متن كامل خبر
مهر امسال هیچ کلاس درسی بدون معلم نخواهد بود

تاريخ خبر :  11/4/1397 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  847

وزیر آموزش‌وپرورش از اجرای آزمایشی ساماندهی نیروی انسانی آموزش‌وپرورش در اواخر تیرماه خبر داد و گفت: تمام‌ کلاس‌های درس در مهر امسال، معلم خواهند داشت.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش‌وپرورش خبرگزاری فارس در خصوص مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش و وضعیت مدارس در مهر امسال، اظهار کرد: ان‌شاءالله برای مهرماه امسال، هیچ مشکلی از نظر کمبود نیروی انسانی نداریم و ساماندهی نیروی انسانی نیز در حال انجام شدن است.
 
وی از اجرای پایلوت نیروی انسانی آموزش‌وپرورش خبر داد و گفت: در اواخر این ماه، به‌صورت آزمایشی یک‌مرتبه ساماندهی نیروی انسانی را انجام می‌دهیم تا تمام کاستی‌ها و مشکلات را پیش‌بینی و حل کنیم.
 
بطحایی ادامه داد: سمیناری نیز در هفته آینده با مدیران کل آموزش‌وپرورش برگزار می‌شود که محور اصلی آن، ساماندهی نیروی انسانی است.
 
وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: در مهر امسال هیچ کلاس درسی بدون معلم نخواهد بود.
 
به گزارش فارس، ۱۸ فروردین‌ماه امسال وزیر آموزش‌وپرورش طی نامه‌ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، عنوان کرد: «با عنایت به اینکه در طول سال‌های ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۲ بیش از ۳۸۰ هزار نفر بر اساس مجوزهای سازمان اداری و استخدامی به‌عنوان معلم در وزارت آموزش‌وپرورش استخدام شده‌اند، پدیده بازنشستگی بیش از ۳۷۰ هزار نفر از کارکنان آموزشی طی پنج سال پیش رو (۱۳۶۷ الی ۱۴۰۰) ادامه فعالیت بزرگ‌ترین دستگاه اجرایی کشور را به‌طورجدی مورد تهدید قرار می‌دهد.
 
بر اساس منابع آماری موثق درحالی‌که تعداد دانش‌آموزان کشور از ۱۴ میلیون نفر در سال ۱۳۹۷ به ۱۵٫۵ میلیون نفر در سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد، تعداد کارکنان آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش با خروج بازنشستگان از ۷۵۸۰۰۰ نفر در سال ۱۳۹۷ به ۴۲۸۰۰۰ نفر در سال ۱۴۰۱ کاهش خواهد یافت که این تعداد فقط ۵۵ درصد نیاز این وزارتخانه را تأمین خواهد کرد.
 
ازآنجاکه تأمین و تربیت‌معلم امری زمان‌بر و میان‌مدت است، در حال حاضر نیز به دلیل تأخیرهای طولانی‌مدت در انجام اقدامات لازم به‌منظور جبران کمبود معلم، نگرانی‌های جدی برای بازگشایی مدارس در مهرماه سال جاری وجود دارد.
 
در سال تحصیلی آتی با استقرار کامل ساختار ۱۲ ساله نظام جدید آموزشی، بیش از ۶۰۰ هزار نفر دانش‌آموز در دوره ابتدایی و شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به دانش آموزان اضافه خواهد شد که این افزایش نیاز به ۲۴ هزار نفر معلم جدید را به همراه دارد؛ علاوه بر آن با احتساب بازنشستگی ۶۰ هزار نفر از کارکنان آموزشی، کمبود حدود ۸۴ هزار نفر معلم قطعی است که این وضعیت، چالش‌هایی جدی برای آموزش‌وپرورش در مهرماه ۹۷ ایجاد خواهد کرد.»


      منبع خبر : فارس

بازگشت