|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیام دکتر علیاصغر فانی به شرح زیر میباشد:
به نام یگانه دانایی و توانایی
قسم به قلم و آنچه مینویسند؛ و سپاس بیقیاس خداوندی را که به بشر قدرت اندیشه و توان فکرت آموخت و اسباب تعالی او را فراهم ساخت.
هدف غایی آفرینش، تکامل انسان است، و به تعبیر معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره): اساس علم بر تربیت انسان است. اهمیت تعلیم و تربیت در فرهنگ دینی و ملی ما موجب شده تا نهاد خدوم آموزش و پرورش والاترین جایگاه را در ذهن و ضمیر فرهیختگان داشته باشد، به نحوی که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) آموزش و پرورش را منشاء همه تحولات عظیم در حوزه انسانسازی میدانند و همه دستگاهها را امر به حمایت آن مینمایند و میفرمایند: «همه دستگاهها وظیفه پشتیبانی از آموزش و پرورش را برعهده دارند و هر قدر در آموزش و پرورش هزینه و سرمایهگذاری شود، نتیجه مضاعف خواهد داشت. چرا که این دستگاه، ریشه و مبنای همه پیشرفتهای حال و آینده کشور است.» در اهمیت این صدرنشینی آموزش و پرورش رئیسجمهور محترم نیز میفرمایند: «دولت هر کاری که بتواند با خلوص نیت در امر آموزش و پرورش انجام میدهد.»
اینجانب با نهایت مسرت آغاز سال تحصیلی 94-1393 را در دومین سال فعالیت دولت «تدبیر و امید» که طلیعه آن مزین به «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» است به جامعه پرنشاط دانشآموزی و فرهنگیان فرهیخته ایران اسلامی تبریک و شادباش میگویم و امیدوارم به فضل الهی و با یاری شما معلمان، آموزگاران و مربیان گرانقدر بتوانیم آیندهسازان کشور را بیش از پیش بر تارک دانایی و سپهر سعادت رهنمون گردیم.
مسئولیت خطیر و حساس تعلیم و تربیت و مطالبات رئیسجمهور محترم، مبنی بر توسعه همه جانبه آموزش و پرورش و بسط «فرهنگ گفت وگو»، ترویج «تفکر انتقادی» و تلاش برای اجرای سیاستهای «ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی»، «ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی»، «توسعه مشارکت»، «تمرکززدایی» تکلیف امروز ما را در آموزش و پرورش مضاعف ساخته است تا علاوه بر تحقق راهبرد «کیفیتبخشی» با ابتنای بر امید و اعتدال، بتوانیم اقدامات موثری برای عملیاتی کردن سند تحول بنیادین، مبنی بر دستیابی دانشآموزان به مراتبی از حیات طیبه، توسعه عدالت آموزشی، ارتقای منزلت و مقام فرهنگیان و تعالی نظام آموزش و پرورش به عمل آوریم.
و اکنون به استقبال مهرمیرویم با مجموعهای غنی از طرحها و برنامههای عملیاتی تعالیبخش، همچون توسعه پژوهشسراهای دانشآموزی به عنوان کانونهای عبور از حافظهمحوری و تقویت تفکر و اندیشه، بدیعهپردازی و پژوهش؛ و از سوی دیگر تعالی مدیریت آموزشگاهی به منظور آغاز کیفیتبخشی در آموزش و پرورش و اجرای یکصد برنامه در راستای عملیاتی شدن سند تحول بنیادین در ساحتهای ششگانه تربیت و توسعه مشارکتهای همه جانبه و سپردن امور به مردم و کاهش تمرکزگرایی در نظام آموزش و پرورش. امیدوارم به زودی شاهد اثرات و ثمرات پربار و مبارک این طرحها و برنامهها با همت و عزم ملی برای بهبود و ارتقای نظام تعلیم و تربیت باشیم.
آموزش و پرورش دولت «تدبیر و امید» در سایه الطاف الهی وعنایات حضرت ولی عصر(عج) و حمایتهای بیدریغ مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مصمم است با جلب مشارکت آحاد جامعه و اولویتبندی مسائل و چالشهای نظام تعلیم و تربیت با ارائه راهکارهای برون رفت از آن بتواند با پرهیز از هرگونه شتابزدگی مطابق با فرهنگ غنی ایرانی اسلامی مسیر پیشرفت جوانان و آیندهسازان این مرز و بوم را بیش از پیش هموار سازد.
علیاصغر فانی
وزیر آموزش و پرورش
|