جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
|
كاربر مهمان
|
ورود
دانشنامه
انجمنها
گالری عكس
پایگاه آموزشی ۱۲۶
فعاليتهای علمی
كتابهای درسی (PDF)
بانك نرم افزار
کارآفرینی
امتحان نهايی
پيوندها
جشنواره تولید محتوا
كتابخانهی آموزشگاهی
آموزش مجازی
رسانههای آموزشی
مجلات رشد
دارالقرآن كريم
خاکریز (دفاع مقدس)
جشنوارهی فيلم رشد
گنجينه فيلم (آموزشی - تربیتی)
پست الكترونيكی
متن كامل خبر
جو حلقه هاي زحل
تاريخ خبر :
20/6/1384
امتياز بده :
هيچكدام
ضعيف
متوسط
خوب
بسيار خوب
عالي
ارسال به دوست
تعدادمشاهده :
1240
اطلاعات دريافتي از مدارگرد کاسيني حاکي است حلقه هاي شگفت انگيز زحل براي خودشان جوي مستقل از جو خود سياره دارند.
ابزارهاي علمي مدار گرد کاسيني توانسته اند در نزديک ترين عبور فضاپيما از کنار سيستم حلقه هاي زحل ، محيط اطراف آن را بررسي کنند. نتايج رسيده حاکي است اين محيط شبيه جو است و بخش عمده آن از اکسيژن مولکولي تشکيل شده است.
جو موجود در حلقه هاي زحل بسيار شبيه به جو موجود در گانيميد و اروپا، 2قمر بزرگ سياره مشتري هستند.
اين يافته ها 2ابزار علمي کاسيني است : INMS، طيف سنج مواد يوني و خنثي و CAPS، طيف سنج پلاسمايي کاسيني.
بخش عمده حلقه هاي زحل از يخ آب تشکيل شده و در ميان آنها مي توان مقاديري گرد و غبار و مواد صخره اي نيز مشاهده کرد.
اين حلقه ها به شکل غيرعادي باريک هستند.
در حالي که قطرشان به 250هزار کيلومتر و بيشتر بالغ مي شود، تنها1/5 کيلومتر ضخامت دارند.
برخلاف اين ظاهر فريبنده و جذاب ، مقدار ماده تشکيل دهنده حلقه ها اندک است ، به طوري که اگر تمام اجرام موجود در حلقه ها را در يک جسم جمع مي کرديم ، ابعاد جسم بيش از يکصد کيلومتر نمي شد. پيشينه حلقه ناشناخته است.
دانشمندان در ابتدا تصور مي کردند حلقه ها همزمان با پيدايش زحل در 4ميليارد سال پيش به وجود آمده اند، زماني که سياره مادر به صورت گويي بزرگ ، مواد ابر اوليه منظومه شمسي را در اطراف خود جذب مي کردند تا به شکل امروزين خود بدل شود. ولي مشاهدات جديد نشان مي دهد سيستم حلقه هاي زحل نسبتا جوانند و حداکثر چند صد ميليون سال از عمرشان مي گذرد.
نظريات ديگري نيز درباره پيدايش حلقه هاي زحل وجود دارد. يکي از آنها پيشنهاد مي کند يک دنباله دار از نزديکي زحل عبور کرده و به دليل فاصله نزديک با اين سياره ، در اثر نيروهاي گرانشي جزر و مدي تکه تکه شده است.
نظريه ديگري حاکي است يک سيارک (تکه سنگ سرگردان در فضا) به يکي از قمرهاي زحل برخورد کرده و آن را تکه تکه کرده تا در نهايت ، حلقه هاي امروزي شکل بگيرند.
پرتو فرابنفش خورشيد هنگامي که به ذرات حلقه برخورد مي کند، نخست ملکول هاي آب را جدا مي کند و سپس آنها را به هيدروژن و اکسيژن تجزيه مي کند.
گاز هيدروژن در فضا پخش مي شود؛ ولي اکسيژن اتمي و بقيه آب به جامانده به دليل دماي بسيار پايين ، يخ مي زنند و درون حلقه باقي مي مانند به اين ترتيب ، اکسيژن با غلظت بالا درون حلقه باقي مي ماند که احتمالا به واسطه واکنش هاي شيميايي يون خنثي ، ملکول هاي اکسيژن تشکيل مي شوند، البته مکانيسم دقيق اين واکنش هنوز مشخص نشده است.
