متن كامل خبر
اعلام مقررات کمیته‌ی داوران المپیاد جهانی ریاضی

تاريخ خبر :  21/4/1387 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1318

- تنها سرپرستان حق رأی دادن در تصمیم‌های کمیته‌ی داوران را داشته و هر سرپرستی تنها دارای یک رأی خواهد بود

اعلام مقررات کمیته‌ی داوران
المپیاد جهانی ریاضی

 

تنها سرپرستان حق رأی دادن در تصمیم‌های کمیته‌ی داوران را داشته و هر سرپرستی تنها دارای یک رأی خواهد بود

مقررات کمیته‌ی داوران چهل‌و‌نهمین المپیاد جهانی ریاضی 1387 (2008 میلادی) اعلام شد.

به‌گزارش سایت رسمی «چهل‌و‌نهمین المپیاد جهانی ریاضی»، این المپیاد از تاریخ 20 تیر تا 1مرداد 1387 (10 تا 22 جولای 2008 میلادی) در «مادرید» اسپانیا برگزار می‌شود. مقررات کمیته‌‌ی داوران این المپیاد به شرح ذیل اعلام شده است:

 کمیته‌ی داوران شامل تمام سرپرستان تیم‌ها و یک رئیس است. در وضعیت اضظراری، معاون سرپرست می‌تواند به‌حای سرپرست عمل کند (در صورت تأیید و توافق رئیس پیشین و رئیس کمیته‌ی داوران). اعضای هیأت «مشورتی» المپیاد جهانی ریاضی که تاکنون عضو هیأت داوران، کمیته‌ی انتخابی سؤال‌ها، رئیس کمیته‌های هماهنگی نبوده‌اند، ممکن است در جلسات داوران به‌عنوان ناظر حضور داشته باشند. ناظران تنها با اجازه‌ی رئیس کمیته‌ی داوران می‌توانند در جلسات کمیته‌ی داوری حضور داشته باشند اما حق اظهار نظر یا رأی ندارند. البته ممکن است به صورت استثناء و با درخواست رسمی و آشکار رئیس کمیته‌ی داوران صحبت کنند. نماینده‌ی سرپرستان نیز می‌توانند مثل ناظران در جلساه‌های بعد از مسابقه‌ی کمیته‌ی داوری شرکت کنند.

 تنها سرپرستان حق رأی دادن در تصمیم‌های کمیته‌ی داوران را داشته و هر سرپرستی تنها دارای یک رأی خواهد بود. پیشنهادی قبول می‌شود که بیش‌ترین رأی را داشته باشد. در مواقعی که برابر شدند، رئیس کمیته‌ی داوری تصمیم می‌گیرد که کدام‌یک قبول شوند.

 هیأت داوران ممکن است کمیته‌های داوری فرعی تشکیل داده تا به موضوع‌های خاصی رسیدگی شود.

 جلسات کمیته‌ی داوران اساساً به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. رئیس کمیته‌ی داوری باید در صورت نیاز درخواست ترجمه‌ی مذاکره‌ها به زبان‌های رسمی دنیا (فرانسوی، آلمانی، روسی، اسپانیولی) را داشته باشد.

 قبل از مسابقه، هیأت داوران باید موارد ذیل را رعایت کنند:

      تحقیق کنند که شرکت‌کنندگان با شرایط تعیین شده برای مسابقه موافق هستند یا خیر

      سؤال‌های مسابقه را از میان سؤال‌های پیشنهادی ارسال شده بر اساس انتخاب‌هایی که به‌طور مقدماتی توسط «کمیته‌ی انتخاب سؤال‌ها» (Problem Selection Committee) پیشنهاد شده است انتخاب کنند. لازم یادآوری است اعضای «کمیته‌ی انتخاب سؤال‌ها» توسط کمیته‌ی المپیاد جهانی 2008 انتخاب می‌شود.

      نسخه‌های ترجمه‌ شده‌ی سؤال‌ها به زبان‌های رسمی انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، روسی و اسپانیولی را آماده و تأیید کنند

      ترجمه‌های سؤال‌های شرکت‌کنندگان به تمام زبان‌های مورد نیاز را تأیید کنند

 در هر روز مسابقه، هیأت داوران باید به‌ سؤال‌های مکتوبی که توسط دانش‌اموزان در نیم ساعت اول مسابقه مطرح می‌شود توجه کرده و درباره‌ی پاسخگویی به آن‌ها تصمیم‌گیری کنند.

 بعد از مسابقه داوران باید موارد ذیل را انجام دهند:

       دریافت و تأیید گزارشی که توسط رئیس مراقبان امتحان در جریان امتحانات ارائه شده است

      دریافت گزارشی از رئیس کمیته‌ی هماهنگ‌کننده‌ی مسابقه درباره‌ی هر اختلاف نظر حل نشده‌ای که ممکن است در طول هماهنگی و تعیین امتیازها اتفاق بیافتد

       امتیازهای تمام دانش‌اموزان را تأیید کنند 

       برنده‌گان جوایز اول، دوم و سوم را تعیین کنند

      بر روی تمام طرح‌های پیشنهادی برای جایزه‌های ویژه رسیدگی و بحث کنند 

      
درباره‌ی موارد اصلی المپیادهای جهانی ریاضی آینده رسیدگی کنند

 معمولاً هر ادعا یا بدگمانی نسبت به تخلف از قوانین، باید به رئیس کمیته‌ی داوران گزارش شود. اگر رئیس هیأت داوران پس از رسیدگی، با ادعای قابل استماعی مواجه شد، کمیته‌یی اختصاصی برای رسیدگی بیش‌تر تشکیل خواهد داد. این کمیته، بررسی‌های خود را به داوران گزارش می‌کند. هیأت داوران تصمیم می‌گیرند که آیا تخلفی انجام شده است یا خیر و اگر همچین نظری داشته باشند، برای مرتکب یا مرتکبان باید مجازاتی تعیین نمایند که باید اجرا شود. جرایم تعلق گرفته می‌تواند عدم صلاحیت آن دانش‌اموز یا کل تیم دانش‌اموزی از مسابقه است. حکم کمیته‌ی داوران نهایی است.

 

 

 

 

 

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت