متن كامل خبر
طراحی نرم‌افزاری برای بهبود حرکت شناگران توسط محقق ایرانی

تاريخ خبر :  18/12/1386 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1002

- این نرم‌افزار حتی می‌تواند قهرمان آینده را نیز تشخیص دهد. نشان می‌دهد که کدام شناگران جوان به راحتی درون آب حرکت می‌کنند

طراحی نرم‌افزاری برای بهبود حرکت شناگران

توسط محقق ایرانی

این نرم‌افزار حتی می‌تواند قهرمان آینده را نیز تشخیص دهد. نشان می‌دهد که کدام شناگران جوان به راحتی درون آب حرکت می‌کنند

نرم‌افزار جدید کامپیوتری می‌تواند شناگران را قادر کند تا حرکت‌های تکنیکی کلیدی‌اشان‌ را بهتر کنند و باعث شود تا حرکتشان سریع‌تر و مؤثرتر از قبل باشد و در مسابقه پیروز شوند.

به‌گزارش سایت «ساینس دیلی» (Science Daily)، این نرم‌افزار بازخوردی کامل و لحظه به لحظه نسبت به تکنیک سرخوردن شناگر ارائه می‌کند. سر خوردن شناگران -که پس از آن حرکت‌های دست و پا انجام می‌شود- وقتی است‌که یک شناگر بازو و یاپاهایش را حرکت نمی‌دهد اما تنها از اندازه‌ حرکت پاها و بازوهایش برای حرکت درون آب استفاده می‌کند. همان‌گونه که ذخیره‌ی اطلاعات از وضعیت سر، بدن، مسیر و غیره انجام می‌شود، نرم‌افزار نیز به‌طور فعال راه‌هایی را پیشنهاد می‌کند که شناگر می‌تواند حالت خود را بهبود بخشد تا مقاومت را به‌حداقل برساند و در لحظه‌ی مناسب با پا به آب ضربه بزند.

سیستم جدید دو نکته‌ی کلیدی سودمند بیش از مواردی که امروزه در تمرین‌های حرفه‌ای شنا ارائه می‌شود، پیشنهاد می‌کند:

     - اولین نکته، بازخوردی است که سریعاً در دسترس قرار می‌گیرد، پس شناگرها و مربی‌ها می‌توانند در کنار استخر از این نکته استفاده کنند و توصیه‌های خودشان را هنگامی‌که در تمرین هستند، اعمال کنند. این باعث سرعت بخشیدن به تمام فرایندها می‌شود مه در بهبود تکنیک سر خوردن باید وارد شود.

     - دومین نکته، این نرم‌افزار داده‌هایی را ایجاد می‌کند که باعث کیفیت بی‌نظیری در جزویات و صحت عملکرد شناگر می‌شود.


در نهایت شناگر با سرعت بیش‌تر و در زمان کم‌تر در مسابقه‌ها شنا خواهد کرد. سر خوردن مؤثرتر همراه با «مقاومت» (Drag) کم‌تر می‌تواند باعث صرفه‌جویی وقت شناگر در کسری تعیین‌کننده از ثانیه شود. تفاوت بین پیروزی در المپیک و از دست دادن مدال‌ها در ‌صدم‌های یک ثانیه است. پس این نرم‌افزار جدید می‌تواند به شناگرهای انگلیسی -که در استفاده از این نرم‌افزار اولین خواهند بود- قرار گرفتن در آستانه‌ی ارزشمند کسب افتخار را هدیه بدهد.

این نرم‌افزار توسط محققان رشته‌ی تربیت‌بدنی در «مرکز آموزش و تحقیق آب» (Centre for Aquatics Resarch and Education)(CARE) دانشگاه «ادینبورگ» (Edinburgh) و دانشگاه «شفیلد هالام» (Sheffield Hallam) طراحی شد. در ساخت این نرم‌افزار «انجمن تحقیقاتی علوم فیزیکی و مهندسی» (Engineering and Physical Sciences Research Council) (EPSRC) و وزارت تربیت‌بدنی انگلستان «یوکی اسپورت» (UKSPORT) نیز حمایت کردند.

این گزارش می‌افزاید، این نرم‌افزار یکبار تست و تأیید شد. باید در طی 12 ماه در دسترس شناگران کل انگلستان قرار گیرد.

ابتدا، با حرکت شناگر علامت‌هایی توسط دستگاه‌های ثبت علایم -که با مقاومت آب کار می‌کنند- گذاشته می‌شود. سپس از شناگر توسط دوربین‌هایی -که در کنار استخر و درون آب هستند- فیلمبرداری می‌شود و عکس‌ها به کامپیوترهای مجهز به این نرم‌افزار وارد می‌شوند. این نرم‌افزار توسط مدل پیچیده‌ی ریاضی که در دانشگاه «ادینبورگ» (Edinburg) توسط دکتر «روزبه نعیمی» (Roozbeh Naemi) ساخته شده است. نرم‌افزار مذکور مسیرهای حرکت را با استفاده از علایم ثبت شده رسم می‌کند سپس اطلاعات دیجیتالی از موقعیت را با استفاده از یک مدل ریاضی فوق‌العاده پیچیده و ابتکاری اجرا می‌کنند (Run). تصویری از شناگری که در صفحه‌ی نمایش کنار استخر دیده می‌شود، نمودارها و داده‌هایی از منظره‌های تکنیکی متفاوت از سر خوردن را در اختیار می‌گذارد.


پروفسور «راس ساندرس» (Ross Sanders)، که سرپرست این پروژه بود گفت: دقت و سرعت بازخوردی که توسط این نرم‌افزار ارائه می‌شود باعث می‌شود مربیان توصیه‌هایی ارزشمندتری به شناگران ارائه کنند. فایده‌ی مهم دیگر این است که تغییرهای تکنیکی که توسط نرم‌افزار پیشنهاد می‌شود دقیقاً با ویژگی‌های فردی شناگران تناسب دارد.

شناگران شهر «ادینبورگ» (Edinburgh) و باشگاه شنای «وارندر» (Warrender) در آزمایش این سیستم جدید شرکت می‌کنند و سپس برای یادگیری بیش‌تر متغیرهای مربوط به شنا کردن تجربه کسب می‌کنند.

پروفسور «ساندرس» (Sanders) اضافه کرد: این نرم‌افزار حتی می‌تواند قهرمان آینده را نیز تشخیص دهد. نشان می‌دهد که کدام شناگران جوان به راحتی درون آب حرکت می‌کنند. همچنین ممکن است افراد با توانایی بسیار خوب یا با استعدادهای ویژه در این ورزش را معرفی کند.

گروه محقق هم‌اکنون برروی مرحله‌ی سر خوردن در شنا کردن تمرکز کرده‌اند زیرا این مرحله در مقایسه‌ی با شیرجه و افتادن در آب و شنا کردن، تسلط بیش‌تری در تمرین‌ها را می‌طلبد. گروه پژوهشی قصد دارد تا پتانسیل ساخت نرم‌افزار را در کاربرد آینده‌ در مرحله‌های دیگر هم به‌خوبی ارزیابی کند.

این پروژه با عنوان‌ ذیل تا خرداد 1387 (ژوئن 2008 میلادی) در طی 12 ماه آزمایشش خواهد شد:

«بهبود فعالیت‌های مربوط به شنا با تمرکز بر بهینه‌سازی بهره‌بری سرخوردن و زمان آغاز عملیات بلافاصله پس از سر خوردن»

این طرح جایزه‌ی بیش از 110000 پوندی «انجمن تحقیقاتی علوم فیزیکی و مهندسی» (Engineering and Physical Sciences Research Council) (EPSRC) را به خود اختصاص داد.

مدل ریاضی که زیربنای طراحی این نرم‌افزار بوده است -که توسط دکتر «روزبه نعیمی» در دانشگاه «ادینبورگ» (Edinburgh) توسعه یافته و تأیید شده است- قسمتی از تز دکترای این محقق بوده است. او موفق شد در آبان 1385 (نوامبر 2006) آزمایش‌های دکترای خود را به پایان برساند.

قابلیت ردیابی حرکت ردیابی و تجزیه و تحلیل حرکت توسط این پروژه ایجاد شد. بدین ترتیب می‌توان از آن در مواردی نظیر ذیل استفاده کرد:

     - آزمودن لباس‌های شنا و سایر ورزش‌های آبی 
     - کاربردهای تجاری دیگر که در آن لازم است مقاومت سر خوردن بدن در مایعات اندازه گرفته شده یا به حداقل برسد

 

 

 

 

 «دکتر روزبه نعیمی»


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت