متن كامل خبر
فرمول ریاضی جدید برای پیشرفت سرطان

تاريخ خبر :  25/8/1386 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1023

- بیش‌تر از 20 نوع مختلف ژن‌های جهش یافته می‌تواند باعث پیشرفت هر تومور شود

فرمول ریاضی جدیدی

برای پیشرفت سرطان





بیش‌تر از 20 نوع مختلف ژن‌های جهش یافته می‌تواند باعث پیشرفت هر تومور شود

بر اساس تحقیقات جدید در دانشگاه «جان هاپکینز» و «هاروارد» پیشرفت تومور کم‌تر با استانداردهای ریاضی قابل پیش‌بینی است و بیش‌تر بستگی به نوع بیماری افراد دارد.

به‌گزارش سایت «ساینس دیلی»، در این تحقیق از الگوی جدیدی در محاسبه‌ی رشد تومور استفاده شد که نشان داد جهش‌ها در بسیاری از ژن‌ها دلیل رشد تومور است.

این در حالی است که تاکنون فهم ما از رشد سرطان براساس مدل‌های «جریان خطی» (Streamlined) است که در آن سرطان نتیجه‌ی جهش‌های تعداد کمی ژن‌ توصیف می‌شد. «نیکو بیرنوینکل» (Niko Beerenwinkel) و همکارانش نشان داد که چطور پیشرفت تومور می‌تواند توسط صدها ژن ایجاد شود. بیش‌تر از 20 نوع مختلف ژن‌های جهش یافته می‌تواند باعث پیشرفت هر تومور شود.




«بیرنوینکل» (Beerenwinkel)
 و همکارانش از حالتی از سرطان روده برای استنتاج نتایج این تحقیق استفاده کردند. پیشرفت سرطان احتمالاً از یک سلول تغییر ژن یافته‌ی منفرد به هزاران بیلیون سلول مهاجم در طی یک سری انبساط‌های غیرجنسی نتیجه می‌شود.

بر اساس مدل ارائه شده توسط این گروه از محققان، پیشرفت سرطان در نتیجه‌ی جهش تعداد زیادی ژن صورت می‌گیرد که هرکدام از این جهش‌ها به‌تنهایی موفقیت انتخابی کمی را در مشارکت با جهش‌های دیگران دارند. بر اساس این تحقیقات زمانی که برای یک تومور خوش‌خیم لازم است تا به تومور بدخیم تبدیل شود به «متغیرهای تعداد موفقیت انتخابی به ازای هر جهش» و «تعداد ژن‌های سرطانی» بستگی بیش‌تری دارد. این در حالی است اندازه‌ی تومور و سرعت جهش دارای تأثیر کم‌تری هستند.

این مدل به محققان و متخصصان بالینی کمک می‌کند که تعداد تغییرات بین تک تک تومورها را توضیح دهند، موضوعی که مدتی طولانی آن‌ها را سر در گم کرده بود. مقادیر روز افزون داده‌های مولکولی با بازدهی بالا که به‌دست آمده‌است نتیجه‌ی تلاش برای فهم سیستم‌های زیستی پیچیده نطیر سرطان است. به این ترتیب مدل‌های ریاضی جدید نظیر آن‌چه بدست آمده‌است می‌تواند چشم‌اندازهای منحصر به‌فردی فراهم کند که تفسیر و در عین حال پاسخگویی به سؤال‌های مهم «پزشکی زیستی» (Bio Medical) را ساده می‌کند.

        

دبیر المپیاد زیست‌شناسی

«سرطان» از بیان غیرطبیعی یک ژن‌هایی که در تقسیم، مرگ و رشد سلولی نقش دارند به‌وجود می‌آید. اما سرطان‌های مختلف توسط ژن‌های متفاوتی به‌وجود می‌آیند و اولین راه برای درمان سرطان، مشخص کردن این ژن‌هاست.

 

 

 

 

 



















 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت