|
وزیر آموزش و پرورش طی بخشنامهای 13 مادهای، مدیران کل آموزش و پرورش استانها را به نظارت همهجانبه بر مدارس و مراکز غیردولتی و تقویت این مراکز آموزشی مکلف کرد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، حمیدرضا حاجیبابایی وزیر آموزش و پرورش طی بخشنامهای 13 مادهای، مدیران کل آموزش و پرورش استانها را به نظارت همهجانبه بر مدارس و مراکز غیردولتی و حمایت از این مجموعهها با استفاده از ظرفیتهای استانی مکلف کرد.
در این دستورالعمل خطاب به مدیران کل آموزش و پرورش استانها آمده است: با تصویب قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی و تدوین آییننامههای مربوط و نظاممند کردن شیوه های حمایت از این مراکز، فرصتی مناسب برای توسعه هدفمند و نظارت برنامهریزی شده فراهم آمده است؛ انتظار میرود به عنوان رئیس شورای نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی با همکاری اعضاء و دستاندرکاران با عنایت به محورهای زیر نهایت اهتمام را در جهت تحقق اهداف مندرج در قانون فراهم آورید.
بر اساس این بخشنامه، سرفصلهای مورد اشاره از سوی وزیر آموزش و پرورش برای حمایت از مدارس و مراکز غیردولتی به این شرح است:
1- برنامهریزی برای تشکیل منظم و به موقع جلسات شورای نظارت با حضور مؤثر مدیرکل آموزش و پرورش استان و سایر اعضاء و اتخاذ تصمیمات مناسب جهت توسعه متوازن مدارس و مراکز غیردولتی و پیشبینی راهکارهای حمایتی و نظارتی با استفاده از ظرفیتهای موجود.
2- بررسی مسائل و مشکلات مدارس و مراکز غیردولتی با همکاری مؤسسان و برنامهریزی برای حل آنها از راه «شورای برنامهریزی و توسعه استان و جلب مساعدت استاندار، شوراهای آموزش و پرورش استان، شهرستانها و مناطق تابعه، برگزاری جلسات تعاملی با نهادها و ارگانهای حمایتی از جمله بانکها، سازمان مسکن و شهرسازی، شهرداریها و ادارات کل امور مالیاتی».
3- سیاستگذاری و نظارت در جذب، آموزش و نگهداشت نیروی انسانی مدارس و مراکز غیردولتی با مشارکت شورای هماهنگی مؤسسان و برگزاری دورههای آموزشی بدو و ضمن خدمت نیروهای آزاد شاغل در مدارس و مراکز غیردولتی در چارچوب سیاستهای ابلاغی.
4- برنامهریزی جهت تقویت شورای هماهنگی مؤسسان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه فعالیتهای آنان.
5- اتخاذ تدابیر لازم به منظور جلب سرمایهگذاران به أمر تأسیس و راهاندازی مدارس و مراکز غیردولتی و ارائه خدمات مشاورهای لازم.
6- تلاش برای توسعه مدارس غیردولتی (احداثی و خریداری) و اعمال حمایتهای لازم به منظور جذب حداکثری دانشآموزان در این مدارس.
7- تقویت فعالیتهای آموزشی و پرورشی و برنامهریزی برای ارتقای کیفیت فعالیتهای مدارس و مراکز غیردولتی.
8- برگزاری جلسات مستمر با مؤسسان مدارس و مراکز غیردولتی و هدایت مجموعه در جهت ارائه خدمات آموزشی و پرورشی مطلوب.
9- اجرای مطلوب طرح درجهبندی مدارس و مراکز غیردولتی در راستای استانداردسازی فعالیتها.
10- نظارت جدی بر حُسن اجرای امور آموزشی و پرورشی و اداری مدارس و مراکز غیردولتی همانند مدارس دولتی با همکاری کارشناسان حوزه معاونتهای آموزشی و پرورشی و ادارات تابعه.
11- همکاری لازم به منظور نظارت و اجرای کامل سیاستهای اولویتدار ابلاغی به ویژه توسعه مدارس قرآنی و اجرای طرح "سباح " (آموزش شنا برای دانشآموزان سوم ابتدایی) در مدارس غیردولتی.
12- برنامهریزی برای توسعه و تقویت مدارس پیشدبستانی غیردولتی و نظارت بر عملکرد آنها.
13- شناسایی و برخورد با مراکز آموزشی غیرمجاز و جلوگیری از فعالیت آنها با هماهنگی مراجع ذیربط.
در پایان این بخشنامه تأکید شده است: شایسته است ترتیبی اتخاذ شود تا مفاد این بخشنامه در شورای معاونان آن استان و شوراهای مرتبط مطرح شود و زمینه اجرای دقیق آن فراهم آید؛ همچنین، ارسال گزارش اقدامات انجامیافته در پایان سال جاری مورد تأکید است.
|