به گزارش ایسنا، سید محمد بطحائی در نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یکساله وزارت آموزشوپرورش که در دبیرستان ماندگار البرز برگزار شد با بیان اینکه برگزاری چنین نمایشگاههایی فرصت مناسبی است که برگردیم و گذشته را مرور کنیم گفت: چشم روی هم بگذاریم سالها میگذرند و عمر دولت دوازدهم هم به اتمام میرسد.
وی افزود: اینکه ببینیم نقاط قوت و ضعف ما چه بود و کجا توانستیم خدمت مؤثری انجام دهیم؟ بسیار مهم است و این نمایشگاه فرصتی به دست میدهد تا چشمانداز آینده را ترسیم کنیم.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه همواره باید توجه کنیم که در روزهای آغازین خدمت در دولت دوازدهم، چشمانداز و خطمشی برنامهها را مشخص کردیم گفت: سند تحول بنیادین راهنمای عمل و نقشه راه برای رسیدن به یک آموزشوپرورش مطلوب و مورد انتظار است.
بطحائی ادامه داد: طی یک سال پیش تأکید کردیم سند تحول باید از دو مسیر تحول در محتوا و کیفیت برنامهها و تحول در مدیریت بگذرد. اتفاقاتی باید در آموزشوپرورش حاصل شود تا خروجیهای آن بتوانند توقعات و انتظارات جامعه را برطرف کنند. این نکته سرآغاز تحول در برنامههای آموزشی خواهد بود.
وی تصریح کرد: تلاشهای خوبی در یک سال گذشته صورت گرفت. حذف آزمونها از مهمترین اقدامات در راستای تحول محتوا بود. از موانع مهمی که بر کیفیت آموزشوپرورش سیطره داشت همین آزمونها و جزو موانعی بود که بخش عمدهای از برنامههای آموزشی و پرورشی را با وقفه روبرو کرده است.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه همکارانم فشارهای بسیاری را متحمل شدند اما معتقدیم آنچه برنامههای ما را تحتالشعاع قرار داده مسائلی از این دست است ادامه داد: به همین علت حذف آزمونها در دستور کار قرار گرفت و از دوره ابتدایی شروع شد و پیشرفتهای قابل توجهی داشتیم.
بطحائی افزود: حذف کتب کمکآموزشی بهویژه در دوره ابتدایی که زحمات برنامه ریزان درسی را کاملاً به فنا داده است نیز انجام شد. کتب کمکی که امروز ترویج پیدا کرده باید از مدارس ابتدایی خارج شود. تنها کتاب معتبر، کتاب درسی رسمی است و به کتاب دیگری نیاز نداریم.
وی به تلاش برای اصلاح تکالیف اشاره کرد و گفت: در تکالیف نوروزی دستاوردهای خوبی را شاهدیم و بچهها بعد از سالها این را تجربه کردند که تکلیف عید فقط انجام تمارین تکراری نیست. جمعآوری سنگها و شناخت رنگها، داستاننویسی و خاطرهنویسی حرکت خوبی بود، هر چند با نواقصی هم همراه بود.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه باید رقابتهای فردی را کاهش داده و جای خود را به رقابتهای گروهی بدهد عنوان کرد: امروز با جرئت میتوانم بگویم توانستهایم این گفتمان را در جامعه ایجاد کنیم که تأکید بر محفوظات و تکیه بر مهارتهای دانشی صرف، توقع مطلوبی از آموزشوپرورش نیست.
وی تأکید کرد: مدرسه جای زندگی برای بچههاست و آنها باید در مدرسه از دوران کودکی خود هم لذت ببرند. این گفتمان اصیل تربیتی بسیار کمرنگ شده و تلاش برای ایجاد این گفتمان در یک سال اخیر نتیجه داده و آثار خوبی به جای گذاشته است.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه از مهرماه برنامههای جدیدی را ناظر با تحول در محتوا آغاز میکنیم اظهار کرد: مسیر دوم تحول در مدیریت و اصلاح روش اداره آموزشوپرورش است. در این راه بر مدرسه محوری تمرکز داریم. چهار برنامه ازجمله نظام انتخاب و انتصاب مدیران مدارس، نظام سنجش صلاحیت حرفهای، کنترل و تضمین کیفیت مدارس و تفویض اختیارات را اجرا کردیم.
بطحائی ادامه داد: در یک سال گذشته برای اولین بار در طول ۴۰ سال گذشته این فرصت داده شد تا همه افراد حائز شرایط آمادگی خود را برای تصدی مدیریت مدارس اعلام کنند و مورد ارزیابی قرار بگیرند. از ۱۱ هزار نفر داوطلب حدود ۳۰۰۰ نفر انتخاب شدند.
وی ضمن اعلام این خبر که طرح سامانههای مربوط به کنترل و تضمین کیفیت مدارس طراحی شده و از اول مهرماه اجرا میشود گفت: تفویض اختیار نیز اگر صورت نگیرد بسیاری از برنامههای تحولی اجرا نمیشود. غول بوروکراسی اجازه تفویض اختیار را نمیدهد.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه باید مصرانه به دنبال ارتقای وضعیت معلمان باشیم اما مدام نباید آن را به زبان بیاوریم گفت: معلمها بعضاً گلایه میکنند که چرا مرتب مقولههایی چون پرداخت دیون را تکرار میکنید؟ از سوی دیگر روزی نیست که معلمان صحت شایعاتی نظیر آنکه آیا میخواهید حقوق تابستان را قطع کنید؟ آیا میخواهید فلان ردیف حقوقی را کاهش دهید؟ را از ما سؤال نکنند. بخش عمدهای از این شایعات ناشی از آن است که جامعه ذینفعان ما بسیار گسترده است و از مدیران میخواهم پاسخگو باشند و حرفهای معلمان را بشنوند.
بطحائی تأکید کرد: این بستر برای برقراری تعامل دو طرفه با معلمان فراهم است و حتماً از مدیران مطالبه میکنیم که از این فرصت چگونه استفاده کردهاند؟
|