متن كامل خبر
جزئیات وضعیت نیروی انسانی مدارس در سال تحصیلی جدید

تاريخ خبر :  24/4/1397 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  551

رئیس مرکز برنامه‌ریزی، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در سال‌های گذشته ۳۰ هزار نیروی انسانی به واحدهایی که مدرسه نیستند تعلق می‌گرفت، گفت: ساماندهی نیروی انسانی مدارس تا پایان مرداد انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار آموزش‌وپرورش خبرگزاری فارس، اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه‌ریزی، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات آموزش‌وپرورش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تابستان، فصل ساماندهی نیروی انسانی است و ساماندهی اقدام مهمی در نظام تعلیم و تربیت محسوب می‌شود؛ البته ساماندهی نیروی انسانی با هدف کاهش نابرابری‌ها و کیفیت‌بخشی انجام می‌شود.
 
وی با بیان اینکه ابزار تحقق هدف، شاخص‌هاست، گفت: یکی از شاخص‌ها نسبت دانش‌آموز به معلم است یعنی باید اطمینان پیدا کنیم این شاخص تضمین‌کننده دسترسی دانش‌‌آموزان به مدارس و آموزش‌وپرورش است.
 
چهاربند ادامه داد: شاخص دیگر نسبت دانش‌‌آموز به کارکنان آموزشی یا کارکنان تخصصی شامل معلم، مربی، مشاور، معاون آموزشی، معاون اجرایی، معاون پرورشی، معاون فناوری و مدیر مدرسه است و شاخص دیگر نسبت دانش‌آموز به کل کارکنان آموزش‌وپرورش است.
 
وی با بیان اینکه شاخص دیگر نسبت معلم به کارکنان آموزشی است، گفت: در سال ۱۳۹۷ این نسبت ۷۰ درصد به ۳۰ درصد است یعنی ۷۰ درصد معلم و سایر کارکنان آموزشی، ۳۰ درصد است؛ این در حالی است که طبق قوانین اداری و استخدامی این عدد باید ۷۵ درصد به ۲۵ درصد است.
 
رئیس مرکز برنامه‌ریزی، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش در خصوص ساماندهی و کیفیت نیروها، اظهار کرد: یک هدف ساماندهی، کیفیت است یعنی باید کسانی به مدارس اختصاص داده شود که توانایی انجام کار را داشته باشند و تخصص‌ها متوازن وجود داشته باشد.
 
وی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته گزارش‌هایی درباره کمبود نیروی انسانی مطرح شده است، افزود: در میزان کمبود، اختلاف نظرهایی وجود دارد اما در اصل کمبود، همه هم‌نظر هستند.
 
چهاربند در خصوص حل مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش اظهار کرد: نحوه پاسخ‌دهی به کمبود نیروی انسانی با چند روش است؛ اول اینکه استفاده از نیروی موجود را بهینه کنیم و روش دوم با استفاده از روش‌هایی مانند خرید خدمات یا حق‌التدریس است که این روش‌ها در کنار اصل جذب و بهینه‌سازی نیرو استفاده می‌شود.
 
وی با بیان اینکه امسال ساماندهی نیروی انسانی با تأکید بر مدرسه محوری است، افزود: منظور این است که در ساماندهی نیروی انسانی، اولویت مطلق مدرسه است.
 
رئیس مرکز برنامه‌ریزی، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات آموزش‌وپرورش ادامه داد: در سال‌های گذشته ۳۰ هزار نفر نیروی انسانی به واحدهایی که مدرسه نیستند مانند کانون‌های فرهنگی، مجتمع‌های ورزشی، مراکز مشاوره، پژوهش‌سراها، سازمان دانش‌آموزی، انجمن اسلامی و... می‌دادیم که امسال اعلام کردیم مدرسه اولویت مطلق است.
 
وی با بیان اینکه اگر معتقدیم مدرسه کانون تربیت است باید در ساماندهی نیرو خود را نشان دهد، گفت: در سال تحصیلی جاری باید در مقایسه با سال گذشته، مدارس کمتر نیرو نگیرند یعنی حداقل به اندازه سال گذشته نیرو بگیرند.
 
چهاربند با بیان اینکه تأمین نیروی انسانی مدارس تا پایان مردادماه انجام می‌شود و اگر نیرو باقی بماند به فعالیت‌های در بیرون مدرسه تعلق می‌گیرد، تصریح کرد: این احتمال که برخی فعالیت‌ها در واحدهای خارج از مدرسه تعدیل شود، وجود دارد که البته آن‌هم به روند ساماندهی استان‌ها بستگی دارد؛ در شهریورماه باقی‌مانده نیروی انسانی را به سایر واحدها با رعایت اولویت و تشخیص استان‌ها تخصیص می‌دهیم.
 
وی درباره جذب نیروی پرورشی در مدارس گفت: در سال تحصیلی جدید، مجموع نیروهای پرورشی که به مدارس تخصیص می‌یابد نه‌تنها کمتر از سال گذشته نیست بلکه ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر بیش از سال گذشته خواهد بود که بخشی از طریق نیروی موظف و بخشی از طریق نیروی غیرموظف تأمین می‌شود.
 
رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه سهم بزرگی از استخدام‌های آموزش‌وپرورش به معلمان اختصاص دارد زیرا خط مقدم خدمات‌رسانی آموزشی و پرورشی، مدرسه است، افزود: تمام مجوز آزمون استخدامی اخیر مربوط به نیروی «معلم» اما در بخش تعهد دبیری ۲۵ هزار مجوز گرفتیم که سهمیه برای همه گروه‌های آموزشی و تخصصی در نظر گرفته شده است که دفترچه آن در حال آماده شدن است.
 
وی تصریح کرد: در آزمون سراسری سال آینده نیز ۹۰۰ نیروی مشاوره در بخش تعهد از طریق دانشگاه فرهنگیان تخصیص داده خواهد شد.
 
چهاربند با بیان اینکه بر تخصیص نیرو در راستای شفاف‌سازی نظارت می‌شود، وضعیت موجود حاصل سال‌ها جذب نیرو در آموزش‌وپرورش است و در تلاشیم از طریق برگزاری دوره‌های ضمن خدمت، دانش و مهارت حرفه‌ای معلمان را ارتقاء دهیم.
 
وی با تأکید بر اینکه ساماندهی نیروی انسانی آموزش‌وپرورش با اولویت مدرسه محوری است، گفت: در صورتی که لازم باشد، بخشی از نیروهای اداری به مدرسه برمی‌گردند زیرا هیچ‌چیز واجب‌تر از توجه به مدرسه نیست و نمی‌توانیم برای ارائه خدمات در سایر واحدها از مدرسه معلم بگیریم و دچار کمبود نیرو در مدرسه شویم.
 
رئیس مرکز برنامه‌ریزی، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش در خصوص پیش‌بینی معاون پرورشی در مدارس گفت: در دوره ابتدایی با توجه به اینکه بیشتر وقت دانش‌آموزان با معلم کلاس است، به ازای ۴۰۰ دانش‌آموز، یک مربی پرورشی است اما در دوره متوسطه اول و دوم به ازای هر ۲۵۰ دانش‌آموز یک مربی پرورشی است که این عدد در سال گذشته ۳۳۰ نفر بود.
 
وی تعداد مربیان و معاونان پرورشی مدارس را ذکر کرد و اظهار داشت: در سال تحصیلی آینده، ۴۴ هزار معاون پرورشی و ۲۵ هزار مربی پرورشی در مدارس حضور خواهند داشت.


      منبع خبر : فارس

بازگشت