بر اینکه بهکارگیری نیرو در مدارس دولتی و غیردولتی بسیار حساس است گفت: نباید اجازه دهیم هر فردی ولو از حیث علمی درجه یک باشد وارد مدارس شود. اخیراً موارد اندکی در این باره گزارش شده بود. آموزش به اولیای دانشآموزان باید با ضابطههای ابلاغی همسو باشد. اجازه نداریم هر سازمان و فردی را ولو اینکه از حیث دانشی در بالاترین جایگاه باشد به مدارس بیاوریم.
وی افزود: ممکن است شخصی فوق دکترای رشتهای باشد اما شایستگی آموزگاری کلاس اول ابتدایی را نداشته باشد اما یک فرد با لیسانس موفقترین آموزگار ابتدایی باشد. ویژگیهای مدرسه و حوزه علوم تربیتی اینگونه ایجاب میکند که در به کارگیری نیرو دقت کنیم.
|