متن كامل خبر
طراحي كوله‌پشتي كه از قدمهاي انسان برق توليد مي‌كند

تاريخ خبر :  19/6/1384 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1306

پژوهشگران طرح يك كوله‌پشتي را مدنظر دارند كه انرژي مكانيكي حاصل از پياده‌روي را به الكتريسيته تبديل مي‌كند و براي شارژ تلفن‌هاي همراه، دستگاههاي جهت‌يابي و حتي دستگاههاي ديسك پلير قابل حمل مي‌تواند كاربرد پيدا كند.

به گزارش خبرگزاري رويترز از واشنگتن، اين كوله پشتي انرژي مكانيكي حاصل از حركات بالا و پايين رفتن محموله كوله پشتي را به هنگام پياده‌روي به الكتريسيته تبديل مي‌كند.

اين كوله پشتي طوري طراحي شده است كه ميزان تكانهاي آن كمي بيشتر باشد. حركت بالا و پايين رفتن قسمت محموله كوله پشتي نسبت به بدنه كوله پشتي دستگاهي را كه به ژنراتور وصل است مي‌چرخاند.

اين ژنراتور سيم پيچ ساده مغناطيسي مشابه راديوهايي است كه با دست كوك مي‌شوند يا چراغ قوه‌هايي كه با تكان دادنهاي موزون كار مي‌كند.

لورنس رم و همكارانش در دانشگاه پنسيلوانيا مي‌گويند اين كوله پشتي با محموله‌اي به وزن ‪ ۳۸‬كيلوگرم وزن مي‌تواند تا ‪ ۷‬وات الكتريسيته توليد كند.

اين مقدار الكتريسيته براي روشن كردن هم زمان يك دستگاه ام پي تري پلير موسيقي، دوربين‌هاي ديد در شب، دستگاه دستيار ديجيتالي شخصي، دستگاه جهت‌يابي ماهواره‌اي دستي و تلفن همراه كافي است.

با برداشتن هر قدم، باسن ‪ ۵‬سانتيمتر بالا و پايين مي‌رود و كوله پشتي هم كه فرد با خود حمل مي‌كند همين ميزان به بالا و پايين حركت مي‌كند.

حركت عمودي كوله پشتي در نهايت به توليد برق مي‌انجامد.

نتايج اين تحقيق در مجله "‪ "science‬منتشر شده است.


      منبع خبر : ايرنا

بازگشت