متن كامل خبر
هشت ميليون بيسواد در كشور وجود دارند

تاريخ خبر :  19/6/1384 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1520

معاون توسعه مديريت سازمان نهضت سوادآموزي گفت: با برآورد سال ‪۱۳۸۳‬ هنوز هشت ميليون و ‪ ۱۰۰‬هزار نفر بيسواد در كشور وجود دارند.

پرويز كوثري روز شنبه در گردهمايي مشترك معاونان اجرايي و كارشناسان تبليغات و ترويج سوادآموزي سراسر كشور در مشهد افزود:اين عده كساني هستند كه با وجود ‪ ۷۰‬سال فعاليت سوادآموزي در قبل و بعد از پيروزي انقلاب اصلا خواندن را نياموخته‌اند.

وي گفت: بر اساس آمار سرشماري نفوس و مسكن سال ‪ ۱۳۵۵‬معادل ‪ ۴۷/۵‬درصد از جمعيت كشور باسواد بودند اين در حالي است كه برآورد مي‌شود در سال ‪۱۳۸۳‬ ميزان باسوادي با توجه به افزايش ‪ ۲/۵‬برابري جمعيت به ‪ ۸۶/۵‬درصد رسيده باشد.

او افزود: هم‌اينك كمتر از ‪ ۱۴‬درصد جمعيت كشور بيسواد هستند و ميزان با سوادي قرار است در پايان برنامه چهارم از ‪ ۸۶/۵‬درصد فعلي به ‪ ۸۸/۸‬درصد برسد.

وي گفت: قبل از پيروزي انقلاب در سطح كشور فاصله باسوادي بين زنان و مردان ‪ ۲۳/۴‬درصد بود اما هم‌اكنون به كمتر از هشت درصد رسيده است.

او فاصله باسوادي ميان شهر و روستا را نيز تا قبل از پيروزي انقلاب ‪۳۵‬ درصد عنوان كرد و افزود: اين فاصله هم‌اينك به شش درصد رسيده است.

وي گفت: در سند ملي كه مطابق قانون برنامه چهارم توسعه است نهضت موظف شده بيسوادي را در تمام افراد زير ‪ ۳۰‬سال ريشه‌كن كند لذا به اين ترتيب ميزان باسوادي در اين گروه سني به حدود ‪ ۹۹/۱۶‬مي‌رسد.

او افزود: در كنار اين فعاليت، ساير گروههاي سني ‪ ۱۰‬سال به بالا نيز زير پوشش فعاليتهاي نهضت سوادآموزي قرار مي‌گيرند.

وي گفت: در "سند ملي آموزش براي همه" كه تعهدي بين‌المللي است نهضت سوادآموزي متعهد شده تا سال ‪ ۲۰۱۵‬ميلادي نسبت به كاهش ‪ ۵۰‬درصد بيسوادي در ايران به ويژه در بخش زنان اقدام كند كه اگر مطابق برنامه پيش برود در آن سال به تعهدات خود در برابر اين سند عمل كرده يا از آن جلوتر خواهد بود.

معاون نهضت سوادآموزي افزود: در "طرح راهبردي سوادآموزي" كه مصوبه شوراي عالي پشتيباني سوادآموزي است و به زودي از سوي دولت ابلاغ مي‌شود نيز پيش‌بيني شده در گروه سني ‪ ۱۰‬تا ‪ ۴۹‬ساله تا پايان برنامه چهارم توسعه ميزان باسوادي موجود از ‪ ۹۱/۲۹‬درصد به ‪ ۹۹/۸‬برسد.

وي گفت: در صورت ابلاغ اين طرح، در گروه سني ‪ ۱۰‬ساله به بالا ميزان باسوادي از ‪ ۸۵/۴‬به ‪ ۹۴‬درصد در پايان برنامه چهارم توسعه خواهد رسيد.

كوثري همچنين اعتبارات ملي نهضت سوادآموزي را در سال ‪ ۱۳۸۴‬براي تعادل و توازن منطقه‌اي ‪ ۵۰‬ميليارد ريال و اعتبارات ملي براي حمايت از استانها را در قالب طرحهاي محلي و منطقه‌اي يا طرحهايي كه نسبت باسوادي ميان زنان و مردان يا نسبت باسوادي در شهر و روستا را كاهش دهد قريب به ‪ ۱۰۰‬ميليارد ريال عنوان كرد.

وي شمار آموزشياران شاغل در نهضت سوادآموزي را نيز حدود ‪ ۴۰‬هزار نفر اعلام كرد.


      منبع خبر : ايرنا

بازگشت