به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، در آستانه آغاز تحصیلی جدید و همزمان با راهاندازی شبکه تعاملی سینا، سید محمد بطحایی در ارتباطی مستقیم و گفتگوی صمیمی با والدین دانشآموزان، توصیههایی را در جهت تقویت ارتباط خانواده و مدرسه برای مخاطبان ارائه دادند.
وی از تحصیل بیش از ۱۴ میلیون دانشآموز در مدارس در سال جدید خبر داد و افزود: تاکنون ۹۷ درصد دانشآموزان در مدارس ثبتنام کردهاند و پیشبینی میشود در دو هفته باقیمانده، دانشآموزانی که موفق به ثبتنام نشدهاند اقدام کنند.
وزیر آموزشوپرورش از تلاش مدیران حوزه ستادی برای فراهم کردن زیرساختهای لازم جهت آغاز به کار مدارس خبر داد و عنوان کرد: با توجه به نوسانات اقتصادی موجود ممکن است والدین برای تهیه لوازمالتحریر با مشکلات مواجه باشند و این مسئله را ما کاملاً درک میکنیم.
وی ادامه داد: یکی از اهداف این ۱۴ میلیون دانشآموز در مدرسه تحصیل علم و دانش و دیگری تمرین مهارت زندگی کردن در مدرسه است که البته تحقق این دو هدف نیازمند هماهنگی بیش از پیش معلمین و خانوادههاست.
بطحایی خاطرنشان کرد: مشکلاتی در مسیر تحقق اهداف تربیتی وجود دارد که بخشی از آن به خانوادهها، بخشی به مدرسه، بخشی به مدیر و معلم برمیگردد. اینها اجازه نمیدهد برنامهها بهطور صحیح و کامل اجرا شود.
وی از آغاز فعالیت رسمی تلویزیون تعاملی سینا خبر داد و تصریح کرد: این تلویزیون اینترنتی از طریق گوشی تلفن همراه با اپلیکیشن سینا روبیک قابل دریافت است.
عضو کابینه تدبیر وامید، ایجاد هماهنگی بین خانه و مدرسه را از اهداف اصلی راهاندازی شبکه تعاملی سینا برشمرد و افزود: در این شبکه اینترنتی، معلمان مسائل مربوط به دانشآموزان را با والدین در میان میگذارند و از طرف دیگر خانوادهها با رصد برنامهها، نقطه نظرات خود در خصوص محتواهای آموزشی، محیط مدرسه، مسائل تربیتی و... را برای مدیر و معلمان ارائه میدهند.
وی اولیا را شریک تربیتی مدرسه دانست و خاطرنشان کرد: دانشآموزان سرمایههایی هستند که متعلق به دو شریک تربیتی مدرسه و خانواده هستند لذا اگر هریک از شرکا وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد این سرمایه ارزشمند هدر خواهد رفت.
وزیر آموزشوپرورش اظهار کرد: فرزندان ما امروز در معرض خطرات اجتماعی قرار دارند لذا آنها باید نحوه مواجه شدن با این خطرات را هم در مدرسه و هم در خانواده بیاموزند حال اگر آنچه در مدرسه و در خانواده فرامیگیرند با هم مغایرت داشته باشد اهداف تربیتی محقق نمیشود.
وی ادامه داد: بچهها باید تعلقخاطر داشتن به وطنشان را بیاموزند و این موضوع خیلی سخت اتفاق میافتد.
بطحایی تصریح کرد: خانواده و معلم به عنوان دو شریک تربیتی تاکنون ارتباطات و گفتگوهایمان خیلی کم بوده، لذا مدرسه گاهی کاری انجام میداده که زحمات خانواده را از بین میبرده و گاهی نیز عکس این موضوع اتفاق میافتاده است، بنابراین اگر معلم نیازهای دانشآموزان را به درستی نداند و آشنا نباشد، تربیت خانواده هدر میرود و عکس آن اگر خانواده هماهنگ نباشد زحمات معلمان نیز هدر میرود.
وی اضافه کرد: گاهی اوقات فرزندان در برابر کوچکترین مسائل عصبانی میشوند و از کوره در میروند و این نشانه وجود اضطراب در آنها است ما برای کاهش اضطراب در دانشآموزان برنامه داریم شاید شما فکر کنید مدرسه نهتنها استرس را از بین نمیبرد بلکه آن را افزایش میدهد اما این نیازمند انجام گفتگوهاست، خوشبختانه این برنامهای که از امروز راهاندازی میشود هدفش برقراری و تقویت این ارتباط است؛ بنابراین علیرغم هم مشغلههای بسیار زیاد، ضروری است والدین و معلمان برنامههای این شبکه تعاملی را دنبال کنند و اگر آینده بچه مهم است پس باید در این شبکه فعال باشند تا تربیت مسیر اصلی خود را طی کند.
وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: در این برنامه که از طریق سینا روبیک پخش میشود عرض میکنم برای جلوگیری از بین رفتن زحمات باید وقت گذاشت و از طریق این شبکه ارتباط برقرار کرد ما برای مدیران نیز برنامه داریم و توصیههایی برای آنها داریم.
وی افزود: این اپلیکیشن علاوه بر ایجاد بستر ارتباطی بین معلمان با اولیا است، شرایط ارتباط معلمان با یکدیگر را نیز فراهم کرده است؛ و در پایان هر دوره آموزشی به مخاطبان خود گواهی پایان دوره صادر میکند.
بطحایی در پایان گفت؛ مشکلات حل نمیشود مگر اینکه بپذیریم که ما و خانوادهها یک تیم هستیم و باید به شکل تیمی عمل کنیم تا موفق شویم.
|