متن كامل خبر
اعلام تاریخ برگزاری المپیادهای علمی جغرافیا، زمین‌شناسی و فلسفه

تاريخ خبر :  27/8/1387 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  2277

  امسال مرحله‌ی اول المپیادها در روزهای دوم، سوم و چهارم بهمن 1387 در کل کشور برگزار می‌شود و شیوه‌ی ثبت‌نام همانند سال‌های گذشته است به‌طوری که دانش‌اموزان می‌توانند با مراجعه به مدارس با پرداخت مبلغ یک‌هزار تومان در مرحله‌ی اول المپیادها شرکت کنند

اعلام تاریخ برگزاری المپیادهای علمی ‌‌
المپیادهای علمی جغرافیا، زمین‌شناسی و فلسفه  

 

امسال مرحله‌ی اول المپیادها در روزهای دوم، سوم و چهارم بهمن 1387 در کل کشور برگزار می‌شود و شیوه‌ی ثبت‌نام همانند سال‌های گذشته است به‌طوری که دانش‌اموزان می‌توانند با مراجعه به مدارس با پرداخت مبلغ یک‌هزار تومان در مرحله‌ی اول المپیادها شرکت کنند

سرپرست باشگاه دانش‌پژوهان جوان با انتقاد از برخی کم‌توجهی‌ها به نخبگان و بی‌اعتقادی برخی مسؤولان سطوح پایینی به این حوزه از جمله کاهش بودجه‌ی امسال باشگاه دانش‌پژوهان به 60 درصد بودجه‌ی ناکافی سال گذشته اظهار کرد: پدیده‌ی مهاجرت نخبگان مقوله‌ی فراگیری است که بسیاری از نهادها باید در رفع آن کوشش کنند و این در حالی است که بسیاری از نخبگانی که در بهترین دانشگاه‌های جهان تحصیل کرده و به کشور بازگشته‌اند هم، توجهی درخور شأن‌شان نمی‌بینند.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر «محسن جمالی» در نشست خبری مربوط به آزمون مرحله‌ی اول المپیادهای علمی کشور با اعلام برگزاری مرحله‌ی اول المپیادهای علمی کشور در بهمن 1387 - که آخرین مهلت ثبت‌نام در آن 14 آذر 1387 است - اظهار کرد: باشگاه دانش‌پژوهان جوان با مصوبه‌ی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی زیر نظر وزارت آموزش و پرورش در راستای برگزاری المپیادهای علمی در کشور فعالیت می‌کند.

وی با بیان این‌که در اوایل برگزاری المپیادها، انگیزه‌ای برای شرکت در رشته‌های علوم پایه وجود نداشت اظهار کرد: ایجاد انگیزه و پویایی علمی در بین دانش‌اموزان از اولین اهداف برگزاری المپیادهای علمی در کشور محسوب می‌شود.

سرپرست باشگاه دانش‌پژوهان جوان با بیان این‌که در سال گذشته و در مرحله‌ی اول المپیادها 240 هزار دانش‌اموز شرکت داشته‌اند تصریح کرد: قدیمی‌ترین المپیاد کشور مربوط به ریاضی است و در حال حاضر المپیادها در هفت رشته‌ی: ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، ادبیات، اختر فیزیک (نجوم) و کامپیوتر برگزار می‌شود که از بین تعداد شرکت‌کنندگان بیش از پنج‌هزار نفر به مرحله‌ی دوم راه یافته‌اند که از میان آن‌ها نیز 300 نفر به «دوره‌ی تابستانی» باشگاه راه یافته‌اند که افراد برگزیده‌ی المپیادهای جهانی از بین این افراد هستند.

برگزاری مرحله‌ی اول المپیادهای دانش‌اموزی در اوایل بهمن‌ 1387

وی در ادامه درباره‌ی برگزاری المپیادهای علمی امسال توضیح داد: امسال مرحله‌ی اول المپیادها در روزهای دوم، سوم و چهارم بهمن 1387 در کل کشور برگزار می‌شود و شیوه‌ی ثبت‌نام همانند سال‌های گذشته است به‌طوری که دانش‌اموزان می‌توانند با مراجعه به مدارس با پرداخت مبلغ یک‌هزار تومان در مرحله‌ی اول المپیادها شرکت کنند. هم‌چنین سازمان‌های آموزش و پرورش استان‌ها تا 14 آذر مهلت دارند تا آمار شرکت‌کنندگان در المپیادها را به این باشگاه اعلام کنند.

پیش‌بینی شرکت 240 هزار دانش‌اموز در المپیادهای علمی امسال

دکتر «جمالی» با تأکید بر این‌که در طول این دو، سه سال اخیر شاهد ثبت‌نام دانش‌اموزان در مرحله‌ی اول بودیم تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال نیز هم‌چون سال گذشته حدود 240 هزار نفر دانش‌اموز ثبت‌نام کنند.

وی خاطر نشان کرد: رشته‌ی ریاضی بیش‌ترین شرکت‌کننده را داراست زیرا دانش‌اموزان اول، دوم و سوم دبیرستان می‌توانند در این آزمون شرکت کنند؛ البته کم‌ترین شرکت‌کننده نیز برای آزمون زیست‌شناسی است.

سرپرست باشگاه دانش‌پژوهان جوان ادامه داد: رشته‌های فیزیک، زیست، ادبیات و نجوم تنها برای دانش‌اموزان سال سوم دبیرستان است و به‌دلیل تغییر اساسنامه‌ی آزمون نجوم، دانش‌اموزان سال اول و دوم دبیرستان نمی‌توانند در این رشته شرکت کنند و آزمون رشته‌های کامپیوتر نیز تنها برای دانش‌اموزان سال اول و دوم دبیرستان میسر است.

پیگیری برگزاری المپیادهای علمی جغرافیا، زمین‌شناسی و فلسفه در کشور

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا باشگاه برنامه‌ای برای توجه بیش‌تر به رشته‌های علوم انسانی دارد؟! گفت: المپیاد ادبیات با قدمتی یکی، دو سال کم‌تر از المپیاد ریاضی آغاز شده است و نفر اول این المپیاد از شرکت در کنکور نیز معاف است.

هم‌چنین باشگاه تصمیم‌ دارد المپیادهای جغرافیا، زمین‌شناسی و فلسفه را بعد از تصویب در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و هیأت امنای باشگاه وارد المپیادهای علمی کند.

بررسی ایجاد المپیادهای دانش‌اموزی هنر

دکتر «جمالی» تأکید کرد: البته برای رشته‌های هنری طرحی در حال بررسی که در آن سعی داریم با شناسایی مجراهای استعدادیابی، ایجاد المپیادهای هنری را بررسی کنیم.

باشگاه دانش‌پژوهان جوان گرفتار مشکلات ساختاری

وی با تأکید بر این‌که ساختار باشگاه دانش‌پژوهان جوان به‌لحاظ حقوقی و سازمانی دارای مشکل است خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته نیروهای باشگاه مأمور به خدمت بودند اما در حال حاضر دارای پست سازمانی هستند که با این تغییرها هم‌چنان مشکلات ساختاری وجود دارد.

هم‌چنین تصحیح ساختار باشگاه در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده تا نقص‌ها و عدم بهروری‌ها حل شود اما هنوز ابلاغی صورت نگرفته است.

سرپرست باشگاه دانش‌پژوهان جوان با بیان این‌که باید فعالیت‌های ویژه‌ای در سطح آموزش و پرورش برای توجه بیش‌تر به باشگاه دانش‌پژوهان صورت گیرد توضیح داد: متأسفانه در بدنه‌ی آموزش و پرورش آشنایی خاصی نسبت به این موضوع وجود ندارد و مشکلات باشگاه ریشه‌ای‌تر از آن است که آن را به دیدگاه مسؤولان عالی وزارتخانه نسبت دهیم.

وی تصریح کرد: در این میان با توجه به تأکید مقام معظم رهبری به توجه بیش‌تر به نخبگان مسؤولان رده‌ پایین باید توجه بیش‌تری به باشگاه داشته باشند.

هم‌چنین با توجه به نام‌گذاری امسال به «نواوری و شکوفایی» باید توجه بیش‌تری به نخبگان داشت.

دکتر «جمالی» هم‌چنین ادامه داد: از مسؤولان درخواست می‌کنیم با توجه بیش‌تر به ساختار ایده‌آل برسیم تا چتر باشگاه دانش‌پژوهان جوان در سطح کل کشور باز شود.

تأکید 90 درصد نخبگان مهاجر به بازگشت

وی درباره‌ی پیشنهاد‌هایی مبنی بر تحصیل در خارج - که به برخی از دانش‌اموزانی که به المپیادهای بین‌المللی شرکت می‌کنند داده می‌شود - بیان کرد: من چنین پیشنهاد‌هایی را که از خارج از کشور برای دانش‌اموزان شرکت‌کننده در المپیادهای خارجی وجود دارد تکذیب می‌کنم و اساس برگزاری المپیادها بیش‌تر از بحث علمی آشنایی بیش‌تر فرهنگ‌ها با یکدیگر است و تا جایی که اطلاع دارم بیش از 90 درصد افرادی که به قصد تحصیل به خارج از کشور عزیمت می‌کنند می‌گویند پس از فارغ‌التحصیلی به کشور باز می‌گردند.

سرپرست باشگاه دانش‌پژوهان جوان اذعان داشت: هم‌چنان که تأکید شده، فرار مغزها تعبیر درستی نیست و باید از مهاجرت نخبگان استفاده کرد و لذا مهم‌تر از آن‌چه کار کنیم که این پدیده رخ ندهد باید امکاناتی فراهم کرد تا این نخبگان به خارج از کشور مهاجرت نکنند.

وی افزود: البته در این میان بسیاری از این نخبگان نیز که در بهترین دانشگاه‌های جهان تحصیل کرده‌اند و هم‌اکنون نیز به کشور بازگشته‌اند توجهی درخور شأن آن‌ها از سوی برخی مسؤولان صورت نمی‌گیرد بنابراین پدیده‌ی مهاجرت نخبگان یک مقوله‌ی فراگیر است که خیلی از نهادها باید درگیر این موضوع شوند تا این اتفاق رخ ندهد.

دکتر «جمالی» درباره‌ی توجه «بنیاد ملی نخبگان» به المپیادی‌های دانش‌اموزی اظهار داشت: تقریباً از قطعی‌ترین اعضای «بنیاد ملی نخبگان» را المپیادی‌ها تشکیل می‌دهند و البته سیاست باشگاه به این صورت است که به‌لحاظ توجه فرهنگی خیلی تفاوت برای المپیادی‌ها قایل نشود.

تسهیلات ویژه برای برگزیدگان المپیادها

وی درباره‌ی تسهیلات افرادی که مدال طلای المپیادها را دریافت می‌کنند گفت: علاوه بر معاف شدن این افراد از کنکور سراسری براساس مصوبه‌ی شورای استعدادهای درخشان در سال 86 افراد دوم و سوم نیز از 10 درصد سهمیه برای شرکت در کنکور برخوردار خواهند شد.

حضور ایران در جمع 10 کشور برتر المپیادها

سرپرست باشگاه دانش‌پژوهان جوان با بیان این‌که به‌طور متوسط در المپیادهای جهانی، ایران در بین 10 کشور اول دنیا قرار دارد گفت: البته در بین کشورهای اسلامی به‌طور قطع ایران دارای رتبه‌ی اول است.

برگزاری دوره‌ی آتی المپیاد نجوم در تهران

وی در مورد میزبانی ایران در المپیادهای نجوم سال آینده عنوان کرد: پس از کسب موافقت دکتر «فرشیدی» وزیر سابق آموزش و پرورش و تأکید دکتر «علی احمدی» میزبانی المپیاد نجوم اعلام شد تا در اواخر تابستان سال آینده با حضور 20 کشور در تهران برگزار شود.

کاهش بودجه‌ی باشگاه نسبت به سال گذشته

دکتر «جمالی» با تأکید بر این‌که اصلاً از بودجه‌ی باشگاه راضی نیستیم اظهار کرد: بودجه‌ی امسال 60 درصد بودجه‌ی سال گذشته بود؛ با وجود این‌که در بودجه‌ی سال گذشته نیز با کمبود مواجه شده بودیم.

تلاش برای کاهش تأثیر دوپینگ علمی در نتایج المپیادها

وی خاطر نشان کرد: باشگاه در طراحی سؤال‌ها همیشه شیوه‌ای را داشته که نواوری و خلاقیت دانش‌اموزان مورد توجه قرار گیرد تا دوپینگ علمی کم‌ترین تأثیر را داشته باشد؛ اما به‌هر حال نمی‌توان از تأثیر کلاس‌های علمی‌ای غافل بود که توسط مدارس برگزار می‌شود.

موفقیت دانش‌اموزان مناطق مختلف کشور در المپیادهای علمی

سرپرست باشگاه دانش‌پژوهان جوان با بیان این‌که امکانات مدارس در کل کشور به‌صورت مساوی پخش نشده است گفت: البته در چند سال اخیر شاهد قبولی‌های نسبتاً متنوعی در کشور بوده‌ایم به‌طوری که در المپیادهای زیست‌شناسی سال گذشته 8 نفر برتر هیچ‌کدام تهرانی نبوده‌اند و یا در المپیاد ریاضی افراد برتری از شهرهای آمل و ارومیه داشته‌ایم. 

 

 

 

 

 

 


      منبع خبر : مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان

بازگشت