منبع خبر : جام جم
بازگشت
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران (رشد)
سرویسهای آموزشی
گالريها
پيوندها
پست الکترونیکی
شما و رشد
شبكه رشد
Natayej
تست پانوراما
شرکت بدر الکتریک
مدیریت بحران - پس از رخداد زلزله
راهنمای معلم - عربی پایه هفتم
راهنمای معلم - ریاضی پایه هفتم
راهنمای معلم تفکر و سبک زندگی پایه هفتم
راهنمای معلم تفکر و پژوهش پایه هفتم
فهرست فیلمهای راهنمای معلم
راهنمای معلم - ریاضی پایه سوم
راهنمای معلم - انگلیسی پایه هفتم
کتابهای پایه چهارم و هشتم
کتابهای پایه چهارم
کتاب آموزش قرآن - چهارم دبستان
کتاب هدیههای آسمان - چهارم دبستان
کتاب فارسی خوانداری - چهارم دبستان
کتاب فارسی مهارتهای نوشتاری - چهارم دبستان
کتاب مطالعات اجتماعی - چهارم دبستان
کتاب علوم تجربی - چهارم دبستان
کتابهای پایه هشتم
فیلمهای راهنمای معلم پایه هشتم
ریاضی هشم - راهنمای معلم
ریاضی چهارم - راهنمای معلم
فیلمهای راهنمای معلم - پایه چهارم
کتاب گویا - پایه چهارم
فارسی خوانداری چهارم - کتاب گویا
کتاب گویا - پایه هشتم
عربی هشتم - کتاب گویا
فارسی هشتم - کتاب گویا
انگلیسی هشتم - کتاب گویا
کار و فناوری هشم - راهنمای معلم
کتاب گویای عربی پایه نهم
کتاب گویای زبان انگلیسی پایه نهم
کتاب گویای فارسی نهم - خوانداری
کتاب گویای فارسی پنجم - شنیداری
کتاب گویای فارسی نهم
ویژه نامه مباهله
شرح نزول آیه مباهله
فضیلت اهل بیت(ع) در آیه مباهله
مباهله به استناد متون کهن
تفسیر آیه مباهله در کتاب تفسیر نمونه
ماجرای مباهله
دستاوردهای مباهله
مباهله به روایات تشیع و تسنن
اعمال روز مباهله
نامه رهبر انقلاب به عموم جوانان در کشورهای غربی
رسانههای کمک درسی
راههای پیشگیری از آنفولانزا
آنفولانزا چیست؟
علائم بیماری آنفولانزا
راههای انتقال آنفولانزا
راههای پیشگیری
فیلم راهنمای معلم - علوم پایه چهارم
ویژهنامه بزرگداشت مقام معلم
جایگاه معلم در آیات قرآن
معلم در آینه احادیث و روایات
کلام بزرگان (ویژه نامه معلم)
معلمان شهید (ویژه نامه معلم)
تاریخچه آموزش و پرورش
معلمان نمونه (ویژه نامه معلم)
شیوه نامه انتخاب معلم نمونه
معرفی کتاب (ویژه نامه معلم)
چندرسانهای (ویژه نامه معلم)
آثار معلمان (ویژه نامه معلم)
پوسترهای ویژه روز معلم
پیامک (ویژه نامه معلم)
زندگینامه شهید مطهری
گزیده کلام شهید مطهری
شهید مطهری در کلام بزرگان
پیام امام خمینی به مناسبت شهادت شهید مرتضی مطهری
ویژه نامه شهید مطهری
آثار شهید مطهری
هفتمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی(رشد)
جشنواره تولید محتوای الکترونیکی- اردبیل
جشنواره تولید محتوای الکترونیکی- بوشهر
جشنواره تولید محتوای الکترونیکی- خراسان جنوبی
کتاب گویا - پایه دهم
کتاب گویا - عربی زبان قرآن پایه دهم
کتاب گویا - عربی پایه دهم
کتاب گویا - انگلیسی پایه دهم
کتاب گویا - فارسی دهم
ویژه نامه شهدای مدافع حرم
شهید امین کریمی
شهید مهدی علیدوست
شهید هادی باغبانی
شهید مصطفی بختی
شهید محمود رضا بیضایی
شهید محمد استحکامی
شهید حسن غفاری
شهید روح الله قربانی
شهید رضا حاجی زاده
شهید حامد کوچک زاده
سردار شهید حسین همدانی
شهید محمد اینانلو
شهید محمدمهدی مالامیری
شهید سید محمدحسین میردوستی
شهید محمدحسین مرادی
شهید سیدمهدی موسوی
شهید میثم نجفی
شهید علیرضا نوری
شهید مهدی نوروزی
شهید مهدی صابری
شهید مصطفی صدرزاده
شهید عبدالحمید سالاری
شهید علی اصغر شیردل
لیست اسامی شهدای مدافع حرم
فراخوان هشتمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد
نقشهکشی فنی رایانهای
کتاب گویای زبان انگلیسی پایه یازدهم
کتاب گویای زبان انگلیسی پایه دهم
کتاب گویای عربی پایه دهم
کتاب گویای عربی پایه دهم - مشترک
کتاب گویای عربی پایه یازدهم
کتاب گویای عربی یازدهم رشته ادبیات و علوم انسانی
نرمافزار جغرافیا (2) پایه یازدهم
ورود به سیستم
testjquery
برگزیدگان هشتمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی