متن كامل خبر
احیای باتری‌های از کار افتاده‌ی خودرو با شارژ معکوس قطبین!

تاريخ خبر : 25/3/1387امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 12592

 در روش «شارژ معکوس» ابتدا قطبین باتری به‌مدت 24 ساعت به‌صورت معکوس به دستگاه شارژکن متصل شده و سپس برای 48 ساعت آن را به‌صورت مستقیم شارژ می‌کنیم. بدین‌ترتیب «سولفات‌های» «غیرفعال»، درباره به حالت «فعال» بازگردانده شده و با افزایش ظرفیت باتری می‌توان دوباره از آن استفاده کرد. بازده این روش بیش از 80 درصد است.

احیای باتری‌های از کار افتاده‌ی خودرو

با شارژ معکوس قطبین!







 در روش «شیمیایی» ابتدا قطبین باتری به‌مدت 24 ساعت به‌صورت معکوس به دستگاه شارژکن متصل شده و سپس برای 48 ساعت آن را به‌صورت مستقیم شارژ می‌کنیم. بدین‌ترتیب «سولفات‌های» «غیرفعال»، درباره به حالت «فعال» بازگردانده شده و با افزایش ظرفیت باتری می‌توان دوباره از آن استفاده کرد. بازده این روش بیش از 80 درصد است.

 

دانشجوی دانشگاه پیام نور تبریز از ابداع دو روش «شارژ معکوس» و «شیمیایی» برای احیای باتری‌های از کار افتاده‌ی «سرب، اسید» خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «راضیه اسدی» دانش‌اموخته‌ی کارشناسی ارشد شیمی فیزیک دانشگاه پیام نور تبریز اظهار کرد: احیای باتری به دو روش: «شارژ معکوس» و «شیمیایی» انجام شده که در روش اول، ابتدا قطبین باتری به‌مدت 24 ساعت به‌صورت معکوس به دستگاه شارژکن متصل شده و سپس برای 48 ساعت آن را به‌صورت مستقیم شارژ می‌کنیم. بدین‌ترتیب «سولفات‌های» «غیرفعال»، درباره به حالت «فعال» بازگردانده شده و با افزایش ظرفیت باتری می‌توان دوباره از آن استفاده کرد. بازده این روش بیش از 80 درصد است.

وی افزود: در روش «شیمیایی» از «اکسیدانی قوی» به‌نام «آمونیوم پرسولفات» استفاده کردیم و پس از بهینه‌سازی در «غلظت»، «دما» و «زمان بازگرداندن» مشخص، نتیجه‌ی مورد نظر حاصل و سولفات‌های غیرفعال احیا شدند. در این روش نیز پس از آزمایش «عمر باتری» تا حدود 84 درصد بازده به‌دست آمد.

وی گفت: عموماً باتری‌های «سرب، اسید» (باتری خودرو) پس از چند ماه نصب از کار می‌افتند که علت عمده‌ی آن، «سولفاته شدن» صفحه‌های باتری است؛ در حالی که باتری باید حداقل دو سال کار کند.

«اسدی» با اشاره به این‌که 30 درصد از باتری‌های تولیدی پس از مدت کوتاهی از کار افتاده و علت 90 درصد آن‌ها «سولفاته شدن» صفحه‌های آن است.

وی در ادامه گفت: در این حالت، «سرب‌ها» به «سولفات سرب» تبدیل شده و «سولفات سرب» نیز به هیچ‌وجه جریان‌پذیر نیست اما با این دو روش ساده - که در تمام فروشگاه‌های باتری‌سازی انجام‌پذیر است - «ظرفیت» و «عمر» باتری افزایش یافته و به‌میزان نصف عمر باتری دوباره فعال می‌شود.

وی تصریح کرد: پژوهش‌های این پایان‌نامه - که یافته‌های آن در اداره‌ی ثبت اختراعات به‌ثبت رسیده - با راهنمایی دکتر «حسن کرمی» انجام شده است.


     

بازگشت