رضوان حکیم زاده در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به وجود چالشهایی در رابطه با بحث اداره امور پیشدبستانی از سال ۸۲، اظهار کرد: با دستور وزیر کارگروهی تشکیل شد تا از ابعاد مختلف به این موضوع پرداخته شود و با مشخص کردن عدم کاهش تعداد نوآموزان در کشور و تداوم ارائه خدمات و نحوه ثبتنام پیشدبستانیها در مناطق محروم، روستایی، عشایر و دو زبانه اقداماتی انجام شد.
وی افزود: طی جلسات متعدد با نهایی شدن دستورالعمل، در آن مقرر شده پیشدبستانی بهعنوان ۱ دوره رسمی به دو صورت دولتی و غیردولتی اداره شود، افزود: با توجه به اهمیت پیشدبستانی در عدالت آموزشی و فرصت برابر یادگیری، مقرر شده پوشش نوآموزان با استفاده از اعتبار دولتی در مناطق محروم مرزی و حاشیه شهرهای پرجمعیت انجام شود.
وی ادامه داد: بر اساس این دستورالعمل و طبق ماده ۱۲ اساسنامه، استفاده از فضاهای مازاد مدارس دولتی برای تشکیل کلاسهای پیشدبستانی و قرارداد با مؤسسات امکانپذیر خواهد بود.
حکیم زاده با بیان اینکه افزایشی در هزینههای پیشدبستانی اعمال نخواهد شد، افزود: هدف ما این است که حداکثر نوآموزان کشور در پیشدبستانی حضور داشته باشند و ارتقای پیشدبستانی از ۳۸ درصد به بالای ۷۰ درصد حفظ شود.
وی با تأکید بر اینکه بر اساس سند تحول بنیادین، دوره ابتدایی باید بهعنوان دورهی تخصصی در نظر گرفته شود، افزود: نیروهایی که برای تدریس در دورهی ابتدایی به کار گرفته میشوند باید با انگیزه کار با کودکان، دارای روحیه متناسب با دوران کودکی و دارای رشتههای مرتبط با دورهی ابتدایی باشند، چرا که این دوره، مهمترین دوران کودکی محسوب میشود و اگر پایههای یادگیری در این دوره تضعیف شود، قطعاً ورودیهای ضعیفی در دوران متوسطه خواهیم داشت.
معاون ابتدایی وزیر آموزشوپرورش سرمایهگذاری در دوران پیشدبستانی برای جذب نیروها را یک دوره سرمایهگذاری بلندمدت عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در اکثریت معلمان دوران ابتدایی ما انگیزه علاقه و همکاری با کودکان وجود دارد اما در برخی موارد نیز به دلیل تصمیمات شتابزده مانند استقرار پایه ششم، مجبور شدیم نیروهایی از سایر دورهها و خارج از کادر آموزشی در دوره ابتدایی به کار بگیریم که در این خصوص با چالش مواجه شدیم.
وی ادامه داد: سعی میکنیم با آموزشها، چالشهای نیروهای دوره ابتدایی را جبران کنیم اما تقاضا داریم در سیاستگذاریها، جذب نیرو و برگزاری دورههای آموزشی برای نیروها حتماً توجه شود.
حکیم زاده با بیان اینکه بسیاری از معلمان دوره ابتدایی باتجربه و دارای سنوات خدمت بالایی هستند ولی اکنون نیز در آستانه بازنشستگی و خروج از دوره ابتدایی قرار دارند، گفت: این امر اقتضا میکند که سازمانهای امور اداری استخدامی، مجلس شورای اسلامی و برنامهوبودجه به دلیل اهمیت بنیادی نیروی انسانی و معلم در دوره ابتدایی، با نگاهی تخصصی زمینههای به کارگیری و صدور مجوزهای کافی را فراهم کنند تا از طریق دانشگاه فرهنگیان، معلمان موردنیاز کشور در دوره ابتدایی جذب شده و تحت آموزشهای مناسب قرار گیرد تا بتوان در دوره ابتدایی به آموزش کیفیت بخشیم.
وی در خصوص معلمان مدارس غیردولتی با بیان اینکه استانداردهای آموزشوپرورش برای مدارس دولتی و غیردولتی یکسان است، بیان کرد: معلمان مدارس غیردولتی با تمام تلاش، کار آموزشی خود را در مدارس غیردولتی انجام میدهند، اخیراً از سازمان مدارس دولتی خواستار نظارتهای جدیتری در بحث جذب و آموزش معلمان غیرانتفاعی شدیم.
معاون ابتدایی وزیر آموزشوپرورش تأکید کرد: معتقدم نیروهای غیر مرتبط با دوره ابتدایی در مدارس غیردولتی ممکن است بیشتر از مدارس دولتی باشد به همین دلیل این موارد در جذب نیرو باید موردتوجه قرار گیرد، در این راستا سعی بر تدوین چارچوبی مناسب برای به کارگیری و توانمندسازی معلمان در مدارس غیردولتی خواهیم کرد.
|