FAQs

Your Email:
Question:
Save
 
   
 PY1
روز:  ماه: 
شهر:
12 ذی القعده 1445 قمری
20 می 2024 میلادی
اذان صبح: 04:13:08
طلوع خورشید: 05:55:17
اذان ظهر: 13:00:55
غروب خورشید: 20:06:57
اذان مغرب: 20:26:11
نیمه شب شرعی: 00:15:58
 نامساوي‌ها در اعداد صحيح (مسابقه‌ي شماره‌ي 45)
نامساوي‌ها در اعداد صحيح (مسابقه‌ي شماره‌ي 45)مسابقه رياضي
اعداد اول و مركب ... سؤال همراه با جواب

نامساوي‌ها در اعداد صحيح






 

اشاره
آن‌چه كه با عنوان «چكيده» در اول مسابقه‌ها و زنگ تفريح‌ها مشاهده مي‌كنيد صرفاً مخصوص معلمان، مربيان، كارشناسان محترم آموزشي و ساير علاقه‌مندان است.



چكيده
 اهداف آموزشي
اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي - توانايي‌ها و مهارت‌هاي ذهني
- «فهميدن» > «تفسير» > « توانايي تشخيص و بيان نتيجه‌گيري‌هاي درست و نادرست از مجموعه‌اي از اطلاعات»
اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي - توانايي‌ها و مهارت‌هاي ذهني
- «فهميدن» > «برون‌يابي و درون‌يابي» > «توانايي پيش‌بيني يا براوردن نتايج فرض‌هاي مختلف»
 نتايج مورد نظر
- شناخت بيش‌تر از اعداد اول
- آشنايي با ويژگي‌هاي اعداد اول و اعداد مركب
- حل مسأله در زمينه‌ي بخش‌پذيري
محتواي آموزشي (سرفصل‌هاي المپياد جهاني)
- معادله‌ها و نامعادله‌ها





سؤال
فرض كنيد  عدد صحيحي است كه در رابطه‌ي ذيل صدق مي‌كند:





(رابطه‌ي 1)

 نيز بزرگ‌ترين عدد اول كوچك‌تر از  است.  به‌گونه‌اي انتخاب مي‌شود كه همواره رابطه‌ي ذيل برقرار باشد:





(رابطه‌‌ي 2)

ثابت كنيد  بر  بخش‌پذير نيست اما عدد مركب  با شرط ذيل بر  بخش‌پذير است:





(رابطه‌ي 3)



جواب

از آن‌جايي كه  داريم:




(رابطه‌ي 4)

بنابراين  بر هر يك از اعداد  بخش‌پذير نيست.

اما از آن‌جايي كه  عدد اول است بر  بخش‌پذير نيست؛ بنابراين  نيز اين‌گونه است.

اكنون عدد مركب ،  را درنظر بگيريد كه در رابطه‌ي 3 صدق كند. توجه كنيد كه  بنابراين داريم:




(رابطه‌ي 5)

و بنابراين داريم:




(رابطه‌ي 6)

 را بزرگ‌ترين عدد اول مقسوم‌عليه  درنظر بگيريد لذا داريم:




(رابطه‌ي 7)

بدين‌ترتيب سه حالت ممكن است اتفاق بيافتد:

حالت اول -

در اين حالت داريم:





(رابطه‌ي 8)

بنابراين خواهيم داشت:





(رابطه‌ي 9)





(رابطه‌ي 10)

بنابراين  و  اعداد صحيح مجزا هستند كه هر دو از  كوچك‌تر هستند.

لذا داريم:




(رابطه‌ي 11)

به‌عبارت ديگر  بر  بخش‌پذير است.



 حالت دوم -

اگر از رابطه‌ي 7 و 3 داريم:




(رابطه‌‌ي 12)

از آن‌جايي كه  بزرگ‌ترين عدد اول كوچك‌تر از  است بنابراين داريم:




(رابطه‌ي 13)

بنابراين خواهيم داشت:




(رابطه‌ي 14)

به‌علت اين‌كه  واضح است كه داريم:




(رابطه‌ي 15)

بنابراين  و 2 اعداد صحيح مجزايي كوچك‌تر از  هستند.

لذا بر  بخش‌پذير است.



 حالت سوم -

وقتي باشد  رابطه‌ي ذيل را ثابت مي‌كنيم:




(رابطه‌ي 16)

از برهان خلف استفاده مي‌كنيم به‌عبارت ديگر فرض مي‌كنيم رابطه‌ي 16 برقرار نباشد در اين صورت داريم:





(رابطه‌ي 17)

بنابراين داريم:





(رابطه‌ي 18)

هم‌چنين از آن‌جايي كه داريم:





(رابطه‌ي 19)

بنابراين خواهيم داشت:





(رابطه‌ي 20)

اگر  تناقض به‌وجود خواهد آمد.

اگر  يا  بنابراين از اين‌كه:  و نتيجه مي‌گيريم:




(رابطه‌ي 21)

و بنابراين خواهيم داشت:




(رابطه‌ي 22)

اما مي‌دانيم:




(رابطه‌ي 23)

و اين با فرض ‌در تناقض است.

بنابراين  و  اعداد حقيقي متمايز و كوچك‌تر يا مساوي بوده و  بنابراين حاصلضرب‌شان  بر بخش‌پذير است.

1386/10/12لينک مستقيم

فرستنده :
مهدي سليماني HyperLink HyperLink 1386/10/19
مـتـن : p
پاسـخ :ايميل فرستنده: kamran2005x@gmail.com
تاريخ ارسال: 1386/10/18

مهدي جان!
استدلالت رو به‌خوبي شروع كردي؛ با توجه به روابط موجود رابطه‌ي n و k را به‌دست بياور و استدلالت رو ادامه بده!
منتظر جوابت هستيم.
انشاءالله موفق باشي!

