متن كامل خبر
اذعان مجدد رسانه‌های غربی به پیشرفت‌های علمی ایران

تاريخ خبر :  24/5/1387 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1027

  دانشجویان ایرانی به عنوان ستاره‌های علمی در حال کسب اعتباری بین المللی هستند

اذعان مجدد رسانه‌های غربی‌‌
به پیشرفت‌های علمی ایران  

 

دانشجویان ایرانی به عنوان ستاره‌های علمی در حال کسب اعتباری بین المللی هستند

موفقیت‌ها و پیشرفت‌های علمی ایران در سال‌های اخیر که بارها مورد اذعان و تحسین معتبرترین نشریات علمی جهان قرار گرفته از دید رسانه‌ها و محافل خبری غرب نیز دور نمانده است به طوری‌که هفته‌نامه‌ی آمریکایی «نیوزویک» در شماره‌ی اخیر خود در گزارشی با عنوان «دانشجویان درخشان جمهوری اسلامی» به حیرت و تمجید اساتید و جامعه‌ی علمی آمریکا از حضور درخشان دانشجویان ایرانی در عرصه‌های علمی جهانی پرداخته است.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این گزارش که با زیرتیتر «هاروارد» را فراموش کنید، یکی از بهترین موسسات دانشگاهی جهان در ایران است!» به موفقیت های دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه «صنعتی شریف» در عرصه‌های بین‌المللی اختصاص یافته، آمده است: «در سال 2003 مدیران دپارتمان مهندسی الکترونیک دانشگاه «استنفورد» هنگامی با گروهی از دانشجویان خارجی مواجه شدند که با نمرات بی سابقه‌ای امتحانات دشوار ورودی دوره‌ی دکتری دانشکده را پشت سرگذاشته بودند، شگفت‌زده شدند. ‏این‌که این جوانان پر سر و صدا آمریکایی نبودند، جای تعجب نداشت چرا که دانشجویانی از آسیا و سایر نقاط توانسته ‏بودند مجوز ورود به این دوره را درآمریکا به دست آورند.

به گفته‌ی مسؤولان «استنفورد»، نکته‌ی شگفت این ‏بود که بیش‌تر برگزیدگان از یک کشور و یک دانشگاه آمده بودند: دانشگاه صنعتی شریف در ایران!».

به نوشته‌ی این هفته‌نامه، «استنفورد» به یکی از مقصدهای اصلی برای فارغ التحصیلان دانشگاه «شریف» تبدیل شده است. به طوری‌که به گفته‌ی «بروس ای ویلی»، از رئیسان سابق دانشکده‌‌ی مهندسی الکترونیک استنفورد، دانشگاه صنعتی شریف یکی از بهترین دوره‌های مهندسی برق در جهان را برای دانشجویان دوره‌‌ی لیسانس اجرا می کند و با توجه به این‌که داوطلبانی از سرتاسر جهان، از جمله دانشگاه «ام آی تی»، استنفورد و انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا، دانشگاه «تسینگهوا» در چین و کمبریج در بریتانیا در امتحانات ورودی استنفورد شرکت می کنند، این افتخار کمی برای ‏این دانشگاه نیست.

نویسنده‌ی گزارش نیوزویک در ادامه می‌نویسد در حالی‌که مناقشه درباره‌ی برنامه‌های هسته‌یی - صلح‌آمیز - ایران در دنیا خبرساز شده است، دانشجویان ایرانی به عنوان ستاره‌های علمی در حال کسب اعتباری بین المللی هستند. البته این تنها مسؤولان استنفورد نیستند که متوجه این نکته شده‌‌اند؛ بلکه دانشگاه‌های کانادا و استرالیا، یعنی کشورهایی که محدودیت‌های کم‌تری برای صدور ویزا دارند، از افزایشی قابل توجه در پذیرش دانشجویان ایرانی خبر داده‌اند به نحوی که تعداد دانشجویان ایرانی در کانادا از سال 1985 تا کنون 240 درصد افزایش یافته در حالی‌که روزنامه‌های استرالیایی گزارش کرده‌اند که تعداد دانشجویان ایرانی در آن کشور در خلال پنج سال گذشته پنج برابر شده و به حدود 1500 نفر رسیده است.

در ادامه‌ی این گزارش آمده است که فارغ التحصیلان دانشگاه شریف و سایر موسسات آموزشی برتر در ایران، مانند دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی اصفهان به بازیگران اصلی در صحنه‌ی المپیادهای علمی جهان پیوسته‌اند و جوایزی را در رشته‌های فیزیک، ریاضیات، شیمی و رباتیک نصیب خود کرده‌اند و به‌عنوان گواهی بر این موفقیت تازه به دست آمده، اخیراً شهر اصفهان میزبان المیپاد بین‌المللی فیزیک بود، افتخاری که نصیب هیچ کشور دیگری در خاورمیانه نشده است زیرا هیچیک از همسایگان ایران دانشگاهیانی با چنین کیفیتی ندارد.

نویسنده‌ی گزارش می افزاید که شرکت‌های غربی فعال در زمینه‌ی تکنولوژی نیز که از دانشگاه‌ها عقب نمی‌مانند اخیراً در صدد جذب این گروه از ایرانیان برآمده‌اند و شرکت‌های مستقر در «دره‌ی سیلیکون»، محل تمرکز شرکت‌های مرتب با فن‌آوری اطلاعات، از «گوگل» گرفته تا «یاهو» و هم‌چنین موسسات تحقیقاتی در غرب صدها تن از فارغ التحصیلان ایرانی را استخدام کرده‌اند و برندگان المپیادهای علمی به خصوص مورد توجه کارفرمایان هستند.

«نیوزویک» در ادامه به پیشینه‌ی دانشگاه صنعتی شریف که در سال 1965 تشکیل شده و ‏بسیاری از اعضای هیات علمی دانشکده‌های آن را در گذشته، تحصیل‌کرده‌های دانشگاه‌های خارج تشکیل می‌دادند، یکی از رموز موفقیت دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی شریف را سیستم دبیرستانی ایران عنوان کرده که در آن برخلاف مدارس آمریکا، دانش‌آموزان با مقدمات علوم آشنا می‌شوند.

به عقیده‌ی نویسنده نیوزویک در عین حال، برخی مشکلات اقتصادی و اداری و تحریم‌های غرب که به اذعان وی حتی واردات تجهیزات علمی را به ایران با مشکل مواجه کرده و دامنه‌ی آن برخوردها و کارشکنی‌های سیاسی و غیرعلمی برخی نشریات در محروم کردن محققان ایرانی از انتشار نتایج تحقیقاتشان و مانع‌تراشی در صدور ویزا برای شرکت پژوهشگران ایرانی در کنفرانس‌های علمی خارجی را نیز در بر گرفته، فراروی جامعه علمی داخل کشور وجود دارد.

گفتنی است، روزنامه‌ی «واشنگتن پست» نیز چندی پیش در گزارشی با اشاره به سفر اخیر برنده‌ی آمریکایی جایزه‌ی نوبل فیزیک 1976 به ایران و استقبال گرم دانشجویان از وی با اذعان به روند فزاینده‌ی گسترش فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی در ایران، پیشرفت‌ها و تلاش‌های گسترده‌ی محققان کشورمان در حوزه‌های مختلف فن‌آوری و رسیدن به جایگاه یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان را مورد توجه قرار داده بود.

 

 

 

 

 

 

 


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت