به گزارش ایسنا، علی زرافشان در نشستی خبری با اصحاب رسانه به برنامه تعالی مدیریت مدارس اشاره کرد و گفت: بهویژه در فصل چهارم سند تحول به مدرسه توجه ویژهای شده است گفت: برنامه تعالی در همین راستا طراحی و اجرا میشود و بیش از ۲۷ هزار مدرسه در سال گذشته تحت پوشش بودند.
وی افزود: ۳۷۹ مدرسه بهعنوان ممتاز در سطح استانی برگزیده شدند و بهزودی مدارس ممتاز ملی معرفی میشوند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد متولی امر استاندارد در کشور است گفت: برنامه تعالی که در راستای کیفیتبخشی مدارس است مورد تائید سازمان استاندارد قرار گرفته است. امید است فرهنگ خودارزیابی و پاسخگویی را بتوانیم در مدارس خود مستقر کنیم که از ابزارهای کیفیتبخشی هستند.
سه روش پذیرش دانشجو در دانشگاهها
زرافشان به مصوبه اخیر شورای پذیرش دانشجو در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه سال ۹۲ سه روش پذیرش پیشبینی شده که روش اول صرفاً بر مبنای سابقه تحصیلی است. روش دوم بر مبنای سابقه تحصیلی و آزمون دروس عمومی و روش سوم بر مبنای سابقه تحصیلی و دروس عمومی و تخصصی است.
وی افزود: باید ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاهها از طریق روش اول تأمین شود که تحقق یافته است و ۸۵ درصد با اعمال صددرصدی سابقه تحصیلی به دانشگاه راه مییابند. برای دو روش دیگر تأثیر سابقه تحصیلی ۲۵ درصد بود. برای سال آینده قرار شد سهم سابقه برای نظام جدید و قدیم ۳۰ درصد باشد که برای نظام جدید صرفاً دروس پایه دوازدهم و برای نظام قدیم ۲۵ درصد دروس پایه سوم و ۵ درصد دروس پیشدانشگاهی لحاظ میشود.
زرافشان درباره تفاوت مناطق به جهت کیفیت و دسترسی به آموزش گفت: این بحث مطرح است که تأثیر سابقه تحصیلی ممکن است از عدالت به دور باشد. برای رفع این مسئله مناطق کشور به سه گروه تقسیم شدند و منطقه ۳ کم برخوردارترین استانهای ما هستند و اعمال این سهمیه مناطق تفاوت در دسترسی به آموزش مطلوب را جبران میکند. برای نمرات دروس نهایی هم همین نکته در نظر گرفته شده است.
اعلام نتایج آزمون ورودی پایه دهم مدارس سمپاد و نمونه؛ فردا
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش درباره آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و سمپاد پایه دهم نیز اظهار کرد: ۲۴۲ هزار نفر در آزمون شرکت کردند و ۶۳ هزار و ۵۹۸ نفر برای مدارس نمونه دولتی پذیرفته شدند که ۲۶ درصد کل شرکتکنندگان را در برمیگیرد. از این میزان ۵۵ هزار در مدارس دوره نظری ۷۹۰۶ نفر در مدارس نمونه دولتی فنی و حرفهای پذیرفته شدند. نتایج آزمون در روز هشتم مرداد اعلام میشود و مدارس برای ثبتنام باز هستند.
کمبود هنرآموز و استادکار در هنرستانها
وی به برنامه مشترکی با سازمان فنی و حرفهای تحت عنوان "ایران مهارت" از سال گذشته اشاره کرد و گفت: این طرح در هشت استان برای ۷۳ هزار و ۶۹۴ دانشآموز اجرا شد. با توجه به تجربه سال گذشته دستورالعمل مشترکی تهیه و به استانها ابلاغ کردیم و در سال تحصیلی جدید، حداقل ۱۰ درصد دانشآموزان تحت پوشش این طرح قرار میگیرند.
به گفته معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش در طرح ایران مهارت یادگیری دو درس کار و فناوری و هنر تقویت میشود و به هدایت تحصیلی دانشآموزان کمک میکند.
وی درباره استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی جدید نیز گفت: گزارشهایی از سوی مرکز منابع انسانی درباره کمبود نیروی انسانی بیانشده و تدابیری برای این مشکل اندیشیده شده است. هرچند عمده این تدابیر بهجز جذب فارغالتحصیلان دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی، روشها مقطعی هستند.
زرافشان به کمبود هنرآموز و استادکار در هنرستانها نیز اشاره کرد و گفت: به ۱۶ هزار هنرآموز و ۲۵ هزار استادکار نیاز داریم.
با آزمون زدگی و کنکور زدگی سه پایه تحصیلی مخالفیم
وی در پاسخ به پرسشی درباره حذف آزمونهای سمپاد از دوره ابتدایی گفت: دوره آموزش عمومی تا پایان نهم را در برمیگیرد باید مهارتهای زندگی آموخته شود و دانشآموزان شخصیت یک شهروند را پیدا کنند. با آزمون زدگی و کنکور زدگی سه پایه تحصیلی مخالفیم. حتی پیشنهاد شد برای آنکه سهم سابقه تحصیلی به ۹۰ درصد برسد در هر مقطع تحصیلی، امتحان دروسی بهصورت نهایی برگزار شود که ما مخالفیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه کنکور به نظام آموزشی آسیب وارد میکند و باید تلاش کنیم از این آسیب بکاهیم گفت: کنکور بیش از آنکه مسئله آموزشی باشد یک مسئله اجتماعی است.
زرافشان درباره تجهیزات هنرستانها نیز گفت: در بخش تجهیزات، با توجه به تخصیص سال گذشته، ۵۲ میلیارد تومان به استانها ابلاغشده و ۹ میلیارد تومآنهم از سوی سازمان نوسازی تخصیص یافت. امیدواریم در بحث تخصیص اعتبار امسال، در همین مردادماه بتوانیم ۳۷ میلیارد تومان ابلاغ اعتبار کنیم.
تأسیس دفاتر همکاریهای کاردانش در شهرکهای صنعتی
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش همچنین به همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تأسیس دفاتر همکاریهای کاردانش در شهرکهای صنعتی اشاره کرد و گفت: در این زمینه دستورالعملی تهیه شده و به تمام استانها ابلاغ شد. این دفاتر هماکنون در یزد و خراسان رضوی راهاندازی شده و بهزودی در کرمان، مازندران و سمنان نیز راهاندازی خواهد شد. از این طریق یادگیری در محیط واقعی رخ میدهد و معمولاً دانشآموزان جذب صنعت در همانجا میشوند.
به استعداد فرزندانتان توجه کنید
وی درباره هدایت تحصیلی گفت: اصل بر این است که دانشآموزان را بر اساس علاقه و رغبتشان به سمت رشتهها هدایت کنیم که این فرایند باید از دوره ابتدایی شروع شود و ادامه یابد. یکی از مشکلات اساسی ما این است که حتی در دانشگاه هم استعداد و هدایت رخ نمیدهد و وقتی ۱۵۰ انتخاب برای تعیین رشته وجود دارد یعنی صرفاً ورود به دانشگاه و نه علاقه و رغبت دانشآموزان مهم است.
زرافشان ادامه داد: یک فرم ۱۰۰ امتیازی برای هدایت تحصیلی وجود دارد و قصد ما سنجش میزان استعداد دانشآموزان است. هرچند خانوادههایی داریم که فرش زیر پایشان را میفروشند که فرزندشان به هر قیمتی وارد دانشگاه شود آنهم در رشتهای که علاقه و استعدادی در آن ندارد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه وقتی ذیل کارنامه با معدل ۲۰، رشته هنر بهعنوان اولویت اول در هدایت تحصیلی درج میشود برای خانواده مقبول نیست و تصور میکنند باید فرزندشان به رشتههای اسم و رسم دار برود. باید به خانوادهها بگوییم که به استعداد و علاقه فرزندشان توجه کنند.
وی درباره اعتراضات خانوادههایی که معدل فرزندشان بالاست اما بهعنوان مثال رشته تجربی برای آنها در اولویت سوم فرم هدایت تحصیلی قرار گرفته و مدارس برای ثبتنام ممانعت میکنند گفت: برای آنکه مشکل کارنامه و توصیههای مشاورهای را حل کنیم بهصورت پیشنهادی رشتههایی را اعلام میکنیم اما مبنا را بر سوابق تحصیلی گذاشتهایم. ما معتقدیم به زور نمیتوان امر تعلیم و تربیت را انجام داد، باید فرهنگسازی کنیم و طوری پیش برویم که خانوادهها بپذیرند.
کف نمره برای ورود به رشته تجربی و ریاضی
زرافشان ادامه داد: اولویت " الف "، "ب" و "ج" و "د" به این معنی است که همه آنها که کف حدنصاب برای یک رشته را کسب کنند میتوانند ثبتنام کنند؛ اما ممکن است افرادی باشند که نمره بهتری داشته باشند و اولویت اول با ثبتنام آنهاست و بعد گروه "ب" و " ج". کف نمره برای ورود به رشته تجربی نمره ۱۴ و نمره ۱۳ برای درس علوم ریاضی است.
وی با بیان اینکه توصیه کردیم در مناطق حداکثر ظرفیت ممکن فراهم شود گفت: هرچند نمیشود صد درصد دانشآموزان به تجربی بروند، منابع و امکانات محدودکننده است و در حدی که امکانات اجازه میدهد از استانها خواستیم همراهی کنند.
در آینده نزدیک پشتکنکوریهای تجربی به تعداد داوطلبان نزدیک خواهد شد
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه امسال ۶۳۰ هزار داوطلب تجربی کنکور داشتیم و در آینده نزدیک پشتکنکوریهای تجربی به تعداد داوطلبان نزدیک خواهد شد اظهار کرد: باید این فضا را مدیریت کرد تا با خیل پزشکان بیکار روبرو نباشیم.
مدارس نمونه دولتی در مناطق کمتر برخوردار هیئتامنایی نمیشوند
زرافشان درباره هیئتامنایی شدن مدارس نمونه دولتی گفت: مدارس نمونه دولتی در مناطق کمتر برخوردار هیئتامنایی نمیشوند و گفتیم صرفاً مدارس مناطق برخوردار میتوانند به شکل هیئتامنایی اداره شوند.
فلسفه تأسیس مدارس نمونه دولتی فقط در مناطق محروم را در آییننامه دهه ۶۰ داشتیم ولی در دولت دهم تجدیدنظر شد و آییننامه مدارس نمونه مردمی احیاء شدند. با قانون جدید دوباره به آییننامه دهه ۶۰ برگشتیم و کماکان مدارس نمونه دولتی را در مناطق کم برخوردار خواهیم داشت و مدارس نمونه در مناطق برخوردار هیئتامنایی میشوند.
وی در پاسخ به اینکه چرا گرفتار تعدد شاخهها و رشتهها هستیم و آیا نمیتوان این رشتهها را تحت عنوان علوم پایه در یکدیگر ادغام کرد؟ گفت: در دنیا دو ساختار متوسطه وجود دارد، یک ساختار ادامه دوره متوسطه اول و یا متوسطه عمومی است و دانشآموزان در این ساختار، شاخهشاخه و رشتهرشته نمیشوند و بچهها دروس انتخابی برای پیگیری علاقه خود دارند. این ساختار به ساختار آموزش متوسطه آمریکایی معروف است. ساختار دوم هم ساختار رشتهای است و رشتهها و شاخههای مختلفی دارد که ایران اینگونه است.
کتب درسی پایه دوازدهم آماده شد
وی افزود: در زمینه تغییر این ساختار مباحثی مطرح شده اما نسبت به وضع موجود شرایط خاصی میطلبد و همهچیز را به هم میریزد و قرار شد همین ساختار را ادامه دهیم. نظام نیمسالی واحدی نیز شکست خورد زیرا فضای بالای هزار دانشآموز و تنوع محیط یادگیری را نیاز داشت و شرایطی را میطلبید درحالیکه ما استلزام اجرای مدارس بزرگ را نداریم و فقط 10 هزار مدرسه ما بیش از 300 دانشآموز دارند و نمیتوانیم از این الگو تبعیت کنیم.
زرافشان در پایان گفت: کتب درسی پایه دوازدهم آماده شده و فرمت پی. دی. اف آن بارگذاری شده و در اختیار معلمان قرار گرفته و برای برگزاری دورههای آموزش ضمن خدمت نیز برنامهریزی شده است.
|