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تاییدانصراف
 نامساوي‌ها در اعداد صحيح (مسابقه‌ي شماره‌ي 45)
نامساوي‌ها در اعداد صحيح (مسابقه‌ي شماره‌ي 45)مسابقه رياضي
اعداد اول و مركب ... سؤال همراه با جواب

نامساوي‌ها در اعداد صحيح






 

اشاره
آن‌چه كه با عنوان «چكيده» در اول مسابقه‌ها و زنگ تفريح‌ها مشاهده مي‌كنيد صرفاً مخصوص معلمان، مربيان، كارشناسان محترم آموزشي و ساير علاقه‌مندان است.



چكيده
 اهداف آموزشي
اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي - توانايي‌ها و مهارت‌هاي ذهني
- «فهميدن» > «تفسير» > « توانايي تشخيص و بيان نتيجه‌گيري‌هاي درست و نادرست از مجموعه‌اي از اطلاعات»
اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي - توانايي‌ها و مهارت‌هاي ذهني
- «فهميدن» > «برون‌يابي و درون‌يابي» > «توانايي پيش‌بيني يا براوردن نتايج فرض‌هاي مختلف»
 نتايج مورد نظر
- شناخت بيش‌تر از اعداد اول
- آشنايي با ويژگي‌هاي اعداد اول و اعداد مركب
- حل مسأله در زمينه‌ي بخش‌پذيري
محتواي آموزشي (سرفصل‌هاي المپياد جهاني)
- معادله‌ها و نامعادله‌ها





سؤال
فرض كنيد  عدد صحيحي است كه در رابطه‌ي ذيل صدق مي‌كند:





(رابطه‌ي 1)

 نيز بزرگ‌ترين عدد اول كوچك‌تر از  است.  به‌گونه‌اي انتخاب مي‌شود كه همواره رابطه‌ي ذيل برقرار باشد:





(رابطه‌‌ي 2)

ثابت كنيد  بر  بخش‌پذير نيست اما عدد مركب  با شرط ذيل بر  بخش‌پذير است:





(رابطه‌ي 3)



جواب

از آن‌جايي كه  داريم:




(رابطه‌ي 4)

بنابراين  بر هر يك از اعداد  بخش‌پذير نيست.

اما از آن‌جايي كه  عدد اول است بر  بخش‌پذير نيست؛ بنابراين  نيز اين‌گونه است.

اكنون عدد مركب ،  را درنظر بگيريد كه در رابطه‌ي 3 صدق كند. توجه كنيد كه  بنابراين داريم:




(رابطه‌ي 5)

و بنابراين داريم:




(رابطه‌ي 6)

 را بزرگ‌ترين عدد اول مقسوم‌عليه  درنظر بگيريد لذا داريم:




(رابطه‌ي 7)

بدين‌ترتيب سه حالت ممكن است اتفاق بيافتد:

حالت اول -

در اين حالت داريم:





(رابطه‌ي 8)

بنابراين خواهيم داشت:





(رابطه‌ي 9)





(رابطه‌ي 10)

بنابراين  و  اعداد صحيح مجزا هستند كه هر دو از  كوچك‌تر هستند.

لذا داريم:




(رابطه‌ي 11)

به‌عبارت ديگر  بر  بخش‌پذير است.



 حالت دوم -

اگر از رابطه‌ي 7 و 3 داريم:




(رابطه‌‌ي 12)

از آن‌جايي كه  بزرگ‌ترين عدد اول كوچك‌تر از  است بنابراين داريم:




(رابطه‌ي 13)

بنابراين خواهيم داشت:




(رابطه‌ي 14)

به‌علت اين‌كه  واضح است كه داريم:




(رابطه‌ي 15)

بنابراين  و 2 اعداد صحيح مجزايي كوچك‌تر از  هستند.

لذا بر  بخش‌پذير است.



 حالت سوم -

وقتي باشد  رابطه‌ي ذيل را ثابت مي‌كنيم:




(رابطه‌ي 16)

از برهان خلف استفاده مي‌كنيم به‌عبارت ديگر فرض مي‌كنيم رابطه‌ي 16 برقرار نباشد در اين صورت داريم:





(رابطه‌ي 17)

بنابراين داريم:





(رابطه‌ي 18)

هم‌چنين از آن‌جايي كه داريم:





(رابطه‌ي 19)

بنابراين خواهيم داشت:





(رابطه‌ي 20)

اگر  تناقض به‌وجود خواهد آمد.

اگر  يا  بنابراين از اين‌كه:  و نتيجه مي‌گيريم:




(رابطه‌ي 21)

و بنابراين خواهيم داشت:




(رابطه‌ي 22)

اما مي‌دانيم:




(رابطه‌ي 23)

و اين با فرض ‌در تناقض است.

بنابراين  و  اعداد حقيقي متمايز و كوچك‌تر يا مساوي بوده و  بنابراين حاصلضرب‌شان  بر بخش‌پذير است.

1386/10/12لينک مستقيم

فرستنده :
مهدي سليماني HyperLink HyperLink 1386/10/19
مـتـن : p
پاسـخ :ايميل فرستنده: kamran2005x@gmail.com
تاريخ ارسال: 1386/10/18

مهدي جان!
استدلالت رو به‌خوبي شروع كردي؛ با توجه به روابط موجود رابطه‌ي n و k را به‌دست بياور و استدلالت رو ادامه بده!
منتظر جوابت هستيم.
انشاءالله موفق باشي!

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تاییدانصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
Module Load Warning
One or more of the modules on this page did not load. This may be temporary. Please refresh the page (click F5 in most browsers). If the problem persists, please let the Site Administrator know.

 Account Login2