متن كامل خبر
مسابقه برای ساخت قدرتمندترین ابر رایانه جهان آغاز شد

تاريخ خبر :  20/6/1384 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1220

بزودی یک مسابقه بزرگ برای ساخت قدرتمندترین ابررایانه جهان آغاز خواهد شد. ابر رایانه‌ای که قرار است بارها سریع‌تر از پرقدرت‌ترین ابر رایانه موجود در جهان باشد.در حالی که رقابت در این حوزه به طور سنتی همیشه بین آمریکا و ژاپن در جریان بوده، اما این بار یک قدرت نوظهور پا به میدان گذارده است. چینی‌ها که بخت خود را در حوزه‌های مختلف آزموده بودند این بار مشتاقند تا عنوان سازنده سریع‌ترین ابر رایانه جهان را از آن خود کنند.انتظار نمی‌رود نسل جدید ابررایانه‌ها تا پایان سال جاری میلادی و حتی تا پایان این دهه در دسترس قرار بگیرد، اما چینی‌ها با سرمایه‌گذاری‌های سنگین خود در حوزه علوم و فناوری قصد دارند تا با ساخت این محصول به اهداف مهمی بخصوص در حوزه امنیت ملی دست پیدا کنند، حوزه‌ای که ارتباط ظریفی با دنیای رایانه و نرم‌افزار دارد.
همزمان با آغاز طراحی انواع سلاح‌های هسته‌ای ساخت رایانه‌های پرسرعت هم به یک ضرورت انکارناپذیر مبدل شد. البته امروزه دیگر این رایانه‌ها تنها کاربرد نظامی ندارند و در هواشناسی، فیزیک و مکانیک و برای طراحی انواع تراشه‌ها به کار می‌روند.ابر رایانه‌های امروزی به مدد پیشرفت فناوری می‌تواند ده‌ها و حتی صدها هزار تراشه را در خود جای دهند و با سرعتی غیرقابل باور انواع محاسبات دشوار و پیچیده ریاضی را انجام دهند.کشور چین که به تازگی وارد عرصه رقابت جدی در این حوزه شده، ۱۹ ابر رایانه را در فهرست ۵۰۰تایی سریع‌ترین ابررایانه‌های جهان به ثبت رسانده و گزارش‌های رسیده از این کشور نشان می‌دهد که مقامات چینی بر ساخت ابررایانه‌های جدید و قوی برای کاهش اتکا به ایالات متحده تاکید دارند. امروزه طراحی و ساخت انواع ابر رایانه به نوعی غرور و افتخار ملی هر کشوری محسوب می‌شود و موجب افزایش اعتبار و وزن آن کشور در جهان می‌شود.طی هفته‌های اخیر اخبار فراوانی در مورد سرمایه‌گذاری‌های مشترک چین و ژاپن برای ساخت ابر رایانه‌هایی با سرعت محاسباتی چند Petaflep به گوش می‌رسد. این رایانه‌ها قادر خواهند بود تنها در عرض یک ثانیه هزارتریلیون محاسبه ریاضی را انجام دهند. این در حالی است که سریع‌ترین ابر رایانه‌هایی که فعلا در جهان وجود دارند تنها می‌توانندبا سرعتی که یک هشتم این رقم است، عمل کنند.در حال حاضر سریع‌ترین ابر رایانه جهان دستگاهی است که در آزمایشگاه ملی لورنس لیورمور آمریکا نصب شده است. این دستگاه که ساخت آن در سال ۲۰۰۴ به پایان رسید در بهترین حالت می‌تواند ۱۳۶ تریلیون محاسبه ریاضی را انجام دهد. این رقم ۱۰۰ هزار بار سریع‌تر از سرعت محاسبات روی سریع‌ترین رایانه شخصی جهان است. شرکت IBM سازنده این دستگاه موسوم به Blue Gene/L است و قصد دارد سرعت آن را تا قبل از پایان سال جاری میلادی دو برابر هم بکند.
در حالی که چینی‌ها و ژاپنی‌ها به سرعت درصدد ساخت ابر رایانه‌های جدیدی هستند، آمریکایی‌ها هنوز بودجه لازم را برای این کار در نظر نگرفته‌اند این در حالی است که طراحی یک ابر رایانه جدید با مشخصاتی که ذکر شد حداقل نزدیک به یک میلیارد دلار هزینه در بر دارد. با وجود بی‌توجهی مقامات کاخ سفید به این نیاز مبرم کشور خود، روسای ۱۰ شرکت بزرگ دست‌اندرکار فناوری در ایالات متحده می‌گویند که فعالیت‌های مقدماتی در این حوزه را آغاز کرده‌اند.از جمله این شرکت‌ها می‌توان به Cray، IBM و Sun اشاره کرد که درصدد هستند تا پایان دهه جاری میلادی به سرعت محاسباتی پتافلاپ دست یابند. آنها امیدوارند که پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) به این مسئله مهم توجه بیشتری نشان دهد.
شرکت‌های یاد شده نام پروژه خود را DARPA گذارده‌اند و می‌گویند اجرای آن را از سال ۲۰۰۳ آغاز کرده‌اند، در حالی که تنها ۱۵۰ میلیون دلار در اختیار داشته اند. آمریکایی‌ها تنها زمانی به فکر ساخت یک ابر رایانه جدید افتادند که ژاپن رقیب آنها محصول جدیدی به نام شبیه ساز زمین یا Earth Simulator را در سال ۲۰۰۲ عرضه کرد و برای اولین بار عنوان مالک سریع‌ترین ابر رایانه جهان را از آن خود کرد.با حمایت‌های مالی روز افزون دولت و موسسات خصوصی آمریکا که کم کم اهمیت سرمایه‌گذاری در این حوزه را درک می‌کردند، ایالات متحده سرانجام توانست با ساخت BlueGene عنوان دارنده سریع‌ترین ابررایانه جهان را مجددا در نوامبر سال ۲۰۰۴ بازپس بگیرد. در آخرین فهرست ۵۰۰ ابر رایانه سریع جهان هم که در ماه ژوئن منتشر شد ۳ ابر رایانه اول متعلق به ایالات متحده بودند و شبیه‌ساز زمین ژاپن در رتبه چهارم قرار داشت.اما کارشناسان می‌گویند اگر آمریکا می‌خواهد این جایگاه را کماکان حفظ کند باید سرمایه‌گذاری در حوزه ابر رایانه‌ها را تداوم ببخشد. در غیر این صورت چشم بادامی‌ها خواهند توانست گوی سبقت را از آنها بربایند.


      منبع خبر : آفتاب

بازگشت