متن كامل خبر
فانوس الكتريكي راه‌آهن در ذوب آهن اصفهان طراحي و ساخته شد

تاريخ خبر :  21/6/1384 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1250

مهندس مسعود فرقداني، سرپرست آزمايشگاه الكترونيك و كامپيوتر مهندسي اتوماسيون و ارتباطات ذوب آهن اصفهان با اشاره به چگونگي ساخت و موارد استفاده اين فانوس در راه‌آهن گفت: در عمليات هدايت قطار و تغيير مسير در راه‌آهن، اپراتور خط با استفاده از علايم مشخصي راننده لكوموتيو را هدايت مي‌كند و اين علايم در شب با استفاده از نور چراغ نفتي (چراغ مركبي) صورت مي‌گرفت.

وي گفت: استفاده از اين روش طي ساليان گذشته با مشكلاتي همراه بود كه براي رفع آن مسوولان راه‌آهن به فكر جانشيني براي چراغ‌هاي نفتي افتادند و در بازار هم موفق به تهيه فانوس با شرايط مورد درخواست نشدند.

به دنبال اين پيگيري‌ها ساخت فانوس مورد نظر در دستور كار قرار گرفت و خوشبختانه بعد از بررسي و تحقيق روش‌هاي مختلف ساخت فانوس الكتريكي موردنظر با شرايط ويژه به صورت آزمايشي انجام شد و به قسمت راه‌آهن تحويل داده شد كه پس از استفاده و تاييد عملكرد مناسب اين فانوس، قطعات موردنظر براي ساخت 20 عدد فانوس ديگر قسمت راه‌آهن تهيه و هم‌اكنون در حال توليد و ارسال به اين قسمت مي‌باشد.

مهندس فرقداني گفت: فانوس الكتريكي با استفاده از جديدترين قطعات و تكنولوژي روز طراحي و ساخته شده و با هزينه كم (حدود 70 هزار ريال) و دانش فني داخلي در موارد مشابه در صنعت راه و ترابري و غيره قابل استفاده است.

وي در پايان با بيان اين‌كه در صورت سفارش صنايع ديگر، امكان توليد اين فانوس‌هاي الكتريكي وجود دارد، گفت: نور اين فانوس در تمام جهات قابل ديدن و زمان نوردهي آن زياد (يك شيفت كاري هشت ساعته) است.

قطر فانوس الكتريكي ساخته شده حدود هفت سانتيمتر و ارتفاع آن 10 سانتيمتر با نور سفيد مي‌باشد.


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت