متن كامل خبر
پژوهشگران ايراني موفق به توليد «هندوانه مكعبي بدون هسته» شدند

تاريخ خبر :  20/6/1384 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1628

گروهي از پژوهشگران جوان مهندسي كشاورزي كشورمان موفق به توليد هندوانه مكعبي بدون هسته شدند.

زيبا غلام‌حسين پور، دانشجوي كارشناسي باغباني دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساوه و از اعضاي گروه تحقيقاتي اين طرح در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: در اين طرح با ايجاد اصلاحات ژنتيكي و استفاده از تكنيك‌هاي فيزيكي موفق به توليد هندوانه مكعبي بدون هسته شديم و طرح را روي گونه‌اي از هندوانه (كريمسون سوييسي) با موفقيت آزمايش و اجرا كرديم.

 

w120-108.jpg

وي خاطر نشان كرد: هندوانه مكعبي براي اولين بار حدود بيست سال پيش در ژاپن توليد و به بازار عرضه شد كه مزيت آن حمل و نقل ساده‌تر و ويژگي تزئيني بودن آن بود. البته هندوانه‌هاي مكعبي توليد شده در ژاپن تنها در شكل ظاهري با هندوانه معمولي متفاوت بود اما هندوانه توليدي ما نه تنها از نظر ظاهر بلكه از لحاظ ژنتيكي نيز اصلاح شده و با وجود ويتامين A افزونتر، طعم شيرين‌تري يافته و بدون هسته است.

غلام‌حسين‌پور تصريح كرد: هندوانه معمولي ديپلوئيدي بوده و داراي 11 جفت كروموزوم است كه با استفاده از تكنيك‌هاي هورموني آن را به فرم تتراپلوئيد - 22 جفت كروموزم - رسانده و پس از ايجاد اصلاح ژنتيكي آن را به هندوانه بدون هسته با كروموزم‌هاي تريپلوئيد تبديل كرديم.

وي اظهار كرد: هنگامي كه هندوانه به حدي از رشد رسيد و مرحله جوانه زني آن تمام شد، قالبگيري را شروع كرده و بر حسب نوع هندوانه قالب خاصي را روي آن قرار مي‌دهيم.

غلام‌حسين‌پور در پايان با اشاره به ويژگي‌هاي تزئيني و جالب هندوانه مكعبي كه مي‌توان به سفارش افراد حتي اسم يا طرح مورد نظر آنها را در مرحله رشد هندوانه به صورت طبيعي و برجسته بر روي پوست آن حك كرد تصريح كرد: توليد اين محصول در شكل و رنگ‌هاي متفاوت با مزيت حمل و نقل آسان ارزش صادراتي و ارزآوري قابل توجهي داشته و همچنين مي‌تواند اشتغالزايي خوبي را براي فارغ التحصيلان كشاورزي ايجاد كند.


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت