متن كامل خبر
جو حلقه هاي زحل

تاريخ خبر :  20/6/1384 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1240

 اطلاعات دريافتي از مدارگرد کاسيني حاکي است حلقه هاي شگفت انگيز زحل براي خودشان جوي مستقل از جو خود سياره دارند.
ابزارهاي علمي مدار گرد کاسيني توانسته اند در نزديک ترين عبور فضاپيما از کنار سيستم حلقه هاي زحل ، محيط اطراف آن را بررسي کنند. نتايج رسيده حاکي است اين محيط شبيه جو است و بخش عمده آن از اکسيژن مولکولي تشکيل شده است.
جو موجود در حلقه هاي زحل بسيار شبيه به جو موجود در گانيميد و اروپا، 2قمر بزرگ سياره مشتري هستند.
اين يافته ها 2ابزار علمي کاسيني است : INMS، طيف سنج مواد يوني و خنثي و CAPS، طيف سنج پلاسمايي کاسيني.
بخش عمده حلقه هاي زحل از يخ آب تشکيل شده و در ميان آنها مي توان مقاديري گرد و غبار و مواد صخره اي نيز مشاهده کرد.
اين حلقه ها به شکل غيرعادي باريک هستند.
در حالي که قطرشان به 250هزار کيلومتر و بيشتر بالغ مي شود، تنها1/5 کيلومتر ضخامت دارند.
برخلاف اين ظاهر فريبنده و جذاب ، مقدار ماده تشکيل دهنده حلقه ها اندک است ، به طوري که اگر تمام اجرام موجود در حلقه ها را در يک جسم جمع مي کرديم ، ابعاد جسم بيش از يکصد کيلومتر نمي شد. پيشينه حلقه ناشناخته است.
دانشمندان در ابتدا تصور مي کردند حلقه ها همزمان با پيدايش زحل در 4ميليارد سال پيش به وجود آمده اند، زماني که سياره مادر به صورت گويي بزرگ ، مواد ابر اوليه منظومه شمسي را در اطراف خود جذب مي کردند تا به شکل امروزين خود بدل شود. ولي مشاهدات جديد نشان مي دهد سيستم حلقه هاي زحل نسبتا جوانند و حداکثر چند صد ميليون سال از عمرشان مي گذرد.
نظريات ديگري نيز درباره پيدايش حلقه هاي زحل وجود دارد. يکي از آنها پيشنهاد مي کند يک دنباله دار از نزديکي زحل عبور کرده و به دليل فاصله نزديک با اين سياره ، در اثر نيروهاي گرانشي جزر و مدي تکه تکه شده است.
نظريه ديگري حاکي است يک سيارک (تکه سنگ سرگردان در فضا) به يکي از قمرهاي زحل برخورد کرده و آن را تکه تکه کرده تا در نهايت ، حلقه هاي امروزي شکل بگيرند.
پرتو فرابنفش خورشيد هنگامي که به ذرات حلقه برخورد مي کند، نخست ملکول هاي آب را جدا مي کند و سپس آنها را به هيدروژن و اکسيژن تجزيه مي کند.
گاز هيدروژن در فضا پخش مي شود؛ ولي اکسيژن اتمي و بقيه آب به جامانده به دليل دماي بسيار پايين ، يخ مي زنند و درون حلقه باقي مي مانند به اين ترتيب ، اکسيژن با غلظت بالا درون حلقه باقي مي ماند که احتمالا به واسطه واکنش هاي شيميايي يون خنثي ، ملکول هاي اکسيژن تشکيل مي شوند، البته مکانيسم دقيق اين واکنش هنوز مشخص نشده است.


      منبع خبر : جام جم

بازگشت